Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
GerenGer

Berichten: 1005
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:37

rien10 schreef:
Ayasha schreef:
Heel artikel over hoe HP Zonik gaat rijden een paar weken geleden en nu is er ineens geen sprake meer van Zonik. _O-
Ik hoop dat de heren zwaar af gestraft worden op de OS. :) Misschien gaan ze dan een keer nadenken over hun rijderij. Of komt er een opening voor de fijnere Nederlandse ruiters.



"De heren" zeg je. Maar HP Minderhoud rijd toch niet zo? Die combinaties vind ik er altijd veel vriendelijker uitzien. En ik verbaas me altijd dat hij onder E. Gal eindigt.

Ja mee eens, ik vind de proeven van hans peter altijd heel mooi naar te kijken. Ook een stukje gezien van dat hij nu op zonik rijdt, en dat vond ik ook heel fijn en harmonieus.


koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 07:58

DuoPenotti schreef:
Kijk maar eens hoe er gesproken word tegen de bokkers die er wel wat van zeggen, de meest rare verwijten zijn er dan te lezen.
Laat staan als een jury eens gaat punten in wat er echt te zien is en Gal met 45% uit de ring laat gaan.
Want als je alle taktfouten, alle keren dat hij ver achter de loodlijn gaat, alle keren dat hij niet verzameld maar alleen pootjes optilt echt zou punten komt hij echt op dat niveau op een voldoende uit.
Maar dat durven ze niet, helaas.
Misschien moeten een paar het eens wel doen, dan volgt de rest van de jury's misschien ook.


Hier kan ik achter staan.
Het probleem ligt bij de jury's en wie hen aanstuurt. Niet de ruiters bepalen wie wint! Die proberen alleen maar te rijden zoals de jury wil zien. Denk maar niet dat zij niet met minder druk kunnen of willen rijden, maar ze moeten nu eenmaal proberen te winnen. Het zijn profs en ze moeten scoren.

Dus mijn vragen:
Wie waren die jury's?
Wie stuurt ze aan?
Hoe onafhankelijk is hun statuut?
Ikzelf zou het voor een NK toch wel logisch vinden om te zorgen voor een jury samengesteld uit mensen uit de buurlanden met goede dressuurresultaten (D, E, ...), dat maakt de kans op objectiviteit iets groter. Bovendien stijgt ook de kans dat ze door dezelfde bril kijken als tijdens de OS.


XladyX

Berichten: 1298
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 08:32

Elisa2 schreef:
Ze zijn er zeker: https://www.youtube.com/watch?v=C6YtQT9c2Rg

Opgeleid volgens het skala, hier kan ik echt van genieten.
*knip*


Nu ben ik wel benieuwd, dit paard lijkt idd meer ontspannen dan het paard van Dinja in de proef, maar ook hier zie je veel staartgezwiep (vooral in piaffe/passage) en een klapperende onderkaak en dat is waar de meesten bij Edward en Dinja over vallen. Is dat in dit geval dan niet erg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:43


Elisa2

Berichten: 36693
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 07:28

XladyX schreef:
Elisa2 schreef:
Ze zijn er zeker: https://www.youtube.com/watch?v=C6YtQT9c2Rg

Opgeleid volgens het skala, hier kan ik echt van genieten.
*knip*


Nu ben ik wel benieuwd, dit paard lijkt idd meer ontspannen dan het paard van Dinja in de proef, maar ook hier zie je veel staartgezwiep (vooral in piaffe/passage) en een klapperende onderkaak en dat is waar de meesten bij Edward en Dinja over vallen. Is dat in dit geval dan niet erg?


Staartgezwiep kan voortkomen uit het houden van de balans. En sommige merries zijn extreem kriebelig op de buik en zwiepen snel met de staart. Ik weet niet wat je bedoelt met klapperende onderkaak? Ik kijk zelf altijd naar de stang en stangteugel of deze ontspannen zijn of continu dwars en op spanning staan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 36693
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 07:30

MCE schreef:
Met een fraaie proef en een hele royale Olympisch kaderscore van 76,065% won de nog prille combinatie de Grand Prix op CDI Le Mans.

concurentie!!!

https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... met-76065/


Tja ik weet niet wat ik er van moet zeggen, vind dit de ergste ruiter. Paard heeft zeker veel kwaliteit.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 07:39

hoop dat de bondscoach deze combinatie meeneemt iplv
deze is wel iets meer op lengte met iets meer natuurlijker bewegingen
aangevuld met Dinja, Vincent en Marlies - als har dat lukt -

Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 08:12

Denk je nou echt dat ze edward thuis laten :')

Hij scoort (ook al ben je het er niet mee eens) internationaal ook het hoogst. Hij zal op de 1e plek staan om mee te gaan. Ook heeft hij gewoon zijn naam mee

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 08:19

Ze gaan Edward echt niet vervangen voor Vincent.
Je kiest heel simpel de combinaties die internationaal het hoogste scoren... en ook al vinden 'wij' het beeld fijner/beter... Edward rijdt hem er nog steeds op alle wedstrijden ruim uit ook internationaal en je kiest het team welke de hoogste scores op gaat leveren.
En dan niet eens te spreken over ervaring.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

XladyX

Berichten: 1298
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 08:21

Elisa2 schreef:
*knip*

Staartgezwiep kan voortkomen uit het houden van de balans. En sommige merries zijn extreem kriebelig op de buik en zwiepen snel met de staart. Ik weet niet wat je bedoelt met klapperende onderkaak? Ik kijk zelf altijd naar de stang en stangteugel of deze ontspannen zijn of continu dwars en op spanning staan.


Heb even geen tijd om de hele proef opnieuw te bekijken, maar zelfs na groeten bij binnenkomst zie je in draf de mond steeds kieren en weer sluiten (ritmisch) dat lijkt mij klapperen en niet gewenst.

Over het staartgezwiep, waarom kan (mag) dit onbalans zijn en bij Gal niet? Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het ook onprettige proeven, maar het is wel zo eerlijk om dan niet met twee maten te meten (staartzwiepen bij Gal ohnee te erg en bij deze mag het want merrie en onbalans?)

Poekkie

Berichten: 7289
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 08:31

Ik vind dat staartgezwiep sowieso een slechte maatstaf. De mijne doet dat zelfs op een oefenwedstrijdje of een Eerste ruiterbrevet en daar wordt echt geen stang gebruikt of hard gehangen. Neus omhoog zelfs toen. Is vooral spanning, niet per se van het rijden zelf. Voor die toppaarden is het toch ook niet niks, zo’n verplaatsing en concours.

Paardengek in hart en nieren!

Elisa2

Berichten: 36693
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 08:31

Terechte vragen hoor!

Ik denk dat het belangrijk is om bij staartgezwiep te kijken naar de rest van het paard. Is het paard ontspannen en wordt het ontspannen gereden, deinen de spieren en lijkt het paard plezier in het werk te hebben? Is er veel spoorgebruik? Zwiepen kan op been zijn (wat dus vaker voorkomt bij merries) maar het kan ook protest zijn door spanning of teveel spoorgebruik.

Even gekeken wat je met klapperen bedoelt, volgens mij is het paard heel erg op het bit aan het kauwen. Ik zie een mooi schuimmondje, ontspannen kaak en ontspannen stangteugel. Het paard heeft de ruimte de mond te openen en op het bit te kauwen.

Ik hoop dat de bondscoach HP thuis laat haha, maar dat zal toch niet gebeuren. Vincent zou van mij mee mogen maar dat gaat niet gebeuren. Deze fijne combinatie moet nog meer groeien in het werk en hoe fijn hij ook rijdt..qua kwaliteit legt zijn paard het af tegen het Totilas talent.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Big_Appie, Binck8, DJZ, IASCrawler, mirtedl, pol013, rosak en 26 bezoekers