NK Dressuur: titels De Koeyer, Luiten, Van Rooij en Jonkers

Moderators: EvelijnS, Essie73, xingridx, Muiz, NadjaNadja, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

NK Dressuur: titels De Koeyer, Luiten, Van Rooij en Jonkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-21 18:17 Tip de Nieuwsredactie

Persbericht KNHS
Sport

Afbeelding
Jasmien de Koeyer met Esperanza, de kampioen bij de U-25,
vorig jaar tijdens JA 2020. Foto: Marjo

Het NK Dressuur in Ermelo is niet alleen voor de senioren een belangrijke observatiewedstrijd richting de Olympische Spelen, ook voor de jeugd was het kampioenschap een observatie voor de komende EK’s. Dat leverde mooie strijd om de medailles en gevierde kampioenen.

NK Dressuur: De Koeyer wint titel in laatste U-25 jaar
Na het zilver vorig jaar sluit Jasmien de Koeyer (Koewacht) haar loopbaan in de U-25 af met de titel op het NK Dressuur. Haar vaste partner in de strijd is de merrie Esperanza die ze al zeven jaar onder het zadel heeft. Ze wonnen beide onderdelen van het NK. De zilveren medaille was voor Devenda Dijkstra, brons ging naar Febe van Zwambagt.

“Ik was heel tevreden over mijn Kür. De pirouettes waren naar mijn idee goed, passage en piaffe waren ook goed. Ik voelde bij Esperanza ook de ontlading aan eind van de proef. Ik heb echt genoten van deze rit. Ik ben super blij dat ik in mijn laatste U-25 jaar deze titel in de wacht heb mogen slepen. De eerste observatie ging ook goed en dit is de laatste observatie, dus ik ben heel tevreden. Het EK is wel het hoogtepunt van het jaar. Daar wil ik het meeste knallen. Dit NK was een voorproefje”, vertelt Jasmien.

De Koeyer vormt al jaren een combinatie met de dochter van Desperados FRH en heeft serieuze plannen voor de toekomst. “Ik rijd Esperanza nu zeven jaar. Ik denk dat als we de overstap maken naar de senioren het wel gaat lukken in de Grand Prix. Dan zullen we nog wel wat extra gas bij moeten geven. Ik heb thuis nog een paar trainingspaarden en ik leid een leuke driejarige en een zesjarige op.” De Koeyer is part-time werkzaam in de horeca en geeft daarbij ook les en rijdt nog paarden van anderen.

Devenda Dijkstra reed met Johnson-nakomeling Hero naar het zilver. Febe van Zwambagt pakte het brons met Edson (v.Winningmood). Na het zilver bij de Young Riders was er een vierde plaats in de U-25 voor Thalia Rockx.

Klik hier voor de eindstand van het NK U-25

NK Dressuur: Marten Luiten oppermachtig bij de Young Riders
Marten Luiten (Winschoten) was oppermachtig op het NK Young Riders. Met de merrie Fynona kwam hij op een gemiddelde score van ruim 80 procent over de twee onderdelen. “Echt bizar deze scores”, vertelt de kampioen. Na het zilver vorig jaar was er nu goud. Thalia Rockx ging ten opzichte van 2020 ook een trede hoger op het podium en won nu zilver. Milou Dees bewees haar goede vorm van de afgelopen weken met de bronzen medaille.

In de eerste proef zetten Marten Luiten en de Ampère-dochter Fynona, de volle zus van de hengst All at Once waarmee Yessin Rahmouni in het seniorenkampioenschap start, een score neer van ruim 79 procent. Dat was vijf procent meer dan de concurrentie. 82.375% was het resultaat in de Kür op Muziek. “Echt bizar deze scores. Vorig jaar hadden Fynona en ik al een heel goed seizoen”, vertelt de student uit Winschoten. Ze veroverden toen zilver op het NK en reden later naar individueel en teamgoud op het EK. “Dit seizoen merk ik dat ik nog geroutineerder en nog strakker door de proeven kan rijden met een nog beter plan. Dan gaan de scores dus ook nog omhoog. Fynona wordt ook steeds meer bevestigd in de proeven en dan kan ik met volle zekerheid nog een keer extra oprijden.”
Marten is lid van het KNHS Talententeam. “We hebben vanwege de corona dit jaar nog geen bijeenkomsten gehad met het team, maar de trainingen gaan wel gewoon door.”
Marten verwacht wel dat hij door Monique Peutz gebeld wordt voor het EK team. “Als je drie uit drie heb gewonnen, hoop ik dat wel. In Exloo ging het internationaal ook al echt goed”, lacht Marten met gevoel voor understatement.
“Fynona is van Stal 104. Het plan is om dit seizoen af te maken bij de Young Riders en daarna de overgang te maken naar de U25. Dat is mijn ambitie met haar, terwijl ik nog bij de Young Riders mag blijven rijden. Ik heb thuis nog een aantal leuke paarden staan die het stokje bij de Young Riders kunnen overnemen.”

Nieuwe Kür
Thalia Rockx kwam heel dichtbij met een zeer goed gereden finaleproef met de sierlijke merrie Golden Dancer de la Fazenda. Haar score was 79.958 procent. Het leverde de amazone, die net als Marten lid is van het KNHS Talententeam, de zilveren medaille op. “Ik ben er echt super blij. Ik heb vorig jaar een nieuwe Kür laten maken, maar die heb ik vanwege Corona nog niet zo vaak kunnen rijden. Ik heb echt het gevoel dat ik de puntjes op de i begin te krijgen. Dat zie je dan terug in de scores.”

Milou Dees, die bezig is aan een sterk seizoen, reed Francesco naar het brons. In de eerste proef werd hun verrichting gewaardeerd met 72.010 procent. Het resultaat in de Kür op Muziek was 78.833.

Klik hier voor de eindstand van het NK Young Riders

NK Dressuur: Evi van Rooij beste juniore
Met Don Tango B pakte Evi van Rooij (Sint Michielsgestel) de titel bij de Junioren. De gelouterde amazone was de beste in de finale en veroverde daarmee het goud. “Geweldig. Ik had het gewoon niet verwacht, maar wilde zo graag kampioen worden.” Sanne van der Pols reed Excellentie naar het zilver. Lara van Nek kreeg de bronzen medaille omgehangen.

Evi van Rooij straalt na de prijsuitreiking en ze weet waarom. “Ik ben kampioen geworden. Geweldig. Ik had het gewoon niet verwacht, maar wilde zo graag kampioen worden. Dan leg ik me net te veel druk op. Gisteren stond ik 0,4 procent achter Sanne van der Pols en dan moet je echt nog wel even je best doen om daar overheen te komen. Dat heb ik wel gedaan.”

Karakter
De resultaten de voormalig KWPN-dekhengst Don Tango B ,die nu door het leven gaat als ruin, zijn de laatste maanden goed. “Het gaat de laatste tijd steeds stabieler. Een klein foutje in de proef en de score gaat flink omlaag. Ik rijd Don Tango B nu anderhalf jaar. Hij heeft een echt wel een karakter. Als hij er geen zin in heeft, dan doet hij het ook echt niet. Dan moet ik echt wel even sterk zijn en zeggen kom we moeten aan de slag. In Exloo won ik interantionaal in de individuele proef. Dit was de laatste observatiewedstrijd. Ik hoop deze week te horen of ik in het team zit. Vorig jaar heb ik met Don Tango B ook al het EK gereden. Ik mag nog een jaar bij de junioren rijden en mijn andere paard Edea start ik al bij de Young Riders.”
Het is niet alleen paardrijden wat telt voor Evi. “Ik ben net klaar met mijn Havo-opleiding. In september begin in met de HBO-studie bedrijfskunde. Ik train thuis met mijn vader Arthur, ik les bij Imke Schellekens en dan nog de kadertrainingen met Monique Peutz, de bondscoach. De focus is nu op het EK, waar ik hoop naar toe te mogen.”

EK team
Sanne van der Pols (Abbenbroek). “Ik ben super blij met mijn zilveren medaille. Gisteren liep Excellentie heel fijn. Vandaag was hij een beetje leeg, maar toch een super fijne Kür neergezet. Ik hoop nu op een plek in het EK team. Misschien hoor ik dat deze week. Dat zou heel gaaf zijn. Ik heb eerst bij de pony’s gereden en daarna twee jaar bij de Children in het team gezeten. Hopelijk dit keer het derde jaar in het team bij de Junioren.”

Lara van Nek (Wijdewormer), die net als Sanne al succesvol was bij de Children, eindigde met Fariska derde in het kampioenschap.

Klik hier voor de eindstand van het NK Junioren

Kyra Jonkers onbedreigd naar Children-titel
Kyra Jonkers (Heerde) heeft onbedreigd en verwacht de titel gewonnen bij de Children op het NK Dressuur. Met Eyecatcher reed ze in de finale een bijna vlekkeloze proef die met ruim 80 procent werd beoordeeld. Het zilver was voor Lize van den Heuvel met Hilton-S, het brons ging naar Fleur Kempenaars met Armano.

Ze had alles al gewonnen dit seizoen, ook internationaal en daarmee stelde Kyra Jonkers zich kandidaat voor de titel. Dat maakte ze met haar fijn bewegende vosruin Eyecatcher (Uphill x Havidoff) volledig waar. De eerste proef won Kyra met 78.025 procent, in de finale op zondagochtend stond er zelfs 80.644% op het scorebord. Na de huldiging met champagne vertelt Kyra: “Dit is mijn eerste NK en ook gelijk mijn eerste titel. Alles waar ik dit jaar aan meegedaan heb, heb ik gewonnen.”.

Zenuwachtig
Toch had de 14-jarige Mavo-scholiere uit Heerde wel last van spanning voordat de wedstrijd begon. “Ik had van bondscoach Imke Schellekens de opdracht meegekregen dat ik iets meer het randje op moest zoeken, omdat ik te veel op safe reed. Daardoor was ik wel wat zenuwachtig, maar ik kon het onder controle houden in de proef. Ik had een klein foutje in mijn contraboog, dat was een onvoldoende, maar verder was het een mooie score. Ik heb bij de pony’s in het Z1 gereden en een paar jaar geleden al bij de Children. Mijn moeder Engie Kwakkel start normaal Grand Prix met Eyecatcher. Zij kon niet starten en ik wel. Toen heb ik gevraagd hoe het aan zou voelen als ik op Eyecatcher zou rijden. Dat ging heel goed. We hebben een online wedstrijd ingeschreven en dat ging ook goed. Toen hebben we Children gestart en dachten we gaan dit seizoen en zien waar we komen. Ik hoop dat ik het EK mag rijden. En daarna wellicht naar de junioren.”
Kyra wordt getraind door haar moeder en door Nicolette van Leeuwen. “Ik wilde heel graag een keer bij Nicolette lessen. Dat stond echt op mijn bucket-list. Ik heb een keer bij haar gereden en had gelijk zoveel geleerd dat we er mee doorgegaan zijn. En nu zijn we hier.”

Met haar energieke en fijn bewegende Hilton-S reed Lize van den Hevel naar de tweede plaats in de finale. Na de derde plaats op de eerste dag betekende dat ze zilver won in het kampioenschap. Brons was voor Fleur Kempenaars met haar vos Armano. Fleur was in de eerste proef tweede en in de finaleproef eindigde ze als derde.

Klik hier voor de eindstand van het NK Children

Klik hier voor alle uitslagen van het NK Dressuur

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie