Maneges in problemen door grote vraag naar brave paarden

Moderators: EvelijnS, Essie73, xingridx, Muiz, NadjaNadja, Firelight

Nieuwsredactie

Maneges in problemen door grote vraag naar brave paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-21 22:10 Tip de Nieuwsredactie

horses.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: S. Feenstra

In de hippische sector is er een groot tekort aan manegepaarden. Dit probleem leek er al langer aan te komen, maar zit nu op het hoogtepunt. Gezonde, brave en betrouwbare pony’s en paarden, die in meerdere disciplines gebruikt kunnen worden, zijn op dit moment schaars. Door het tekort in aanbod zijn de prijzen flink gestegen, wat ervoor heeft gezorgd dat de aanschaf van een nieuw paard voor veel manegehouders erg lastig is.

Wat dit voor de maneges en de lessen betekent, lees je op horses.nl

Disclaimer: Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Ragdollcat

Re: Maneges in problemen door grote vraag naar brave paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:16

Tja, is te verwachten!

Misschien stof tot nadenken?
Meer en goede betrouwbare en bruikbaar paardenen ponys gaan fokken en opleiden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Maneges in problemen door grote vraag naar brave paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:18

Niet heel vreemd nee.
Tijd om weer een gebruikspaarden te fokken ipv hypermobile stesskippen die alleen een bovengemiddelde ruiter de stress af kan laten vloeien.
Ook weer graag een normale bouw met wat stevig fundament.

"life is what happens to you while you're busy making other plans"

&if=1

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:20

Wait whut ..... sportpaarden kunnen genieten van hun oude dag door ingezet te worden als manegepaard?! Dat is nieuw voor mij. ( en complete onzin in mijn ogen).
De manege waar ik werkte is zelf paarden en pony’s gaan fokken. Dat is dan nog de meest werkbare manier ws. Alhoewel je in een stadsmanege met 2 postzegel paddocks en maar 2 bak natuurlijk een belabberde opfokplek hebt, maar dat terzijde. Neem aan dat de Merie’s en veulens elders verblijven als ze gaan veulenen.

[o]

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:31

Ragdollcat schreef:
Tja, is te verwachten!

Precies.En niet alleen fokken voor de top-wedstrijdsport want er is een veel bredere basis van recreatieruiters.Je kunt wel paarden fokken met een supervermogen,maar er zijn maar weinig ruiters die hen aankunnen.

Merje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:48

Ragdollcat schreef:
Tja, is te verwachten!

Graag!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:51

Ik kijk er al langer van op. Op Bokt lees je het ook vaak: Ooeeeh, je zoekt een braaf en gezond paard. Die zijn hun gewicht in goud waard. Trek dan je portemonnee maar open.
Alsof "braaf" een luxe criterium is dat je enkel verkrijgt bij het neertellen van vele flappen. Ieder paard zou doorgaans braaf moeten zijn. Dat is nog iets anders als karakter, maar een braaf, goed opgevoed, handzaam paard, dat zou eigenlijk de standaard moeten zijn, de basis. En vandaaruit kijk je dan verder naar talent en bijzonderheden.
Dat we daar ooit zo ver van afgeweken zijn...

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:52

Dat is geen probleem maar open markt.
Als iets niet meer gaat als vroeger dan kun je klagen of je krapt je op je hoofd of de markt wellicht veranderd is en doet daar wat mee.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:53

Het zelf fokken voor de manegelessen kan vrijwel niet uit omdat de kosten enorm zijn en je na 3 jaar moet afwachten of het beest uberhaupt geschikt is voor de lessen.

De manege paarden en ponys zijn vaak de dieren waar net een verhaaltje mee is. Bv schuren, stalondeugden etc etc. De lagere prijsklasse die net boven de slachtprijs zit.

Gezien de hoge prijzen op dit moment stijgen ook die paarden in waarde. Waar een paar jaar geleden niemand een eczeempony wilde kopen zijn ze nu wel te verkopen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:54

Ragdollcat schreef:
Tja, is te verwachten!

Om vervolgens de kosten van het fokken er niet eens uit te kunnen krijgen? Welke fokker wil dat? Van te voren al weten dat je qua geld moet toe gaan leggen terwijl je veel werk hebt en grote risico’s loopt?

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:56

Ragdollcat schreef:
Tja, is te verwachten!

Als dit een goudmijntje was deed iedereen dat wel.

Het fokken van paarden en ponys voor dit soort doeleinden kan je niet commercieel maken/doen.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:58

Je hoeft ze niet meteen zelf te fokken.
Er zijn ook andere manieren om een manege te draaien dan de ‚standaard‘ afgestompte veel te vergevingsgezinde dodo‘s.
Er zijn ook manege‘s die gewoon keurig gereden sportpaarden inzetten die daarnaast gewoon goed gereden worden. Ander concept maar werkt ook.
Dan leer je tenminste ook meteen dat schoppen en slaan betekend dat je verkreukeld in een hoek geparkeerd wordt :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:58

Wij hebben er 1 staan die je zo op een manege neer zou kunnen zetten, hij is ook ooit lespony geweest. Maar door zijn leeftijd (nu 22) wel fijn dat hij het wat rustiger aan mag doen (al denkt hij daar zelf vaak anders over :') ).

Maar wat ik in het artikel lees is niet alleen de fokkerij "schuld" aan dit probleem, ook is er gewoonweg minder aanbod (al is dit ook weer terug te leiden tot de fokkerij natuurlijk). In de crisisjaren is er minder gefokt, want minder vraag. En nu met de coronacrisis is er juist meer vraag naar paarden, waardoor de prijs automatisch oploopt, want schaarste. Niet alleen de huis tuin en keuken paarden zijn duurder geworden. Er vissen simpelweg meer mensen in dezelfde vijver.

Hocus Pocus
Branco

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:59

nee iedereen hoopt op die topper die ze als 4 jarige al voor 100.000 kunnen verkopen.
Dat hij uiteindelijk voor 5000 verkocht word en er mensen wat mee verongelukken, de paarden onder supplementen worden gestopt om rustiger te blijven is allemaal niet interessant.

Die brave, daar wil men maar 4000 hooguit voor geven, dus daar word niet voor gefokt.
Want meer krijg je er nooit voor dus commercieel niet leuk.

"life is what happens to you while you're busy making other plans"

&if=1

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:00

Ik vraag het me eigenlijk wel af hoe duur het is om simpele pony's op te fokken? Als je een eigen stuk grond hebt, durf ik (aan de hand van mijn minieme ervaring met een shetfokker) eigenlijk wel stellen dat dat meevalt

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:00

Je kunt je ook afvragen of manege lessen niet gewoon te goedkoop zijn om kwaliteit te leveren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:02

Vandaar de toevloed aan tinkers etc.Want die recreatieve manegeruiters zijn vaak te zwaar voor ponies die wel vaak een gemakkelijker karakter hebben.Echter de tinkers zijn momenteel ook niet meer alleen brave sinds men merkte dat er handel in zat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:05

Sizzle schreef:
Je kunt je ook afvragen of manege lessen niet gewoon te goedkoop zijn om kwaliteit te leveren.

Dat is ook een vraag die je jezelf zou kunnen stellen. Ik betaal voor les met eigen paard verhoudingsgewijs veel meer, en dat is ook in een groepje, juf hoeft er geen accommodatie voor te onderhouden of paarden voor te kopen etc. Manegeles is als je ziet wat de manegehouder er van moet betalen eigenlijk heel goedkoop.

Hocus Pocus
Branco

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:05

anjali schreef:
Vandaar de toevloed aan tinkers etc.Want die recreatieve manegeruiters zijn vaak te zwaar voor ponies die wel vaak een gemakkelijker karakter hebben.Echter de tinkers zijn momenteel ook niet meer alleen brave sinds men merkte dat er handel in zat.

toen ik begon met rijden was het verhaal juist dat grote paarden braaf en rustig zijn en de pony's vrij ondeugend.
in de praktijk zie ik een vrij gelijkmatige verdeling.
niet dat ik het exact geteld heb.

als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice but never fail to be kind"-Doctor Who-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:07

axel_1997 schreef:
anjali schreef:

toen ik begon met rijden was het verhaal juist dat grote paarden braaf en rustig zijn en de pony's vrij ondeugend.
in de praktijk zie ik een vrij gelijkmatige verdeling.

Ik had juist de indruk dat de Tinkers die nu veelal verkocht worden zo braaf niet zijn omdat er veel import bij zit. Ik zie hier in de regio trouwens nooit Tinkers op de plaatselijke maneges. Voor kinderen zijn ze vaak veel te sterk, en voor volwassenen vind ik ze doorgaans aan de kleine kant.

Hocus Pocus
Branco

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:08

Sizzle schreef:
Je hoeft ze niet meteen zelf te fokken.
Er zijn ook andere manieren om een manege te draaien dan de ‚standaard‘ afgestompte veel te vergevingsgezinde dodo‘s.
Er zijn ook manege‘s die gewoon keurig gereden sportpaarden inzetten die daarnaast gewoon goed gereden worden. Ander concept maar werkt ook.
Dan leer je tenminste ook meteen dat schoppen en slaan betekend dat je verkreukeld in een hoek geparkeerd wordt :+

Dat hebben we hier. Lopen bijna allemaal met ervaren ruiter paar keer per week, sommige worden fanatiek gestart, anderen hebben vroeger wedstrijden gelopen. En ze kopen ook onbeleerde pony's, omdat er wat hele handige meiden zijn. Dan worden die pony's ingereden en of verkocht als ze niet passen of ze komen in de lessen. Nu fokken ze ook nog wel eens met de merries.

Maar het is wel lastig, soms wil je er 1 of 2 bij de meteen ingezet kunnen worden en dat is bijna niet te vinden. Tenzij pension klant pony of paard inzet/verkoopt aan ze.

Edit, maar goed, ik heb de afgelopen jaren genoeg brave paarden gezien die net gekocht waren. Het ligt echt niet alleen aan de fokkers die hetere dieren kopen, ook aan mensen die zichzelf overschatten
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 05-06-21 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 19 PR 212

_San87_
BKB 2021 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:08

Volgens mij is het probleem eerder dat particulieren niet graag verkopen aan maneges :?.

Tenminste, dat lees ik vaak in advertenties, dat manegebedrijven en handelaren niet hoeven te reageren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:10

DuoPenotti schreef:
Niet heel vreemd nee.
Tijd om weer een gebruikspaarden te fokken ipv hypermobile stesskippen die alleen een bovengemiddelde ruiter de stress af kan laten vloeien.

Maar dat zijn toch de enige fokkers die het echt goed doen volgens de fokkers zelf? :D
Als je geen topfokpaard fokt dan ben je toch aan het vermeerderen volgens bokt? :D

Mij verbaast dit ook niks. Dat "men" er geen geld aan wil geven helpt ook niet mee natuurlijk. :) En inderdaad, de reputatie van maneges helpt ook niet mee. Ik zou aan de maneges hier in de buurt niet eens verkopen als ze me een bedrag van 6 cijfers boden. :)

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:10

Te zware ruiters zullen niet snel een zadel vinden dat op het gemiddeld korte tinkerrugje past, het idee dat je sterker bent als je veel haar hebt gaat nergens over.

Er zijn zat brave paarden, maar die zijn niet meer zo goedkoop. Daar kun je over klagen maar dan ga je hooguit klagend ten onder.
Als de markt veranderd zal een ondernemer moeten ondernemen, zo is het leven.

SusanH, precies ja.
Met een eigen paard priveles kun je ook rustig 30-50 euro voor aftikken en het daar hoeft geen paard van te vreten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:12

DuoPenotti schreef:
Niet heel vreemd nee.

Absoluut!

En er wordt ook maar raakgefokt met de merries die wat mankeren of met zeer jonge hengsten waarvan je nog niet weet of het een bruikbaar fijne dieren zijn om mee te werken.

Teveel te sportgericht gefokt voor de zeer gevorderde ruiters en die ook nog eens hulp krijgen om hun paarden fatsoenlijk te kunnen rondsturen.

En teveel te gericht op de leuke kleurtjes of afmetingen zonder naar het karakter en gezondheid te kijken ermee raak te fokken, puur op de gok....

Of zeer bruikbare gezonde dieren in de verkeerde handen tot een probleem of moeilijke dier te maken.

Alles voor het snelle geld of onkunde of emotie (merrie moet n veulen omdat ze zo lief is maar wel wat mankeert).