Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 13:42

De natuur loopt weeeken achter dit jaar. Nu pas komt het gras echt goed op. Vorig jaar stond het eind maart al hoog.
We zouden het regenwater in de winter echt beter moeten opslaan.

Vorig jaar was het in juni en augustus erg warm en droog, maar durfde ik vaak niet te sproeien ivm het grondwaterpeil (ik heb een half hectaartje) alleen buren met een veel groter waterkanon deden het wel :') dus dat was een beetje druppel op de gloeiende plaat.

Voor nu staat het gras er prima bij mar ik hoop wel dat het niet zo bloedverziekend heet wordt. Gewoon lekker 20 graden ofzo.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 13:47

Gelukkig mag er hier in de regio wel volop gesproeid worden. Als het water in de sloten te laag wordt is 1 belletje voldoende. Zetten ze de sluis open en laten ze die weer vol lopen vanuit het grote kanaal welke in verbinding staan met andere kanalen, groot meer.
Pas aan het einde van de droog periodes van voorgaande jaren moest er wat voorzichtiger aan gesproeid worden.

Getup

Berichten: 8271
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 13:48

Sintara schreef:
's nachts regen overdag zon :)) dat is het meest ideaal



Dat zeg ik ook altijd.


Maar verder is het echt al te droog hoor. Dat beetje regen was hard nodig.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 13:49

Hutcherson schreef:
De natuur loopt weeeken achter dit jaar. Nu pas komt het gras echt goed op. Vorig jaar stond het eind maart al hoog.
We zouden het regenwater in de winter echt beter moeten opslaan.

Vorig jaar was het in juni en augustus erg warm en droog, maar durfde ik vaak niet te sproeien ivm het grondwaterpeil (ik heb een half hectaartje) alleen buren met een veel groter waterkanon deden het wel :') dus dat was een beetje druppel op de gloeiende plaat.

Voor nu staat het gras er prima bij mar ik hoop wel dat het niet zo bloedverziekend heet wordt. Gewoon lekker 20 graden ofzo.


Vorig jaar deze tijd had ik al een dorre, gele vlakte in plaats van weide :P

Zo zie je maar wat een verschillen al per regio. Al woon ik natuurlijk wel een heel stuk zuidelijker :D (BE)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 13:52

Ik zeg ook al even; dat wat teveel valt beter opslaan en dan tijdens de droogte gebruiken. Want we hebben echt wel overlast gehad, maar tijdens droogte komen ze met; niet sproeien en zwembaden vullen.

Maar aan de andere kant, zakt alles wat je opvangt niet de grond in, dus dat moet wel in balans zijn.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 13:53

Getup schreef:
Sintara schreef:
's nachts regen overdag zon :)) dat is het meest ideaal



Dat zeg ik ook altijd.


Maar verder is het echt al te droog hoor. Dat beetje regen was hard nodig.


Neee doe mijn maar regen tijdens de werkuren. Meer motivatie om te blijven zitten achter dat stomme bureau :')

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 13:53

Afgelopen jaar is er gemiddeld zo'n 150mm minder gevallen dan normaal. Normaal hebben we bij de reset (1 april) een overschot van zo'n 200mm opgebouwd in een jaar, nu slechts zo'n 50mm.

https://www.weeronline.nl/nieuws/1-4-20 ... dit-moment

Vorig jaar zaten we op 150mm overschot ongeveer en het jaar daarvoor op zo'n 60mm overschot. Oftewel, we hebben nu al jaren zoveel droogte dat het niet gecompenseerd wordt.

https://www.weeronline.nl/nieuws/22-3-2 ... ht-voorbij

Dit seizoen zitten we tot nu toe gemiddeld, iets aan de natte kant, maar niet heftig.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... gtemonitor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 13:56

superpony schreef:
Dat en ook alle machines; Dan is de een klaar met maaien, begint de ander en de bladblazers hoor je straks weer elke dag.

Bomen en bosjes moeten de tuin uit vanwege teveel schaduw, maar bijna de helft van de tuinen heeft tegenwoordig een overkapping staan.........
Maaien? Nee joh, gewoon plastic kunstgras erin leggen. Goed voor het bodemleven. :j

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 13:58

Mkango schreef:
Maaien? Nee joh, gewoon plastic kunstgras erin leggen. Goed voor het bodemleven. :j


Nou inderdaad: de ene buren hebben een overkapping, wat struiken en een kunstgrasmat. De andere hebben een volledig bestrate tuin. Het zijn aardige mensen verder hoor, maar ze zijn niet echt bezig met vergroenen.
Andersom zullen die mijn halve wildernis in kijken en denken 'jeetje wat een bende'
(En nou hebben ze op dit specifieke moment wel gelijk, ik moet heeeeeel ernstig wat distels en herderstasje van mijn terras gaan halen. Staat na de regen en zon van de afgelopen paar dagen 20-30cm hoog gemiddeld :') Ik heb geen probleem met onkruid, maar om het nou zo hoog tussen de tegels te laten staan van mn terras gaat me óók wat te ver...)

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 14:00

Is er dan niet zo’n ‘maai mei niet’ actie in nederland?
Ik doe daar aan mee hoor :). Bijna elke maand eigelijk. Elk jaar. Nog voordat ik wist dat er een actie was :')

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 14:02

Poekkie schreef:
Is er dan niet zo’n ‘maai mei niet’ actie in nederland?
Ik doe daar aan mee hoor :). Bijna elke maand eigelijk. Elk jaar. Nog voordat ik wist dat er een actie was :')


Er is wel een 'maai de paardenbloemen niet om' oproep op het moment, wat denk ik vergelijkbaar is? Zodat de paardenbloemen de eerste voedingsbron voor de bijen kunnen zijn. Nu extra belangrijk omdat de rest vd planten nog niet zo hard uitloopt momenteel (wel qua groei, maar de bloei start nu pas langzaamaan)

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 14:08

Geen idee, daar had ik dan weer nog nooit van gehoord. Wel een goed idee eigelijk! Hier staat idd nog niet veel waar een bij van zou kunnen leven...

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 14:09

Ah ja, de maai-mei-niet :D

De koer staat hier vol paardenbloemen op dit moment.
Als de poort openstaat, denken voorbijgangers vast dat de hut niet meer bewoond is, zo'n verloederde bende :')

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:02

Als de droogte periode er al was dan was dat nu al aan de gang net als voorgaande jaren. Vorig jaar ging hier precies vandaag de eerste snee er af. Nu is het te nat om het land op te gaan met groot materieel.

Mijn weides zijn momenteel net een alpen landschap. Zo ontiegelijk veel paardenbloemen als er staan.
Nu is het een grijze deken van die zaadbollen. Fijn, komt er volgend jaar nog meer te staan.

Ik hoop dat de gemeentes eens wat vaker de bermen maaien. Ik heb nog n ooit zoveel bloeiende troep in mn weides gehad. Paars, wit,geel.....
En dat terwijl we zelf altijd een goed weide management hebben

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:27

Hiraeth schreef:
Sunnda schreef:
Wat een nieuws om te lezen terwijl we dit jaar nog geen beetje normaal droog weer hebben gezien.
Kou, nu regen..ik wil zon! Bakken zon!

Dit is een hele bijzondere reactie onder een artikel dat imo best netjes aangeeft wat het probleem is.

:+ Tegen wie zijn zere been heb ik nu weer geschopt?
Je kunt bij de pakken neer gaan zitten of wat gaan doen.
Wij hebben bomen geplant de afgelopen jaren, zowieso het hele perceel vergroend en qua beplanting diverser gemaakt. We vangen veel regenwater op wat we inzetten in droge perioden. Als de bal te zanderig wordt en we willen niet sproeien vanwege het tekort aan water wat er dan vaak is gaan we bij de buren in de binnenbak rijden en als het land te droog wordt zetten we stukken wei af en zorgen we door te wisselen dat ze altijd te eten hebben en daarnaast gewoon bijvoeren..
Klagen op het internet kan iedereen, zelf wat doen is beter..

En ik houd van mooi weer, :D

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:51

Niet mijn zere been hoor. Het klonk in je reactie alleen een beetje als de welbekende "klimaat verandert niet, want het was vandaag super koud" die ik vaak hoor van mensen die weer en klimaat door elkaar halen. Het gemiddelde van de afgelopen jaren toont namelijk wel dat we steeds meer kampen met drogere zomers en lijkt aan te geven dat dit een trend is die op 30 jaar gemiddelde (= klimaat) te zien zal zijn. Dan zeggen: "Ja maar, nu regent het alleen maar" is dan een beetje... bijzonder. :+

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:18

DuoPenotti schreef:
criollo_yess schreef:
Wat mij opvalt, is dat de windrichting vaak anders is dan een paar jaar geleden. Meen dat zuid/zuidwesten-wind de heersende windrichting was. Nu al een paar jaar veel vaker wind vanuit het noorden. Dit voorjaar ook veel, waardoor het nog lang koud bleef. Lijkt me dat een veranderde windrichting ook invloed heeft op de neerslag, maar hoor daar niemand over. Of verbeeld ik me dat maar?

Nee valt mij ook op.
En sowieso meer wind.


Ik las eens iets over dat het zwaartepunt veranderd van de aarde. Misschien dat daarmee te maken heeft?


Misschien geen echte wetenschappelijke bronnen, maar:
https://www.newscientist.nl/nieuws/waar ... oostwaarts.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:58

Popstra schreef:
Als de droogte periode er al was dan was dat nu al aan de gang net als voorgaande jaren. Vorig jaar ging hier precies vandaag de eerste snee er af. Nu is het te nat om het land op te gaan met groot materieel.

Mijn weides zijn momenteel net een alpen landschap. Zo ontiegelijk veel paardenbloemen als er staan.
Nu is het een grijze deken van die zaadbollen. Fijn, komt er volgend jaar nog meer te staan.

Ik hoop dat de gemeentes eens wat vaker de bermen maaien. Ik heb nog n ooit zoveel bloeiende troep in mn weides gehad. Paars, wit,geel.....
En dat terwijl we zelf altijd een goed weide management hebben


De tendens is om minder te maaien oa vanwege de bijen en de teruglopende diversiteit van de bermbeplanting.
Weet niet wat jij onder bloeiende troep verstaat??

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:07

Popstra schreef:
Als de droogte periode er al was dan was dat nu al aan de gang net als voorgaande jaren. Vorig jaar ging hier precies vandaag de eerste snee er af. Nu is het te nat om het land op te gaan met groot materieel.

Mijn weides zijn momenteel net een alpen landschap. Zo ontiegelijk veel paardenbloemen als er staan.
Nu is het een grijze deken van die zaadbollen. Fijn, komt er volgend jaar nog meer te staan.

Ik hoop dat de gemeentes eens wat vaker de bermen maaien. Ik heb nog n ooit zoveel bloeiende troep in mn weides gehad. Paars, wit,geel.....
En dat terwijl we zelf altijd een goed weide management hebben


Wat fijn dat je veel inheemse bloemen in je wei hebt, de bijen zullen je dankbaar zijn.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:10

verootjoo schreef:
Popstra schreef:
Als de droogte periode er al was dan was dat nu al aan de gang net als voorgaande jaren. Vorig jaar ging hier precies vandaag de eerste snee er af. Nu is het te nat om het land op te gaan met groot materieel.

Mijn weides zijn momenteel net een alpen landschap. Zo ontiegelijk veel paardenbloemen als er staan.
Nu is het een grijze deken van die zaadbollen. Fijn, komt er volgend jaar nog meer te staan.

Ik hoop dat de gemeentes eens wat vaker de bermen maaien. Ik heb nog n ooit zoveel bloeiende troep in mn weides gehad. Paars, wit,geel.....
En dat terwijl we zelf altijd een goed weide management hebben


Wat fijn dat je veel inheemse bloemen in je wei hebt, de bijen zullen je dankbaar zijn.

En zonder bijen famine.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:49

Morganlefay schreef:
Popstra schreef:
Als de droogte periode er al was dan was dat nu al aan de gang net als voorgaande jaren. Vorig jaar ging hier precies vandaag de eerste snee er af. Nu is het te nat om het land op te gaan met groot materieel.

Mijn weides zijn momenteel net een alpen landschap. Zo ontiegelijk veel paardenbloemen als er staan.
Nu is het een grijze deken van die zaadbollen. Fijn, komt er volgend jaar nog meer te staan.

Ik hoop dat de gemeentes eens wat vaker de bermen maaien. Ik heb nog n ooit zoveel bloeiende troep in mn weides gehad. Paars, wit,geel.....
En dat terwijl we zelf altijd een goed weide management hebben


De tendens is om minder te maaien oa vanwege de bijen en de teruglopende diversiteit van de bermbeplanting.
Weet niet wat jij onder bloeiende troep verstaat??

Zolang er geen giftig kruid blijft staan aan bermen maakt mij dat niks uit. Maar dat vervelende JKK laten ze helaas ook staan waardoor het zich in weides verspreid. Ben al 2 jaar bezig met die stom kruid uit te steken.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 18:02

JKK is normaal gesproken niet zo massaal aanwezig maar door die monograslanden krijgen sommige soorten
ineens de vrije hand. Hetzelfde geldt voor die enge buxusmot, eikenprocessierups.
Ik hoorde ook iemand roepen om heel velden met koolzaad in te zaaien. Is ooit bedacht om de Flevopolders mee in te zaaien. Gevolg is ondertussen dat heel nederland geel ziet.
Maar we dwalen af.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 18:43

Nog even off-topic dan :P
Hier heelder velden met koolzaad. Ben vanmorgen koolzaadhoning gaan halen bij de imker die zijn kasten aan de rand van zo'n groot veld staan heeft. Lekker !

JKK trek ik al 15jaar met de hand uit mijn weides. Schurfthekel heb ik eraan. Maar ooit zal ik ervan winnen ! }>

En nu weer ontopic.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 19:20

Wij wonen net over de grens in Duitsland, in het noorden, en pff wat een water is er gevallen, echt veel...

En zo koud bleef het, na zondag is eindelijk de wereld een beetje groen aan het worden, het gras groeit echt zo hard , maar er staan nog overal plassen in de wei, en er gaat nog véél regen komen volgende week.. Ik wil niet meer water, echt we hebben zat gehad... -O-

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 19:26

Hier hadden we vanmiddag weer een staaltje 'lokaal water'. Hier in het dorp niks. Twintig kilometer verderop, waar mijn paard staat, kwam het met bakken uit de hemel. Dat hele lokale noodweer is hier in de regio de laatste drie of vier zomers ook opvallend. Vorig jaar en het jaar ervoor zelfs zo dat je twee straten verder met een bootje door de straat kon, en in mijn straat nog geen plas te bekennen -O-