Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Poekkie

Berichten: 7341
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:31

Blussem schreef:
Sorry dat zeg, maar dit nieuwsbericht klopt gewoon niet. Het is nu juist fantastische de combinatie van veel zon en veel regen. Alles schiet hier uit de grond. Het kan niet beter.


Ik weet niet of er in nederland ook elke maand een rapport van de grondwaterstanden beschikbaar is?
In belgie wel, en dat volg ik ook telkens.
Deze week is idd een fantastische combi met veel regen en veel groei, maar het klopt wel dat het echt niet goed gaat met de grondwaterstanden.

Paardengek in hart en nieren!


Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:32

Dat nieuwsbericht klopt helaas wel.
Woon aan de Lek en als ik zie hoe laag het nu bij eb is kan ik dadelijk de Lek wandelend oversteken.
Dat het nu even groeizaam weer is wat eigenlijk normaal zou zijn in mei is dit meer uitzondering dan regel.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:34

Morganlefay schreef:
In de sarcasme modus }>
Zolang ik Bokkers zie die hun nieuwe(oude)huis verbouwen en het halve land ontbomen en dit vrolijk op Bokt neerzetten, weet men blijkbaar nog steeds niet wat de functie van bomen zijn in een landschap.


Om te huilen ;(
Of hun hele tuin betegelen. -O-

[o]

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:34

Het was echt wel droog. Hier merken we vooral dat de regen ook moeilijk de grond in zakt. En als de bovenlaag nat is en je pakt bijv mest, is het daaronder al droog.

Daar tegenover is ons echte grondwaterpeil wel weer redelijk hoog.

Gras groeit goed. Staat minder hoog nog, maar groen en groeit. Vorig jaar ook, maar toen gesproeit.

Daarvoor woonden we nog op zandgrond en was het gras al 2 zomers verbrand. Konden we ook niet genoeg sproeien.

Wij planten juist veel aan en hoop daar ook de vruchten van te plukken, zowel bij nattigheid als bij droogte. Ook laten we het blad liggen. Zitten aan bosrand, dus is soms best veel

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:36

verootjoo schreef:
Morganlefay schreef:
In de sarcasme modus }>
Zolang ik Bokkers zie die hun nieuwe(oude)huis verbouwen en het halve land ontbomen en dit vrolijk op Bokt neerzetten, weet men blijkbaar nog steeds niet wat de functie van bomen zijn in een landschap.


Om te huilen ;(
Of hun hele tuin betegelen. -O-


Dat en ook alle machines; Dan is de een klaar met maaien, begint de ander en de bladblazers hoor je straks weer elke dag.

Bomen en bosjes moeten de tuin uit vanwege teveel schaduw, maar bijna de helft van de tuinen heeft tegenwoordig een overkapping staan.........

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:39

Nou het mag van mij toch echt wel een keer droog worden, en nee daar bedoel ik niet de afgelopen zomers mee. Gewoon 20-25 graden met af en toe een bui zou fantastisch zijn.

Wij zitten hier op zware klei grond en het is dat het nu al 2 dagen zo goed als droog is want anders had ik de paarden en koeien en schapen weer op stal kunnen zetten. De Shetlander zakte bijna tot haar knieën in de modder zo nat als dat het is.. Dus wij zijn de regen inmiddels aardig zat :=

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:39

Morganlefay schreef:
In de sarcasme modus }>
Zolang ik Bokkers zie die hun nieuwe(oude)huis verbouwen en het halve land ontbomen en dit vrolijk op Bokt neerzetten, weet men blijkbaar nog steeds niet wat de functie van bomen zijn in een landschap.


Klopt ook, kijk maar eens wat een kleinschalig landschap is. Dat is bijna helemaal vernietigd voor grote aaneengesloten percelen. Bomen, houtwallen, bomenrijen zijn cruciale elementen in een landschap. Maar als omringend kunstmatig het grondwater laag wordt gehouden helpen bomen ook niet echt meer. Die verzwakken, en leggen na een aantal jaren droogte wel het loodje. Zelfs in het broekbos waar mijn paarden voorheen stonden zijn afgelopen 2 jaar bomen verdroogd. Vooral de beuken hadden het extreem zwaar. En die staan er al bijna 100 jaar.

Over de IJssel

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:42

superpony schreef:
Wij planten juist veel aan en hoop daar ook de vruchten van te plukken, zowel bij nattigheid als bij droogte. Ook laten we het blad liggen. Zitten aan bosrand, dus is soms best veel


Hier ook op zandgrond, vlakbij de bosrand van een (grotendeels) naaldbomen bos. Dat droogt héél hard.
Ik plant ieder jaar in mijn tuin (normale tuin, rijtjeshuis) planten bij. Ik denk dat mijn tuin 10m diep is ongeveer, en daar staan nu 4 bomen, 13 fruitstruiken, een aantal groenblijvende struiken, grassen, en veel bodembedekkers, lavendel, kruiden... En er kan nog veel meer bij... :j
En oh ja, dan heb ik ook nog echt ruimte voor 2 terrassen (eentje in de zon, eentje in de schaduw). Dus mensen die denken dat je met een kleine tuin weinig kan: gewoon proberen! :))

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:44

superpony schreef:
Dat en ook alle machines; Dan is de een klaar met maaien, begint de ander en de bladblazers hoor je straks weer elke dag.

Bomen en bosjes moeten de tuin uit vanwege teveel schaduw, maar bijna de helft van de tuinen heeft tegenwoordig een overkapping staan.........

Ja, en je ziet steeds meer overkappingen die volledig dicht zijn, als een extra huiskamer. Dan kan je het hele jaar erin zitten.
Als het te koud buiten is, ga je toch gewoon binnen zitten :?
En idd, ga onder een boom zitten als het heet is...

Hier gelukkig met de tuin die vol staat met inheemse bloemetjes voor de bijen en andere insecten en bomen en rommelhoekjes met veel blad waar egeltjes lekker onder kunnen slapen in de winter.
We wonen er pas net dus weet nog niet wat er allemaal groeit. We moeten nog wel de regenpijpen afkoppelen en aansluiten op de regenton en van de riolering afhalen.
Dat regenpijpen op de riolering worden aangesloten vind ik zo raar, waarom niet gewoon de tuin in laten lopen?
En nog zonnepanelen op een groendak is onze wens hier, maar eerst wee de spaarrekening aanvullen :+

[o]

Poekkie

Berichten: 7341
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:47

Regenwater moet tegenwoordig in zo’n infiltratieput hier bij nieuwbouw?

Paardengek in hart en nieren!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:47

Vooral houtwallen <3 En om er nog een te geven. Na mij de zondvloed :wave:
Bij mij in de stad heeft een slimmerd ooit besloten de bomen het stadspark wat uit te dunnen, want er stonden wat er veel en het overzicht was een beetje weg.
Heb de laatste 5 jaar nog nooit zo veel bomen zien sneuvelen.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:48

Poekkie schreef:
Regenwater moet tegenwoordig in zo’n infiltratieput hier bij nieuwbouw?


Maaarrrr je schuurtje kun je natuurlijk óók een goot geven en een regenpijp en daar kan een regenton onder, ook bij nieuwbouw :j

Poekkie

Berichten: 7341
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:50

Skippy01 schreef:
Poekkie schreef:
Regenwater moet tegenwoordig in zo’n infiltratieput hier bij nieuwbouw?


Maaarrrr je schuurtje kun je natuurlijk óók een goot geven en een regenpijp en daar kan een regenton onder, ook bij nieuwbouw :j


Geen idee, hier loopt het gewoon zo uit de goot, het land in zonder regenton.

Maar regenton of infiltratieput is toch beiden goed? Beiden zorgen er voor dat het water uiteindelijk wordt gebruikt voor het land en niet ‘afgevoerd’. Al heb je er met de regenton zelf controle over natuurlijk..

Paardengek in hart en nieren!

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:52

:') !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Propaganda infiltreert werkelijk o-ver-al momenteel.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:52

@poekkie Ja, is ook beide goed hoor, ik vind het wel fijn om zelf wat 'controle' hebben. Hier gaat het van het huis een put in, en vanaf de schuur loopt het de tuin in. Bij de schuur wil ik nog een regenton, want nu loopt het een terras op, wat gewoon zonde is natuurlijk - dat kan veel beter gebruikt worden voor de plantjes

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:58

verootjoo schreef:
superpony schreef:
Dat en ook alle machines; Dan is de een klaar met maaien, begint de ander en de bladblazers hoor je straks weer elke dag.

Bomen en bosjes moeten de tuin uit vanwege teveel schaduw, maar bijna de helft van de tuinen heeft tegenwoordig een overkapping staan.........

Ja, en je ziet steeds meer overkappingen die volledig dicht zijn, als een extra huiskamer. Dan kan je het hele jaar erin zitten.
Als het te koud buiten is, ga je toch gewoon binnen zitten :?
En idd, ga onder een boom zitten als het heet is...

Hier gelukkig met de tuin die vol staat met inheemse bloemetjes voor de bijen en andere insecten en bomen en rommelhoekjes met veel blad waar egeltjes lekker onder kunnen slapen in de winter.
We wonen er pas net dus weet nog niet wat er allemaal groeit. We moeten nog wel de regenpijpen afkoppelen en aansluiten op de regenton en van de riolering afhalen.
Dat regenpijpen op de riolering worden aangesloten vind ik zo raar, waarom niet gewoon de tuin in laten lopen?
En nog zonnepanelen op een groendak is onze wens hier, maar eerst wee de spaarrekening aanvullen :+

Al het water van zo'n dak concentreerd zich dan in een smalle strook om het gebouw, dat betekent extra water vlak bij je fundering en onderkant muren met sneller rot van het gebouw,schimmelvorming door vocht en modder wat gebruik gebouw lastiger maakt. Je wil het water dus weg voeren van het gebouw, al is het zeker veel slimmer om dat via opvang/infiltratie op te lossen dan door het zoveel verder weg te voeren.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Ayasha
Blogger

Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 12:13

Morganlefay schreef:
In de sarcasme modus }>
Zolang ik Bokkers zie die hun nieuwe(oude)huis verbouwen en het halve land ontbomen en dit vrolijk op Bokt neerzetten, weet men blijkbaar nog steeds niet wat de functie van bomen zijn in een landschap.

Dan mag ik rustig zeuren over het gebrek aan water want hier zijn de bomen blijven staan ondanks dat ze eigenlijk in de weg stonden.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 12:17

Ah, goed dat je het zegt Tamary :D Dan idd alleen maar regentonnen en niet langs de fundering naar beneden laten lopen :=

Zo’n infiltratieput hebben ze hier bij de nieuwbouw ook. Daar wordt het toilet met het regenwater doorgespoeld.

[o]

StalNollie

Berichten: 9104
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 12:41

Sunnda schreef:
Wat een nieuws om te lezen terwijl we dit jaar nog geen beetje normaal droog weer hebben gezien.
Kou, nu regen..ik wil zon! Bakken zon!

De grond is echt nog droog. Als het hier een week droog is moet er echt weer regen vallen en dan trekt het er niet meteen netjes in. Wij zitten in brabant

Bloemetje75
Berichten: 1984
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 12:48

We hebben de afgelopen tijd echt heel weinig regen gehad. Alles stoft, mijn regentonnen en de tuin en 1000 liter vat aan het garagedak zijn zo goed als leeg. De regen die voorspelt werd, is helaas niet gevallen.
Zelfs het onkruid groeit traag.

We hebben wel wat aan bomen weggehaald maar ook dingen terug gezet (dode naaldbomen laten staan is zinloos).

Sintara

Berichten: 7380
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 13:02

's nachts regen overdag zon :)) dat is het meest ideaal

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 13:24

Skippy01 schreef:
superpony schreef:
Wij planten juist veel aan en hoop daar ook de vruchten van te plukken, zowel bij nattigheid als bij droogte. Ook laten we het blad liggen. Zitten aan bosrand, dus is soms best veel


Hier ook op zandgrond, vlakbij de bosrand van een (grotendeels) naaldbomen bos. Dat droogt héél hard.
Ik plant ieder jaar in mijn tuin (normale tuin, rijtjeshuis) planten bij. Ik denk dat mijn tuin 10m diep is ongeveer, en daar staan nu 4 bomen, 13 fruitstruiken, een aantal groenblijvende struiken, grassen, en veel bodembedekkers, lavendel, kruiden... En er kan nog veel meer bij... :j
En oh ja, dan heb ik ook nog echt ruimte voor 2 terrassen (eentje in de zon, eentje in de schaduw). Dus mensen die denken dat je met een kleine tuin weinig kan: gewoon proberen! :))


We zitten niet meer op zand, maar daar deed ook veel het heel goed. Nu op veen en daar slaat werkelijk alles aan. Zitten aan bosrand en zitten ook vol zaailingen.
Er kan heel veel, maar mensen volgen trends en die geven laatste jaren toch vaak een verkeerd voorbeeld. Ik zou denken; ik wil geen tuin, dus neem een flat met balkon. Heeft familie van ons ooit gedaan, wilden geen onderhoud, maar hadden vreselijk spijt.


verootjoo schreef:
superpony schreef:
Dat en ook alle machines; Dan is de een klaar met maaien, begint de ander en de bladblazers hoor je straks weer elke dag.

Bomen en bosjes moeten de tuin uit vanwege teveel schaduw, maar bijna de helft van de tuinen heeft tegenwoordig een overkapping staan.........

Ja, en je ziet steeds meer overkappingen die volledig dicht zijn, als een extra huiskamer. Dan kan je het hele jaar erin zitten.
Als het te koud buiten is, ga je toch gewoon binnen zitten :?
En idd, ga onder een boom zitten als het heet is...

Hier gelukkig met de tuin die vol staat met inheemse bloemetjes voor de bijen en andere insecten en bomen en rommelhoekjes met veel blad waar egeltjes lekker onder kunnen slapen in de winter.
We wonen er pas net dus weet nog niet wat er allemaal groeit. We moeten nog wel de regenpijpen afkoppelen en aansluiten op de regenton en van de riolering afhalen.
Dat regenpijpen op de riolering worden aangesloten vind ik zo raar, waarom niet gewoon de tuin in laten lopen?
En nog zonnepanelen op een groendak is onze wens hier, maar eerst wee de spaarrekening aanvullen :+


Ik snap al die overkapingen ook niet. Wij hebben wel een parasol als het te heet wordt of een schaduwdoek, maar als ik binnen wil zitten, ga ik inderdaad binnen zitten.
Maar zoals bovenstaande reactie; het is een trend en als de buren het hebben, willen anderen het ook denk ik?

Een boom is juist heel lekker, mits op de goede plek en ook wel de juiste boom. Wij hadden bij de paarden een Linde en daar stonden ze met de hitte ook onder. Daaronder bleef een lekker windje en waren amper beestjes.
Nu waren we te laat en we moeten nog wat aanpassen, maar in najaar komen nog Linde's.

We hebben al zeker 200 wilgen, hazelaar, els, lijsterbes, fruitbomen. En voor buiten de paarden een heg van den, hele hoge laurier. Scheelt echt.

Qua water hebben wij meer dan 150m pad aan 1 kant en stuk achter afgegraven en met zand gestort. Was kurk droog, ook na de regen. Nu zakt water heel moeilijk weg. Wij zitten aan de schouwsloot en die staat doorgaans ook kurkdroog.

Maar we hebben een poel op grondwater diepte en zien altijd daar wat er valt, hoe het grondwater staat etc.

Waar we net aangebouwd hebben en dakgoten er nog op moeten is veel water inderdaad nog even een dingetje. Wij gaan het aansluiten op een 2e poel/vijver op diepste punt en vangen ook regenwater op. Maar vaak is het veel in 1 keer.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 13:29

Mijn stadstuintje heeft vaste planten en heb het hele jaar door bloeiend.
Eenjarigen=violen of aangewaaid spul.
Heb een uitdaging want ik woon op een oude stadswal dus allemaal keitjes en steentjes om de grond op zijn plaats te houden.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 13:35

Eigenlijk vind ik het weer van d afgelopen 2 weken wel prima. Niet te droog niet te warm maar ook zeker niet koud en het gras groeit prima

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 13:37

verootjoo schreef:
Hier gelukkig met de tuin die vol staat met inheemse bloemetjes voor de bijen en andere insecten en bomen en rommelhoekjes met veel blad waar egeltjes lekker onder kunnen slapen in de winter.
We wonen er pas net dus weet nog niet wat er allemaal groeit. We moeten nog wel de regenpijpen afkoppelen en aansluiten op de regenton en van de riolering afhalen.
Dat regenpijpen op de riolering worden aangesloten vind ik zo raar, waarom niet gewoon de tuin in laten lopen?
En nog zonnepanelen op een groendak is onze wens hier, maar eerst wee de spaarrekening aanvullen :+


Hier ook zo'n soort wilde tuin :D
Levert af en toe verbaasde blikken op van de buren met hun gemillimeterde gazons waar geen enkele boom meer staat en alleen nog paasbloemen in een bloempot groeien :+

Regenpijp loopt ééntje in een vat voor de paarden, de andere 3 gewoon op de grond.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Amazonbot en 65 bezoekers