Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Marjo

Berichten: 37202
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-21 09:35

FNRS
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo


Na een lange regenachtige winter, is het weideseizoen eindelijk weer aangebroken. Daarmee moeten we ons alweer klaarmaken voor de aankomende droogte, een terugkerend probleem in Nederland. Ondanks dat het elke winter veel regent, verdampt er meer water dan dat er valt. Dit zorgt ervoor dat het grondwaterpeil te laag blijft. Ook voor paardenhouders is dit lastig, want deze extreme weersomstandigheden hebben invloed op het welzijn van paarden.

Lees het hele artikel op de FNRS.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 12-05-21 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Paar kleine spelfoutjes gecorrigeerd


Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 09:41

Wat een nieuws om te lezen terwijl we dit jaar nog geen beetje normaal droog weer hebben gezien.
Kou, nu regen..ik wil zon! Bakken zon!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 09:43

Ik hoop toch dat het niet zo droog wordt als de afgelopen zomers. Je kan wel zon willen maar de afgelopen zomers is het echt een ramp geweest met water.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

fokfanaat

Berichten: 20209
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 09:46

ik ben al blij dat de temperatuur weer een beetje normaal is, dat wisselvallige is het issue nog niet.

maar idd, het wordt steeds extremer koud/nat/droog en warm en daar moet je je als paardenhouder op aanpassen. In regenwateropvang, in schuilstallen, in gedraineerde, bestrate paddocks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 09:47

Sunnda schreef:
Wat een nieuws om te lezen terwijl we dit jaar nog geen beetje normaal droog weer hebben gezien.
Kou, nu regen..ik wil zon! Bakken zon!

Als we weer zulke zomers krijgen als de afgelopen jaren, mag je blij zijn dat het zoveel geregend heeft en niet heel warm en zonnig (=meer verdamping) geweest is.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 09:51

Sunnda schreef:
Wat een nieuws om te lezen terwijl we dit jaar nog geen beetje normaal droog weer hebben gezien.
Kou, nu regen..ik wil zon! Bakken zon!


Het heeft inderdaad best veel geregend. En toch, zodra de zon een paar uur doorbreekt, stuift het zand me hier alweer om de oren... We hebben nog altijd een watertekort in grote delen van het land. Waar ik woon (midden-Brabant) is het tekort zelfs na alle regen van de laatste tijd gewoon nog niet opgelost. Een hele hete, droge zomer is hier dus niet zo gewenst eigenlijk... 22/25 graden en geregeld een buitje is veel meer welkom eigenlijk... (En ja, ik houd 'als mens' echt wel van 28/30 graden en in de zon liggen met een boek en een drankje ;) )

DuoPenotti

Berichten: 29281
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 09:54

Hier is de afgelopen weken in totaal misschien 15 mm gevallen, dus echt niet veel.
Ook dat is zo enorm regio gebonden.

Deze winter is het waterpeil iets aangevuld, maar inderdaad nog steeds niet veel.
En geef mij inderdaad maar een koudere zomer, dat 40 graden zit ik niet op te wachten, maar we zullen zien.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 09:55

De regen die valt is idd helemaal niet voldoende! Wij hebben op de stal een heel simpele rijbaan met gewoon zand, die is na een dikke regenbui op een dag tijd weer kurkdroog. Dus het mag zeker wel wat langer regenen, de beken en grachten staan ook zo goed als droog. Het is echt de ondergrond die verzadigd moet raken en het grondwater dat dringend weer omhoog moet.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 12-05-21 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7337
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 09:55

Van mij mag het blijven regenen hoor!
Die ene dag dat het 24 graden was tot nu toe waren paard en ik al helemaal bezweet :')

Maar idd grondwater wordt een steeds groter probleem. En alle mensen die sproeien, zwembaden vullen, etc. Maken het er niet minder op.

Paardengek in hart en nieren!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 09:56

DuoPenotti schreef:
Hier is de afgelopen weken in totaal misschien 15 mm gevallen, dus echt niet veel.
Ook dat is zo enorm regio gebonden.

Deze winter is het waterpeil iets aangevuld, maar inderdaad nog steeds niet veel.
En geef mij inderdaad maar een koudere zomer, dat 40 graden zit ik niet op te wachten, maar we zullen zien.

Het is iig al niet zoals vorig jaar van februari bloedheet. Vorig jaar hadden we de eerste twee hittengolven er alweer op zitten in België rond deze tijd.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 10:01

Ayasha schreef:
Het is iig al niet zoals vorig jaar van februari bloedheet. Vorig jaar hadden we de eerste twee hittengolven er alweer op zitten in België rond deze tijd.


Klopt, die winst hebben we alvast maar...
Hoewel we in februari wel een paar dagen heel warm weer gehad hebben. Maar daarna ook veel koeler weer.

Ach, Farmer's almanac zei dat als we een laat voorjaar/ late start vd zomer krijgen, de zomer lang duurt én vol zomerstormen met regen en onweer zit. Nou ja, doe dat dan maar ;)

kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 10:03

Hier was de regen juist best wel welkom, stalhouder moest alweer het land beregenen omdat het alweer te droog werd. Bak alweer sproeien. Nu zitten we wel op zandgrond, maar was echt wel nodig weer.
Is echt wel regio gebonden

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 10:18

Sunnda schreef:
Wat een nieuws om te lezen terwijl we dit jaar nog geen beetje normaal droog weer hebben gezien.
Kou, nu regen..ik wil zon! Bakken zon!

Dit is een hele bijzondere reactie onder een artikel dat imo best netjes aangeeft wat het probleem is.

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Steppe

Berichten: 2796
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 10:26

Wij zitten in het westen van het land en ja veel regen gehad met wind en nog meer wind maar hete zomers hoeft voor mij en de paarden echt niet.
20 Tot 25 graden met een windje en regelmatig een bui is prima.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 10:41

Met regen ben ik tegenwoordig ook blij.
Ik heb water via een waterput en die put is zelfs na al de regen en sneeuw van de winter nog niet eens meer vol geraakt. Dat was winter 2019 wel een heel ander verhaal, toen zat de put tot de rand vol. Nu staat die alweer onder de helft helaas. Heb de pomp zelfs alweer moeten laten zakken, en zoveel water gebruik ik nogthans niet (moet de 2 waterbakken van 90 liter maar 3x per week vullen, de paarden drinken niet extreem veel momenteel).

Ook de paddock en track zijn 1 stofwolk als de paarden eroverheen draven of sloffen. (heb er 2 die hun voeten niet altijd goed optillen).

Zelfs met de regen deze week had ik nog droge zand.

Leef en laat leven.

criollo_yess

Berichten: 1067
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 10:59

Wat mij opvalt, is dat de windrichting vaak anders is dan een paar jaar geleden. Meen dat zuid/zuidwesten-wind de heersende windrichting was. Nu al een paar jaar veel vaker wind vanuit het noorden. Dit voorjaar ook veel, waardoor het nog lang koud bleef. Lijkt me dat een veranderde windrichting ook invloed heeft op de neerslag, maar hoor daar niemand over. Of verbeeld ik me dat maar?

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

DuoPenotti

Berichten: 29281
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:01

criollo_yess schreef:
Wat mij opvalt, is dat de windrichting vaak anders is dan een paar jaar geleden. Meen dat zuid/zuidwesten-wind de heersende windrichting was. Nu al een paar jaar veel vaker wind vanuit het noorden. Dit voorjaar ook veel, waardoor het nog lang koud bleef. Lijkt me dat een veranderde windrichting ook invloed heeft op de neerslag, maar hoor daar niemand over. Of verbeeld ik me dat maar?

Nee valt mij ook op.
En sowieso meer wind.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Qimm

Berichten: 15148
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:01

Ik heb nu nog wel blubber op veel plekken en dat terwijl het ook al kurk en kurk droog is geweest.
Ik vind het prima dat het regelmatig regent, maar iets warmer mag best (al is het alleen al om de groeizaamheid tw bevorderen, na zondag heb ik ineens veel meer groen in de tuin)

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:15

criollo_yess schreef:
Wat mij opvalt, is dat de windrichting vaak anders is dan een paar jaar geleden. Meen dat zuid/zuidwesten-wind de heersende windrichting was. Nu al een paar jaar veel vaker wind vanuit het noorden. Dit voorjaar ook veel, waardoor het nog lang koud bleef. Lijkt me dat een veranderde windrichting ook invloed heeft op de neerslag, maar hoor daar niemand over. Of verbeeld ik me dat maar?


Klopt hoor! Wind uit het oosten brengt veelal droge lucht, wind uit het noorden blijft langer koud en wind uit het zuiden brengt warmte. Wind uit het westen/ zuidwesten zoals we altijd hadden, brengt veel regen en matige temperaturen. Dat was inderdaad voor zover mij bekend de 'norm': we hadden veel (zuid)westen wind en regen en in de zomer wat wind uit het oosten een paar weken. En nu lijkt het inderdaad harder te waaien, vaker te waaien en wat extremer weer in zijn algemeenheid. Ook vaak van die héle harde stortbuien met veel wateroverlast in de zomer en dan ineens weer extreem droog.

Lindsey_99
Berichten: 2473
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:22

Het grondwaterpeil wordt kunstmatig laag gehouden zodat boeren eerder en sneller het land op kunnen. Veel weides zijn gedraineerd. Vroeger kon er pas na april, mei op z'n vroegst met een trekker het land op gegaan worden, daarvoor was het te drassig. Het grondwater is een probleem wat tegenstrijdige belangen heeft. Zowel voor hoog als laag. Tel daar de klimaatverandering bij op, en voila. Tot nu toe is het prima weer geweest wat regen betreft; alleen te koud. Er zal flexibeler met de soms vaste weidegang (mei-okt) moeten worden omgegaan. Eerder als het kan, en later als het nog goed weer is.

Over de IJssel

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:24

Ik begon ook al te vrezen voor zo'n lange droogte als vorig voorjaar.
Het was alweer één grote stofbende op het land.

Maar gelukkig kwam daar de regen de voorbije dagen :D
Dus nu kan het gras eindelijk gaan groeien.

Die wind inderdaad. Heel vaak noord of noordoost. Droogt alles nog 10 keer sneller op :x

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:25

In de sarcasme modus }>
Zolang ik Bokkers zie die hun nieuwe(oude)huis verbouwen en het halve land ontbomen en dit vrolijk op Bokt neerzetten, weet men blijkbaar nog steeds niet wat de functie van bomen zijn in een landschap.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:27

Sorry dat zeg, maar dit nieuwsbericht klopt gewoon niet. Het is nu juist fantastische de combinatie van veel zon en veel regen. Alles schiet hier uit de grond. Het kan niet beter.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:29

Morganlefay schreef:
In de sarcasme modus }>
Zolang ik Bokkers zie die hun nieuwe(oude)huis verbouwen en het halve land ontbomen en dit vrolijk op Bokt neerzetten, weet men blijkbaar nog steeds niet wat de functie van bomen zijn in een landschap.


Ja exact!
Wat was de reclame ook al weer 'just diggit' : vergroenen en daarmee verkoelen en dus weer méér vergroenen etc?

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:30

Morganlefay schreef:
In de sarcasme modus }>
Zolang ik Bokkers zie die hun nieuwe(oude)huis verbouwen en het halve land ontbomen en dit vrolijk op Bokt neerzetten, weet men blijkbaar nog steeds niet wat de functie van bomen zijn in een landschap.


Ik zou het geen sarcasme noemen, maar gewoon realiteit.
Wel heel jammer inderdaad.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Albertina71, Amazonbot, Antonius, Barchetta, BreeWelshies, Dennis, ElCamino, Essie73, GoogleAdsense, kitsunemimi, Setteli, Tinkermuts en 96 bezoekers