Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 10:16

Poekkie schreef:
Dinopino schreef:
Poekkie wanneer je bij een handelstal werkt, heb je echt geen tijd om alle paarden van de wei te plukken, in de stapmolen, afspuiten enz. Prima wanneer je je paarden op stal zet.


Bij mij kunnen ze kiezen wanneer ze naar binnen willen. Hoe groot is jouw kudde. En zijn dat jouw paarden. Dat maakt nogal uit omdat er dan sowieso geen sprake meer kan zijn van een kudde.


Nu 7 waarvan ook een deel pensionpaarden. Waarom maakt het uit wie de eigenaar is opdat het een kudde zou zijn of niet?


Om de simpele reden dat de paarden van verscheidene eigenaren steeds op verschillende tijden uit de "kudde" worden gehaald. Een kudde gaat snachts niet apart op stal staan. Wat en hoe moet de kuddeleider dan zijn kudde beschermen. De zwakste moeten zich elke keer weer bewijzen bij het terugkomen in de kudde. Iemand neemt zijn paard mee op vakantie of verkoopt het. Of het paard krijgt stalrust.

100 paarden vormen nooit een kudde, dat zijn meer aparte groepjes. En hoe word die samenstelling gegarandeerd. Sommige paarden hebben een dun velletje of andere etensbehoeften,die zijn dan moeilijk bijelkaar te houden. Rillen is een mechanisme van een paard om warm te worden. Daar is niets mis mee, merk je dat je paard echt te koud wordt, kan je er een dekentje op doen. De volgorde van belangrijkheid bij paarden is niet een warme stal en eten, maar als allereerste komt het sociale en het veilig voelen.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 10:21

Elisa2 schreef:
Dinopino schreef:
Poekkie wanneer je bij een handelstal werkt, heb je echt geen tijd om alle paarden van de wei te plukken, in de stapmolen, afspuiten enz. Prima wanneer je je paarden op stal zet.


Klopt, maar er zijn wel truukjes voor..je kan een stuk halstertouw aan het touw laten zodat je ze makkelijker kunt pakken. En de meeste paarden laten zich wel braaf pakken..



Dat is inderdaad het gevaar dat je ervaring hebt met een handelsstal en dat kopieert op alle handelstallen. Gelukkig is dat niet zo en zijn er ook genoeg die mee ontwikkelen.:-)
Toen ik naar Duitsland verhuisde, dacht ik hier vind ik makkelijk een open stal. Niets was minder waar, en heb toen mijn paarden, tot hier alles klaar was, in Nederland laten staan. Mijn ervaring is dan ook dat de meeste Nederlanders,die ik ken, juist wel in het belang van het paard denken.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 10:27

Dinopino schreef:
Om de simpele reden dat de paarden van verscheidene eigenaren steeds op verschillende tijden uit de "kudde" worden gehaald. Een kudde gaat snachts niet apart op stal staan. Wat en hoe moet de kuddeleider dan zijn kudde beschermen. De zwakste moeten zich elke keer weer bewijzen bij het terugkomen in de kudde. Iemand neemt zijn paard mee op vakantie of verkoopt het. Of het paard krijgt stalrust.

100 paarden vormen nooit een kudde, dat zijn meer aparte groepjes. En hoe word die samenstelling gegarandeerd. Sommige paarden hebben een dun velletje of andere etensbehoeften,die zijn dan moeilijk bijelkaar te houden. Rillen is een mechanisme van een paard om warm te worden. Daar is niets mis mee, merk je dat je paard echt te koud wordt, kan je er een dekentje op doen. De volgorde van belangrijkheid bij paarden is niet een warme stal en eten, maar als allereerste komt het sociale en het veilig voelen.


Sorry, maar dit is pure kul.
Als dit allemaal mijn eigen paarden zouden zijn, zouden ze er ook apart worden uitgehaald om te werken. Of kan jij met 7 paarden tegelijkertijd rijden? Qua kudde maken die 2 uurtjes dat er eentje weg is echt helemaal niets uit.

Alle paarden komen samen binnen en gaan samen buiten in de winter. En in de zomer staan ze 24/7 buiten maar gaat de mijne ‘s nachts apart en is er ook een die telkens een paar uur apart staat ivm bak slobber opeten. Er is geen enkele die zich steeds moet bewijzen, die twee lopen gewoon direct naar de groep en staan dan in het midden te grazen zonder ook maar iets van onrust. Idem in de winter... ‘s morgends is er echt geen andere omgang tussen de paarden dan ‘s avonds of in de zomer.

Wat wel zo is, is dat de groep stabiel moet zijn en dat krijg je niet snel op een grote stal met veel eigenaars. Hier echter wel. Tot nu toe is er in 5 jaar ooit 1 paard weggegaan. Wel hier en daar een nieuwe, maar als alle weides open kunnen gaat dat eigelijk na een paar weken al helemaal goed.

Rillen vind ik niet comfortabel voor het paard en kan ook op de spieren slaan. Ze zijn niet direct dood, maar ‘niks mis mee’ vind ik geen correcte beschrijving.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:22

Wanneer dat je eigen paarden zouden zijn, waarom zou je ze dan uit elkaar halen? Om in de bak te rijden of om te poetsen. Dat kan je ook gewoon op de paddock waar ze staan. Je kunt ook in de bak rijden waar de andere paarden lopen. Zo haal je ze niet uit elkaar. Dus ja dat kan het is maar waar je voor kiest.

Dus eigenlijk mogen paarden het nooit koud hebben, want dat is niet comfortabel?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:28

Nooit koud wordt niet gezegd. Maar bij een rillend paard zou ik toch wel enige actie ondernemen ja en er niet zomaar bij wegwandelen.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:35

Dinopino schreef:
Wanneer dat je eigen paarden zouden zijn, waarom zou je ze dan uit elkaar halen? Om in de bak te rijden of om te poetsen. Dat kan je ook gewoon op de paddock waar ze staan. Je kunt ook in de bak rijden waar de andere paarden lopen. Zo haal je ze niet uit elkaar. Dus ja dat kan het is maar waar je voor kiest.

Dus eigenlijk mogen paarden het nooit koud hebben, want dat is niet comfortabel?


Euhm nee, doe even normaal. als ik een goede bak heb, dan ga ik niet in de paddock rijden. En een buitenritje of eens op verplaatsing misschien? Ik ben van mening dat een paard best een tijdje zonder anderen met mij moet kunnen bezig zijn, en anders wordt daar hard aan gewerkt. Dat heeft helemaal niets met hun positie in de kudde te maken maar met vertrouwen in mij.

Koud zeg ik niet, maar rillen is een stap te ver voor mij. Een paard bibberend laten staan valt voor mij onder lichte verwaarlozing.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:14

Zeg ook niet dat je in de paddock moet rijden je kunt toch in de bak rijden. Dat heeft niets te maken met dat ze niet alleen weg kunnen, maar eerder met het idee wat je een kudde noemt.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:28

Dinopino schreef:
Zeg ook niet dat je in de paddock moet rijden je kunt toch in de bak rijden. Dat heeft niets te maken met dat ze niet alleen weg kunnen, maar eerder met het idee wat je een kudde noemt.


Maar je punt is dat paarden geen kudde kunnen vormen als ze dagelijks een uurtje weg van de rest moeten, toch? Ik vind dat de grootste onzin van 2021 tot nu toe.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:15

Dinopino schreef:
Zeg ook niet dat je in de paddock moet rijden je kunt toch in de bak rijden. Dat heeft niets te maken met dat ze niet alleen weg kunnen, maar eerder met het idee wat je een kudde noemt.


Ik doe dit wel eens. (vaak) Kan prima.

MAAR: je beïnvloed hiermee op dat moment de groepsdynamiek veel meer dan met het even er uit halen en weer terug zetten. Het gereden paard heeft namelijk dan 2 invloeden waar hij op moet letten. De ruiter en de andere paarden. En dat is niet perse fijn voor het gereden paard. En ok niet voor de kuddegenoten. Want die moeten ineens respect hebben voor de ruiter die er op zit en dat moet voor gaan op de relatie tussen die 2 paarden.
Dus fijner voor een kudde...Neuh
Te doen. Prima.

En of ze een echt kudde kudde vormen als je er af en toe 1 uit haalt. For alle means and purposes van een hobby paard: JA. Volgens de definitie vanuit het oerpaard? Weet ik niet.
De vraag is of het erg is.

Ze hebben er ook de voordelen van toch?. Voeding die aangepast is per paard bijvoorbeeld. Moet je dat dan ook maar gaan doen voor het echte kudde paard? eentje mager laten worden omdat hij nu eenmaal wat onderaan bungelt (en minder aanleg heeft voor dik worden)?
Laatst bijgewerkt door pol013 op 11-05-21 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:17

Denk niet dat de kudde blij is wanneer je leidster er voor een uurtje of zo weghaalt. Zou dat het gevoel van veiligheid versterken?

Zodra er een mens is spelen er andere invloeden. Welke het beste is of niet zou ik niet weten. Maar het geheel uit zicht halen van een kuddegenoot, kan volgens mij niet leiden tot een sociaal beter gevoel dan wanneer die in de buurt blijft. Een kudde met meerdere eigenaren maakt het voor de kudde veel moeilijker, dan wanneer ze het met een vreemde energie te doen zouden hebben.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:21

Rillen komt vaak door een gebrek aan ruwvoer, uitzonderingen daar gelaten.

Ik zou paarden die in een kudde staan er vooral juist vaak uithalen om ze zelfstandig te laten worden. Niets zo erg als plakpaarden als je het mij vraagt...

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:25

Wat jij zelfstandigheid noemt, zou ik eerder vertrouwen noemen. Ik ondersteun niet jouw zienswijze over de oorzaken van rillen.

DuoPenotti

Berichten: 29477
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:28

Ja ik denk zeker dat paarden het liefst bij elkaar blijven, ja dat denk ik wel.
Maar we kunnen ze ook prima aanleren dat er niets aan de hand is als een ander even weg gaat.
Net zo dat we ze aangeleerd hebben dat er niets aan de hand is dat wij als roofdier op ze gaan zitten.
Is dat helemaal het natuurlijk gedrag, nee, is het niet.
Klopt als wij mensen gaan mengen is dat niet.
Maar dat is het ook niet als wij ze in onze samengestelde kuddes in een omheind weiland zetten.
Wij die bepalen hoe lang ze daar in mogen of beter later in een paddock staan.
Wij die bepalen welk voer ze krijgen, of daar supplementen door gaan enz enz.
Natuurlijk bestaat gewoon niet meer.
Maar sommige dingen kunnen we wel deels nadoen, zoals veel buiten en samen.
Naast onze pleziertjes die we mee doen. Waarvan ik ook merk dat de paarden dat ook graag doen

Rillen heb ik overigens ook gezien bij paarden met voldoende eten.
Rillen vind ik overigens ook te ver gaan, niet nodig.

ikke

Berichten: 37544
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:30

pol013 schreef:
Dinopino schreef:
Zeg ook niet dat je in de paddock moet rijden je kunt toch in de bak rijden. Dat heeft niets te maken met dat ze niet alleen weg kunnen, maar eerder met het idee wat je een kudde noemt.


Ik doe dit wel eens. (vaak) Kan prima.

MAAR: je beïnvloed hiermee op dat moment de groepsdynamiek veel meer dan met het even er uit halen en weer terug zetten. Het gereden paard heeft namelijk dan 2 invloeden waar hij op moet letten. De ruiter en de andere paarden. En dat is niet perse fijn voor het gereden paard. En ok niet voor de kuddegenoten. Want die moeten ineens respect hebben voor de ruiter die er op zit en dat moet voor gaan op de relatie tussen die 2 paarden.
Dus fijner voor een kudde...Neuh
Te doen. Prima.

En of ze een echt kudde kudde vormen als je er af en toe 1 uit haalt. For alle means and purposes van een hobby paard: JA. Volgens de definitie vanuit het oerpaard? Weet ik niet.
De vraag is of het erg is.

Ze hebben er ook de voordelen van toch?. Voeding die aangepast is per paard bijvoorbeeld. Moet je dat dan ook maar gaan doen voor het echte kudde paard? eentje mager laten worden omdat hij nu eenmaal wat onderaan bungelt (en minder aanleg heeft voor dik worden)?

Laat ik het zo zeggen:

Mijn paard, soort van einzelganger, stond op een wei met allemaal andere paarden; nee, geen kudde, gewoon een bij elkaar gepleurde groep op een vreemde wei omdat eigenaren zo nodig met de NVVR op stap moesten }> Een ander paard vond nergens aansluiting en ging toen maar in de buurt van mijn paard lopen. Mijn paard was niet flauw, tolereerde dat. Een keer samen met die eigenaar een rit gemaakt. Gezellig mens, fijn paard, leuke rit.

Ieder gaat zijns weegs maar een half jaar later, op een andere wei, in een ander deel van NL, moesten die NVVR-leden weer zo nodig }> dus ik zet mijn paard in de wei, ze kijkt eens rond, kondigt haar aanwezigheid aan en meteen vliegt er een hoofd omhoog! Juist, datzelfde paard, op een andere weide, herkende haar "maatje" kwam in galop op d'r af, even neuzen, ben je het echt? Plak. We hebben ze niet meer los van elkaar gezien.

"kudde" is een rekbaar begrip.......

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:43

Dit soort berichten moet ik echt een beetje om lachen :+ Dus je springt wel met je paarden over 1.60, maar denkt dan dat ze in de wei blessures krijgen :D :D

DuoPenotti schreef:
Ja ik denk zeker dat paarden het liefst bij elkaar blijven, ja dat denk ik wel.
Maar we kunnen ze ook prima aanleren dat er niets aan de hand is als een ander even weg gaat.
Net zo dat we ze aangeleerd hebben dat er niets aan de hand is dat wij als roofdier op ze gaan zitten.


Probleem is wel vaak dat we het niet echt aanleren.
Ik heb echt al veel mensen zien over stappen van stal-paard naar wei-paard en waar echt veel mensen moeite mee hebben is dat ze dan enorm aan de groep gaan hangen. Mensen die gewend zijn aan paarden die veel op stal staan, zijn gewend dat het paard heel blij is als je aankomt :D en soms is het even een shock als het paard helemaal niet meer geïnteresseerd is en nauwelijks uit de groep te halen is. Je kan het prima aanleren natuurlijk, maar dat kost wel moeite en ook een iets andere instelling.

ikke schreef:
"kudde" is een rekbaar begrip.......


:D Ik heb dezelfde ervaring. Paarden zijn echt hele sociale dieren. Vindt het ook altijd zo mooi om van die liefde op het eerste gezicht vriendschappen te zien ontstaan <3 . En ook paarden die steun aan elkaar vinden op een vreemde locatie, kunnen daar echt goeie vriendschappen aan over houden. T' zijn net mensen :D
Jammer dat mensen zo bezig zijn met al die rangorde onzin, want het is zo veel interessanter om naar alle verschillende vriendschapsbanden te kijken.

Is trouwens ook een goeie manier van paarden in een groep integreren. Je zet de groep ernaast en kijkt welk paard het meest aan t hek staat. Dan zet je die eerst bij elkaar en dan zet je ze samen weer terug in de groep. Succes gegarandeerd :D

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:50

Dinopino schreef:
Denk niet dat de kudde blij is wanneer je leidster er voor een uurtje of zo weghaalt. Zou dat het gevoel van veiligheid versterken?

Zodra er een mens is spelen er andere invloeden. Welke het beste is of niet zou ik niet weten. Maar het geheel uit zicht halen van een kuddegenoot, kan volgens mij niet leiden tot een sociaal beter gevoel dan wanneer die in de buurt blijft. Een kudde met meerdere eigenaren maakt het voor de kudde veel moeilijker, dan wanneer ze het met een vreemde energie te doen zouden hebben.


In mijn ervaring met de kuddes hier: er wordt niet op gereageerd als er een wordt weggehaald en iedereen blijft grazen of een enkeling komt even een kijkje nemen an het hek en gaat dan terug. Daar stopt het. Vorige kudde exact hetzelfde. Kudde daarvoor ook. Verdere filosofie dan ook niet nodig imo.

Verschil met meerdere eigenaren nooit gemerkt, lijkt de paarden geen reet uit te maken. Ook geen behoefte om hier hersenspinsels over te maken dus.

Rijden in de kudde om paard in zicht te houden: vind ik een veel grotere bron van stress dan alleen rijden. Je stuurt dat paard dan immers op paarden die hoger in rang zijn af zonder dat die weg kan en krijgt dan een mengelmoes aan verwarrende signalen en stress voor iedereen met een beetje pech.

Volgens jou redenatie zou ik ze best in het wild gooien en alleen naar kijken. Maar daarvoor hou ik geen paarden, in dat geval gaan ze naar de slacht ipv naar het wild.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 15:15

Dinopino schreef:
Wat jij zelfstandigheid noemt, zou ik eerder vertrouwen noemen. Ik ondersteun niet jouw zienswijze over de oorzaken van rillen.


Ja met voldoende zelfvertrouwen worden ze zelfstandig :) En belangrijk is ook inderdaad dat ze dit aangeleerd wordt. Het verschilt imo ook wel of ze in een stabiele rustige kudde staan of met veel wisselingen/ verhuizingen.

En dat ze een duidelijke leider hebben (mens) waar ze vertrouwen in hebben en mee op stap durven gaan.

ikke

Berichten: 37544
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 15:18

sanne83 schreef:
Dit soort berichten moet ik echt een beetje om lachen :+ Dus je springt wel met je paarden over 1.60, maar denkt dan dat ze in de wei blessures krijgen :D :D

DuoPenotti schreef:
Ja ik denk zeker dat paarden het liefst bij elkaar blijven, ja dat denk ik wel.
Maar we kunnen ze ook prima aanleren dat er niets aan de hand is als een ander even weg gaat.
Net zo dat we ze aangeleerd hebben dat er niets aan de hand is dat wij als roofdier op ze gaan zitten.


Probleem is wel vaak dat we het niet echt aanleren.
Ik heb echt al veel mensen zien over stappen van stal-paard naar wei-paard en waar echt veel mensen moeite mee hebben is dat ze dan enorm aan de groep gaan hangen. Mensen die gewend zijn aan paarden die veel op stal staan, zijn gewend dat het paard heel blij is als je aankomt :D en soms is het even een shock als het paard helemaal niet meer geïnteresseerd is en nauwelijks uit de groep te halen is. Je kan het prima aanleren natuurlijk, maar dat kost wel moeite en ook een iets andere instelling.

De pijnlijke versie: als verkoper je paard brengen, nog even koffie en zo en dan een laatste knuffel voordat je gaat. Paard loopt van je weg.......

Ga ik de wei in, nadat verkoper naar huis is; paard komt direct naar me toe.....
sanne83 schreef:
ikke schreef:
"kudde" is een rekbaar begrip.......


:D Ik heb dezelfde ervaring. Paarden zijn echt hele sociale dieren. Vindt het ook altijd zo mooi om van die liefde op het eerste gezicht vriendschappen te zien ontstaan <3 . En ook paarden die steun aan elkaar vinden op een vreemde locatie, kunnen daar echt goeie vriendschappen aan over houden. T' zijn net mensen :D
Jammer dat mensen zo bezig zijn met al die rangorde onzin, want het is zo veel interessanter om naar alle verschillende vriendschapsbanden te kijken.

Is trouwens ook een goeie manier van paarden in een groep integreren. Je zet de groep ernaast en kijkt welk paard het meest aan t hek staat. Dan zet je die eerst bij elkaar en dan zet je ze samen weer terug in de groep. Succes gegarandeerd :D

Het "probleem" zit 'm erin dat rangorde bij paarden iets anders is dan de hiërarchie in het leger.
Mensen projecteren die leger-hiërarchie op een paardenkudde, anders wordt het blijkbaar te moeilijk.

Overigens bestaat jaloezie ook bij paarden. Zeker weten, ik heb er twee.....

DuoPenotti

Berichten: 29477
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 15:20

Jaloezie is makkelijk bij de paarden die niet willen komen.
Ga een weidegemootje maar eens uitgebreid knuffelen.... Eens zien hoe lang het duurt voor die ander er is. }>

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 15:35

ikke schreef:
Ieder gaat zijns weegs maar een half jaar later, op een andere wei, in een ander deel van NL, moesten die NVVR-leden weer zo nodig }> dus ik zet mijn paard in de wei, ze kijkt eens rond, kondigt haar aanwezigheid aan en meteen vliegt er een hoofd omhoog! Juist, datzelfde paard, op een andere weide, herkende haar "maatje" kwam in galop op d'r af, even neuzen, ben je het echt? Plak. We hebben ze niet meer los van elkaar gezien.

"kudde" is een rekbaar begrip.......


Ik heb t ook een keer juist ondersom gezien, was ook grappig. Twee paarden uit de zelfde wei geplukt, waren vriendelijk naar elkaar, maar behorende tot een ander "groepje" in de wei. Meegenomen naar Frankrijk, 6 maanden daar gewoond mt z'n tweeën in een wei. Allerlei spannende avonturen beleefd samen (zwijnen in het bos naast de wei is erg spannend voor polderpaarden :D ). Leken dikke vrienden. Na 6 maanden komen we thuis, paarden van de wagen de oud groep in, ene paard gaat links, andere rechts, nooit meer bij elkaar gezien :') Dat was echt een vriendschap uit noodzaak..

GabberGill

Berichten: 5747
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 16:04

Ineke2 schreef:
Ik wist dat die opmerking zou komen toen ik de foto zag. Ik dacht al oh o berg je maar voor de boktpolitie.

Ik heb er maling aan

Al wil ik mijn paard in prikkeldraad wikkelen dan is dat aan mij.

Van heel het verhaal dat stukje eruit pakken. Ik ga stuk

ikke

Berichten: 37544
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 17:15

sanne83 schreef:
ikke schreef:
Ieder gaat zijns weegs maar een half jaar later, op een andere wei, in een ander deel van NL, moesten die NVVR-leden weer zo nodig }> dus ik zet mijn paard in de wei, ze kijkt eens rond, kondigt haar aanwezigheid aan en meteen vliegt er een hoofd omhoog! Juist, datzelfde paard, op een andere weide, herkende haar "maatje" kwam in galop op d'r af, even neuzen, ben je het echt? Plak. We hebben ze niet meer los van elkaar gezien.

"kudde" is een rekbaar begrip.......


Ik heb t ook een keer juist ondersom gezien, was ook grappig. Twee paarden uit de zelfde wei geplukt, waren vriendelijk naar elkaar, maar behorende tot een ander "groepje" in de wei. Meegenomen naar Frankrijk, 6 maanden daar gewoond mt z'n tweeën in een wei. Allerlei spannende avonturen beleefd samen (zwijnen in het bos naast de wei is erg spannend voor polderpaarden :D ). Leken dikke vrienden. Na 6 maanden komen we thuis, paarden van de wagen de oud groep in, ene paard gaat links, andere rechts, nooit meer bij elkaar gezien :') Dat was echt een vriendschap uit noodzaak..

Ja hoor, paarden kunnen heel opportunistisch zijn.

Dat kan tot hechte vriendschappen leiden, maar het hoeft niet.

Zo'n reis kan ook heel opvoedkundig zijn, maar ook daar geen garantie.
Mijn juf reed in drie maanden naar zuid Frankrijk. De smoes was dat een paard van een vriendin erheen moest omdat die in zuid Frankrijk ging wonen. Hoeveel aanleiding heb je nodig :D

Mijn juf had niks met dat paard, de rest van het reisgezelschap ook niet en dat is ook nooit goed gekomen. Wel veilig in zuid Frankrijk. Opportunistisch dus.

Maar mijn juf kocht vlak voor vertrek een paard om als pakpaard mee te gaan omdat het beoogde pakpaard uitviel. Dat was een dressuurpaard dat "het niet meer deed". Daar had ze verder ook niks mee behalve vertrouwen dat dat paard wel naar zuid Frankrijk zou lopen. Die bracht ze terug als rijpaard en dikke paardevriendin. Begon ook opportunistisch :D

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:43

Blussem schreef:
MarlindeRooz schreef:

Maar het zomaar accepteren leidt ook nergens toe. Zag hier op bokt nog een topic van iemand die een stal zocht waar haar paard 21 uur per dag op stal mocht staan en dan alleen individueel buiten mocht komen. Zolang dat soort mensen nog stallen zoeken blijven die stallen helaas bestaan.

Helemaal mee eens. Hopelijk lijdt dit ook dat sponsoren zich terug trekken. Echt bizar, zo iemand wil je echt niet in de sport hebben.

Deze dame heeft geen sponsoren nodig die heeft zoveel geld dat ze zichzelf sponserd

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:50

DuoPenotti schreef:
Maar nu moeten we niet doen alsof alleen maar dure sportpaarden niet buiten komen. Of fatsoenlijk buiten komen.
Hoeveel paarden van de hobby ruiters staan zonder paard te kunnen zijn?
Stallen vol.
Ja maar, hier is de grond duur, ja maar het is hier klei, ja maar anders heb ik geen binnenbak, ja maar....
Of hebben geen benul van afmetingen en menen dat een paard op 10x 10 paard kan zijn en daar zijn benen kan strekken.
Alsof het paard daar andere behoeften van krijgt....
Duizenden, maar die melden zich hier niet of vinden dat we moraalridders zijn.

Helemaal waar DP :j
Ik ken net zo goed dure sportpaarden van bekende ruiters die net wel veel buiten komen ..sterker nog er is zelfs een trend om sommige paarden constant buiten te hebben met een weiland en een hele goede schuilstal met ruwvoer enz ..die dieren komen enkel een paar uur op stal voor de nodige verzorging ,rijden enz
Veel topruiters ( of laat ik zeggen paardenmensen ruiters ) zien het voordeel in het net wel veel buiten hebben en onbeperkt bewegen van de huidige bloedpaarden
Omgekeerd zie je ook nog heel veel paarden van particulieren 23 uur op stal staan , of een keer in het weekend een paar uurtjes het land op als het hun past ..echt heel veel zie ik dat nog

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:58

ikke schreef:
Popstra schreef:
Ik denk dat juist proff ruiters met naam het goede voorbeeld moeten geven wat welstand voor het sportpaard betreft.
Daar kijken anderen echt wel naar.
Echter blijft het natuurlijk wel zo dat die grote ruiters met kostbare paarden van klanten te maken hebben. Het is dus niet hun eigendom en jullie willen niet weten hoe lastig het voor die top ruiter zou zijn zo een kostbaar paard wel een blessure zou krijgen in de wei. Ga dat maar uitleggen aan een eigenaar die er veel geld in gestoken heeft kwa aanschaf en op niveau brengen en houden.
En het boeit ze echt wel hoor ook al kunnen ze het (makkelijk) financieel lijden!

Die paarden zijn de proff hun broodwinning. Dus voor ons wellicht wel wat makkelijk te oordelen daar over.

Maar blijf er bij een performace horse ook zijn benen moet kunnen strekken en even lekker uit zn plaat moet kunnen gaan..

En dat geld zeer zeker voor elk paard.
In mijn omgeving zijn nog heel wat pension stallen waar je op zondag bijv helemaal niks ziet buiten staan. Heel de dag niet ook al is daar wel de mogelijkheid toe.
Dat vind ik ook altijd bijzonder.

Daar zit 'm een belangrijk deel van de bottleneck.

Het gaat die EIGENAAR(!!) om exposure en dat dat ten koste gaat van het welzijn, is van ondergeschikt belang!

En voor degenen die zeggen daar niks aan bij te dragen:
Waar komt je voer vandaan?
Met welk merk machines is je hooi gemaaid?
Welk merk spullen gebruik je?
Hoeveel aankopen doe je bij, pak 'm beet, Divoza?
Lid van een stamboek?

Iedereen die ook maar iets van merk gebruikt, draagt eraan bij! Immers, al die reclameborden op wedstrijden; juist, exposure, ook de lokale middenstand. De wedstrijdnamen van de paarden? Exposure! Je naam op de vrachtwagen? Exposure! Toeschouwers? Exposure!
Zo zijn er nog wel een paar handenvol voorbeelden te noemen.

Ik ben eigenaar en niet buiten of niet genoeg buiten is een no go ..dan gaan ze weg naar een ander
Ik kan er niet van slapen als ik eraan denk dat ze opgehokt blijven
Ze gaan minstens een dagdeel buiten ,het andere deel is voor verzorging ,rijden ,longeren met halster , galopeerbaan en stapmolen meestal enkel 20 m voor het rijden