Schorsing opgeheven voor Sh Abdul Aziz Bin Faisa Al Quasimi

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Schorsing opgeheven voor Sh Abdul Aziz Bin Faisa Al Quasimi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-21 20:49

*Equnews
Sport

Afbeelding
Enduranceruiter Saleh Al Balushi, niet de ruiter waar het bericht over gaat.
Foto: Muurp


Het CAS (Court Arbitration for Sport) heeft de schorsing van 20 jaar opgeheven die het FEI had opgelegd voor Sh Abdul Aziz Bin Faisal Al Quasimi. Het paard van Quasimi stierf na een fatale fractuur in 2016 tijdens het CE1* in Fontainebleau.

Tijdens het bloedonderzoek werden er verschillende soorten doping gevonden, onder andere Xylazine, spierontspanners, pijnstillers en verdovingsmiddelen. Volgens het FEI-reglement zijn deze middelen verboden, de ruiter van het paard beweerde nog dat dit gebruikt was wanneer het paard werd ingeslapen, maar de FEI-dierenarts ontkende dit. De dierenarts bevestigde dat deze middelen de beschermingsfunctie van gevoeligheid weghaalt en het paard gewoon door liep en geen pijn toonde. Het FEI besliste hieruit om de ruiter 20 jaar te schorsen, 18 jaar voor dierenmishandeling en 2 jaar voor doping.

Na hoger beroep werd de ruiter zijn schorsing opgeheven. Ondanks het uitgebreid veterinair bewijs van FEI is er volgens het CAS geen bewijs dat het paard op het moment van de wedstrijd een zenuwblokkade had of niet in staat was om deel te nemen. Het paard werd de dag voordien nog goedgekeurd door een dierenarts voor deelname.

Disclaimer: Helaas hebben wij geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een neutrale foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.


Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Schorsing opgeheven voor Sh Abdul Aziz Bin Faisa Al Quasimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:31

Geld dat stom is, maakt recht wat krom is.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:42

"Ondanks het uitgebreid veterinair bewijs van FEI is er volgens het CAS geen bewijs dat het paard op het moment van de wedstrijd een zenuwblokkade had of niet in staat was om deel te nemen."

Wat is nou de redenatie van CAS?
-Mag je wel al de genoemde medicijnen toedienen aan een paard met zenuwblokkade EN wedstrijd rijden als deze bij de voorkeuring wordt goedgekeurd?
-Als een dierenarts ontkent middelen te hebben gegeven die in een bloedonderzoek naar voren komen, dan is dat toch een grote rode vlag?

Horses.nl geeft gelukkig meer uitleg:
"Bij de autopsie werden meerdere leasies gevonden, die wezen op de toediening van meerdere injecties."
"Volgens het CAS was de FEI er niet in geslaagd vast te stellen dat het paard uitgeput, kreupel of geblesseerd was."

Als ik het zo lees, wordt er dus compleet voorbij gegaan aan het feit dat er drugs in een paard wordt gevonden die niet verklaard kan worden (aldus dienstdoende dierenarts) en die wel bijdraagt aan het verleggen van pijngrenzen. En dan gaat het ineens veel meer om het aantonen van de fysieke gesteldheid van het paard een dag voor de wedstrijd. Deze zaak stinkt aan alle kanten.
Precies wat Albert zegt: geld maakt recht wat krom is. Ik kan niet wachten op de journalist die die drie panelleden onder de loep gaat nemen voor hun onafhankelijkheid in dit onderzoek.

Salir De Guatemala Y Entrar En Guatepeor

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:26

En uiteindelijk draait alles om het geld, als het om het geld gaat ga lekker gokken en laat die dieren nou eens met rust ;(

https://milavpphotography.mypixieset.com/
Instagram @hannover.biko of @milavp.photographynew :)

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Schorsing opgeheven voor Sh Abdul Aziz Bin Faisa Al Quasimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:29

"Volgens het CAS was de FEI er niet in geslaagd vast te stellen dat het paard uitgeput, kreupel of geblesseerd was."

Het dier is dood. Hoeveel meer vaststelling dat die geblesseerd was wil je hebben?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:39

Dat begrijp je verkeerd }>
Volgens de CAS heeft de FEI niet aangetoond dat het paard met een gebroken poot aan de start is gekomen, dús was het paard goed toen hij startte _-:(

Wánt een blamage. Enige troost is dat de knaap in ieder geval 5 jaar aan de kant heeft gestaan - de veroordeling was in 2016.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:41

Ibbel schreef:
Dat begrijp je verkeerd }>
Volgens de CAS heeft de FEI niet aangetoond dat het paard met een gebroken poot aan de start is gekomen, dús was het paard goed toen hij startte _-:(

Wánt een blamage. Enige troost is dat de knaap in ieder geval 5 jaar aan de kant heeft gestaan - de veroordeling was in 2016.


Hier een leek in de endurance hoor...

Maar: als je paard dus heel is aan de start, dan maakt het niet uit?? Dan prop je 'm vol drugs en ga je rijden en hoop je dat hij er nog heel uit ziet aan het einde?

Ik vind het echt heel erg dit.. En ik, als niet-endurance ruiter, vind het echt een bizarre sport zo. Zeker omdat dit blijkbaar goedgekeurd wordt door de FEI.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:45

LoveBodin schreef:
Ibbel schreef:
Dat begrijp je verkeerd }>
Volgens de CAS heeft de FEI niet aangetoond dat het paard met een gebroken poot aan de start is gekomen, dús was het paard goed toen hij startte _-:(

Wánt een blamage. Enige troost is dat de knaap in ieder geval 5 jaar aan de kant heeft gestaan - de veroordeling was in 2016.


Hier een leek in de endurance hoor...

Maar: als je paard dus heel is aan de start, dan maakt het niet uit?? Dan prop je 'm vol drugs en ga je rijden en hoop je dat hij er nog heel uit ziet aan het einde?

Ik vind het echt heel erg dit.. En ik, als niet-endurance ruiter, vind het echt een bizarre sport zo. Zeker omdat dit blijkbaar goedgekeurd wordt door de FEI.

Nee, de FEI heeft eindelijk eens iets gedaan en hem juist die schorsing van 20 jaar opgelegd. Hij is in beroep gegaan bij het CAS en daar is hij vrijgesproken. Daar heeft de FEI geen inspraak in, en de FEI weet natuurlijk ook van tevoren niet dat dat dier compleet volgestopt was met doping.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Schorsing opgeheven voor Sh Abdul Aziz Bin Faisa Al Quasimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:33

Het zoveelste schandaal bij de endurance ruiters uit bepaalde regio's..

Hoe moeilijk kan het zijn om de paarden vooraf een uitgebreide dopingcheck te laten doorlopen?

Oh wacht eens even, dat wil de lobbyclub natuurlijk niet..

Walgelijk, en al jaren walgelijk!

En het straalt enorm negatief af op de NL endurance, ik snap ook werkelijk niet dat de NL ruiters dit maar blijven pikken. Hun sport gaat ook naar de kloten zo..

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:15

troi schreef:
Het zoveelste schandaal bij de endurance ruiters uit bepaalde regio's..

Hoe moeilijk kan het zijn om de paarden vooraf een uitgebreide dopingcheck te laten doorlopen?

Oh wacht eens even, dat wil de lobbyclub natuurlijk niet..

Walgelijk, en al jaren walgelijk!

En het straalt enorm negatief af op de NL endurance, ik snap ook werkelijk niet dat de NL ruiters dit maar blijven pikken. Hun sport gaat ook naar de kloten zo..


In dit geval is er ook een directe link naar Nederland.
Marijke Visser stond geregistreerd als trainer. Paard werd ook daadwerkelijk door haar en Anzac getraind en op wedstrijden uitgebracht door Al Quasimi.

Grootste probleem is dat er in de reglementen niet expliciet staat dat een paar met een zenuwbloklade om de problemen van een latente aanwezig stressfractuur te maskeren niet mag worden uitgebracht op wedstrijden.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:20

fransje23 schreef:
Grootste probleem is dat er in de reglementen niet expliciet staat dat een paar met een zenuwbloklade om de problemen van een latente aanwezig stressfractuur te maskeren niet mag worden uitgebracht op wedstrijden.

|( Dit lijkt wat op die vrouw die in de USA haar kat in de magnetron verwarmde/droog wilde maken, omdat in de handleiding niet expliciet was opgenomen dat dat niet goed was.
Er blijkt dus een veel te groot grijs gebied tussen wat er tijdens een voorkeuring waargenomen kan worden en hoe ver mensen (chemisch) durven te gaan om een paard aan de start te krijgen.

Salir De Guatemala Y Entrar En Guatepeor

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:26

fransje23 schreef:
troi schreef:
Het zoveelste schandaal bij de endurance ruiters uit bepaalde regio's..

Hoe moeilijk kan het zijn om de paarden vooraf een uitgebreide dopingcheck te laten doorlopen?

Oh wacht eens even, dat wil de lobbyclub natuurlijk niet..

Walgelijk, en al jaren walgelijk!

En het straalt enorm negatief af op de NL endurance, ik snap ook werkelijk niet dat de NL ruiters dit maar blijven pikken. Hun sport gaat ook naar de kloten zo..


In dit geval is er ook een directe link naar Nederland.
Marijke Visser stond geregistreerd als trainer. Paard werd ook daadwerkelijk door haar en Anzac getraind en op wedstrijden uitgebracht door Al Quasimi.

Grootste probleem is dat er in de reglementen niet expliciet staat dat een paar met een zenuwbloklade om de problemen van een latente aanwezig stressfractuur te maskeren niet mag worden uitgebracht op wedstrijden.


-O-

Volslagen bizar! Beide kwesties...

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Schorsing opgeheven voor Sh Abdul Aziz Bin Faisa Al Quasimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:38

Vraagje;
Hoezo staat CAS > Fei
En kan fei hem niet alsnog uitsluiten van hun wedstrijden?

Geen idee hoe dit qua structuren zit

Earth

Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Schorsing opgeheven voor Sh Abdul Aziz Bin Faisa Al Quasimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:50

Onbegrijpelijk dit. Ik hoop dat hij inmiddels een andere hobby heeft. Iets zonder dieren zoals klootschieten ofzo.

Earth het reisbureau.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 11:59

f4bjheu schreef:
Vraagje;
Hoezo staat CAS > Fei
En kan fei hem niet alsnog uitsluiten van hun wedstrijden?

Geen idee hoe dit qua structuren zit


Ja dat vind ik ook bijzonder..

Bedankt voor de uitleg trouwens Mkango!

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:01

Earth schreef:
Onbegrijpelijk dit. Ik hoop dat hij inmiddels een andere hobby heeft. Iets zonder dieren zoals klootschieten ofzo.


En die Marijke Visser ook, die het dier trainde.. Doping lijkt me bij uitstek iets dat je gebruikt bij de training..

Vieze smerige bende!

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:05

Dit soort paarden worden geprepareerd voor de wedstrijd. Dat doet de ruiter niet zelf die is meer een soort jockey.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:11

fransje23 schreef:
Dit soort paarden worden geprepareerd voor de wedstrijd. Dat doet de ruiter niet zelf die is meer een soort jockey.


Dat zal. Maar hierdoor krijg je natuurlijk een erg fraai 'geef de hete aardappel door' spelletje, en is niemand meer verantwoordelijk. Want natuurlijk wist niemand ervan. En uiteindelijk krijgt iemand laag in de pikorde, zoals de stalhulp, de schuld. Die zal wel iets in het water gedaan hebben of medicatie hebben verwisseld. Zo typisch, het zijn bij toppaarden die op doping betrapt worden altijd die stalhulpen, blijkbaar trekken dat soort paarden altijd de domste stalhulpen aan...

Ik geloof er persoonlijk geen flikker van dat een trainer en jockey niet weten of het paard gedrogeerd is..

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:19

Daarom hebben ze bij de FEI de regels op een gegeven moment veranderd waardoor niet alleen de ruiter maar ook de trainer bestraft kan worden.

Maar er gebeuren, ook tot mijn, frustratie wonderlijke zaken... En de verantwoordelijke komen er mee weg.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9295
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Schorsing opgeheven voor Sh Abdul Aziz Bin Faisa Al Quasimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:33

Ik denk dat men in deze zaak ook 2 dingen apart moet zien.
Het toedienen van Xylazine en het dood maken van de zenuwen.

De hoeveelheid Xylazine die zogenaamd in het bloed gevonden is, is zeer discutabel met het feit dat de FEI zegt dat het toegediend is door de connecties. Het is namelijk een stof die snel afgebroken wordt en met de hoeveelheid die aangetroffen is, had het paard nooit meer die laatste ronde kunnen lopen.

Kans is dus veel groter dat op het moment dat de eerste dierenarts er bij was toen het dier met een gebroken been stond, dit toegediend heeft. Dit is ook waar de rechtzaak om gaat.

Het dood maken van de zenuwen is weer een heel ander verhaal en staat los van het toegevoegde middel.


Doordat de boel erg beknopt omschreven wordt, wordt er van alles en nog wat door elkaar gehaald en dat is niet handig.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, DWensink, Lizzah, MiSzNiTa, Nietsmar, Rinkex, SemrushBot, Yltje en 80 bezoekers