Registratie paarden vanaf 21 april verplicht

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Kidde
Berichten: 3433
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:42

Nikass schreef:
Als je ze aan huis hebt ben je dus zowel houder van het paard als locatie houder en doe je dus beide.

Ja klopt maar ik reageerde op de vraag van iemand die op een pensionstal staat


egnie

Berichten: 2367
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:00

Alenthe05 schreef:
Mijn paard is geimporteerd, staat niet op mijn naam geschreven en staat particulier in pension. Zij hebben al een UBN nr ivm schapen en hebben mijn paard er gewoon bij ingeschreven. Zag dat je via het knhs je paspoort kan registreren in NL ed maar dat hoeft dus allemaal niet.


Dus jij hebt je paard gewoon via het buitenlandse paspoort gevonden en kunnen registreren? Ik heb een Ier en moet mij er eens in verdiepen.

De pensionhouder moet dus alle chipnummers hebben om ze te kunnen koppelen aan het UBN nummer, of hoe werkt dat.

DIRK 13/12/2009 ABE 31/07/2011 SEP 07/10/2015

Alenthe05

Berichten: 1090
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Registratie paarden vanaf 21 april verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:11

@egnie: Ja via een importmelding. Daar hebben we alles in gevoerd. Bij ons liggen de paspoorten op stal in een kluis, dat moet eigenlijk ook.

Als het goed is heeft jou pensionhouder al een UBN nr, anders kan hij deze aanvragen. Je kan dan alle paarden toevoegen, hij heeft idd wel chips nrs en evt UELN nrs nodig

[i]Pura Raza Espanola
Derrote II; Cautivo XIII x Cautivo VII x Pericon;
B+4, L1+6, L2+10, M1+10, M2+10, Z1+10, Z2+0 geblesseerd
Nederlands Kampioen MCI Level 1, 2019, 4x 4e op het EK MCI Iberische paarden, Parijs 2019

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:26

Yvette81 schreef:
Ik vind het zo raar dat ik dit alleen weet omdat ik op een forum zit.
Verder niets over gehoord.
Geen berichten in het nieuws. Of vanuit de dierenarts. Of vanuit de uitgever van het paspoort. Mijn paarden staan op mijn naam bij het stamboek dus waarom sturen ze niet een e-mail of brief? Of eem brief van de gemeente? Zij weten wat voor perceel we hebbem (betalen we ook belasting over) dus dan zouden zij misschien een berichtje kunnen sturen naar ons? Zij weten toch wie er ruimte heeft voor hobby vee?
Weet iemand dit?
Als ik niet op bokt zat wist ik het niet. Dat is toch raar?


Idd, je hoort er verder weinig over.

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:33

Kidde schreef:
Linsey1998 schreef:
Er staat houder van het paard, maar wie moet het dan registeren, ikzelf als eigenaar of de eigenaar van de pensionstal?

De pensionstal moet een ubn aanvragen en de paarden op deze ubn registreren. Als je paard goed geregistreerd staat en dus te vinden is in de RVO database hoef jij in principe niets te doen.

En wat als de pensionstal eigenaar dat niet doet? Kan je als eigenaar van het paard dan problemen krijgen?

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

karrij
Berichten: 1044
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 08:49

meggiemeg schreef:
Het wordt nu gebracht onder het mom van bij ziektes en bij problemen voor de volksgezondheid, vraag me af wat als "alle" paarden straks geregistreerd staan wat er nog meer gaat volgen, we brengen ze het wel heel makkelijk in kaart op deze manier.


Precies dat, hebben mijn man en ik ook al tegen elkaar gezegd, maar goed hebben we een keus

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 09:34

karrij schreef:
meggiemeg schreef:
Het wordt nu gebracht onder het mom van bij ziektes en bij problemen voor de volksgezondheid, vraag me af wat als "alle" paarden straks geregistreerd staan wat er nog meer gaat volgen, we brengen ze het wel heel makkelijk in kaart op deze manier.


Precies dat, hebben mijn man en ik ook al tegen elkaar gezegd, maar goed hebben we een keus

De enige keus is invloed uitoefenen via je stemrecht (en aangezien het een EU verordening is is die invloed uiterst klein). Prostesteren of demonstreren kan natuurlijk ook altijd nog, maar enkel niet registreren omdat we het ze zo wel heel 'makkelijk' maken en omdat er nog van alles na kan komen haalt niks uit. Ja, dat je risico loopt op een boete.

koeien op de weg...

Mando

Berichten: 15640
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Registratie paarden vanaf 21 april verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 09:55

Te vroeg gejuigd... Lukt niet om Blondje te registreren.
Heb nu het Belgische Haflinger Studbook maar mailtje gestuurd met de gegevens van zijn paspoort.

Even zien wat ze kunnen doen. In 2002 was dat allemaal nog niet aan de orde.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 19:52

Mando schreef:
Te vroeg gejuigd... Lukt niet om Blondje te registreren.
Heb nu het Belgische Haflinger Studbook maar mailtje gestuurd met de gegevens van zijn paspoort.

Even zien wat ze kunnen doen. In 2002 was dat allemaal nog niet aan de orde.

Een paard met een buitenlands paspoort en chip moet je eerst via een importmelding registreren. Daarna kun je hem in je eigen of stalhouder stallijst zetten.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Mando

Berichten: 15640
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 05:15

Okay zal ik tegen mijn stalhouder zeggen kijken of dat lukt of moet ik dat zelf doen.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:00

Mando schreef:
Okay zal ik tegen mijn stalhouder zeggen kijken of dat lukt of moet ik dat zelf doen.

Ik zou het de stalhouder laten doen, is het in 1 x klaar.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

meggiemeg

Berichten: 12186
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:07

GDG schreef:
De enige keus is invloed uitoefenen via je stemrecht (en aangezien het een EU verordening is is die invloed uiterst klein). Prostesteren of demonstreren kan natuurlijk ook altijd nog, maar enkel niet registreren omdat we het ze zo wel heel 'makkelijk' maken en omdat er nog van alles na kan komen haalt niks uit. Ja, dat je risico loopt op een boete.


Dan mogen ze er eerst wel eens voor gaan zorgen dat iedereen beter op de hoogte wordt gebracht van deze nieuwe regelgeving. Via mijn dierenarts hoor ik niets, het stamboek zelf ook niet, van beide paarden niet. Hoe moet je het weten als je niet op een paardenforum komt, verder niet echt op het internet zit, bijvoorbeeld een ouder iemand die een stukje land heeft en daar voor zijn/haar plezier wat shetjes heeft lopen? Van dat soort gevallen ken ik er meer dan genoeg waar de shetjes het erf nooit verlaten en lekker in de wei met elkaar scharrelen en buiten de hoefsmid om en jaarlijks een dierenarts voor vaccinatie een andere mensen zien.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg

Berichten: 12186
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:08

karrij schreef:
meggiemeg schreef:
Het wordt nu gebracht onder het mom van bij ziektes en bij problemen voor de volksgezondheid, vraag me af wat als "alle" paarden straks geregistreerd staan wat er nog meer gaat volgen, we brengen ze het wel heel makkelijk in kaart op deze manier.


Precies dat, hebben mijn man en ik ook al tegen elkaar gezegd, maar goed hebben we een keus

Ben bang van niet, weer zoiets wat je door de strot wordt geduwd.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Popstra
Berichten: 13613
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Registratie paarden vanaf 21 april verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:15

Ja of dat het uiteindelijk dood bloed die hele regelgeving simpelweg omdat het niet te controleren valt en je er in de toekomst nooit verder wat over hoort of ziet

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Utixo

Berichten: 6557
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Registratie paarden vanaf 21 april verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:57

Ik heb net de registraties voltooid, het was eigenlijk heel simpel toen ik eenmaal ingelogd was. Alleen de buitenlandse paarden moesten nog via een importmelding, maar ook dat was geen hogere wiskunde.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

egnie

Berichten: 2367
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Registratie paarden vanaf 21 april verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 13:47

Hier inmiddels ook aangemeld. Via een importmelding.

DIRK 13/12/2009 ABE 31/07/2011 SEP 07/10/2015

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 14:35

jesito schreef:
Yvette81 schreef:
Ik vind het zo raar dat ik dit alleen weet omdat ik op een forum zit.
Verder niets over gehoord.
Geen berichten in het nieuws. Of vanuit de dierenarts. Of vanuit de uitgever van het paspoort. Mijn paarden staan op mijn naam bij het stamboek dus waarom sturen ze niet een e-mail of brief? Of eem brief van de gemeente? Zij weten wat voor perceel we hebbem (betalen we ook belasting over) dus dan zouden zij misschien een berichtje kunnen sturen naar ons? Zij weten toch wie er ruimte heeft voor hobby vee?
Weet iemand dit?
Als ik niet op bokt zat wist ik het niet. Dat is toch raar?


Idd, je hoort er verder weinig over.


Ik sprak mijn pensionhouder er deze week over. Ze vertelden dat ze er alleen van wisten omdat een aantal stalgenoten op Bokt zaten en er bij hen naar vroegen. Niets van de officiële instanties/dierenartsen/stamboeken gehoord ook al staan ze daar geregistreerd als paardenbedrijf.
Dus dat vindt ik toch wel echt een kwalijke zaak. Zeer slecht gecommuniceerd dit.

Ze moeten dus nu ook nog gaan uitzoeken wat dit precies is en voor hen/hun pensiongasten gaat betekenen.

tamary

Berichten: 29057
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 14:46

Popstra schreef:
Ja of dat het uiteindelijk dood bloed die hele regelgeving simpelweg omdat het niet te controleren valt en je er in de toekomst nooit verder wat over hoort of ziet

Als je al hoort hoe groot het tekort is aan bv politie-agenten, dan is het inderdaad eerder pech dan gericht zoeken om hiermee in de problemen te komen. Zeker zolang je geen dieren verkoopt of richting slager stuurt. Ik ben benieuwd of mijn DA hier wat over zegt bij de jaarlijkse vaccinatie/tandjes/ontwormen ronde later dit jaar.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

MirandaMalik

Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 15:57

meggiemeg schreef:
Dan mogen ze er eerst wel eens voor gaan zorgen dat iedereen beter op de hoogte wordt gebracht van deze nieuwe regelgeving. Via mijn dierenarts hoor ik niets, het stamboek zelf ook niet, van beide paarden niet. Hoe moet je het weten als je niet op een paardenforum komt, verder niet echt op het internet zit, bijvoorbeeld een ouder iemand die een stukje land heeft en daar voor zijn/haar plezier wat shetjes heeft lopen? Van dat soort gevallen ken ik er meer dan genoeg waar de shetjes het erf nooit verlaten en lekker in de wei met elkaar scharrelen en buiten de hoefsmid om en jaarlijks een dierenarts voor vaccinatie een andere mensen zien.


Maar dat is ook niet echt een risicogroep, ivm ziektes.
Dus als dat de enige zijn die overblijven..

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:18

meggiemeg schreef:
GDG schreef:
De enige keus is invloed uitoefenen via je stemrecht (en aangezien het een EU verordening is is die invloed uiterst klein). Prostesteren of demonstreren kan natuurlijk ook altijd nog, maar enkel niet registreren omdat we het ze zo wel heel 'makkelijk' maken en omdat er nog van alles na kan komen haalt niks uit. Ja, dat je risico loopt op een boete.

Dan mogen ze er eerst wel eens voor gaan zorgen dat iedereen beter op de hoogte wordt gebracht van deze nieuwe regelgeving. Via mijn dierenarts hoor ik niets, het stamboek zelf ook niet, van beide paarden niet. Hoe moet je het weten als je niet op een paardenforum komt, verder niet echt op het internet zit, bijvoorbeeld een ouder iemand die een stukje land heeft en daar voor zijn/haar plezier wat shetjes heeft lopen? Van dat soort gevallen ken ik er meer dan genoeg waar de shetjes het erf nooit verlaten en lekker in de wei met elkaar scharrelen en buiten de hoefsmid om en jaarlijks een dierenarts voor vaccinatie een andere mensen zien.

Tja, ik heb geen idee waar het wel en niet geplubiceerd is dus daar kan ik niet over oordelen. Het zal op z'n minst in de staatscourant hebben gestaan en in de wet staat zo'n leuke bepaling dat je de wet dient te kennen (dus 'ik wist het niet' is geen geldig excuus).

koeien op de weg...

Mando

Berichten: 15640
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 17:54

Importmelding gaat ze doen voor je.
Ik heb alleen het stamboek gemaild.

Naar mijn idee is het nummer de chip en VB 9033 zijn levensnummer maar we krijgen het toch niet voor elkaar.

Afbeelding

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Utixo

Berichten: 6557
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Registratie paarden vanaf 21 april verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:18

En als je die cijfers eronder ook meepakt? Dus 903 als landnummer en san de rest? VB staat denk ik voor veulenboek.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Mando

Berichten: 15640
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Registratie paarden vanaf 21 april verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:58

Zag dat dat zijn stamboek nummer was.

Nou ik wacht de mail van het stamboek wel af en anders bel ik ze donderdag. Zijn alleen op donderdag bereikbaar.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Utixo

Berichten: 6557
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Registratie paarden vanaf 21 april verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:12

Stamboeknummer is zijn levensnummer. Doe heb je nodig voor de import melding

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Mando

Berichten: 15640
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Registratie paarden vanaf 21 april verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 06:24

Ik ga het doorgeven zoals jij zegt.

Dan zou hij dus zo ingevoerd moeten worden:

VB 9033
903   00-0615-D1F6

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Annienke, Facebook, GrapeshotBot, LieZ_Horses, Mjelleke, perdjes, Pierus, roosjenat, shirleyp, Siers83, Sure_lee en 16 bezoekers