[Blog] Troubles in paradise: Waarom rijd jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

[Blog] Troubles in paradise: Waarom rijd jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 13:18

*Bokt.nl
Bokt Community

Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Normaal wilde ik schrijven over de mentale issues maar toen ik vandaag met Sam aan het trainen was, schoot mij een heel andere gedachte binnen. En in zekere zin is dit verhaal wellicht ook een mooie "achtergrond" voor waarom mijn paarden als buffer functioneren tegen de buiten wereld.

Wanneer men het op bokt heeft over of paarden houden van hun eigenaren dan zijn er steevast (vaak zelfs de meerderheid.) bokkers die beweren dat de bokkers die denken dat hun paarden om hen geven menselijke gevoelens projecteren op hen. Dat paarden daar niet toe in staat zijn. Ik ben het daar niet mee eens. Ik ben graag advocaat van de duivel dus ook in deze. Ik denk dat de mensen die overtuigd zijn dat paarden niet van hun eigenaren kunnen houden juist menselijke gevoelens op hen projecteren.

Wanneer de rollen omgekeerd waren zou geen mens zich laten behandelen zoals paarden zich laten behandelen. Mensen met macht helpen zelden mensen die zwakker zijn. Zelfs wanneer die macht ingebeeld of zeer gering is kijken mensen al neer op hun ‘mindere’.
Natuurlijk kunnen zulke wezens zich niet voorstellen dat een dier van het formaat van een paard zich zou laten berijden als het verder ontwikkeld was dan ‘eten’ en ‘overleven.’ Laat het feit nu zijn dat paarden bijzonder sociale en empathische dieren zijn.

Ik weet dat heel veel paardenhouders hun dier nog zelden zien functioneren in vrijheid met soortgenoten. Waardoor ze ook totaal geen idee hebben van het feit dat paarden wel degelijk ook onderling relaties op bouwen. Ze eten niet alleen. Ze leren elkaar kennen en vertrouwen. Ze beschermen en steunen elkaar en leren elkaar dingen. Veelal niet de dingen die wij kunnen waarderen maar dat terzijde. Waarom laten we een onervaren of bang paard vaak achter een rustig ervaren paard aan lopen als ze al het bovenstaande niet zouden doen of begrijpen? Niet omdat we denken dat we ze toch wel kunnen dwingen of omdat we denken dat het geen zin heeft... Waarom bouwen we veelal vertrouwen op als een paard niet in staat zou zijn tot hechting? Terwijl hechting bij een sociaal dier veel instinctiever is dan vertrouwen.
Een korte zoektocht op het internet geeft weer dat paarden, net als honden, wel degelijk in staat lijken te zijn tot een “emotionele band” vormen met hun eigenaren.
Afbeelding

Maar wanneer ik met mijn paarden werk, dan heb ik daar geen wetenschappelijke onderzoeken voor nodig. Heel vaak krijgen ruiters de vraag waarom ze graag paardrijden. Heel vaak hoor en lees ik het antwoord “controle over zo'n groot dier.”
In die 25 jaar dat ik paard rijd heb ik nog nooit in mijn leven het gevoel gehad dat ik controle had over mijn rijdieren. Ik ben me altijd heel bewust geweest van het feit dat ze veel groter, sterker en sneller zijn dan ik en dat de enige reden dat ik met hen kan werken is omdat zij het me toe laten. Mensen wanen zich snel “god”. Denken dat ze wezens die groter en sterker zijn kunnen dwingen omdat ze hulpmiddelen hebben.

De waarheid is dat die wezens zich laten dwingen, de dag dat ze nee zeggen zijn er niet genoeg hulpmiddelen in de wereld om je nek te redden (tenzij je iemand met een verdovingsgeweer in de buurt hebt maar ik denk dat de gemiddelde bokker dat niet op stal heeft liggen.) Wanneer ik rijd is het een afwisseling tussen “leiden” en “volgen”. Wanneer ik een oefening in zet, geef ik de hulpen maar vanaf dan is het aan mij om hen te volgen in hun beweging. Het is niet zo simpel als “controle hebben”. Het is een constante wisselwerking van volgen en vragen. En juist de momenten dat ik ze gewoon kan “volgen” vind ik de mooiste. Het is elkaar aanvoelen en vertrouwen. En dát vind ik nu zo leuk aan werken met paarden. Dat zo'n groot dier je wil vertrouwen en met je wil werken ook als het een andere keuze heeft. Want hoe je het ook draait of keert: dat heeft ie. Een paard weet niet dat ie waarschijnlijk afgemaakt wordt als ie je doodt. Dus die optie is er voor hem gewoon.

Wat ik eveneens voel wanneer ik aan het trainen ben of aan het werken ben met mijn paarden, of dat nu in het zadel is, of dat ik aan het borstelen ben of een deken op leg. Is wederzijds vertrouwen, communicatie, begrip en zorgzaamheid. Zij vertrouwen mij dat ik hen geen ongemak ga bezorgen. Ik vertrouw hen dat ze mij geen ongemak bezorgen. Wanneer ze bang zijn, laten ze zich door mij gerust stellen omdat ze er op vertrouwen dat ik hen zal beschermen. We communiceren. Ik doe mijn uiterste best om te begrijpen wat ze willen, hoe ze zich voelen en ik houd daar rekening mee. En ja, dat kan in houden dat ik soms niet opzadel als ik merk dat mijn dier die dag aanvoelt alsof hij zijn dag niet heeft. Tuurlijk kan ik opstappen en hem pushen. Ik ben zeker dat mijn paarden een will to please hebben die hun zelfbehoud overstijgt. Maar wat win ik daar mee?
Andersom voel ik dat zij hun uiterste best doen om te begrijpen wat ik van hen vraag. “Verstaan en voelen”. Zoals in het alom bekende gedicht.

Ik merk aan mijn paarden dat ze, zodra ik in de buurt ben, hun aandacht op mij hebben. Dat ze zelfs mijn onbewuste signalen in mijn houding opvangen en interpreteren. Ben ik moe of loop ik wat moeilijk, dan passen ze rustig hun tempo aan. Sterker nog; Mijn beide paarden zijn veelal aan de hand veel makkelijker bij mij, dan bij mijn man die fitter en sterker is. Iets dat overigens niet enkel mij op valt.

Daaruit kan ik enkel concluderen dat ik niet alleen zorgzaam ben voor hen, maar dat zij ook een zekere zorgzaamheid voor mij hebben. Ze houden rekening met me. Toen Sam gisteren schrok en opzij sprong, was ik niet 100% mee in de beweging omdat mijn heup erg geblokkeerd zit. Ondanks dat er geen dreiging was tot vallen, gebeurde er een paar dingen heel snel. Zodra Sam opzij sprong en ik niet 100% mee was zoals hij gewoon is, voelde ik hem terug onder me in kruipen. Hij was nog steeds gespannen. Maar kennelijk is hij plichtbewust en verliest hij zijn baasje liever niet, ook niet wanneer hij iets eng vindt. En dat deed me dan weer terug denken aan Rêve een klein jaar geleden (inmiddels is ze al een paar maanden op zwangerschapsverlof). Ze bokte, en Rêve heeft een behoorlijk talent voor bokken, ook als het gewoon overtollige energie is. En ik verloor mijn evenwicht. Voor ik kon denken dat als er nog een bok volgde ik niet op tijd hersteld zou geraken, stond Rêve stil met het hoofd omhoog waardoor ik op haar hals eindigde. :+ Hoe moet ik dit anders interpreteren dan zorgzaamheid?

One is an incident, two is a coincidence and three is a pattern. Ik kan tientallen van dit soort voorvallen opnoemen. Ze mogen dan mijn paarden zijn, waar ik met onvoorwaardelijke liefde voor zorg. Op het einde van de dag ben ik ook hun mens waar ze zorgzaam en loyaal voor zijn. En dat is wat paardensport voor mij boven alle andere sporten laat uit stijgen. Maar het maakt me altijd een beetje treurig als ik zie, hoe weinig mensen dat gevoel lijken te delen. Want ik weet hoeveel rust en ontspanning mijn dieren me geven. Omdat ik open sta voor het idee dat ze ook begaan zijn met mij op hun manier. Gisteren in de auto zei mijn man ineens dat hij zich eigenlijk volledig op de dieren wilde gaan richten. Hij heeft nu een Mechelse herder waar hij mee sport. Omdat hij merkt hoeveel ontspanning hij vindt in het werken met de hond en hoe heerlijk het is dat die hond dan 's avonds heerlijk bij ons op de zetel komt liggen... Mijn man, die een vrij hard leven geleid heeft, vindt rust in de wederzijdse communicatie met onze dieren. En ik zat alleen maar te glimlachen... Net zoals ik glimlach wanneer hij het heeft over mijn "ezels" maar ze wel even allebei gaat kroelen op hun favoriete plekjes. Dát is dieren hebben... Niet ego als basis maar liefde.
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 20-04-21 07:35, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Paar kleine spelfoutjes gecorrigeerd

xChanelx
Berichten: 1920
Geregistreerd: 05-04-13

Re: [Blog] Troubles in paradise: Waarom rijd jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 18:42

Ik lees jouw blogs altijd met zoveel bewondering +:)+
Erg mooi omschreven weer en als je mij zou vragen waarom ik rijd, dan is dat toch echt die verbinding die niet is uit te leggen, het gevoel van vrij zijn en de wereld even "uit".

Besje

Berichten: 816
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Brecht

Re: [Blog] Troubles in paradise: Waarom rijd jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 18:51

Wat heb je dat weer mooi geschreven!
Ik ben het volledig met je eens! +:)+

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 18:53

Mooi dat je het zo ervaart. Toch komt deze communicatie zeker niet altijd zo voor, zeker niet bij hengsten. Maar daar komen misschien andere dingen om de hoek kijken.
Ik heb een hele bijzondere merrie gehad waar ik echt mee kon communiceren. Met lichaamstaal en alleen door te voelen en te denken. Als ze dan even lelijk deed (oren naar achteren) dan maakte ik me wat groot en keek boos en hield mijn hand naar voren met de handpalm naar beneden en dan liet ze de hals zakken en gaf ze een likje op mijn hand. En dan was het weer goed. Ze volgde mij ook overal naar toe uiteindelijk. Maar toen ik haar kreeg kon ik haar niet eens aanraken. En toen ik haar eindelijk kon aanraken en met de borstel kwam begon het weer opnieuw. Heel lang heeft ze eerst de borstels moeten besnuffelen voordat ik haar ermee mocht aanraken. Heb nooit meer zo’n paard ontmoet.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [Blog] Troubles in paradise: Waarom rijd jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:19

Mooie tekst. Vooral dat stukje dat je eens niet opzadelt wanneer je voelt dat je paard zijn beste dag niet heeft. Eigenlijk zouden we eens veel vaker ons paard 'nee' moeten laten zeggen. Maar we zijn vaak zo gefocust op onze eigen plannen en doelen... Mooie tekst.

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:36

Suzanne F. schreef:
Mooi dat je het zo ervaart. Toch komt deze communicatie zeker niet altijd zo voor, zeker niet bij hengsten. Maar daar komen misschien andere dingen om de hoek kijken.
Ik heb een hele bijzondere merrie gehad waar ik echt mee kon communiceren. Met lichaamstaal en alleen door te voelen en te denken. Als ze dan even lelijk deed (oren naar achteren) dan maakte ik me wat groot en keek boos en hield mijn hand naar voren met de handpalm naar beneden en dan liet ze de hals zakken en gaf ze een likje op mijn hand. En dan was het weer goed. Ze volgde mij ook overal naar toe uiteindelijk. Maar toen ik haar kreeg kon ik haar niet eens aanraken. En toen ik haar eindelijk kon aanraken en met de borstel kwam begon het weer opnieuw. Heel lang heeft ze eerst de borstels moeten besnuffelen voordat ik haar ermee mocht aanraken. Heb nooit meer zo’n paard ontmoet.

Op het stukje hengsten wil ik toch even terug komen. Want ik ervaar dat juist wel met hengsten. Werk zelf al wat jaartjes met hengsten. Shetlander hengsten welliswaar, maar wel hengsten.
Ook hengsten ervaren liefde en vertrouwen vanuit de mens. Vragen om dezelfde basis behoeften. Liefde en niet het ego. Op mijn beurt geef ik dezelfde liefde en vertrouwen terug die zij ook hard nodig hebben, maar ook het stukje duidelijkheid en respect naar elkaar toe, maar dat is met elke pony waar ik mee samen werk.
Op hun beurt geven zij die liefde terug. De Shetlander hengst die nu bij ons in de kudde staat komt graag even een aai halen, even kroelen samen, samen spelen. Hij is net twee dagen terug na een maand weggeweest te zijn en vandaag hebben we alweer vrolijk in vrijheid kunnen spelen samen in de wei.
Merries staan gewoon bij hem in de wei, maar hij verkoos mij boven zijn merries.
Deze hengst heeft dan wel het geluk dat hij 24/7 buiten in een kudde staat. Het hele jaar door.

Ook de vorige hengst vond het heerlijk om dingen samen te doen. Ook hij gaf net zoveel liefde en kreeg van mij net zoveel liefde terug.
En ja. Ook de hengst mag van mij gerust eens 'nee' zeggen. Geen zin? Prima. proberen we het een volgende keer gewoon weer.
Een hengst verdient net zo'n stem als een merrie of ruin. Aan ons als eigenaar of verzorgster de taak om dat in goede banen te leiden.

Echter geen ervaring met de wat grotere hengsten. Die worden veelal ook weer heel anders gehouden.

Ayasha, heel mooi geschreven! Ben het helemaal met je eens!

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:45

Suzanne F. Waarom ‘zeker niet bij hengsten’? Net als ruinen en merries zijn ook dat individuen. En ook die kunnen bijzonder zorgzaam zijn wanneer ze een band met hun mens hebben. De mijne was er zo een. Arabisch Vlobloed hengst die ik 26 jaar de mijne heb mogen noemen en die beschermend met z’n hoofd/hals boven me ging staan als ik weer eens migraine kreeg. En waarbij ik ook niet langer dan 1,5, Max. 2 weken op vakantie kon gaan, want dan stopte hij met eten.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:05

@Ayasha

Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb nog nooit een paard ontmoet dat ik voor de gek had kunnen houden. Ze weten zonder woorden precies wie je bent en hoe je in je vel zit. Een dier dat geen empathie of andere complexe emoties kent zou dat soort verschillen niet opmerken.

En als het je om de controle gaat kan je beter op een motorfiets gaan zitten.

Cerosa

Berichten: 769
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [Blog] Troubles in paradise: Waarom rijd jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:21

En weer lees ik jouw stuk vol bewondering. Wat heerlijk en eerlijk geschreven weer. Ik kijk nu al uit naar de volgende :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:28

Ik herken dit heel erg. Mooi geschreven.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: [Blog] Troubles in paradise: Waarom rijd jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:04

Wat heerlijk om dit zo te lezen. Ik sta er precies hetzelfde in maar vind dat moeilijk te verwoorden, ben blij dat jij dat veel beter kan!

Ik voel toch echt een hele speciale connectie met mijn paard, en dat vind ik echt het mooiste aan de sport.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:08

Ik heb ook lieve hengsten gekend maar ook heel veel brulapen die zich totaal niet bezig hielden met jou of met een band maar gewoon vervelend waren en dominant. Daar was je alleen maar een machtsspel mee aan het spelen en geen band of communicatie op de manier zoals ik hem zou willen.
Maar ik heb ook lieve hengsten gekend die zich wel op jou konden focussen dus inderdaad het geldt niet voor alle hengsten. Al is mijn ervaring dat de dominantie door de hormonen dit wel degelijk moeilijker kan maken.

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [Blog] Troubles in paradise: Waarom rijd jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:27

Mooi stukje <3

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 22:31

Oef veel reacties! Ik reageer morgen uitgebreid, zit nu via mobiel. Wil reageren op het stukje over hengsten want dat triggerde me toch merk ik.

Ik heb over de jaren paarden gekend die zich totaal afgesloten hadden voor mensen. Niet omdat ze slecht behandeld waren maar omdat ze altijd behandeld waren als ‘gewoon een dom dier dat 2 uur per dag moet werken dus gedurende dat uur gewoon moet doen wat hem of haar gevraagd wordt. Geen gezeik,’
Verder werden die dieren perfect verzorgd. De hele rimram aan luxe... Het enige dat ze niet kregen was behandeld worden als individu met emoties. En dat komt echt heel veel voor op de ‘net niet’ sport- en handelsstallen.

En het kost wat moeite. Sam was ook een paard dat omschreven werd als ‘wil geen contact maken met je’. Maar ze kwamen allemaal uit hun schulp met geduld.

En vooral hengsten worden helaas vaak afstandelijk behandeld... uit voorzorg. Dus het verbaast me niets dat dat ide er is mer hengsten.

Ik reed in 2008 een hengst die bekend stond om zijn karakter. Hij had de eigenaresse al drie keer aangevallen, een keer dusdanig dat ze hem met pepperspray verblind hebben om hem er af te krijgen. Die incidenten waren maandelijks. De eigenaresse, de stalhulp heeft om zijn lijf te redden en letterlijk een Riek in ‘m gestoken. Enzovoort. En ja, met zo’n dier ben je voorzichtig, je weet dat hij kan om slaan. En toch had ik ook met dat dier contact van het moment dat hij merkte dat ik hem gewoon als individu behandelde. Je kan rekening houden met een dier zijn reputatie zonder hem bij voorbaat te behandelen alsof hij zich per definitie gaat gedragen naar die reputatie.

Het mooie is dat ik hem een zestal maanden gereden heb. En in de drie jaar die hij daar nog gestaan heeft is er geen enkel incident meer geweest met hem. Hij heeft helaas vrij jong iets gehad waarvan de DA vermoedde dat het een soort herseninfarct was maar ik weet niet of dat ook bevestigd is.
Maar het is wel toevallig dat hij ‘ineens’ kennelijk geen nood meer voelde om zo te vechten zoals hij er voor deed. Ik speelde geen machtsspel met hem. Ik lette op met hem, maar zolang hij zich gedroeg was hij gewoon een lief paard en behandelde ik hem ook zo, en daar leek hij rust in te vinden. Op het einde van de dag gedragen ze zich ook zoals jij van ze verwacht valt me vaak op.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: [Blog] Troubles in paradise: Waarom rijd jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:10

oef! dat is wel een heftig verhaal zeg. |(

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:46

Mooi stukje! _/-\o_

venga

Berichten: 1746
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Veghel

Re: [Blog] Troubles in paradise: Waarom rijd jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:23

+:)+ Goed beschreven en verwoord, Ayasha!

Het verschil tussen 'leid je je paard op?' of 'richt je je paard af?'.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [Blog] Troubles in paradise: Waarom rijd jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:33

Wat heb je dit weer mooi omschreven. :+:

Ik zat vroeger ook wel eens op het paard en het ging voor geen meter.
Dan stopte ik. Door dwingen heeft geen nut. Morgen weer een dag.
En als een ander dan vroeg waarom stop je nu? Dan zei ik wel eens, misschien heeft hij wel koppijn vandaag.
En andere dachten vaak dat ik dat grapte, maar ik meende het.
Een paard dat altijd zijn best doet en dan niet, dat is geen dwars paard, maar een paard dat die dag een reden heeft dat het niet gaat.

bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

Re: [Blog] Troubles in paradise: Waarom rijd jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:39

Heel mooi stukje, herkenbaar ook. Respect en waardering moet er aan beide kanten zijn, anders bouw je in mijn ogen geen band samen op.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:14

Prachtig!
Ik rijd al jaren niet meer en toch juist om wat je schrijft heb ik een pony, het is zo fijn als je aankomt en ze komen al hinnikend naar je toe. En zorgdragen juist dat stukje kan ik enorm herkennen van zowel de hond als het paard! ;)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 11:51

Dank Ayasha voor je eerlijkheid en visie op bokt.


Volg topic even om te monitoren wat en hoeveel reacties hierop komen. ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 13:16

Zo, PC tot mijn beschikking. :D

Eerst en vooral bedankt voor alle lieve positieve reacties! Fijn om te lezen dat er toch zoveel mensen dit gevoel wél delen. Dat betekent dat er veel paarden zijn die dat stukje niet tekort komen. <3
En het is natuurlijk voor mij ook gewoon erg leuk dat het zo positief ontvangen wordt! :)

Suzanne F: Sommige paarden hebben gewoon hun dingetjes en dat zijn vaak de paarden die je het meeste bij blijven. :D Ook al vervloek je die "dingetjes" soms op het moment dat je er rekening mee moet houden. :D
Als je deze dieren respecteert krijg je daar vaak ook heel veel voor terug! :)

Gini: Veel ruiters houden vast aan stappen plannen, op vier jaar moeten ze A kunnen, op vijf B enz. :) En eigenlijk is dat gewoon een recept voor teleurstelling want vroeg of laat krijg je eentje van vier die A niet kan. :) Niet op vier jaar, en ook niet op vijf jaar. En als je dan alleen maar volgens stappen plannen redeneert dan is dat een bron van frustratie. Mij wordt of werd met regelmaat verweten dat ik geen "plan" had/heb. Dat dat me beperkt in hoe ver ik kom. Daar staat echter ook tegenover dat het ook mijn frustraties beperkt. :D Rêve is 7 en nog niet op wedstrijd geweest. Maar als ze 8 is kan ze ook nog mee toch? :D
Rêve is ook vroeg stil gezet ondanks dat ze helemaal niet dik wordt van haar dracht maar ik voelde dat ze wat nukkig werd. Dan houden we op. Net zoals er vrouwen zijn die bij wijze van spreken op het werk bevallen en vrouwen die na een maand al niet meer kunnen, zullen er vast ook paarden zijn die al snel last hebben van hun dracht en dan ga ik niet meer vragen dan ze kan.

axel_1997; dat is mijn ervaring ook. :D Je houdt een paard echt niet voor de gek. En dat proberen brengt je in mijn ervaring alleen maar in problemen.

Venga: ik denk dat je met die laatste zin heel mooi de kern samen vat. En ik denk dat we in de paardensport te veel bezig zijn met africhten eerlijk gezegd... :)

DuoPenotti: Inderdaad. En eentje die altijd voorwaarts is en ineens wat "tegen je been plakt". Die is nie "lui". Die mankeert energie. Waarom kan hij je niet vertellen. Maar paarden hebben simpelweg niet het vermogen om zich anders voor te doen dan ze zijn/zich voelen. Dat is een eigenschap die uniek is aan mensen. En toch projecteert men die heel graag op dieren ook. :)

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:53

Ik ben zo'n fan van jouw blogs, schrijfstijl communicatie met je paarden en je kijk op ze. Je hebt een lijf wat duidelijk niet altijd mee wil, je hebt paarden met een gebruiksaanwijzing waar de gemiddelde mens voor terug schrikt. En met elkaar maken jullie toch magie.
En lees ik toch ook steeds weer je humor en nuance die je ondanks tegenslag weet te behouden. Houd je man niet soms zijn hart vast als hij jullie ziet gaan?

Wat een voorrecht om jouw paard te zijn, mocht ik een eigenaresse voor t kiezen hebben wist ik t wel.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Re: [Blog] Troubles in paradise: Waarom rijd jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 19:46

Voor mij is paardrijden zoveel meer als alleen het rijden op zich. Zonder zweverig te klinken heb ik het gevoel dat paardrijden voor mij een helende werking heeft. De stallen mesten, het verzorgen, de aandacht en de rust, ik vind het heerlijk. Op dit moment ben ik niet meer actief in de sport en ook dat geeft een bepaalde rust. Even geen stress, zorgen voor een blij paard en samen werken naar wat mogelijk is.. Met meerdere paarden heb ik een speciale band gehad en ze hadden allemaal iets te vertellen, ik ben er ook achter dat het niet altijd mee valt om goed te luisteren. zelfs al schreeuwen sommige paarden tegen ons.
Door de jaren heen leer je steeds bij, er word steeds meer op een andere manier naar paarden gekeken. En we weten nu ook gewoon meer. De staker is bijvoorbeeld niet meer een rotbok, er word nu al veel sneller verder gekeken naar een eventueel onderliggende oorzaak. En dat scheelt heel veel paardenleed.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 20:13

Prachtig ge- en beschreven en heel herkenbaar.
Ik vind het altijd raar dat er nog mensen bestaan die denken dat paarden (of andere dieren) geen gevoel hebben.
En plannen en paarden gaan volgens mij ook niet samen.