Bo werkt bij Nederlands enige ‘intensive care voor veulens'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Bo werkt bij Nederlands enige ‘intensive care voor veulens'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 19:24

AD.nl
Ingezonden door Boras
Algemeen

Afbeelding
Een gezond veulentje. Helaas kan ook zo'n kleintje
ernstig ziek worden. Foto: Angeliekje/ Bokt Wiki


Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service-engineer, een lab-technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Bo Bouwmeester (22), veulenbrigadier bij de Universiteitskliniek voor Paarden in Utrecht.

Wil je weten wat een veulenbrigadier doet of hoe je dit kunt worden? Dat staat in het artikel op AD.nl

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Bo werkt bij Nederlands enige ‘intensive care voor veulens'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:29

Dit lijkt meer op een vacature dan een nieuwsbericht. Pas als je doorklikt zie je pas waarover het nu gaat :+
'In deze serie'... lekker onduidelijk.

Mooi artikel maar intro had een stuk beter en aantrekkelijker kunnen zijn :j

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Bo werkt bij Nederlands enige ‘intensive care voor veulens'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:33

Mooi artikel, helaas is mijn 1e gefokte veulen ook terecht gekomen bij de veulenbrigade, inmiddels 16 jaar geleden. Helaas mocht ook deze hulp voor hem niet baten en is hij na 1 dag overleden....

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:43

SayaJones schreef:
Dit lijkt meer op een vacature dan een nieuwsbericht. Pas als je doorklikt zie je pas waarover het nu gaat :+
'In deze serie'... lekker onduidelijk.

Mooi artikel maar intro had een stuk beter en aantrekkelijker kunnen zijn :j


Inderdaad, beetje verkapte manier van adverteren %)

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Bo werkt bij Nederlands enige ‘intensive care voor veulens'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:20

Ik meende dat ze op de Lingehoeve ook een veulen IC hadden?

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:31


Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 00:05

Autumnn schreef:
SayaJones schreef:
Dit lijkt meer op een vacature dan een nieuwsbericht. Pas als je doorklikt zie je pas waarover het nu gaat :+
'In deze serie'... lekker onduidelijk.

Mooi artikel maar intro had een stuk beter en aantrekkelijker kunnen zijn :j


Inderdaad, beetje verkapte manier van adverteren %)


Boeien. Toch? :)

Ik vond het een interessant stukje achtergrondinfo over de kliniek in Utrecht.

Van dat intro dat het AD eraan hangt en wat Bokt overneemt (moet nemen?), lig ik echt niet wakker.

Edit: typfoutje

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Bo werkt bij Nederlands enige ‘intensive care voor veulens'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:49

Mijn veulen heeft idd op de veulen IC gestaan bij de lingehoeve.
Maar fijn dat h te er is.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Bo werkt bij Nederlands enige ‘intensive care voor veulens'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:06

Bij de Lingehoeve zit er volgens mij niet iemand 24/7 naast je veulen?

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:16

Jasmijn159 schreef:
Bij de Lingehoeve zit er volgens mij niet iemand 24/7 naast je veulen?


Dat meende ik ook, dus dat zou het verschil dan zijn tussen Utrecht en de Lingehoeve, al kan het in de loop der jaren natuurlijk anders zijn geworden.

Tinkermuts

Berichten: 9385
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Bo werkt bij Nederlands enige ‘intensive care voor veulens'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:25

Dat durf ik niet te zeggen, is gelukkig al heel wat jaar geleden

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:24

Op mijn universiteit (Faculteit Diergeneeskunde in Merelbeke) hebben we ook een veulen brigade. Maar dat bestaat dus uit studenten die zich vrijwillig opgeven. Ik heb ook een dienst gedaan. En inderdaad, dan zit er 24/7 iemand naast je veulen :j .

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:34

Jasmijn159 schreef:
Bij de Lingehoeve zit er volgens mij niet iemand 24/7 naast je veulen?

Geen idee, is hier alweer haast 16 jaar geleden dat we er een veulen hadden liggen.
Maar dat neemt niet weg dat Utrecht dus niet de enige veulen IC van Nederland heeft. :)

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:49

emilyslaluna schreef:
Op mijn universiteit (Faculteit Diergeneeskunde in Merelbeke) hebben we ook een veulen brigade. Maar dat bestaat dus uit studenten die zich vrijwillig opgeven. Ik heb ook een dienst gedaan. En inderdaad, dan zit er 24/7 iemand naast je veulen :j .


Dat is in Utrecht ook zo. Allemaal studenten.
En zij krijgen er ook niet voor betaald.
Dat staat ook in het artikel.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:08

Citaat:
Team
Het intensieve-zorgteam bestaat uit dierenartsen, veulenbrigadiers en paraveterinairen. De veulenbrigadiers zijn studenten Diergeneeskunde die in laatste fase van hun studie zitten. De brigadiers zijn bijzonder enthousiast en staan dag en nacht klaar voor het zieke veulen. Onder leiding van de dierenarts wordt het behandelplan uitgevoerd en het veulen optimaal verzorgd.


Als ik dit zo lees zijn de studenten in elk geval wel 24/7 ( in afwisselende diensten lijkt me) sterk betrokken bij de Veulen-IC van de Lingehoeve. Of ze er 24/7naast zitten is niet duidelijk, ook niet of ze zo'n mooi bed hebben als in Utrecht, maar goed, de zorg kan even goed zijn natuurlijk.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:09

idje schreef:
emilyslaluna schreef:
Op mijn universiteit (Faculteit Diergeneeskunde in Merelbeke) hebben we ook een veulen brigade. Maar dat bestaat dus uit studenten die zich vrijwillig opgeven. Ik heb ook een dienst gedaan. En inderdaad, dan zit er 24/7 iemand naast je veulen :j .


Dat is in Utrecht ook zo. Allemaal studenten.
En zij krijgen er ook niet voor betaald.
Dat staat ook in het artikel.

Ja ik heb het gelezen! Maar het is een beetje verwarrend aangezien het als baantje wordt omschreven. Ik weet niet of het daar vaste studenten zijn die het doen, maar bij ons is het eender welke student die tijd en zin heeft.

Ik merkte tijdens mijn dienst dat het echt niet zo leerzaam was zoals in het artikel. Ik heb 8 uur lang op de grond gezeten naast een veulen die niet mocht staan. Dus ik was er om een 70kg veulen steeds neer te houden. Daar was niks medisch aan voor mij, fysiek wel aangezien die meer woog dan ik :').

Maar ik heb begrepen uit voorgaande jaren dat het soms echt druk kan zijn en dat je dan echt rondes doet om medicatie toe te dienen. Dit jaar is het rustig lijkt wel! (Gelukkig voor de veulens!)

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:26

emilyslaluna, zal het niet zo zijn dat het nu nog vroeg in het jaar is? Half april, er is nog een halve maand april en dan nog mei ( dan komen de meesten denk ik) en juni.

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:32

Emilyslaluna: ik heb vorig jaar wel een dienst gedaan waarin ik de enige was voor 8 veulens die allemaal geflest moesten worden, deels waarbij de/een merrie gemolken moest. Dat was dus rennen en vliegen maar veel dankbaarheid van de 3e masters, haha!
Ik weet niet of ze het in Emmeloord ook nog doen, maar daar is ook wel enige vorm van veulenbrigade.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:15

Jet schreef:
emilyslaluna, zal het niet zo zijn dat het nu nog vroeg in het jaar is? Half april, er is nog een halve maand april en dan nog mei ( dan komen de meesten denk ik) en juni.

Dat zou goed kunnen! Al hoop je natuurlijk dat het niet nodig zal zijn. :j
Voorheen stond de veulen brigade open voor alle jaren en richtingen. Maar door corona hebben ze het dit jaar enkel open gezet voor 5e jaars optie paard (waaronder ik dus). Helaas is de opkomst qua studenten laag dus hebben ze het gelukkig weer open gezet voor andere jaren.

horsiegek schreef:
Emilyslaluna: ik heb vorig jaar wel een dienst gedaan waarin ik de enige was voor 8 veulens die allemaal geflest moesten worden, deels waarbij de/een merrie gemolken moest. Dat was dus rennen en vliegen maar veel dankbaarheid van de 3e masters, haha!
Ik weet niet of ze het in Emmeloord ook nog doen, maar daar is ook wel enige vorm van veulenbrigade.

Jeetje, dat is ook het andere uiterste! Was je ook alleen vanwege corona? Nu mogen er maar 2 per dienst zich inschrijven, waarvan er vaak maar 1 persoon is of zelfs niemand. Voor corona waren de groepen groter dacht ik, dus kon je elkaar helpen en was het ook gezelliger aangezien je niet alleen zat.

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 17:15

Nee, was 2 jaar geleden ongeveer, in ieder geval voor Corona-tijd. Er was toen gewoon niemand, ik viel dan in als er niemand was.
Het was dan ook altijd 1 of 2 per dienst, zeker niet hele groepen ;)

lonimma
Berichten: 119
Geregistreerd: 21-06-06

Re: Bo werkt bij Nederlands enige ‘intensive care voor veulens'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:51

In Emmeloord is ook wel veulen-ic. Regelmatig hebben ze veulenbrigade/studenten in het seizoen om te helpen. Anders doet het hele team het samen. Heel intensief soms en als nodig 24/7 ernaast zitten inderdaad.

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Bo werkt bij Nederlands enige ‘intensive care voor veulens'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:13

Het is wel handig om te weten waar je precies terecht kan.
Zo stond ik 3 jaar geleden naast een comateus veulen van 1 dag oud een kliniek te zoeken die bereid was hem op te nemen. Uiteindelijk is hij naar de universiteitskliniek van Luik gebracht. Omdat ze daar ook studenten hebben die er dag en nacht bij kunnen waken. Ze hebben hem gelukkig ook kunnen redden.
Maar het is echt niet cool als je het leven van je veulen probeert te redden en hij vlakaf geweigerd wordt door klinieken...