Gelders Paard fokkerij: KWPN gaat voor type-fok ipv ras-fok

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:07

Hopelijk krijgen liefhebbers van de echte Haflinger en Fries dit ook voor elkaar, want ook daar zie je alleen nog maar luciferhoutjes gefokt worden in plaats van de echte, barokke vormen.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.


Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:12

Barbabientje schreef:
Ik hou ook echt van het ouderwetse Gelderse.
Mijn merrie’s opa is Goudsmid, zit te twijfelen om haar nog eens te dekken met een ouderwets type, maar het is al zo’n spierbonk dat ik soms ook wel eens twijfel :+


Waarom twijfel je?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Barbabientje

Berichten: 8203
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Gelders Paard fokkerij: KWPN gaat voor type-fok ipv ras-fok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:16

Mijn merrie is al echt een pittige, ben bang dat nog meer power teveel gaat worden.
Daarbij vind ik hengstenkeuze ook echt super lastig.
Verder heeft ze niet echt een afstammeling waarvan je zegt daar kun je wat mee, dus zou dan echt voor de liefhebber zijn die interesse zou kunnen hebben in het veulen, lastig om daar vanuit te gaan..

Afbeelding
Afbeelding

Nymphadora Ria <3 *22-06-2018*
Cadilac <3 *24-05-2007* B+8

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:19

Iedereen met verstand van fokkerij van honden, koeien, paarden, enz. weet dat via de genen en bloedlijnen erfelijke eigenschappen worden doorgegeven aan de volgende generaties. Dat geldt ook bij het Gelders paard. In 1990 heeft het KWPN de bloedvoeringseis nog verhoogd naar 87,5%, maar die in 1998 volledig afgeschaft. Zonder daar ooit enige uitleg over te geven. Wie kan dat alsnog aan ons uitleggen?

Het Gelders paard heeft zijn bijzondere eigenschappen - en met name het betrouwbare karakter - verkregen door een generaties lange selectie in de Nederlandse landbouw. Daarbij zijn ook een aantal paarden uit soortgelijke veelzijdige landbouwrassen uit het buitenland gebruikt, maar wat in de harde selectie op het Nederlandse boerenbedrijf niet voldeed werd uit de fokkerij verwijderd.

Bij de opkomst van de tractor en de import van buitenlandse rijpaardhengsten heeft het toenmalige stamboek in 1964 een apart Sportregister ingevoerd voor dit soort hengsten en hun nakomelingen. Alleen bij terugkruising naar 75% Gelders bloed mocht zo’n paard weer in het Gelders stamboek ingeschreven worden. Zo’n soort Sportregister is door de buitenlandse stamboeken niet ingesteld en daardoor zijn de bloedlijnen van het veelzijdige landbouwpaard daar verdwenen. Door het afschaffen van de Gelderse bloedvoering voor het Gelders paard doet het KWPN sinds 1998 hetzelfde als eerder in het buitenland gebeurd is.
Het uitroepen door het KWPN van de hengst Independent Little Me (met 87,5% Duits rijpaardbloed) tot kampioen van de Gelderse hengstenkeuring en zijn uitverkiezing tot Gelders Paard van het Jaar is onvoorstelbaar. Niet alleen voor het Klassiek Gelderlander Paarden Stamboek maar ook voor de redactie van Eurodressage in Amerika.

Pareltjes
Berichten: 2210
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:40

Ik gok op veranderd bestuur met andere belangen. Wellicht meer naar het lichtvoetige wat toen steeds meer in opkomst was

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:55

Barbabientje schreef:
Mijn merrie is al echt een pittige, ben bang dat nog meer power teveel gaat worden.
Daarbij vind ik hengstenkeuze ook echt super lastig.
Verder heeft ze niet echt een afstammeling waarvan je zegt daar kun je wat mee, dus zou dan echt voor de liefhebber zijn die interesse zou kunnen hebben in het veulen, lastig om daar vanuit te gaan..

[ [url=m/WiAhIj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZQB7cS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat begrijp ik, ook pas doen als je er 100% achter staat. Mocht je hulp nodig hebben met hengstkeuzes dan wil ik altijd wel meedenken hoor. :) Of wellicht andere gelderse paarden fokkers hier, zitten een aantal prima fokkers bij.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:56

AWvL schreef:
Iedereen met verstand van fokkerij van honden, koeien, paarden, enz. weet dat via de genen en bloedlijnen erfelijke eigenschappen worden doorgegeven aan de volgende generaties. Dat geldt ook bij het Gelders paard. In 1990 heeft het KWPN de bloedvoeringseis nog verhoogd naar 87,5%, maar die in 1998 volledig afgeschaft. Zonder daar ooit enige uitleg over te geven. Wie kan dat alsnog aan ons uitleggen?

Het Gelders paard heeft zijn bijzondere eigenschappen - en met name het betrouwbare karakter - verkregen door een generaties lange selectie in de Nederlandse landbouw. Daarbij zijn ook een aantal paarden uit soortgelijke veelzijdige landbouwrassen uit het buitenland gebruikt, maar wat in de harde selectie op het Nederlandse boerenbedrijf niet voldeed werd uit de fokkerij verwijderd.

Bij de opkomst van de tractor en de import van buitenlandse rijpaardhengsten heeft het toenmalige stamboek in 1964 een apart Sportregister ingevoerd voor dit soort hengsten en hun nakomelingen. Alleen bij terugkruising naar 75% Gelders bloed mocht zo’n paard weer in het Gelders stamboek ingeschreven worden. Zo’n soort Sportregister is door de buitenlandse stamboeken niet ingesteld en daardoor zijn de bloedlijnen van het veelzijdige landbouwpaard daar verdwenen. Door het afschaffen van de Gelderse bloedvoering voor het Gelders paard doet het KWPN sinds 1998 hetzelfde als eerder in het buitenland gebeurd is.
Het uitroepen door het KWPN van de hengst Independent Little Me (met 87,5% Duits rijpaardbloed) tot kampioen van de Gelderse hengstenkeuring en zijn uitverkiezing tot Gelders Paard van het Jaar is onvoorstelbaar. Niet alleen voor het Klassiek Gelderlander Paarden Stamboek maar ook voor de redactie van Eurodressage in Amerika.


Daar begreep ik ook helemaal niets van, goed paard hoor..maar ik zag er niks gelders aan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:01


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:17

Elisa2 schreef:
Ja mee eens, en als je ver genoeg weg gaat dan zitten er in de "geldersen" inderdaad een heleboel duits en frans bloed.

Ik vind het wel mooi dat ze het klassieke type willen behouden, kan het kwpn meer richting het type functioneel basispaard gaan ofzo.

Ik vind deze hengst ook een heel mooi type hebben: https://www.kgps.nl/hengsten/edel-klassiek/wilskracht/

Edit, als ik op de website kijk vind ik de types wel heel erg varieren. Waarbij ik denk dat met sommige hengsten beter helemaal niet gefokt kan worden. O:)


Mijn nichtje heeft een tijd lang een fijne Wilskracht gehad.
Mooi paard was dat ook.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

idojacobs
Berichten: 26
Geregistreerd: 13-01-12
Woonplaats: vragender

Re: Gelders Paard fokkerij: KWPN gaat voor type-fok ipv ras-fok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:12

Onze gelderspaard wordt door het KWPN ondergebracht bij de dressuur paarden dat is goedkoper en makkelijker

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 00:01

idojacobs schreef:
Onze gelderspaard wordt door het KWPN ondergebracht bij de dressuur paarden dat is goedkoper en makkelijker


Waarom staat hij niet op de Nieuwe startlijst aanlevering verrichtingsonderzoek en zadelpresentatie van het KWPN https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:22720


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blue_flower, Brandje_04, christel0908, Connaisseur, Donderwolk55, Duran123, esje01, Facebook, Geralda1994, IASCrawler, Jacksie, michaz81, Selima, Serena_Milco, Sizzle, SJP, Talindos, xEva en 91 bezoekers