Brandweer redt paard dat lang gewond op ijs ligt in Waalre

Moderators: Firelight, EvelijnS, Essie73, Muiz, NadjaNadja, xingridx

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:24

Daantj__ schreef:
Fijn toch dat de brandweer geholpen heeft en een dierenarts gebeld heeft. Ik denk dat elke willekeurig boer zich er niet aan zou wagen als hij geen toestemming heeft van de eigenaar. En 3 uur lang stil liggen is niet normaal gedrag. Dus fijn dat de brandweer geholpen heeft. En ook logisch dat ze de dierenarts bellen, zeker als de eigenaar nergens te bekennen is. Ja wellicht is het een krampig paard of iets dat al bekend is. Maar dat weet de brandweer toch niet. Het beest heeft minstens 3 uur stil gelegen, wat al niet gezond gedrag is. En ook nog op een bevroren ondergrond, dus koud. En het dier loopt daarna niet goed. Dan bel je toch de dierenarts. Beter dan het dier maar zo terug zetten en dat de eigenaar (wanneer die een keer opduikt) te laat is met ingrijpen. Liever een keer teveel gebeld dan te weinig. Ik vind dit alleen maar positief dat er uiteindelijk mensen naar het paard heeft omgekeken. (En ik wil de eigenaar niks verwijten, want als je werkt ofzo is het logisch dat je niet elk uur daar kan zijn. Maar ik zou als eigenaar wel blij zijn met de zorgen van de brandweer)

Precies, de voorbijganger en de brandweer hebben het goed gedaan en mag je dankbaar zijn!
Ik zou als eigenaar mijn paard niet in een dergelijk gevaarlijke situatie buiten laten staan, maar dat is een andere discussie. Tegenwoordig is je paard ten koste van alles 24/7 buiten laten staan bij sommige mensen de norm.

Caily

Re: Brandweer redt paard dat lang gewond op ijs ligt in Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:48

Los van de norm is het de natuur van het paard om buiten te zijn. Wij mensen maken er vaak poppetjes van. Met de ijslanders rijden ze gewoon over het ijs, in alle gangen. Krijgen ze niks van.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:37

Caily schreef:
Los van de norm is het de natuur van het paard om buiten te zijn. Wij mensen maken er vaak poppetjes van. Met de ijslanders rijden ze gewoon over het ijs, in alle gangen. Krijgen ze niks van.

Je mag je paard met extreme weersomstandigheden best helpen. Daarnaast, dit paard kreeg wel een probleem, het kon namelijk niet meer opstaan zonder hulp.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:40

Caily schreef:

En hebben ze daar dan geen speciaal beslag voor? Lijkt mij toch wel hoor. Mijn paarden zijn afgelopen periode elke dag buiten geweest behalve maandag, door dooi en weer opgevroren sneeuw grote gladde plekken in de paddock en wei waar ik ze niet op durfde te zetten, als ze erop staan en gaan glijden ...

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:50

Caily schreef:

Heb je wel gelijk in, maar het is duidelijk niet de natuur van een paard om bereden te worden, over obstakels te springen, een ploeg of rijtuig te trekken enz.
En nee, een paard zal er niks van hebben als ie recht op de benen over het ijs draaft etc.(stiften in de ijzers en gaan), in dit geval lag het paard en lukte maar niet om op te staan. Dus: menselijke hulp zeer welkom.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:51

_San87_ schreef:
Caily schreef:

Je mag je paard met extreme weersomstandigheden best helpen. Daarnaast, dit paard kreeg wel een probleem, het kon namelijk niet meer opstaan zonder hulp.

Precies, je slaat de spijker perfect op zijn kop.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:53

Omdat het zo enorm geregend had voordat het ging vriezen had ik ook een enorme plas staan.
Veel te bang voor dit tafereel heb ik die plas dus afgezet.
Ik wil ze elke dag buiten hebben, ook met sneeuw, maar een handje helpen is zo raar nu ook weer niet.
Dat is overigens geen verwijt naar de eigenaar van dit paard, maar een opmerking aan de hand van dat we er poppetjes van maken.

Ik hoop dat het goed gaat met dit paard en hij er niets blijvends aan over heeft gehouden.

"live is what happens to you while you're busy making other plans"

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:15

In een ideale wereld zou je natuurlijk altijd en overal ongelukken en miserie met paarden willen vermijden. In werkelijkheid doen we meestal gewoon hartstikke ons best en zijn ongelukken exact dat wat ze zijn: ongelukken. En het is inherent aan ongelukken dat je achteraf altijd denkt: had ik maar... En daar leer je uit. Ik zie in dit verhaal niet meteen een grove nalatigheid.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:26

Mijn paarden lopen altijd buiten met schuilstal, waar ze praktisch niet in staan, alleen wat vaker met die jachtsneeuwsorm..en ja ze hadden eten binnen en buiten...ze glijden niet zomaar uit, lopen voorzichtig omdat ze met het weer meegaan...een ongeluk kan altijd gebeuren, echt pech voor dit paard.. Het paard van een vriendin heeft zijn been gebroken terwijl hij op stal stond...een mooie ruime stal...hij kwam op een rare manier klem te liggen...vreselijk pech...net als het paard dat niet meer overeind kwam buiten....Ik zal mijn paarden echt niet opsluiten omdat het slecht weer is...ze kiezen het zelf...en ze kiezen praktisch altijd voor buiten..glad of niet glad..koud of nat...alleen bij veel insecten en veel hitte staan ze overdag regelmatig binnen...ze zijn gezond...lopen zonder deken, ook tijden die kou..en ze hebben echt nooit wat...Ik heb geluk denk ik...Ik denk ook zeker niet dat het nalatigheid is...het is gewoon pech...ze worden goed verzorgt en hebben onbeperkt hooi...Een ongeluk zit nou eenmaal in een klein hoekje

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 19:51

pillow schreef:
Ik vraag mij dan weer af waarom de brandweer daar voor moet uitrukken. Een nabije boer met een trekker kan dat toch ook.

Even 112 op je telefoon intikken gaat sneller, dan de dichtsbijzijnde boer opsporen en aanbellen of hij even tijd heeft...

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:00

Orsje schreef:
pillow schreef:
Ik vraag mij dan weer af waarom de brandweer daar voor moet uitrukken. Een nabije boer met een trekker kan dat toch ook.

Even 112 op je telefoon intikken gaat sneller, dan de dichtsbijzijnde boer opsporen en aanbellen of hij even tijd heeft...

Dat is dus het hele probleem. Niemand gaat nog zelf iets ondernemen of nadenken. En wie moet die brandweer betalen?

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:56

Dat staat los van de reddingsactie. Wie wat betaalt. Daar kan je nu wel over speculeren maar meer informatie dan dat de brandweer is gekomen om het paard weer overeind te krijgen, omdat gelukkig iemand gebeld heeft, hebben we niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 15:57

pillow schreef:
Dat is dus het hele probleem. Niemand gaat nog zelf iets ondernemen of nadenken. En wie moet die brandweer betalen?

Als het op mijn paard aankomt heb ik liever professionals dan een toevallige passant die creatief meent te moeten zijn.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:02

@pillow

In en van de uitgebreidere artikelen staat dat de voorbijganger eerst geprobeerd heeft de manege die daar in de buurt lag telefonisch te bereiken. Toen zij niet opnamen is hij er heen gelopen, maar het paard bleek niet van deze manege te zijn. Ze wisten daar dus blijkbaar ook niet van wie deze paarden waren. Deze voorbijganger heeft dus wel degelijk moeite gedaan.

Ik denk dat de grootste les is dat je altijd een briefje met telefoonnummer bij je weide moet hangen als je er niet naast woont. Dan was dit hele probleem niet aan de orde geweest

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:13

Kidde schreef:
@pillow

In en van de uitgebreidere artikelen staat dat de voorbijganger eerst geprobeerd heeft de manege die daar in de buurt lag telefonisch te bereiken. Toen zij niet opnamen is hij er heen gelopen, maar het paard bleek niet van deze manege te zijn. Ze wisten daar dus blijkbaar ook niet van wie deze paarden waren. Deze voorbijganger heeft dus wel degelijk moeite gedaan.

Ik denk dat de grootste les is dat je altijd een briefje met telefoonnummer bij je weide moet hangen als je er niet naast woont. Dan was dit hele probleem niet aan de orde geweest

Dit moet je niet aan mij richten maar aan Orsje

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 08:02

pillow schreef:
Kidde schreef:
@pillow

Dit moet je niet aan mij richten maar aan Orsje

Ik las dat je schreef dat niemand nog zelf nadenkt of iets onderneemt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 08:09

pillow schreef:

Brandweer is gratis.
Ik heb eens een boer gezien die een paard, met een tractor, aan de voorbenen uit de sloot trok.. dus ik heb liever de brandweer die (tegenwoordig) weet hoe ze dat beter kunnen doen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 08:35

Precies brandweer helpt kosteloos, ik snap niet dat er zoveel mensen het een probleem vindt dat de brandweer gebeld is, ik hoop echt dat als mijn paarden in de problemen zitten er brandweer of politie gebeld wordt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 08:54

Brandweer is natuurlijk niet gratis, zelfs een vrijwillige brandweer niet, brandweerwagens en materieel groeien niet de aan de bomen. Dus, de brandweer wordt door 'ons' betaald, uit gemeentebelastingen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:32

Ibbel schreef:
Brandweer is natuurlijk niet gratis, zelfs een vrijwillige brandweer niet, brandweerwagens en materieel groeien niet de aan de bomen. Dus, de brandweer wordt door 'ons' betaald, uit gemeentebelastingen.

Precies dit. De gemeente betaalt de veiligheidsregio, en de veiligheidsregio regelt de brandweerzorg.

Maarja, als je de eigenaar niet weet. Tsja, wie bel je dan. En vooral als je niet bekend bent met paarden..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:37

En dan.. stel je had de eigenaar te pakken gekregen, dan hoop ik wel dat deze alsnog goede hulp inschakelt en de brandweer belt om met goede hulpmiddelen het paard van het ijs af te krijgen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:46

Morganlefay schreef:
Woon in een waterrijk gebied en de brandweer hier gaat zeker in de zomer er uit om een paard uit de sloot te halen.
Er wordt zelfs geoefend(hoe weet ik niet) dus op zich geen raar verzoek om de brandweer te bellen.

Brandweer gaat vaak naar maneges/stallen om daar te oefenen hoe ze een paard het beste kunnen
benaderen en waar de banden/harnas het minst of geen letsel veroorzaken en kunnen dan
alles vragen aan de manege/stal eigenaar over de omgang en waar op te letten enz...
Ze kunnen dan ook (droog) oefenen op een braaf paard.
Dus dat is wel iets anders dan bij een echte situatie, maar wel behulpzaam om iig een idee te krijgen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:50

Brandweer red ook een kat uit de boom, ze zijn er dus niet alleen voor brand en ongevallen.
ja dat kost geld als zoveel dingen die we allemaal samen betalen.

Maar soms kun je het als eigenaar ook niet zelf

"live is what happens to you while you're busy making other plans"

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 15:28

Ibbel schreef:

Ik zeg ook niet dat het gratis is, maar een taak van de brandweer is het helpen in vele bijzondere gevallen, en als ze je paard uit de sloot halen krijg je daar geen rekening voor, ook niet als ze je huis komen blussen, betaal je niks voor, ze worden idd uit een gemeenschappelijke pot betaald.
Waar ik dus mee wil zeggen dat je niet bang hoeft te zijn dat als je bang bent dat je het niet kan betalen als je hulp moet vragen aan iemand om je paard uit de sloot te halen je een dikke rekening krijgt . Maar je daar gerust om hulp mag vragen. Daar zijn ze voor en idd ze oefenen er ook voor

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 15:45

Caily schreef:
Dan is de situatie levensbedreigend, dat was nu niet. En precies daarom zou ik het ook niet lollig vinden als het zonder mijn weten gebeurt. Maar als er zo lang niemand te vinden is moet je wat.

Het dier heeft minstens drie uur op het ijs gelegen, potentieel langer. Dat op zich is al een reden om de dierenarts te bellen. Bovendien liep het dier mank nadat het geholpen was. Ik zou als eigenaar heel blij zijn dat de brandweer zo adequaat handelt indien ik zo nalatig ben om niemand in de omgeving mijn contact gegevens te bezorgen. :\

Als mijn dier zo ligt betaal ik liever de brandweer die opgeleid is om dat dier zo goed mogelijk uit de nood te helpen, dan dat een boer er een ketting aan hangt. :\

En als je er zo op tegen bent dat mensen voor hulp zorgen die jou niet aan staat, dan moet je zorgen dat ze of niet in nood kunnen geraken of je zorgt dat mensen ze niet kunnen vinden en als je pech hebt kom je dan van je werk uit bij een dood paard. Is wel goedkoper natuurlijk.