LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Moderators: Muiz, NadjaNadja, xingridx, Firelight, Essie73

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:28

Hasjam_Poe schreef:
mrie schreef:
Die ezel is niet om op te eten, ezels zijn dapper genoeg wolven aan te vallen als de kudde bedreigt wordt. En wolven weten dat.

Mrie, vind je dat zelf niet een beetje naïef als je bedenkt, dat wolven ook buffels en bisons eten?

Ezels staat gewoon op het menu. Kijk maar eens op Wolf en Paard; al heel wat ezeltjes in Europa zijn al als wolvenvoer geeindigd helaas.
Spoiler:
[ [url=m/dBcvFu.jpg]Afbeelding[/url] ]

ezels worden wel vaker ingezet als "livestock protector". Evenals alpaca's enzo. Dus zo raar is de opmerking van mrie niet.

Mijn levensgrote ezel zoekt een nieuwe stal, te koop:
https://www.bokt.nl/markt/ad/508716/levensechte-en-grote-ezel-knuffel-sit

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:29

Mindim schreef:
Loretta schreef:
Dit onderwerp heeft ook 0,0 met boeren te maken. Ik snap ook niet dat zodra het over de wolf gaat dat er dan continu een vorm van whatabautism ontstaat. "Ja maar de boeren doen dit en dat".

Ik denk dat de terugkomst van de wolf wel degelijk met boeren te maken heeft, die hun vee wordt gedood immers?

Het zijn niet alleen boeren die vee hebben. Ook hobbydierhouders. En ook zorgen over onze paarden voor het moment dat er roedels zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:32

Van sommige bokkers zul je bedoelen.
Afschieten van dieren die anders de hongerdood tegemoet zien vind ik een prima idee. Dus misschien geen woorden in de mond leggen.

De nu 15 wolven schieten. Ik ben daar niet optegen in dit overbevolkte landje. En ja wandelt de volgende dan binnen heb ik er ook geen moeite mee.
Die beesten hebben nu al honderden dieren vermoord. Niet alleen voor de honger.
En dat gaat niet minder worden.

"live is what happens to you while you're busy making other plans"

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:34

Thestral schreef:
ezels worden wel vaker ingezet als "livestock protector". Evenals alpaca's enzo. Dus zo raar is de opmerking van mrie niet.

Lama's wel, alpaca's niet, die zijn te zachtaardig/paniekerig hier voor. Maar kijkende naar de mensen met vee die al vele eeuwen met wolven te maken hebben : honden, keuze voor andere dieren lijkt eerder ingegeven door beschikbaarheid voer (er valt zeker wat te zeggen voor een bewaker die mee-eet van het gras) en kleinere roofdieren als coyotes.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:37

DuoPenotti schreef:
De nu 15 wolven schieten. Ik ben daar niet optegen in dit overbevolkte landje. En ja wandelt de volgende dan binnen heb ik er ook geen moeite mee.

Vrijheid van meningsuiting, prima.

Maar die wolven afschieten mag niet. (Tenzij etc etc.)
Dus voor nu geen reeële oplossing.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:39

tamary schreef:
Thestral schreef:

Lama's wel, alpaca's niet, die zijn te zachtaardig/paniekerig hier voor. Maar kijkende naar de mensen met vee die al vele eeuwen met wolven te maken hebben : honden, keuze voor andere dieren lijkt eerder ingegeven door beschikbaarheid voer (er valt zeker wat te zeggen voor een bewaker die mee-eet van het gras) en kleinere roofdieren als coyotes.

Juist, Lama's dus, ik haal die 2 altijd door elkaar. Inderdaad zijn er ook waakhonden die ooit speciaal gefokt zijn om kudde's te bewaken.

ik vind het triest dat mensen ze maar makkelijk willen laten afschieten, zijn ook andere oplossingen voor, maargoed, de natuur hou je niet tegen hoor.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:41

Nee klopt NU mag het niet. Regels kunnen veranderd worden.
Eerst in Duitsland ook niet. Maar ondertussen wel.
Als de regering het vrij geeft mag het. En dat werkt beter dan van heel het buitengebied een concentratiekamp van hekwerk maken.

Dus beter daar voor lobbyen dan het is zo zielig knuffel wolfje doden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:43

Janneke2 schreef:
DuoPenotti schreef:

Vrijheid van meningsuiting, prima.

Maar die wolven afschieten mag niet. (Tenzij etc etc.)
Dus voor nu geen reeële oplossing.

De sleutel voor de oplossing ligt in Brussel. Het zal nog wel een tijdje duren voordat Brussel tot verstand komt.

Maar de afschot vorige week van die ene probleemwolf was een heel mooi begin.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 15-02-21 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Thestral

Re: LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:47

Ik denk dat ik dan ook iedereen maar neerschiet die over mijn grens gaat. Lekker makkelijk.......

Gaat niet om zielig knuffel knuffel wolfje, maar blijkbaar wel om zielig knuffel knuffel paardje. Ik vind dat asociaal. Want een paard is van jezelf en die wolf? Tjha die kunnen we makkelijk koud maken want die is van niemand. 8)7 Maar mijn knuffelknuffelpaardje moet wel beschermd worden hoor. :x

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:47

Thestral schreef:
Hasjam_Poe schreef:
Mrie, vind je dat zelf niet een beetje naïef als je bedenkt, dat wolven ook buffels en bisons eten?

Ezels staat gewoon op het menu. Kijk maar eens op Wolf en Paard; al heel wat ezeltjes in Europa zijn al als wolvenvoer geeindigd helaas.
Spoiler:
[ [url=m/dBcvFu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik snap wel dat ze het ergens gelezen heeft, maar hoezo zouden ze wel volwassen paarden in een kudde pakken maar niet een klein ezeltje. Genoeg voorbeelden dat ze wel ezels en alpaca's pakken. Net als dat je ze met 1.20 hoog stroomnet niet tegenhoudt en ze wel gebouwen in gaan. Net als die bewakingshonden, behalve dat ik dacht dat we hondengevechten niet ethisch vonden, ook genoeg voorbeelden van zwaar gewonde of gedode bewakingshonden.

In veel omliggende landen schieten ze wel af, dus het kan blijkbaar wel. Die Billy die in Nederland en België heel veel vee heeft gedood werd in Frankrijk meteen afgeschoten. In Scandinavie schieten ze af en in Duitsland nu ook. Die landen horen allemaal bij de EU. Ik vind het zo bizar dat wij blijkbaar denken dat het hier in het kleinste, dichts bevolkte land wel goed kan gaan met 60 roedels 8)7 .

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:49

Dat zou ik ook vreselijk vinden, als ze allemaal geschoten zouden worden. Ondanks dat ik er dus niet blij mee ben dat ze zo dichtbij zitten. Als er toch ooit besloten wordt dat ze weg moeten, dan op de een of andere manier maar verplaatsen naar een minder overbevolkt gebied.

Edit: natuurlijk pakken ze ook ezels. Enige verschil is dat paarden wat makkelijker zijn omdat het meer vluchtdieren zijn, makkelijker om er eentje te isoleren. Een ezel gaat sneller de confrontatie aan.
Laatst bijgewerkt door mysa op 15-02-21 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:50

Ja klopt mijn knuffel paardje is me meer lief dan een wolf.
Egoïstisch vast.
Maar 1 raak schot is minder zielig als wat ik zie hoe hij schapen open haalt. En niet 1 voor de honger. Maar moorden om te moorden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:51

Ik heb niks tegen het afschieten van wolven, ook niet van dieren in de Oostvaardersplassen.
En ook niet tegen het schieten van mijn eigen paard als hij gevaarlijk is.

Zo kijk ik er naar: als het dier zelf lijd of lijden veroorzaakt moet schieten gewoon kunnen.

En in dit geval is het de wolf die lijden veroorzaakt, niet het paard wat aangevallen word :) .

Is toch vreemd dat vanwege enkele wolven straks meerdere dieren lijden, of omdat ze aangevallen worden of omdat ze minder naar buiten kunnen.

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:51

Het is oneerlijk, het paard heeft geen mogelijkheid tot vluchten. Natuur is de natuur niet meer, dankzij de mensheid. Ik vind dat het beschermen van het vee niet onder vertroetelen valt, jij zet ze in een weide zonder vluchtmogelijkheden, zorg dan dat ze veilig zijn.
Aan de ene kant, prachtig dat die beesten terug zijn, maar aan de andere kant mogen ze van mij ook weg blijven.

Pablo Shetlander: Ze zijn werkwillig, nieuwsgierig en leergierig.
Dexter Haflinger: Hij zal rustig en stabiel zijn werk doen, zolang zijn grenzen niet overschreden worden.
https://www.youtube.com/watch?v=LBjUh4bYF8w

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:52

mysa schreef:
Dat zou ik ook vreselijk vinden, als ze allemaal geschoten zouden worden. Ondanks dat ik er dus niet blij mee ben dat ze zo dichtbij zitten. Als er toch ooit besloten wordt dat ze weg moeten, dan op de een of andere manier maar verplaatsen naar een minder overbevolkt gebied.

Ja precies. Dat zou een mooie oplossing zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:52

ruitje schreef:
Ik heb niks tegen het afschieten van wolven, ook niet van dieren in de Oostvaardersplassen.
En ook niet tegen het schieten van mijn eigen paard als hij gevaarlijk is.

Zo kijk ik er naar: als het dier zelf lijd of lijden veroorzaakt moet schieten gewoon kunnen.

En in dit geval is het de wolf die lijden veroorzaakt, niet het paard wat aangevallen word :) .

Is toch vreemd dat vanwege enkele wolven straks meerdere dieren lijden, of omdat ze aangevallen worden of omdat ze minder naar buiten kunnen.

Mooi gezegd!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:58

Anastasia24 schreef:
Het is oneerlijk, het paard heeft geen mogelijkheid tot vluchten. Natuur is de natuur niet meer, dankzij de mensheid. Ik vind dat het beschermen van het vee niet onder vertroetelen valt, jij zet ze in een weide zonder vluchtmogelijkheden, zorg dan dat ze veilig zijn.
Aan de ene kant, prachtig dat die beesten terug zijn, maar aan de andere kant mogen ze van mij ook weg blijven.

Je bedoelt 24/7 ophokken in een volledig gesloten stal omdat er buiten een moordzuchtig monster rond loopt. Want dat is feitelijk waar het op neer komt. Andere dieren moeten hun welzijn inleveren omdat een stel mensen op een kantoor heeft bedacht dat het wel een leuk idee is om jurrassic parkje te gaan spelen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:05

Niet alleen de weidedieren die er onder moeten lijden, maar ook andere wilde dieren als er overal hoge en ingegraven hekwerken verschijnen. Die zijn dan hun leefgebied kwijt.
Dus alles moet wijken voor 1 diersoort. Dat vind ik niet reeel.

Relax. Nothing is under control.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:18

Mac schreef:
Niet alleen de weidedieren die er onder moeten lijden, maar ook andere wilde dieren als er overal hoge en ingegraven hekwerken verschijnen. Die zijn dan hun leefgebied kwijt.
Dus alles moet wijken voor 1 diersoort. Dat vind ik niet reeel.

En al die andere dieren slaan op de vlucht en rennen de wegen over. Met een wolf er achteraan. Geeft hele leuke situaties in een dichtbevolkt landje. Hoe vaak zie je wel niet een boswachter op een nieuwsitem klagen dat bezoekers het wild onrustig maken. Maar de wolf brengt nog veel meer onrust. Maar dat geeft niks, want wolven passen heel goed in het plaatje dat enkele ecologen voor zich zien. Of het ooit gaat werken weet niemand. Dat het met heel veel ellende gepaard gaat zien we nu al in Duitsland.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:30

Anastasia24 schreef:

Leer paarden kennen!!

Vluchten heeft weinig zin bij wolven.
Vorm als kudde een cirkel, de veulens binnen, de volwassenen buiten, de alfaman op wacht/ patrouille/ in de aanval.

GUN je paard dus een fatsoenlijke kudde, waar dit instinctieve 'schema' gewoon uitgevoerd kan worden.
Desgewenst aangevuld met 21ste eeuwse snufjes: 'de kudde gedraagt zich anders, een signaal naar smartphone van X'.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:32

Das goed janneke, ik koop er wel 20 bij....
Wie had het over realistische oplossingen?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:34

Janneke2 schreef:
Anastasia24 schreef:

Leer paarden kennen!!

Vluchten heeft weinig zin bij wolven.
Vorm als kudde een cirkel, de veulens binnen, de volwassenen buiten, de alfaman op wacht/ patrouille/ in de aanval.

GUN je paard dus een fatsoenlijke kudde, waar dit instinctieve 'schema' gewoon uitgevoerd kan worden.
Desgewenst aangevuld met 21ste eeuwse snufjes: 'de kudde gedraagt zich anders, een signaal naar smartphone van X'.

En wat moet X dan doen? Boe roepen tegen de wolven die al een aantal paarden gedood hebben?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:35

Fijn op zo'n pensionstal waar altijd verloop is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:35

mrie schreef:
Kuggur schreef:

Wel vervelend, steeds weer een nieuwe ezel moeten kopen om aan de wolven te voeren.

Die ezel is niet om op te eten, ezels zijn dapper genoeg wolven aan te vallen als de kudde bedreigt wordt. En wolven weten dat.

Altijd zó pijnlijk als je sarcasme moet uitleggen... :')
Ezels kunnen een eenzame coyote van je kudde houden. Een wolf maakt korte metten met een ezeltje.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:36

Janneke2 schreef:

De mensen in de 19e eeuw waren zo dom nog niet.