LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:57

DuoPenotti schreef:
Ja staat in dat wolven topic. Over de witte geiten die zijn vermoord.

Ik zal dat topic eens opzoeken.

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:58

De meeste schaper houders zijn niet eens boeren maar hobbyisten met een uit de kluiten gelopen hobby. Weinig die daar zonder neven activiteiten hun brood voor op de plank hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:59

DuoPenotti schreef:
De meeste schaper houders zijn niet eens boeren maar hobbyisten met een uit de kluiten gelopen hobby. Weinig die daar zonder neven activiteiten hun brood voor op de plank hebben.

Hier heb je vooral schaapskuddes op de hei.

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:26

safina schreef:
Manman, wat een drukte. En intussen is er niemand in dit topic die er ooit ook maar eentje is tegengekomen in NL. Behalve in de dierentuin :')


Nee, ik gelukkig niet. Maar een dorp verderop wel, 12 schapen vermoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:34

Sanet schreef:
safina schreef:
Manman, wat een drukte. En intussen is er niemand in dit topic die er ooit ook maar eentje is tegengekomen in NL. Behalve in de dierentuin :')


Nee, ik gelukkig niet. Maar een dorp verderop wel, 12 schapen vermoord.

Hoe lang is dat ook al weer geleden, die 12 bij Appelscha zijn al meer dan een jaar terug.
Die wolf hier in het noorden is al lang weer vertrokken. Stond laatst nog ergens in het nieuws.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-02-21 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:34

ruitje schreef:
[ Video ]

Ik deel deze altijd maar even, voor de mensen die lekker Fifi willen uitlaten op de Veluwe :+


Misschien even een kleine waarschuwing erbij zetten dat de hond in kwestie verscheurt wordt door die wolf? Kan me voorstellen dat niet iedereen dit wil zien.

Ik vind het een lastige discussie waarin ik voors en tegens zie. Honden die compleet afgemaakt worden door wolven, schapen die aangevallen worden en voor dood achtergelaten.. dan denk ik oké, Nederland is te klein.

Maar voor de wildstand en het feit dat er eindelijk eens weer een groot roofdier en natuurlijke vijand komt voor herten en zwijnen, ja daar ben ik helemaal voor.
Iemand benoemde in dit topic al even dat het belangrijk is om de wolven schuw te houden voor mensen en daar ben ik het wel helemaal mee eens. En als dat kan gebeuren door (zeer gecontroleerd) afschieten van wolven die in de buurt van mensen zijn gekomen of kuddes uitgemoord hebben, dan is dat misschien wel een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:37

Aranel schreef:
ruitje schreef:
[ Video ]

Ik deel deze altijd maar even, voor de mensen die lekker Fifi willen uitlaten op de Veluwe :+


Misschien even een kleine waarschuwing erbij zetten dat de hond in kwestie verscheurt wordt door die wolf? Kan me voorstellen dat niet iedereen dit wil zien.

Ik vind het een lastige discussie waarin ik voors en tegens zie. Honden die compleet afgemaakt worden door wolven, schapen die aangevallen worden en voor dood achtergelaten.. dan denk ik oké, Nederland is te klein.

Maar voor de wildstand en het feit dat er eindelijk eens weer een groot roofdier en natuurlijke vijand komt voor herten en zwijnen, ja daar ben ik helemaal voor.
Iemand benoemde in dit topic al even dat het belangrijk is om de wolven schuw te houden voor mensen en daar ben ik het wel helemaal mee eens. En als dat kan gebeuren door (zeer gecontroleerd) afschieten van wolven die in de buurt van mensen zijn gekomen of kuddes uitgemoord hebben, dan is dat misschien wel een optie.


Nou, precies mijn gedachten!

Loretta
Berichten: 8755
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:38

Sanet schreef:
Het heeft niets meer met survival of the fittest te maken. Net als met een vos in een kippenhok, die pakken gewoon alles. Vermoorden alles. En dan eten ze 1 half op. Omdat die kippen nergens heen kunnen of schapen of onze paarden, gaat alles rennen binnen die omheining. Jachtinstinct van die wolven neemt het over en dan pakken ze alles, want alles is nog steeds binnen grijp-bereik. Terwijl normaal een kudde gaat rennen, ze pakken de zwakste en de rest van de kudde rent weg buiten bereik. Maar ja, zo groot is mijn weiland dus niet...


Paarden breken gewoon uit met alle risico's van dien. Genoeg gevallen bekend van paarden die opgejaagd werden door de wolf en midden in de nacht zijn losgebroken. Een volledige kudde paarden uitmoorden ben ik nog niet tegen gekomen. Wel individuen. Meestal veulens, soms pony's en heel soms een groot paard. Een paard is een geduchte tegenstander voor een wolf. Een wolf die alleen is zal daar niet zo snel aan beginnen. Maar in een roedel durven ze het wel proberen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:41

Amalarab schreef:
Ik ben tegen de wolf in Nederland!


Ik ben tegen grote hoeveelheden mensen in Nederland! Oh wacht... daar moet ik misschien een eigen topic over openen :D

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:49

Ninx schreef:
Amalarab schreef:
Ik ben tegen de wolf in Nederland!


Ik ben tegen grote hoeveelheden mensen in Nederland! Oh wacht... daar moet ik misschien een eigen topic over openen :D

:D
Maar dan ben ik voorstander in je topic.
Juliana zei het in 1950 in de troonrede al, Nederland is vol, ten dele overvol.
10 miljoen mensen :+
En toen werden mensen aangespoord te emigreren.
Nu het omgekeerde.

En ja we zijn nu eenmaal met zoveel, er 7 miljoen afschieten zal niet helemaal goed gevonden worden schat ik zo in :+
Maar dan is een wolf verwelkomen ook niet echt passend in deze tijd.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:59

Aranel schreef:
ruitje schreef:
[ Video ]

Ik deel deze altijd maar even, voor de mensen die lekker Fifi willen uitlaten op de Veluwe :+


Misschien even een kleine waarschuwing erbij zetten dat de hond in kwestie verscheurt wordt door die wolf? Kan me voorstellen dat niet iedereen dit wil zien.

Ik vind het een lastige discussie waarin ik voors en tegens zie. Honden die compleet afgemaakt worden door wolven, schapen die aangevallen worden en voor dood achtergelaten.. dan denk ik oké, Nederland is te klein.

Maar voor de wildstand en het feit dat er eindelijk eens weer een groot roofdier en natuurlijke vijand komt voor herten en zwijnen, ja daar ben ik helemaal voor.
Iemand benoemde in dit topic al even dat het belangrijk is om de wolven schuw te houden voor mensen en daar ben ik het wel helemaal mee eens. En als dat kan gebeuren door (zeer gecontroleerd) afschieten van wolven die in de buurt van mensen zijn gekomen of kuddes uitgemoord hebben, dan is dat misschien wel een optie.


De hond wordt idd door 2 wolven gedurende 10 min aangevallen, maar heeft het gelukkig overleefd dankzij een speciaal vest dat ze aanhad. Zie tekst onder het originele filmpje op YT.

Loretta
Berichten: 8755
Geregistreerd: 11-01-04

Re: LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:03

En dan onze "wolvendeskundige" Glen Lelieveld die met droge ogen in de krant durft te beweren dat wolven honden niet aanvallen in het losloopgebied. Door dat soort onzin te verkondigen krijg je toch juist ongelukken.

mysa

Berichten: 10473
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:09

safina schreef:
Manman, wat een drukte. En intussen is er niemand in dit topic die er ooit ook maar eentje is tegengekomen in NL. Behalve in de dierentuin :')


Jawel hoor, verschillende van mijn buurtgenoten hebben een wolf gezien tijdens het wandelen maar ook vanuit hun tuin of hun woonkamer. (dat laatste met foto's als bewijs).

Loretta
Berichten: 8755
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:12

mysa schreef:
safina schreef:
Manman, wat een drukte. En intussen is er niemand in dit topic die er ooit ook maar eentje is tegengekomen in NL. Behalve in de dierentuin :')


Jawel hoor, verschillende van mijn buurtgenoten hebben een wolf gezien tijdens het wandelen maar ook vanuit hun tuin of hun woonkamer. (dat laatste met foto's als bewijs).


En daarbij gaat het erom dat de populatie groeit. In Duitsland is er sprake van een expotionele groei van incidenten met vee.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:53

Mindim schreef:
Ik haal ook eten van een boer, een lokale en biologische. Teelt enkel voor nederland, dat kan je van het gros boeren niet zeggen, die produceren veelal voor over de grens.


Een biologische boer zit natuurlijk met smart te wachten op wolven in de wei :+
En ik heb zo'n vermoeden dat jouw telefoon of laptop waarop je je anti boer berichtjes typt, uit China komt. Gewoon geïmporteerd. Terwijl je verwarmingsketel, gemaakt met onderdelen uit China, gas verbruikt uit Rusland. En iets zegt me dat je ook niet in een auto, gemaakt in Nederland, naar die boer gaat om je eten te halen. Poeh, hoe durven ze zeg, die Nederlandse landbouw en veehouderij, wat een lef om ook te exporteren. Net als al die duizenden andere bedrijven in Nederland die van alles over de grens verkopen.

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:23

Aranel schreef:
Maar voor de wildstand en het feit dat er eindelijk eens weer een groot roofdier en natuurlijke vijand komt voor herten en zwijnen, ja daar ben ik helemaal voor.
Iemand benoemde in dit topic al even dat het belangrijk is om de wolven schuw te houden voor mensen en daar ben ik het wel helemaal mee eens. En als dat kan gebeuren door (zeer gecontroleerd) afschieten van wolven die in de buurt van mensen zijn gekomen of kuddes uitgemoord hebben, dan is dat misschien wel een optie.

Qua wild staat er zo'n 4 soorten op de lijst van prooi : konijn (rode lijst ivm bedreigd), haas (gaat die kant op) ree en wild zwijn (enige soort die het goed doet in wolvengebied). Voor de diversiteit van soorten is de wolf juist slecht gebleken in de gebieden waar die al langer voorkomt.
Kijkende naar wat er aan wild is, is dat niet genoeg om een wolvenroedel te voeden in grote delen van Nederland met alle negatieve gevolgen van dien zowel op korte als lange termijn.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:36

Ik denk dat het aantal loslopende en verwilderde huiskatten een groter probleem is voor de konijnen en hazenpopulatie dan die paar wolven. Maar dat breng je de gemiddelde kattenbezitter niet aan z'n verstand.....

mysa

Berichten: 10473
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:51

Weet ik niet. Waar ik woon, stukje Veluwe, woont welgeteld 1 verwilderde kat. Dat is de enige die regelmatig gespot wordt in het bos en in het veen. Als er meer waren, zouden we het weten, want iedereen hier vertelt elkaar alles. We hebben daarentegen wel een stuk of tien wolven en een heleboel vossen hadden we ook. Nu zien we nauwelijks hazen, konijnen en vossen. Reeën, herten en zwijnen nog wel, al laten ze zich nauwelijks zien momenteel. Denk door drukte in het bos.
Dus in elk geval on dit deel van het land weinig schade door die anderhalve kat.
Onze eigen kat, en ook de tien die we hiervoor hadden, heb ik nooit met konijn of haas gezien.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:59

tamary schreef:
Qua wild staat er zo'n 4 soorten op de lijst van prooi : konijn (rode lijst ivm bedreigd), haas (gaat die kant op) ree en wild zwijn (enige soort die het goed doet in wolvengebied). Voor de diversiteit van soorten is de wolf juist slecht gebleken in de gebieden waar die al langer voorkomt.
Kijkende naar wat er aan wild is, is dat niet genoeg om een wolvenroedel te voeden in grote delen van Nederland met alle negatieve gevolgen van dien zowel op korte als lange termijn.


Dat klopt, ik denk ook dat het te druk wordt aan de top van de voedselpiramide.
Er zijn al veel predatoren (vossen, roofvogels, kraaien) en daardoor krijgen weidevogels, konijn en haas het zwaar. Dus waarom nu nog meer predatoren verwelkomen? Behalve de wolf verwachten we straks ook de lynx. Als er schaarste is aan prooidieren, is het logisch dat schaap en straks wellicht ook veulens en pony's vaker aan de beurt zijn.

Ik ben dus ook mijn twijfels. En ben ook altijd wel weer verbaasd dat iedereen hier iets van mag vinden. Ik woon op het platteland en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt iets te vinden van (om maar wat te noemen) de bouw van een nieuwe metro tussen Almere en Amsterdam. Maar als het over de komst van de wolf gaat, mag iedereen daar blijkbaar over meebeslissen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:06

safina schreef:
Manman, wat een drukte. En intussen is er niemand in dit topic die er ooit ook maar eentje is tegengekomen in NL. Behalve in de dierentuin :')

En kennelijk leren we ook niet van de geschiedenis of van wat er in de landen om ons heen gebeurt.
Dit ga je toch niet af zitten wachten? Het is niet de vraag OF het fout gaat, maar WANNEER.
Vwb paarden dan. Met schapen en tamme herten gaat het al hartstikke fout.

Afbeelding

Voor de beeldvorming hoe dat er in paardvorm uitziet:
Spoiler:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Firelight op 14-02-21 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in spoiler gezet

Loretta
Berichten: 8755
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:08

mysa schreef:
Weet ik niet. Waar ik woon, stukje Veluwe, woont welgeteld 1 verwilderde kat. Dat is de enige die regelmatig gespot wordt in het bos en in het veen. Als er meer waren, zouden we het weten, want iedereen hier vertelt elkaar alles. We hebben daarentegen wel een stuk of tien wolven en een heleboel vossen hadden we ook. Nu zien we nauwelijks hazen, konijnen en vossen. Reeën, herten en zwijnen nog wel, al laten ze zich nauwelijks zien momenteel. Denk door drukte in het bos.
Dus in elk geval on dit deel van het land weinig schade door die anderhalve kat.
Onze eigen kat, en ook de tien die we hiervoor hadden, heb ik nooit met konijn of haas gezien.


Natuurbeschermimgsclubs proberen alles op alles te zetten om om tot een gesloten exosysteem te komen. De vraag alleen is. Of dat wel ooit mogelijk is. Er is verkeer die een wissel trekt, bezoekers in het bos die bijvoorbeeld hun hond los laten en wat verstorend werkt. Maar ook zaken als stikstof emissies die overal de natuur in druppelen. Een deel afkomstig van boeren, maar ook een deel afkomstig van verkeer. Dan is er nog recreatiedruk wat door de pandemie is toegenomen en waar natuurbeschermers dus steen en been over klagen.

En dan kom je op de kat. Ja ook de kat willen ze verbieden om die naar buiten te doen. Er wordt af en toe al voorzichtig gespeculeerd om hier een rechtszaak over aan te spannen. En de vraag is. Welke natuurorganisatie gaat zich hier mee bezig houden?

https://www.ad.nl/binnenland/kat-naar-b ... ~a23186c5/

Kortom de Europese Vogel- en Habitatrichtlijn is zeer streng. Je kunt je dan ook afvragen of deze zoals die er nu ligt op de lange termijn houdbaar is. En ook is de vraag in hoeverre de huidige wensen van ecologen haalbaar zijn.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:08

Paar dagen terug kreeg ik een enquete over de weidevogels waar het zo slecht mee zou gaan.
Na een paar vragen kwam de vraag of het OK was om loslopende katten af te schieten.
Daar kreeg ik echt kromme tenen van.
Die katten in de wei zijn meestal zwervende boerderijkatten. Erg nuttige beesten op de boerderij ivm muizen en ratten.
Juist fijn dat de katten het ongedierte vangen ipv dat we de boel maar vergiftigen. Wat weer slecht is voor de roofvogels.

Maar die wolf in Nederland, dat gaat gewoon heel erg fout.
En als het dan fout gaat, hoop ik echt dat dit dan bij de pro wolven club gebeurt, zodat die oogkleppen een keer afgaan.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:15

hoefnageltje schreef:
Paar dagen terug kreeg ik een enquete over de weidevogels waar het zo slecht mee zou gaan.
Na een paar vragen kwam de vraag of het OK was om loslopende katten af te schieten.
Daar kreeg ik echt kromme tenen van.
Die katten in de wei zijn meestal zwervende boerderijkatten. Erg nuttige beesten op de boerderij ivm muizen en ratten.
Juist fijn dat de katten het ongedierte vangen ipv dat we de boel maar vergiftigen. Wat weer slecht is voor de roofvogels.

Maar die wolf in Nederland, dat gaat gewoon heel erg fout.
En als het dan fout gaat, hoop ik echt dat dit dan bij de pro wolven club gebeurt, zodat die oogkleppen een keer afgaan.

Zal ik je wat vertellen?
In verschillende gemeenten mogen wilde(!) katten gewoon afgeschoten worden. Jager moet er wel zeker van zijn dat het een wilde kat is, dus daardoor worden er niet vaak katten geschoten. Juist omdat het erg lastig te beoordelen is of het een muizenvanger van de boerderij is of een (ver)wild(ert) dier.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:24

[quote="safina"]Manman, wat een drukte. En intussen is er niemand in dit topic die er ooit ook maar eentje is tegengekomen in NL. Behalve in de dierentuin :')[/quote

Hoho dat is een aanname!
Ik ben er in hoogst eigen persoon 1 tegengekomen,bij ons achter in het bos bij balkbrug een jaar of 2 geleden. Dier was geregistreerd kwam vanuit Duitsland bij Hardenberg de grens over is via een omzwerving uiteindelijk in België gekomen en daar afgeschoten omdat het dier veel schapen doodde!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:31

Nou is mijn foto van het door wolven aangevreten paard in spoiler gezet. Ik snap dat het voor de teerdere zieltjes onder ons niet fijn is om te zien. Maar: dit is wel de realiteit en als je het zo aantreft in je wei moet je er ook maar mee dealen. Dat is naar mijn mening nou juist het punt wat gemaakt moet worden.