LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8760
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:16

In Duitsland zijn de problemen inmiddels gigantisch. Ook daar was eerst een beleid van helemaak niets afschieten. Inmiddels is dat beleid aan het kantelen.
Milieu minister Olaf Lies heeft vergunningen afgegeven om een aantal probleemwolven af te schieten.

Zowel de wolven waar vergunningen voor zijn afgegeven maar ook de jagers die het uitvoeren worden geheim gehouden. Dat is noodzakelijk want het wolvendebat in Duitsland is volledig ontspoord. Mensen die zich uitspreken of die hun dieren zijn kwijt geraakt worden zelfs door bepaalde dierenrechtenextremisten met de dood bedreigt.

Dierenhouders maar ook paardenhouders zijn ten einde raad.

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... f4438.html

Duitsland is het voorbeeld hoe het bij ons ongeveer zal gaan. Duitsland gaat langzaam over tot het vinden van een fatsoenlijk beheerplan. Want de wolven zomaar hun gang laten gaan daarvan is bewezen dat het niet werkt. In Duitsland begint men nu langzaam maar zeker te zoeken naar een evenwichtig beleid. Dat neemt niet weg dat de problemen daar nog steeds gigantisch zijn.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:28

Dat klinkt niet goed, ik denk dat een beleid heel erg belangrijk is.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:29

Loretta schreef:
In Duitsland zijn de problemen inmiddels gigantisch. Ook daar was eerst een beleid van helemaak niets afschieten. Inmiddels is dat beleid aan het kantelen.
Milieu minister Olaf Lies heeft vergunningen afgegeven om een aantal probleemwolven af te schieten.

Zowel de wolven waar vergunningen voor zijn afgegeven maar ook de jagers die het uitvoeren worden geheim gehouden. Dat is noodzakelijk want het wolvendebat in Duitsland is volledig ontspoord. Mensen die zich uitspreken of die hun dieren zijn kwijt geraakt worden zelfs door bepaalde dierenrechtenextremisten met de dood bedreigt.

Dierenhouders maar ook paardenhouders zijn ten einde raad.

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... f4438.html

Duitsland is het voorbeeld hoe het bij ons ongeveer zal gaan. Duitsland gaat langzaam over tot het vinden van een fatsoenlijk beheerplan. Want de wolven zomaar hun gang laten gaan daarvan is bewezen dat het niet werkt. In Duitsland begint men nu langzaam maar zeker te zoeken naar een evenwichtig beleid. Dat neemt niet weg dat de problemen daar nog steeds gigantisch zijn.

Welkom in het nieuwe nederland, waar we in plaats van koplopers volgers zijn geworden die elke fout liefst drie keer maken omdat elke mening moet tellen..ook die van mensen die vroeger kattenvrouwtje, dorpsgek of een beetje gek werden genoemd.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:41

Wat ik zo vreemd vind is dat ik mijn hond (die elke dag keurig uit een bak eet) op heel veel plekken niet mag of niet los mag. Want oh wee de natuur. Maar dat die andere voorvader van mijn verwende huis hond daar wel volop mag rond banjeren en zijn buikje vol vreten. Want dat is natuur. Zijn beschermde status irriteert mij eigenlijk het meeste.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:45

Jennyj01 schreef:
Wat ik zo vreemd vind is dat ik mijn hond (die elke dag keurig uit een bak eet) op heel veel plekken niet mag of niet los mag. Want oh wee de natuur. Maar dat die andere voorvader van mijn verwende huis hond daar wel volop mag rond banjeren en zijn buikje vol vreten. Want dat is natuur. Zijn beschermde status irriteert mij eigenlijk het meeste.

Er zijn 1.5 miljoen honden in Nederland. Ik weet niet hoeveel wolven er inmiddels zijn, stuk of 15? Dat is nogal een verschil hé? Kijk nu al hoeveel wild er opgejaagd wordt door (niet altijd even goed opgevoede) honden..

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:46

SVRL schreef:
stoffel schreef:
Gewoon opruimen die beesten


Ach ja, typisch de reactie van het soort mens dat denkt dat de mensheid het recht heeft om te bepalen wat mag leven en wat niet. Wij zijn niet de baas over deze planeet en het zou voor de natuur een zegen zijn als de mensheid uitgeroeid werd. Het enige wat wij doen is de boel hier om zeep helpen en de wereld onleefbaar maken. Roofdieren zijn een deel van de natuur en moeten gekoesterd worden. De wereld zou leeg zijn zonder deze prachtige dieren, ik ben blij dat ze terug zijn. (en ja, ik woon tegen een wolven territorium en de ruiterroute hier loopt door het wolven gebied. Ik hoop vurig dat er ooit eentje mijn pad kruist)

die reactie van jou kun je anders ook wel onder een bepaalde groep mensen waar ik mij maar even beter niet over uit laat scharen......

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:07

DuoPenotti schreef:
Bravura
Er is genoeg wild dus zullen zich niet snel in de weilanden begeven?
Heb jij ooit eens het nieuws gevolgd?
De wei is de luie Mac Donald's voor de wolf. Dan hoef je niet te jagen. Alleen wat om je heen happen. Dus daar kiest hij voor. Daarom ook voor zo'n vol land. Altijd voedsel genoeg.


Ik volg het op de voet. De enige wolven die schapen of ander vee aanvielen waren solitaire jongere wolven op doortocht. Er liep laatst 1 door een weiland en bekeek de schapen niet eens. Deze ging waarschijnlijk gewoon terug naar zijn roedel. Zoals ik al zei, hun leefgebied is erg groot.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:20

ER zitten al diverse gevestigde wolven en ja ook die pakken schapen.
En dat is logisch, dat is zijn natuur.
Een makkelijke prooi nemen kost het minste energie.

Sanet

Berichten: 7946
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:15

Het heeft niets meer met survival of the fittest te maken. Net als met een vos in een kippenhok, die pakken gewoon alles. Vermoorden alles. En dan eten ze 1 half op. Omdat die kippen nergens heen kunnen of schapen of onze paarden, gaat alles rennen binnen die omheining. Jachtinstinct van die wolven neemt het over en dan pakken ze alles, want alles is nog steeds binnen grijp-bereik. Terwijl normaal een kudde gaat rennen, ze pakken de zwakste en de rest van de kudde rent weg buiten bereik. Maar ja, zo groot is mijn weiland dus niet...

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:18

Kennelijk zijn hier mensen die de wolven al op bezoek hebben gehad als ik het zo mag interpreteren? Als men zich al enigszins verdiept heeft in het natuurlijk gedrag van een roedel wolven....
Een wolf is geen vos qua gedrag, en al helemaal niet in een roedel in de bossen.
Een roedel is nog niet voorgekomen in de weilanden. Slechts een solitaire jonge wolf op doortocht op zoek naar een partner en territorium. En die pakken om zich heen ja.
Niet meer en niet minder.
Neem een jonge hond in een weiland vol schapen of kippen. Die pakt ook alles wat hij pakken kan. Dit gebeurt helaas veel vaker dan één enkele wolf die er loopt. Plus dat loslopende honden nog veel meer schade aanrichten mbt het wild in de bossen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:40

Wie weet..... krijgen we ooit nog dit soort taferelen....
Wel heel toepasselijk nu, met alle sneeuw :D



Tsja, ik kon het niet laten..... hij blijft geniaal :')

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:41



Ik deel deze altijd maar even, voor de mensen die lekker Fifi willen uitlaten op de Veluwe :+

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:46

Bravura. Er zijn al diverse gevestigde wolven. Niet alles is op doortocht.
En al zijn vele nog solitair ze moorden gewoon schapen uit. Of zoals een week geleden hertjes.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:52

Mindim schreef:
Ik ben meer pro natuur dan pro boer.

Welnee.
Tenzij je je dagelijkse kostje bij elkaar scharrelt dmv jagen en verzamelen.
Als je bij de Appie Hein je piepertjes haalt ben je écht een stuk meer pro boer dan pro natuur :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:27

Manman, wat een drukte. En intussen is er niemand in dit topic die er ooit ook maar eentje is tegengekomen in NL. Behalve in de dierentuin :')

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:32

Maar wel hier 5 km vandaan. Waar hij vorige week voor de zoveelste keer heeft gemoord. Niet raar dan dat je niet staat te juichen om een dier dat ze niet voor niets ooit verbannen hebben.
Maar toen waren de mensen nog nuchter in hun denken ipv oetsie koetsie lief wolfje hoort hier ook.

Onze buurman heeft om die reden zijn schaapskudde vermindert. Nu staan er nog 10 aan huis. In de nacht op stal. En geen 50 meer ook grazend op andere plaatsen.
Toch idioot dat dit nodig is.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 14-02-21 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:32

De wolf heeft niet zo'n goed imago, maar als je je daar niet door laat leiden, dan blijft er bij tocht wel een zorgwekkend beeld.

Ik hoop ooit nog eens naar de veluwe te verhuizen en wat te fokken.
Als de opkomst van de wolf zo door blijft gaan, vraag ik me af de veulens bv wel 24/7 in de wei kunnen blijven. Zoals iemand hier ook zegt. een wei is de mcdonalds voor die wolf.
En je moet er toch niet aan denken dat je net gefokte veulen als big mac genuttigd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:40

ruitje schreef:
Mindim schreef:
Lto is praktisch tegen alles wat de boer tegen werkt.


Dat is wel gek ja, voor een organisatie die de boeren vertegenwoordigd :')

Ik ben onwijs blij met onze pensionstal in de randstad, hoop dat ze het hier te onprettig vinden om te leven. Zou wel gek zijn, kan je straks je paard nog wel op het land zetten in de randstad en niet meer op de veluwe :+


Ik bedoel dat men vind dat alles maar moet wijken voor de boer, ik vind van niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:47

Kuggur schreef:
Mindim schreef:
Ik ben meer pro natuur dan pro boer.

Welnee.
Tenzij je je dagelijkse kostje bij elkaar scharrelt dmv jagen en verzamelen.
Als je bij de Appie Hein je piepertjes haalt ben je écht een stuk meer pro boer dan pro natuur :D


Ik eet geen piepers, maar zo bedoel ik het ook niet, alles wat de boer in de weg loopt moet aan de kant, ook natuur of wat daar leeft en dat vind ik gewoon niet ok.
Ik haal ook eten van een boer, een lokale en biologische. Teelt enkel voor nederland, dat kan je van het gros boeren niet zeggen, die produceren veelal voor over de grens.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:49

Billy schreef:
En als je ze allemaal afschiet, denk je dan dat er nooit meer een de grens over wandelt?
Schiet je gewoon alles af wat ongewenst is?

Ja. Een paar wolven hier en daar prima, maar wanneer ze overlast veroorzaken direct afschieten.

Het huidige wolven beleid gaat fout aflopen. De dieren zullen elke generatie minder schuw worden en je kunt er op wachten dat hondsdolheid om de hoek komt kijken. Dan hebben we het nog niet over de honderden schapen en ander klein vee die ze stuk bijten.

Hekken is allemaal leuk en aardig, maar wolven komen overal overheen of onderdoor, het zijn uitstekende klimmers en kunnen ook nog eens ver en hoog springen. Natuurlijk, als jij een hek hebt van 2,50m en jouw buurman en een van 90cm zullen ze de moeite besparen, maar dat lijkt me geen wenselijk uitgangspunt. We moeten zo veel mogelijk al het vee beschermen, niet enkel dat van onszelf.
Laatst bijgewerkt door LiselotZorro op 14-02-21 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:49

Mindim schreef:
Ik bedoel dat men vind dat alles maar moet wijken voor de boer, ik vind van niet.


Niet alles maar NL is geen groot natuurpark. Dat hebben ze volgens mij al eens in een deel van NL geprobeerd maar daar zie ik nog steeds vreselijke foto's van voorbij komen.
Ik denk dat de boeren meer voor de natuur doen dan jij en ik samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:50

DuoPenotti schreef:
Maar wel hier 5 km vandaan. Waar hij vorige week voor de zoveelste keer heeft gemoord. Niet raar dan dat je niet staat te juichen om een dier dat ze niet voor niets ooit verbannen hebben.
Maar toen waren de mensen nog nuchter in hun denken ipv oetsie koetsie lief wolfje hoort hier ook.

Onze buurman heeft om die reden zijn schaapskudde vermindert. Nu staan er nog 10 aan huis. In de nacht op stal. En geen 50 meer ook grazend op andere plaatsen.
Toch idioot dat dit nodig is.


Meestal staat dat wel in de krant, heb je misschien een linkje?

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:51

Ja staat in dat wolven topic. Over de witte geiten die zijn vermoord.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:51

Alles wijken voor de boer??
Vandaar al die bedrijven uitgekocht worden en er nieuwbouw als in woningen en industrie terreinen voor in de plaats komt.
Boeren moeten wijken. Hun ruimte inleveren en voor het milieu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:55

Popstra schreef:
Alles wijken voor de boer??
Vandaar al die bedrijven uitgekocht worden en er nieuwbouw als in woningen en industrie terreinen voor in de plaats komt.
Boeren moeten wijken. Hun ruimte inleveren en voor het milieu


Tja, dat komt omdat we met zijn allen zoveel extra mensen produceren, waar we geen ruimte voor hebben.
Maar ecoducten worden gebouwd, maar als er iets over komt wordt het afknald, want de boer vindt het niet ok, edelherten in drenthe worden niet toegstaan, omdat oa de boer daar geen zin in heeft enz...