Risico op infectie met Corona binnen in maneges extreem laag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Marjo

Berichten: 37202
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Risico op infectie met Corona binnen in maneges extreem laag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-21 19:45

Horses.nl
Algemeen

Afbeelding
Imke Schellekens-Bartels met TC Eduard in een binnenmanege. Foto: Aniek1985


Een deskundig onderzoek in opdracht van de Oostenrijkse Paardensport Vereniging (NOEPS) bevestigt wat al lang duidelijk is voor ruiters: Gezien de levendige uitwisseling van lucht is het risico op infectie met Corona binnen in maneges extreem laag.

Lees het hele artikel op Horses.nl




Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om de discussie over wel of geen mondkapjes dragen in de auto en/of buitenlucht en algemene corona discussies te voeren op het forumonderdelen Corona Vragen
Dit nieuwsbericht gaat over het risico op infectie met corona in de binnenmanege, dus graag on topic blijven


Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Risico op infectie met Corona binnen in maneges extreem laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 19:53

Vertel dat aan alle idioten die in hun eentje wandelen, fietsen of autorijden met een mondkapje.....
Gekte...

BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 21:42

Ninx schreef:
Vertel dat aan alle idioten die in hun eentje wandelen, fietsen of autorijden met een mondkapje.....
Gekte...

Die “ idioten “ mogen dat toch zelf weten?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

_Mir
Berichten: 1357
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 21:49

Ninx schreef:
Vertel dat aan alle idioten die in hun eentje wandelen, fietsen of autorijden met een mondkapje.....
Gekte...


Haha! Eens.. :')

Steppe

Berichten: 2796
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:23

Tuurlijk moet een ieder dat zelf weten maar ik verbaas me al weken hierover, waarom in je eentje in de auto met mondmasker. :o?

Kidde
Berichten: 3444
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:31

rumay schreef:
Tuurlijk moet een ieder dat zelf weten maar ik verbaas me al weken hierover, waarom in je eentje in de auto met mondmasker. :o?

Ik vergeet hem ook wel eens af te doen hoor als ik net in de winkel of met het openbaar vervoer ben geweest. Om dan gelijk als idioot bestempeld te worden :+ Je doet er toch ook niemand kwaad mee. Het is met het huidige weer ook wel lekker tegen de kou eigenlijk haha.

Ik erger me meer aan alle idioten die als uitje met zijn vieren boodschappen gaan doen, maar goed dat is een andere discussie.

In elk geval mooi dat de uitkomst van het onderzoek positief is

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:03

Rumay, heb je wel eens nagedacht waarom iemand een mondkapje op heeft in de auto? :o
Ik werk in de thuiszorg, dus rij van client naar client. Heb ongeveer 8 clienten op een ochtend. Wij mogen niet aan ons mondkapje komen, (besmettingsgevaar) dus, ja ik zit alleen in de auto met 3,5 uur lang mijn mondkapje op.

meisje_

Berichten: 2529
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:08

maringe schreef:
Rumay, heb je wel eens nagedacht waarom iemand een mondkapje op heeft in de auto? :o
Ik werk in de thuiszorg, dus rij van client naar client. Heb ongeveer 8 clienten op een ochtend. Wij mogen niet aan ons mondkapje komen, (besmettingsgevaar) dus, ja ik zit alleen in de auto met 3,5 uur lang mijn mondkapje op.


Eet/drink je niet tussendoor? Ik werk ook in de thuiszorg maar doe hem omlaag (dmv alleen de elastieken aan te raken)
En zeker in de zomer, ga echt niet niet drinken dan. Neemt niet weg dat k hem vaak ook gewoon nog op heb hoor!

imaudy
Berichten: 5009
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:08

maringe schreef:
Rumay, heb je wel eens nagedacht waarom iemand een mondkapje op heeft in de auto? :o
Ik werk in de thuiszorg, dus rij van client naar client. Heb ongeveer 8 clienten op een ochtend. Wij mogen niet aan ons mondkapje komen, (besmettingsgevaar) dus, ja ik zit alleen in de auto met 3,5 uur lang mijn mondkapje op.


Je komt dus 3,5 uur niet aan je mondkapje? :+ Dat lijkt mij zo goed als onmogelijk.

[o]

Blacky94

Berichten: 3467
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:10

Kidde schreef:
rumay schreef:
Tuurlijk moet een ieder dat zelf weten maar ik verbaas me al weken hierover, waarom in je eentje in de auto met mondmasker. :o?

Ik vergeet hem ook wel eens af te doen hoor als ik net in de winkel of met het openbaar vervoer ben geweest. Om dan gelijk als idioot bestempeld te worden :+ Je doet er toch ook niemand kwaad mee. Het is met het huidige weer ook wel lekker tegen de kou eigenlijk haha.

Ik erger me meer aan alle idioten die als uitje met zijn vieren boodschappen gaan doen, maar goed dat is een andere discussie.

In elk geval mooi dat de uitkomst van het onderzoek positief is

Naja, buiten mee lopen in dit weer zou ik dan weer niet zo snel doen. Zelfs bij medische maskers verslechterd de werking snel op het moment dat ze vochtig/nat worden. Zeker gezien de condensvorming momenteel vanwege de koude lucht zou je dat dus juist niet moeten doen. En bij vochtige lucht dus net zo goed niet.

Loretta
Berichten: 8711
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:11

Inmiddels is algemeen bekend en aanvaard dat het virus aerosol is. En wat de kracht van ventileren is.

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:15

Ik eet en drink inderdaad niet, totdat ik mijn masker verwissel, meestal is dat rond de 3 uur, want dan ga ik vaak naar een client toe die langer dan een half uur zorg nodig heeft. Is mijn masker eerder verzadigd door omstandigheden, dan verwissel ik hem eerder en dan drink ik eerder.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Risico op infectie met Corona binnen in maneges extreem laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:25

On topic: ik kan me voorstellen dat het grootste probleem niet het rijden is, maar het 'verkeer' in de stallen?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:34

Kendra schreef:
On topic: ik kan me voorstellen dat het grootste probleem niet het rijden is, maar het 'verkeer' in de stallen?

Super eenvoudig op te lossen. Hier hadden de buren met een manege het echt goed voor elkaar.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:39

maringe schreef:
Ik eet en drink inderdaad niet, totdat ik mijn masker verwissel, meestal is dat rond de 3 uur, want dan ga ik vaak naar een client toe die langer dan een half uur zorg nodig heeft. Is mijn masker eerder verzadigd door omstandigheden, dan verwissel ik hem eerder en dan drink ik eerder.


Verzadigd?

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 00:13

Kidde schreef:
rumay schreef:
Tuurlijk moet een ieder dat zelf weten maar ik verbaas me al weken hierover, waarom in je eentje in de auto met mondmasker. :o?

Ik vergeet hem ook wel eens af te doen hoor als ik net in de winkel of met het openbaar vervoer ben geweest. Om dan gelijk als idioot bestempeld te worden :+ Je doet er toch ook niemand kwaad mee. Het is met het huidige weer ook wel lekker tegen de kou eigenlijk haha.

Ik erger me meer aan alle idioten die als uitje met zijn vieren boodschappen gaan doen, maar goed dat is een andere discussie.

In elk geval mooi dat de uitkomst van het onderzoek positief is


Ik ook. Doordat ik veel thuiswerk en telefoontjes moet plegen en we net een pup hebben laat ik m’n pakketjes daarom soms bij het afhaalpunt afleveren. Dat afhaalpunt ligt vlakbij stal dus vaak combineer ik het door daarna naar stal te gaan, maar ook openstak hanteren we een mondkapjes plicht. Dus soms laat ik hem ook gewoon op. En zeker met deze kou vind ik die mondkapjes niet eens heel erg gek :D

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 00:26

Ik heb hem in de auto wel op ja.
Als ik in het dorp van winkel a naar b moet blijft hij op, en zit ik er dus niet aan tussendoor.
Ik heb dat liever dan dat ik 3 mondkapjes nodig heb in hooguit 1 uur totaal.
Zelf gebruik ik geen wegwerp, en ik vind dat uitkoken echt rótwerk. -O-

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 00:48

Je kunt je natuurlijk afvragen hoe onafhankelijk en gedegen zo'n onderzoek is.

De opdrachtgever betaalt en is gebaat bij een bepaalde uitkomst.
Wie zijn die deskundigen eigenlijk?
Voldoet het onderzoek wel aan basiseisen?

Dat vind ik interessante vragen. Misschien is het een geval van "wij van wc-eend....". Misschien ook niet.

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 02:10

Ninx schreef:
Vertel dat aan alle idioten die in hun eentje wandelen, fietsen of autorijden met een mondkapje.....
Gekte...

Idioot meldt zich!

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

_Annemarie
Berichten: 94
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:18

Ninx schreef:
Vertel dat aan alle idioten die in hun eentje wandelen, fietsen of autorijden met een mondkapje.....
Gekte...


Waar je je al niet druk om kan maken...

Ieder heeft zijn eigen motivatie en mag gelukkig zelf bepalen waar zij/hij zich prettig bij voelt.
Al wil je 24 uur zo'n ding op je gezicht, who cares!

_Mir
Berichten: 1357
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:51

_Annemarie schreef:
Ninx schreef:
Vertel dat aan alle idioten die in hun eentje wandelen, fietsen of autorijden met een mondkapje.....
Gekte...


Waar je je al niet druk om kan maken...

Ieder heeft zijn eigen motivatie en mag gelukkig zelf bepalen waar zij/hij zich prettig bij voelt.
Al wil je 24 uur zo'n ding op je gezicht, who cares!


Schijnveiligheid

loriene
Berichten: 2581
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Risico op infectie met Corona binnen in maneges extreem laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:01

Is toch ook geen onderzoek voor nodig.
De mensen die wakker zijn wisten dit allang.

Kairos
Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Risico op infectie met Corona binnen in maneges extreem laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:14

Ben benieuwd wat ze in Nederland met deze informatie doen. Waarschijnlijk leggen ze het wel weer naast zich neer, net als het advies van het goed ventilleren, waar ze niks mee lijken te doen in het beleid...

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:39

https://academic.oup.com/jid/advance-ar ... 42/6009483

Voor wie meer vertrouwen heeft in een wetenschappelijke publicatie dan in de mening van "wakkere mensen" of een onduidelijk onderzoekje in opdracht van een Oostenrijkse Paardensport Vereniging.

Ik heb er de ballen verstand van, ik heb er verder ook geen mening over want ik pas ervoor om anderen na te praten over iets waar ik inhoudelijk gewoon niets vanaf weet. Geef ik graag toe. Maar je moet zaken wel van meerdere kanten bekijken, en sommige kanten zijn nu eenmaal inhoudelijker en genuanceerdere dan andere kanten. Dat vind ik dan weer wel belangrijk.

Ondanks dat in de buitenlucht minder besmettingen plaatsvinden, zijn er besmettingen geweest in de openlucht die men op dit moment nog niet goed kan verklaren. Zoals er ook gevallen zijn waar mensen met een mondkapjes beschermd waren bij een uitbraak en mensen zonder niet.

Wat ik belangrijk vind is dat alles serieus wordt bekeken en onderzocht in deze pandemie. Overdrijven heeft geen nut en negeren is gevaarlijk.

Als je beweert dat onderzoek niet nodig is, dan vind ik dat onverstandig. Er is juist nog zoveel dat niet duidelijk is en wat wel duidelijk moet worden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:56

_Annemarie schreef:
Ninx schreef:
Vertel dat aan alle idioten die in hun eentje wandelen, fietsen of autorijden met een mondkapje.....
Gekte...


Waar je je al niet druk om kan maken...

Ieder heeft zijn eigen motivatie en mag gelukkig zelf bepalen waar zij/hij zich prettig bij voelt.
Al wil je 24 uur zo'n ding op je gezicht, who cares!


Welke motivatie zou je kunnen hebben in de frisse buitenlucht met weinig mensen om je heen?
Weerstand = veel groenten & fruit, veel frisse buitenlucht en zonlicht, en zo min mogelijk stress.

Naast dat het idioot is om zo'n ding op te hebben in de frisse buitenlucht (zelfs kinderen, dat vind ik echt verschrikkelijk), is het ook contra-productief voor je eigen gezondheid.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Boris, doezel2, GoogleAdsense, Knollboll, Mondy, othelloster en 104 bezoekers