Bokt is 20 jaar! Senioren in de spotlights! Deel 3

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 25878
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Bokt is 20 jaar! Senioren in de spotlights! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-21 14:05

*Bokt.nl
Community

Sakyr, van marleen_88
Afbeelding
Sakyr en zijn helaas overleden maatje Harry


Sinds juli 2001 is Sakyr in mijn bezit, mijn ouders kochten hem voor mijn zus en voor mij. Hij was toen een 2,5 jarige net zadelmakke eigenwijze pony.

Het inrijden was geen gemakkelijke klus, hij had een zeer sterke wil en mijn zus haakte al snel af. Vanaf toen heb ik alle mogelijkheden aangegrepen om hem door te rijden. Dat is gelukt, met veel geduld en nog meer tranen is het uiteindelijk helemaal goed gekomen. Hij is een zeer veelzijdige pony geworden; dressuur, springen, crosshindernissen in het Dijkgatbos, buiten rijden en uiteindelijk duinritten niets was hem te gek.

In juli 2015 ben ik gaan samenwonen, Sakyr verhuisde mee en kwam voor het eerst in zijn leven op een pensionstal te staan. Hij bleek een heel sociale pony te zijn en vond alles prima. In 2016 maakte hij kennis met Harry, dit bleek een match made in heaven. Samen hebben we veel meegemaakt, te gekke ritten en helaas heel wat verhuizingen meegemaakt. Afgelopen zomer hebben we veel te vroeg afscheid van Harry moeten nemen.

De laatste jaren wandelden we alleen nog, Sakyr heeft een peesblessure opgelopen. Ik heb hem ruim een jaar op rust gehad, scans en foto's, rustig opbouwen en weer terug bij af. Het was een zware tijd, al bleef Sakyr altijd blij om me te zien. Hierdoor liep hij niet altijd regelmatig en heb ik hem zijn welverdiende pensioen gegeven. Helaas zijn er in mijn regio geen/nauwelijks stallen voor pensioenplekken. Hij staat nu dan ook ruim een uur rijden bij mij vandaan. Aan de ene kant geeft het mij rust, het niet meer dagelijks moeten en de weekenden ook wat tijd voor mezelf hebben. Maar aan de andere kant mis ik hem enorm, echt een tweestrijd die nog niet gestreden is.

Als ik hem bezoek herkent hij het geluid van mijn auto al en hinnikt zodra ik hem roep. Hij blijft mijn grote liefde, die ik hopelijk nog vele jaren bij mij mag hebben. <3

Afbeelding
Sakyr geniet van zijn pensioen.


Naomi, van lizy29
Afbeelding
Naomi rustig in de wei.


Graag geef ik Naomi, onze senior merrie van inmiddels 25 lentes jong, op. Ze is in 2014 bij ons gekomen als weidemaatje voor onze rijpaarden en trekpaardveulen. Binnen no-time was ze opgenomen in de kudde en ondanks dat ze bijna haar hele leven alleen heeft gestaan en dus weinig kudde ervaring had bleek ze een natuurlijke leider te zijn. Ze kon elk ander paard dirigeren met een beweging van haar oor of het kort optillen van een hoefje. Inmiddels heeft ze het stokje overgegeven aan ons trekpaard maar nog steeds hebben alle paarden een mateloos respect voor haar. Bij ons heeft ze nooit iets anders hoeven doen dan gezelschap zijn en dat doet ze met verve. Langzaamaan word ze ouder, verliest ze wat tanden en word ze wat stijver maar zolang zij nog blij is mag ze bij ons haar oude dag slijten. Want die maffe merrie heeft toch een plekje in ons hart weten te veroveren.

Afbeelding
Naomi loopt gezellig in de kudde mee.


Lizette van 't Spectrum, van Naskapower
Afbeelding
Lizette bouwt weer rustig op na ziekte.


Lizette is geboren op 28 mei 2000 en dus net iets ouder dan bokt. Haar leeftijd is dus heel makkelijk te onthouden, in 2021 wordt ze 21 :) Ik heb haar leren kennen in 2008 op pony manege stal Eijerkamp in Warnsveld.Ik heb haar daar een aantal jaar geleased. Dan mocht je in het weekend vrij rijden. Later stopten de manege lessen en heb ik haar een paar jaar volledig geleased.

In 2013 heb ik haar gekocht, ze heeft toen een paar jaar in Renkum gestaan en daarna een half jaar in de Rheden de Steeg. Toen er een plekje was op een kleinschalige stal in Arnhem zijn we daar heen gegaan en op deze stal blijven we.

Lizette is mijn eerste eigen paard, we zijn in de loop der jaren samen enorm gegroeid. Ik ben via centered ridding uiteindelijk bij Chris Irwin beland voor mijn lessen. Lizette op pakt dit enorm goed op.

Ik werk op een manege en bij een van mijn collega's volg ik rechtrichtlessen aan de hand, Lizette doet dit ontzettend goed.

Lizette is een zelfverzekerde merrie die altijd rond het midden van de rangorde hangt, ze kan eigenlijk met alle paarden goed overweg. Conflicten lost ze op door lelijk te kijken en als dat niet werkt zelf een stapje opzij te doen.

Lizette is altijd "jong" gebleven en heeft nog steeds heel veel zin om op pad te gaan. We zijn dit jaar nog wekelijks op ritten van ruim 20 km geweest, ze heeft een enorme conditie en flinke looplust. Doordat we al zolang samen zijn weten we precies wat we aan elkaar hebben. De afgelopen jaren hebben we enorm veel dingen geprobeerd, springen vindt ze erg leuk, boogschieten te paard is ze een absoluut talent in.

Begin december is Lizette flink spierbevangen geraakt, ze heeft toen een aantal infuuszakken gehad. Ze is in die periode enorm stoer geweest. Liet alles toe, at en dronk alles dat ze aangeboden kreeg (dit verbaasde de internist in Utrecht) en bleef ontzettend lief en leuk in de omgang. Na onderzoek blijkt ze PSSM1 te hebben. Hierop heb ik wat aanpassingen in haar voer gedaan, ook naar haar training gaan we kijken.

Op dit moment zijn we net begonnen met haar opbouwen. Een training bestaat nu uit 5 minuten stappen. In de toekomst hoop ik weer lange ritten op vlot tempo met haar te maken want daar zijn we allebei nog lang niet klaar mee.

Leeftijd is maar een getal, kijk naar wat je paard en bepaal vanaf daar wat er allemaal nog kan.

Afbeelding
Lizette en Naskapower genieten van elkaar, in goede en slechte tijden.


Kingston, van piej
Afbeelding
Kingston is intussen 28 jaar oud.


1. Hoe oud is je paard, en hoe ben je er aan gekomen/heb je hem al lang?

Kingston is nu 28 jaar, in 2021 hoop ik dat hij 29 mag worden.

Wij kwamen al jaren als vaste gasten bij een Manege in Drenthe over de vloer toen de eigenaar gebeld werd door een handelaar voor een nieuw paard. 9 jaar oud, Eigenaren in scheiding en hij een kind van de rekening, zo werd ons verteld. Gezien het aan de rand van het dorp was gingen we er met z’n vieren naar toe en zagen 2 super leuke paarden, hem en een Fries veulen. Nee dit kon niet zo zijn... maar na nog een telefoontje met de handelaar bleek dat hij wel het paard was dat hij bedoelde. Eenmaal op stal mochten mijn zusje (13) en ik (15) met hem tutten en T bos in. Dat hebben onze ouders geweten... we waren verliefd. Andere gasten vonden hem ook erg leuk, maar niemand anders heeft hem gereden en binnen een week was hij van ons en verhuisde hij mee naar Limburg.

2. Wat is er nu anders tov toen je hem net had?

We kennen elkaar door en door en weten wat we aan elkaar hebben. In het begin veel gereden, zowel dressuurmatig trainen, springen en heel veel buiten rijden. Rijden doen we niet meer maar we wandelen regelmatig en verder lekker genieten. Lekker poetsen en kroelen. En mede door zijn “zieke” periode hebben we ervoor gezorgd dat we nu een huis hebben waar hij ook woont.

3. Wat is het leukste aan het hebben van een oud paard?

Het is je allerbeste maatje die je elke dag mag zien. Ik grap wel eens dat hij mijn langste relatie is. Je merkt enorm veel ervaring die hij ook over brengt op andere paarden waar hij mee staat/om gaat en je merkt dat deze ook “trekjes” van hem overnemen. Hij is niet meer snel gek te krijgen.

4. Hoe zie je de toekomst voor je met dit paard?

Toen hij 18 was en hoef katrol ontsteking bleek te hebben dacht ik dat ik met een beetje geluk nog 5 tot 7 jaar plezier van hem zou hebben. Inmiddels wordt hij komende zomer officieel 29 jaar. Vooralsnog hoop ik dat hij nog zeker 10 jaar mee gaat, maar ik weet ook dat dit niet realistisch is. Dus we nemen elke dag zoals deze komt en genieten! We nemen hem mee op wandelingen en zien af en toe zijn jonge energieke kant doorkomen. Niks meer moeten en bijna alles mogen.

5. Wat is je beste tip voor andere mensen met oude paarden?
Blijf genieten en blijf dingen met elkaar ondernemen. Zelf heb ik een tijd mijn verplichte dingen met hem gedaan maar wilde hem niet meer echt toe laten tot mijn hart uit angst voor de pijn en het verdriet als hij er echt niet meer is. Ik was al afscheid aan t nemen terwijl er niks aan de hand was en het goed ging.
Het was dan ook een echte eye opener toen mijn instructrice dit tijdens een grondwerk les met hem opmerkte. Dit leidde uiteraard tot tranen van schuld en sinds die dag geniet ik meer dan tevoren. Hij is er nog en hij doet t beter dan ik had durven dromen.

Afbeelding
Kingston en Piej genieten van elke dag.


Talita, van Evamarie
Afbeelding
Talita geniet van het leven als senior.


1. Hoe oud is je paard, en hoe ben je er aan gekomen/heb je hem al lang?

Talita is 23 en een paardrijles-genootje attendeerde mij op de verkoop van haar moeder. Ik werd verliefd op het veulen dat bij haar liep.

2. Wat is er nu anders tov toen je haar net had?

Talita was nog onbeleerd.

3. Wat is het leukste aan het hebben van een oud paard?

In mijn geval dat ik haar al bijna haar hele leven ken en zij mij.

4. Hoe zie je de toekomst voor je met dit paard?

Een pensioen waar ze fijn en zo gezond mogelijk oud mag worden. Wie goede locaties hiervoor weet, mag mij pb-en. ;)

5. Wat is je beste tip voor andere mensen met oude paarden?

Observeer, controleer en pas jouw wensen aan op wat voor het paard het beste is. Zorg voor een huisvesting waarbij je ziet dat je paard gelukkig is. Laat de DA en paardentandarts even wat vaker controleren en overleg met hun de (on) mogelijkheden voor je paard.
Laat je paard niet inslapen als de tijd er nog niet naar is. Ook een oud paard verdiend het om gelukkig te zijn. Laat je paard weten dat je er ook voor hem of haar bent nu ze ouder is.

Afbeelding
Talita leeft het seniorenleven in de zon.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1


soesita

Berichten: 5157
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:14

Ha, daar is de volgende lading lieve oudjes. <3

lies_sparkle

Berichten: 6113
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Bokt is 20 jaar! Senioren in de spotlights! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:32

Het zijn ook allemaal van die vriendelijke koppies <3

Lau07
Moderator

Berichten: 1514
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Bokt is 20 jaar! Senioren in de spotlights! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:35

Wat een leukerds weer! Heel leuk om te zien en lezen allemaal. <3

Beware! Beware! I have two chestnut mares :D

Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:46

Ik ben echt gek op oudjes <3

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:02

Leuk nog meer oudjes. :knuffel:

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Bokt is 20 jaar! Senioren in de spotlights! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:07

Jaaa, weer zo'n leuk deel met ouwetjes!

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Bokt is 20 jaar! Senioren in de spotlights! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:37

Hey daar is onze omi-nomi <3

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Saul

Berichten: 9633
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Bokt is 20 jaar! Senioren in de spotlights! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:52

Dit is echt zo genieten <3

marleen_88

Berichten: 14011
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Bokt is 20 jaar! Senioren in de spotlights! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:15

Aaah, mijn knappe grijze pony staat er ook in! <3

Doe wel en zie niet om

Nielojram

Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:48

marleen_88 schreef:
Aaah, mijn knappe grijze pony staat er ook in! <3


En mijn (wijlen |( ) liefste Harry aka Hark <3 <3 <3

Es war schön.

marleen_88

Berichten: 14011
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:14

Nielojram schreef:
marleen_88 schreef:
Aaah, mijn knappe grijze pony staat er ook in! <3


En mijn (wijlen |( ) liefste Harry aka Hark <3 <3 <3


Ja, die mocht niet missen. <3

Doe wel en zie niet om

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Bokt is 20 jaar! Senioren in de spotlights! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:37

Zo leuk om dit allemaal te lezen..... wat fijn dat zoveel mensen nog genieten van hun oude maatjes....

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Bokt is 20 jaar! Senioren in de spotlights! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:54

<3

Came to you with a broken faith. Gave me more than a hand hold.
Fotografie: http://www.rilo-media.nl

emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Bokt is 20 jaar! Senioren in de spotlights! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 06:38

Ik blijf het zo leuk vinden om ze allemaal te lezen <3


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:12

Wat een prachtige verhalen weer <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bianca_v_s, Blue_flower, ComscoreBot, Cowgirl, Eliine, fierefluiter, GoogleAdsense, juval, Lithya, marmir, nicolanca, perdjes, pippie123, reina, Roosch, s1993, S_Figo, siloux, Sokje_6, trudel, vierhoef, xYaartje, Zoolgangster en 37 bezoekers