Gebitsverzorging bij paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Gebitsverzorging bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 00:15

*Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: bokker Hiphorse/ Bokt Wiki


We verliezen het soms wel eens uit het oog maar de mond van onze paarden heeft een goede verzorging nodig. Daarom vroegen we aan een paardentandarts wat de meest voorkomende gebitsproblemen bij paarden zijn én wat je eraan kan dan. "Eigenlijk is de 'beter voorkomen dan genezen' spreuk hier van toepassing", begint hij. "Een regelmatige controle kan veel problemen voorkomen".

"Als tandarts ben je vooral preventief bezig. Daarmee bedoel ik eigenlijk dat ik vooral scherpe randen en haken verwijder, ik kiezen vijl om ervoor te zorgen dat de boven-en onderkaak soepel over elkaar kunnen bewegen, ik wolfstandjes verwijder en kiezen trek. Ik denk dat nog maar sinds een jaar of zeven het belang van mijn beroep echt naar voren is gekomen. Verschillende eigenaren halen als 'argument' voor het niet-verzorgen van de tanden van hun paarden aan dat een paard 'in de natuur toch ook niet naar de tandarts gaat'. Dat klopt natuurlijk, maar die mensen lijken uit het oog te verliezen dat een paard in de natuurlijk ook geen bit in moet. Het is dus wel degelijk belangrijk om de tanden van je paard goed te verzorgen". Daarom lijsten we hier de meest voorkomende gebitsproblemen bij paarden op.

Haken
"Het is belangrijk dat de groei en het afslijten van kiezen goed in de gaten wordt gehouden want het gaat nogal eens wat mis. Als een kies bijvoorbeeld in de bovenkaak scheef staat, heeft dat gevolgen voor de kies die daartegenover ligt en voor de onderkaak. Die zal immers ook verkeerd afslijten en dat kan ervoor zorgen dat het paard problemen krijgt bij het eten. Ook haken moeten in de gaten worden gehouden. Bij de meeste paarden zien we al na een jaar scherpe randen op de zijkant van de kiezen. Als die scherpe punten niet afgevijld worden, zullen ze steeds langer en scherper worden wat wonden in de mond van het paard kan veroorzaken".

Diastema
"Een ander mondprobleem zijn diastema's. Dit zijn wigvormige openingen tussen de kiezen die ontstaan door onbalans in het gebit. Bij een goed gebit is de druk gelijk verdeeld over alle kiezen, bij een afwijkend gebit kan er te veel druk op één kies komen. Daardoor kan die kies verplaatsen en komt er ruimte tussen de kiezen. Voer kan zich hier ophopen en op het tandvlees duren. Dit kan natuurlijk voor ontstekingen zorgen. Tandvleesontstekingen zijn erg pijnlijk voor een paard en als je er niets aan doet, kan het leiden tot het oplossen van de wortels en uiteindelijk tot verlies van tanden".

ETR en dominante kiezen
"Een normale kies heeft een ruw oppervalk, bij ETR is dit extremer dan normaal. Dat wil zeggen dat er golven met een scherpe bovenkant dwars op het kauwoppervlak van de kiezen ontstaan. Ze kunnen diastema's veroorzaken. Als je een jong paard hebt, kan dit makkelijk verholpen worden door de kiezen te vijlen. Een ander tandprobleem is een dominante kies. Deze kan ontstaan wanneer een kies niet voldoende afslijt. Dit gebeurt als de tegenoverliggende kies in de onderkaak bijvoorbeeld niet aanwezig is. Bij oudere paarden is het moeilijker om dit volledig te corrigeren. Daarom is het zo belangrijk om vanaf jonge leeftijd het gebit van je paard goed te verzorgen".

Wolfstanden
"Deze kiezen komen meestal voor bij paarden tussen de zes en twaalf maanden oud. Niet elk paard krijgt deze kiesjes en meestal zitten ze in de bovenkaak. Maar er zijn ook paarden die zowel in de boven- als in de onderkaak deze kiezen hebben. Deze kiezen worden vrijwel altijd getrokken".

Hypercementose
"Dit probleem komt steeds vaker voor, vooral bij IJslanders. In het normale gebit worden de tanden omgeven door een laagje cementum. Bij hypercementose wordt er te veel cementum gevormd waardoor de tanden langzaam oplossen. Dit is erg pijnlijk waardoor paarden vaak slecht gaan eten en ze erg uit hun mond stinken. Helaas is er nog geen behandeling om dit proces te stoppen. De enige oplossing is het verwijderen van slechte tanden".

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gebitsverzorging bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 09:58

Hypercementose is een gevolg van EOTRH en een vorm van EOTRH, misschien handig om deze aandoening er ook bij te vermelden aangezien het steeds vaker voor lijkt te komen. En het ook vrij snel kan ontstaan helaas.

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Re: Gebitsverzorging bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:24

EORTH?

Kunnen jullie meer informatie geven over hypercementose?

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Gebitsverzorging bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 13:46

Leuk stukje! Ik weet nog dat de paardentandarts voor het eerst bij ons kwam, denk dat dat ruim 25 jaar geleden is. Er kwam een tandarts en die was dan de hele dag op stal. Er kwamen ook paarden van buiten en er was soep en brood. Eigenlijk was het een evenement :-). Omdat de paarden nog nooit waren gedaan vlogen de haken en de doppen in het rond. De resultaten waren soms ronduit spectaculair!
Zoals het nu gaat, met regelmatige controle en onderhoud, is het veel beter - maar het had ook wel wat :D.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:21

Rangeela schreef:
EORTH?

Kunnen jullie meer informatie geven over hypercementose?


https://www.paardenarts.nl/kennisbank/e ... een-paard/

Ik heb een paard gehad met EOTRH en dan met de hypercementose vorm, paard ging altijd netjes om de 2 jaar naar de tandarts en had altijd een goed gebit. Wel een kribbebijter.
In een jaar tijd is dit toen razendsnel ontwikkeld, toen ik er achter kwam had hij het al vrij ernstig in zijn ondertanden. (boventanden waren weg door het kribbebijten) Ik had nog nooit van deze ziekte gehoord en juist door zo'n artikel ben ik in de mond gaan kijken en ik schrok me een hoedje.

De eerste symptomen waren een toename van tandsteen trouwens. Ik dacht toen nog dat het aan het voer lag.
Toen ik er achter kwam was het tandvlees van de ondertanden al ver teruggetrokken en de wortels verdikt. Dat is de hypercementose, zeer pijnlijk voor het paard.

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:24

Misschien goed om aan dit stukje toe te voegen dat er veel kwaliteitsverschil in paardentandartsen zit.

Paardentandarts is geen beschermde titel, dus koop een set vijlen, maak een mooie website, print een visitekaartje et voila - je bent het. Net echt.

Dus bij de keuze voor een paardentandarts heel goed kijken welke opleiding hij/zij heeft genoten.
Als ze niet afgestudeerd zijn als dierenarts mogen ze niet sederen (en er zijn er die dat toch gewoon doen, met alle risico's van dien!).

En dan nog de keuze tussen handmatig of elektrisch. Wel en niet sederen. Lees je goed in, zodat je weet wat er te kiezen valt en wat de voor- en nadelen zijn, zodat je voor jouw paard de juiste keuze kan maken.

En ook hier: alle waar is naar zijn geld! Mensen die flink geïnvesteerd hebben, in opleidingen en het goede materiaal, kunnen niet voor een appel en ei bij jou op stal je paard komen behandelen.
Is het of heel goedkoop en/of heel snel klaar (zorgvuldig kiezen en snijtanden bijwerken en gebit uitbalanceren kost gewoon tijd), wees dan extra alert.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:09

Devitootje schreef:
Misschien goed om aan dit stukje toe te voegen dat er veel kwaliteitsverschil in paardentandartsen zit.

Paardentandarts is geen beschermde titel, dus koop een set vijlen, maak een mooie website, print een visitekaartje et voila - je bent het. Net echt.

Dus bij de keuze voor een paardentandarts heel goed kijken welke opleiding hij/zij heeft genoten.
Als ze niet afgestudeerd zijn als dierenarts mogen ze niet sederen (en er zijn er die dat toch gewoon doen, met alle risico's van dien!).

En dan nog de keuze tussen handmatig of elektrisch. Wel en niet sederen. Lees je goed in, zodat je weet wat er te kiezen valt en wat de voor- en nadelen zijn, zodat je voor jouw paard de juiste keuze kan maken.

En ook hier: alle waar is naar zijn geld! Mensen die flink geïnvesteerd hebben, in opleidingen en het goede materiaal, kunnen niet voor een appel en ei bij jou op stal je paard komen behandelen.
Is het of heel goedkoop en/of heel snel klaar (zorgvuldig kiezen en snijtanden bijwerken en gebit uitbalanceren kost gewoon tijd), wees dan extra alert.


+1, dit lijkt me een hele goeie toevoeging.

Net als EOTRH.