Paardenopvang uit Obdam redt paarden Rijdende Rechter

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Nieuwsredactie

Paardenopvang uit Obdam redt paarden Rijdende Rechter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-20 19:14 Tip de Nieuwsredactie

horses.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: Prugelpiet

In de uitzending van de Rijdende Rechter van vanavond (25 september) was de 75-jarige Tiny van der Gragt met haar kudde van 7 paarden te zien. Een kudde paarden die ze al tientallen jaren verzorgt en waarmee ze binnen korte tijd gedwongen moet vertrekken van het landje waar de paarden nu nog staan.

Lees het volledige artikel hierover op horses.nl

Bekijk hier de aflevering van de Rijdende Rechter.
Laatst bijgewerkt door Nissima op 27-09-20 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link naar aflevering Rijdende Rechter toegevoegd

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 19:17

De uitzending gister gezien, was voor mij pijnlijk om naar te kijken :(:) pijnlijk voor beide kanten eigenlijk.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo, genoeg is genoeg.
Y; Dag oude man, STROOIGOED

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 19:39

Een paardenopvang uit Obdam redt de paarden van de Rijdende Rechter? Of hoe moet ik deze titel lezen?

Van het bronartikel word ik ook niets wijzer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 19:54

De uitzending ging over een oude wat alternatieve dame die al jaren tegen contante betaling een landje pachtte bij een ex kermisexploitant. Ook een wat apart type. Ze sloeg er ook veel ander spul op. Eigenlijk een welles nietes over betaling, spullen due wegwaren, rattenplaag of niet. Uitbrekende paarden of niet.

Man was dierenliefhebber en jager. Zij werkte s nachts om overdag de dieren te doen.

Zij moest uiteindelijk weg. Maar oudere dieren die geen stal gewend zijn. Enige optie was inslapen ook ivm financien en zorg -O- of een andere plek. Was ook een oproep. Gewoon een sneue aflevering met vooral verliezers -O-

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 19:56

karuna schreef:
De uitzending gister gezien, was voor mij pijnlijk om naar te kijken :(:) pijnlijk voor beide kanten eigenlijk.

In hoeverre voor jou pijnlijk om te zien, ken je de partijen oid?

Ik heb de uitzending ook gezien, en, eerlijk is eerlijk, mijn hemel wat heeft dat vrouwtje er een ontzettende puinzooi van gemaakt. :oo
M'n mond viel er van open, wat een enorme vuilnisbelt. Persoonlijke opslag? Daar is een landje al niet voor bedoeld, laatstaan dat er paarden lopen tussen al die zooi.

En wat ze een omheining noemt.... Gewoon stukken rot hout, plastic, draad, rommel aan elkaar geknupt. Verbaasd me niks dat die paarden bij regelmaat uitbreken en het naastgelegen stuk grond vd eigenaar volschijten en molesteren.

Zo moet je zelf toch ook je paarden niet willen houden?!!

Heel sneu voor mevrouw, maar zowel paard als mens (beide partijen) zijn veel beter af met dat de paarden weg gaan.

Vond het trouwens wel een behoorlijke huurprijs voor eigenlijk een kaal stukje land zonder fatsoenlijke (schuil)stallen, omheining e.d.
1000 per kwartaal, 4000 per jaar, pfoe.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 19:57

Gelukkig dus nu wel een nieuwe plek voor de paarden!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 19:59

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 19:59

Joy daarom zielig. Veel te hoge prijs contant te betalen zonder kwitantie. Poep op gras waar dramatisch over werd gedaan maar wiens dochter de boel ook liep op te naaien en een beetje werelvreemde lieve dame die het over het hoofd is gegroeid.

Diane_

Re: Paardenopvang uit Obdam redt paarden Rijdende Rechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 21:21

Fijn te lezen dat de paarden worden opgevangen. Was inderdaad een aflevering met alleen maar verliezers, maar ik vond wel dat de verhuurder in zijn recht stond.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 22:48

Diane_ schreef:
Fijn te lezen dat de paarden worden opgevangen. Was inderdaad een aflevering met alleen maar verliezers, maar ik vond wel dat de verhuurder in zijn recht stond.

Nou zeker....
Mijn (zeer oude) eigenaar vd wei heeft het inmiddels naar z'n zoons over gedaan, maar hij kijkt er wel op uit. Nou, zo'n t*ring zooi had ik echt niet moeten flikken, sterker nog, ik heb wel eens "gezeik" van hem gehad over waar ik de kruiwagens moest parkeren, een roze waterbak kon ook ECHT niet, ieder beetje onkruid was genoeg om te klagen. Hij was bang dat de buurt ging klagen (wat nooit het geval is geweest). Hij zag/ziet het liefste een mooi groen land met vet gras en alles 100% mooi voor t oog...
Tsja sorry, het is wel een weiland, geen strak getrokken park of tuin.

Maar deze enorme zooi en meuk.... Oef, :oo :x

Vwb eisende partij Dhr. Hand;
Al vond ik het van zijn kant best onverstandig om geen contract op te stellen of igg schriftelijk de afspraken vast te leggen, net als het steeds ontvangen van contante betalingen en geen kwitantie/bewijs van betaling af te geven.
Lijkt me wel een zeer schappelijke man, wel "mooi" dat hij meermaals benadrukte dat hij geen "ruzie" heeft of een hekel heeft aan mevrouw, en zich zelfs best zorgen maakt om haar.

Ik hoop dat, naast de paarden, mevrouw zelf ook (maatschappelijke) hulp zal krijgen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 22:52

JoyCiej007 schreef:
karuna schreef:

In hoeverre voor jou pijnlijk om te zien, ken je de partijen oid?

Ik heb de uitzending ook gezien, en, eerlijk is eerlijk, mijn hemel wat heeft dat vrouwtje er een ontzettende puinzooi van gemaakt. :oo
M'n mond viel er van open, wat een enorme vuilnisbelt. Persoonlijke opslag? Daar is een landje al niet voor bedoeld, laatstaan dat er paarden lopen tussen al die zooi.

En wat ze een omheining noemt.... Gewoon stukken rot hout, plastic, draad, rommel aan elkaar geknupt. Verbaasd me niks dat die paarden bij regelmaat uitbreken en het naastgelegen stuk grond vd eigenaar volschijten en molesteren.

Zo moet je zelf toch ook je paarden niet willen houden?!!

Heel sneu voor mevrouw, maar zowel paard als mens (beide partijen) zijn veel beter af met dat de paarden weg gaan.

Vond het trouwens wel een behoorlijke huurprijs voor eigenlijk een kaal stukje land zonder fatsoenlijke (schuil)stallen, omheining e.d.
1000 per kwartaal, 4000 per jaar, pfoe.

Mee eens! Kan me zo ontzettend voorstellen dat die man die tyfusbende van zijn grond wil hebben. Gelukkig gaf de rechter 'm gelijk en moet de vrouw achterstallige huur en schoonmaakkosten betalen en over 3 maanden weg zijn.
Maar vind het fijn te lezen dat de paardjes goed terecht komen!

Evamarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 23:55

Het is heel triest maar dit verhaal heeft echt jaren geduurd.

Het verbaast mij dat deze slimme zakenman hier niet eerder zelf een oplossing voor gevonden heeft.

Er hebben ook dode paarden van mevr op dat land gelegen, is wat ik gehoord heb.

Fijn om te zien een uitzending zonder naar gedoe naar elkaar toe met de beste uitspraak voor allen. Mooiste was geweest als mevr ook geen dieren meer in de toekomst mag houden. Het is toch overduidelijk dat ze een beperking heeft. Hier zouden wetten over moeten komen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 00:28

Talietjuh schreef:

Het verbaast mij dat deze slimme zakenman hier niet eerder zelf een oplossing voor gevonden heeft.

Fijn om te zien een uitzending zonder naar gedoe naar elkaar toe met de beste uitspraak voor allen. Mooiste was geweest als mevr ook geen dieren meer in de toekomst mag houden. Het is toch overduidelijk dat ze een beperking heeft. Hier zouden wetten over moeten komen.

Ik denk, (ik deel je mening/verbazing), dat ook hij, naast irritatie over de zooi en toestand, medelijden met mevr. had. Slimme zakenman, maar ook met "grote bek, klein hartje".
Achteraf bezien is het idd echt triest dat deze situatie zolang heeft voortgesleept.
Mevr. zal vast het e.a. hebben meegemaakt, en zo "gek"(op haar dieren) zijn, dat ze s'nachts werkt, paar uurtjes slaap probeert te pakken, en vooral alles maar dan ook echt álles in haar dieren probeert te steken. Volgens mij was ze zelf het overzicht ook helemaal kwijt.

Ik hoop echt van harte dat zijzelf ook passende hulp gaat krijgen, al is het maar om te begeleiden met het verlies van wat haar nu allemaal ontvallen is. Kan me zo voorstellen dat ze, naast verdriet en gemis, uiteindelijk ook een gevoel van opluchting zal ervaren; deze situatie was gewoon echt niet meer houdbaar, voor niemand.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 05:09

Heb de uitzending ook gezien, en inderdaad wat een klerebende was daar ontstaan door de jaren heen. Dat het zover heeft kunnen komen, dat niet iemand hier eerder een stokje voor gestoken heeft. Maar deze paarden moeten wel in een enigzins deugdelijke weide staan, dit is/was voor mens en dier gevaarlijk. Vind ook dat deze mevrouw voor zichzelf in bescherming moet worden genomen. Blij dat de paarden daar in ieder geval weg zijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 05:12

Vonden jullie die "vriend" in driedelig pak niet een beetje dubbel, die hoort z een vrouw toch beter te helpen eb evt te begeleiden.

'Those we loved don't go away... They walk beside us...every day
Unseen, unheard , but always near... still Loved , still missed and still so dear

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 06:00

Talietjuh schreef:

Niet iedereen die een leven leeft buiten wat wij 'normaal' vinden heeft een beperking :+

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 06:15

Ondanks dat het een bende was en het mevrouw boven de pet is gegroeid, zagen haar paarden er wel verzorgd uit. Maar wat een zooi; en wat een verzamelaar.

Dit was de enige manier om door te pakken. Je merkte zijn twijfel nog bij de laatste vraag of hij mevrouw ervanaf wilde hebben. En toen zei hij zelf; als ik nu toegeef dan is het volgende maand weer een rotzooi. Dus ja... liever wel.

Hij had het beste met het mensje voor en als ze er niet zo'n bende van had gemaakt dan had het heel anders gelopen denk ik.

Maar echt heel sneu!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 07:32

JoyCiej007 schreef:
Misschien handig om de link, waarmee de uitzending terug is te kijken (gratis) ook in de OP te plaatsen?

https://www.npostart.nl/de-rijdende-rec ... KN_1716335

Dankjewel voor de link!!

Verder ben ik het wel eens met de beslissingen.
Zowel huurder als verhuurder zijn van het oude stempel, en dat maakte het ook wel "mooi "om te zien.
Alleen kon mevrouw de situatie inderdaad niet meer aan/ overzien.
Snap dan ook eigenlijk niet dat de dierenarts/ hoefsmid/ dochter van mevrouw niet eerder aan de bel heeft getrokken.
Ja, de paarden zagen er goed verzorgd uit, maar het gevaar en risico op verwondingen lag duidelijk op de loer.
En dan de leeftijd van mevrouw, voor wie ik alle lof heb........ik doe het haar niet na!!!
Vind het overigens wél nog een klap geld dat ze nog moet betalen.........hopelijk komen ze daar ook nog op een goede manier uit.

Niet zeuren maar lééf!!

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 08:05

Ik kom ook uit die regio en de verhuurder ken ik wel :D Apart figuur, echt een zakenman in de horeca maar wel met hart voor mens en dier.
Ik vind dat hij het heel lang heeft volgehouden en best netjes is gebleven. Hij wilde haar bijna nog een kans geven om toch te blijven.
Ik zie nog wel gebeuren dat hij veel van de huurkosten nog zal kwijtschelden ook.
Dit kon idd niet langer. Fijn dat de paarden opgevangen zijn. Ook voor mevrouw is dit wel het beste.

karuna schreef:
Joy daarom zielig. Veel te hoge prijs contant te betalen zonder kwitantie. Poep op gras waar dramatisch over werd gedaan maar wiens dochter de boel ook liep op te naaien en een beetje werelvreemde lieve dame die het over het hoofd is gegroeid.

De dochter liep helemaal niet op te naaien. Die zag hoe erg haar vader er door was aangedaan.
Er zijn daar diverse gevaarlijke scenario's geweest, oa paarden die midden in de nacht over de weg liepen, vast in het hek zaten etc.
Zo kon het niet langer.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 08:25

Nou en de rattendie ze voerde..
Zou er niet blij mee zijn.

Denk dat mevrouw sowieso hulp nodig heeft al is het maar voor het verzamelen.

Wil denk ik niet weten hoe haar huis eruit ziet.

'Those we loved don't go away... They walk beside us...every day
Unseen, unheard , but always near... still Loved , still missed and still so dear

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:56

Echwel schreef:
Vonden jullie die "vriend" in driedelig pak niet een beetje dubbel, die hoort z een vrouw toch beter te helpen eb evt te begeleiden.

Daar zeg je wel wat idd. Ook een beetje een vreemd figuur.

Haha ohja, hoe ze sprak over "lief ratten gezinnetje" ja. :')

Evamarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:10

Het is zo dubbel:

Aan de ene kant kan je onmogelijk een hekel hebben aan dit mens. Alleen al hoe ze over de ratten praat, zo schattig!

Maar de ziektes die de rat kan mee brengen zijn een stuk minder schattig?

Aan de andere kant:

Kreupele paarden liepen er ook bij mevrouw en ook zijn er paarden bij haar op het land gestorven..

Wie weet hoe lang dat dier wel-niet geleden heeft bij haar. Wij voorkomen dat ons paard gevaar loopt of veel pijn heeft, zij niet.

Het is en blijft een lief mens met de beste bedoelingen dat zeker. Zij heeft niet door dat ze slachtoffers maakt en daarom had er al veel eerder ingegrepen moeten zijn.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:15

Is het zeker dat er paarden op haar land zijn gestorven of heb je dat van horen zeggen?
Want ik denk dat de verhuurder dat anders namelijk ook zeker had opgenoemd als dat zo zou zijn.
Zoiets blijft echt niet onopgemerkt. Er gaan een hoop roddels in de buurt maar het wordt daardoor ook flink aangedikt.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:25

Dode paarden op een erf zeggen mij iig niet meteen zo veel over hoe iemand met paarden om gaat, wanneer de rest van de dieren er goed verzorgd uit zien. Oudere dieren, wanneer ze ziek zijn/niet meer verder kunnen worden ze ingeslapen, dus dood paard op je erf tot ie door de Rendac opgehaald wordt.

Of een oud paard sterft een natuurlijke dood, ouderdom. Zo'n dier ligt dan ook een poos tot het verplaatst wordt/opgehaald wordt.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:31

Bijzonder dat op horses.nl staat dat de paardenopvang al voor de uitspraak opvang had aangeboden. In de uitzending zelf zei mevrouw dat als ze weg moest, ze niks anders kon vinden en de paarden dus dood zouden gaan. Ik snap wel dat de verhuurder zich daardoor erg onder druk gezet voelde en vond de man ook coulant.

Als je al tientallen jaren paarden houdt kan er wel eens eentje overlijden, maar vond de situatie met de omheining waar de paarden om de haverklap overheen liepen, prikkeldraad enz. wel echt link.