Eigenaresse + paard lopen 100 km naar kliniek voor operatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:11

Ik vind het dapper, als je zoveel geprobeerd hebt en lopen gaat goed, waarom ook niet..?
Ik mag aannemen dat als het paard pauze nodig had gehad ze heus niet door waren gelopen.
Er is altijd iemand die je dier dan op wil vangen denk ik, als blijkt dat het niet gaat.
Ik zou als stalhouder nooit zo’n geval in de kou laten staan!
Dan is er vast wel een paddock of stal vrij!
Het klinkt weldoordacht.

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Eigenaresse + paard lopen 100 km naar kliniek voor operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:19

Diep respect voor de eigenaresse,echte liefde voor het paard !
Hoop dat alles verder goed verloopt en ze samen nog lang en gelukkig samen kunnen zijn .

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:35

Ik kan alleen maar mijn hoed afnemen voor de eigenaresse, wat een heldin!

Ze zal hiervoor gekozen hebben uit noodzaak. Paard opladen en vervoeren is 100x makkelijker - maar dat was blijkbaar absoluut geen optie. Mocht dat wel zo zijn, had ze dat wel gedaan, lijkt mij.

Ik kan dus alleen maar respect en bewondering opbrengen. Wat een liefde.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Eigenaresse + paard lopen 100 km naar kliniek voor operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:50

Wat een topper! Ik had hetzelfde gedaan!
Mijn vorige paard ging ook voor geen goud de trailer in en zo ben ik bij verhuizing van stal alles lopend gaan doen. Minder stress ook.

Hoop dat operatie slaagt....ik duim mee!

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Eigenaresse + paard lopen 100 km naar kliniek voor operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:26

Heel veel respect voor deze dame

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:28

Ik herken het. Zelf ook een Wobbler van inmiddels 22 jaar.
Vervoeren is bijna niet te doen voor haar ivm met evenwicht en dat ze daar schrik voor heeft maar stappen kan ze prima.

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Re: Eigenaresse + paard lopen 100 km naar kliniek voor operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:37

die moet ook nog terug hè... na zijn operatie.....

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:42

Zo, is de azijn in de aanbieding?

Wat een commentaar zeg, belachelijk.
Volgens mij weten we allemaal wel dat de enige die een dier echt kan kennen de eigenaar is, en deze in dit geval dus de keuze heeft gemaakt die voor het dier het beste is?

Nee, laten we even rondbazuinen hoe wij het zelf gedaan zouden hebben. Er wordt zelfs gezegd dat iemand dat dier wel even zou sederen en hoppa, op de trailer er mee.
Sorry, maar dan verlies je alle geloofwaardigheid als dierenliefhebber. :')

Respect voor de eigenaar, die de beste keuze voor het paard gemaakt heeft, daar kosten noch moeite voor gespaard heeft en het dier ook laat opereren. Hopelijk verloopt de operatie voorspoedig en is het dier snel weer hersteld! :)F

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Eigenaresse + paard lopen 100 km naar kliniek voor operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:45

@ Deertje, denk dat dat echt wel met de kliniek overlegd wordt. En die zullen beter advies kunnen geven dan wij hier.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:45

Deertje schreef:
die moet ook nog terug hè... na zijn operatie.....


En als-ie dan zonder om te lazeren wél in een trailer kan weet je meteen of de operatie geslaagd is :D
Je verwacht toch resultaat van een operatie, of niet dan?

Paard hád onderweg verlamd kunnen raken. Was met gespartel in een trailer na een val onderweg óók gebeurd misschien. Dat was thuis ook vroeger of later gebeurd, dus niets te verliezen.

Ik had de wandeling misschien eerder in 10x 10 km gedaan, en er dan een paar rustdagen tussen geplakt, maar dat moet ook allemaal maar te plannen zijn.

Ik ben heel benieuwd of de operatie oplevert wat ervan verwacht wordt.
Voor degenen die zich afvragen of Wobbler uberhaupt te opereren is: ja, als de ataxie door een (operabele) hernia veroorzaakt wordt. En dat is hier kennelijk het geval.

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:48

Mousmous schreef:
@ Deertje, denk dat dat echt wel met de kliniek overlegd wordt. En die zullen beter advies kunnen geven dan wij hier.


Dat is zeker!! Geen advies van mijn kant :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 10:56

Captain schreef:
Zo, is de azijn in de aanbieding?

Wat een commentaar zeg, belachelijk.
Volgens mij weten we allemaal wel dat de enige die een dier echt kan kennen de eigenaar is, en deze in dit geval dus de keuze heeft gemaakt die voor het dier het beste is?

Nee, laten we even rondbazuinen hoe wij het zelf gedaan zouden hebben. Er wordt zelfs gezegd dat iemand dat dier wel even zou sederen en hoppa, op de trailer er mee.
Sorry, maar dan verlies je alle geloofwaardigheid als dierenliefhebber. :')

Respect voor de eigenaar, die de beste keuze voor het paard gemaakt heeft, daar kosten noch moeite voor gespaard heeft en het dier ook laat opereren. Hopelijk verloopt de operatie voorspoedig en is het dier snel weer hersteld! :)F



Mensen mogen toch prima zeggen wat zij hadden geprobeerd? Dat wil toch niet direct zeggen dat die vinden dat de eigenares slecht bezig is... Ik had persoonlijk de trailer ook nog eens geprobeerd. Daarmee zeg ik toch niet dat ik geen respect heb voor wat zij heeft gedaan? Over een fles azijn en selectief lezen gesproken...

Even in het algemeen: Het valt mij erg op dat de laatste tijd heel veel aanvallend wordt opgenomen. Ik vind dat spijtig. Dat is nergens voor nodig en niet alles is slecht bedoeld.

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 11:02

DeMolenhoek schreef:
Mensen mogen toch prima zeggen wat zij hadden geprobeerd? Dat wil toch niet direct zeggen dat die vinden dat de eigenares slecht bezig is... Ik had persoonlijk de trailer ook nog eens geprobeerd. Daarmee zeg ik toch niet dat ik geen respect heb voor wat zij heeft gedaan? Over een fles azijn en selectief lezen gesproken...

Even in het algemeen: Het valt mij erg op dat de laatste tijd heel veel aanvallend wordt opgenomen. Ik vind dat spijtig. Dat is nergens voor nodig en niet alles is slecht bedoeld.


Natuurlijk mag dat. Ik heb het ook niet over die opmerkingen, ik heb het over de opmerkingen met rollende-ogen-smileys en anderen die haar gelijk veroordelen want een wobbler kan echt geen 100km lopen.

Dus hou die azijn maar bij je, dank je!

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Eigenaresse + paard lopen 100 km naar kliniek voor operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 11:19

De heenreis vind ik nog niet echt schokkend, maar ik vraag me wel af of hoe de terugreis gaat verlopen. Hoeveel tijd neem je best tussen een operatie van dit kaliber en een meerdaagse staptocht van 100 kilometer? Hoe lang laat je het dier in revalidatie staan op de duurste kliniek van het land? Ik heb bewondering voor wat deze vrouw voor haar paard doet, maar ik zal pas respect hebben als ook de terugtocht diervriendelijk en vlot verloopt.

Zoolgangster

Berichten: 9581
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 11:20

Deertje schreef:
die moet ook nog terug hè... na zijn operatie.....


Na de operatie hoort de wobbler aanmerkelijk minder problemen te geven, anders zou opereren geen zin hebben... Paard zal daarvan ook nog enige tijd mogen herstellen in de kliniek, en het zou dan zomaar kunnen dat het paard daarna wél te vervoeren is in een trailer, desnoods over korte afstanden dus met tussenstops. :)*

Lijkt me logisch tenminste.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 11:37

Zoolgangster schreef:
Deertje schreef:
die moet ook nog terug hè... na zijn operatie.....


Na de operatie hoort de wobbler aanmerkelijk minder problemen te geven, anders zou opereren geen zin hebben... Paard zal daarvan ook nog enige tijd mogen herstellen in de kliniek, en het zou dan zomaar kunnen dat het paard daarna wél te vervoeren is in een trailer, desnoods over korte afstanden dus met tussenstops. :)*

Lijkt me logisch tenminste.

Welke operatie is dat dan? Heb nog nooit gehoord van een operatie voor een wobbler

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 11:49

https://www.equitom.be/nl/medical-servi ... surgeries/

Operatie voor Wobbler syndroom ;)

De bedoeling was het paard met een ambulance-trailer te vervoeren, maar hij is gevallen en in paniek geraakt bij het vertrek lees ik.

Ik vermoed dat alles in goed overleg met Tom Marien gegaan is, anders begin je hier gewoon niet aan.

Ook over de terugreis zal degelijk overlegd worden.

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 11:49

Zoolgangster schreef:
Deertje schreef:
die moet ook nog terug hè... na zijn operatie.....


Na de operatie hoort de wobbler aanmerkelijk minder problemen te geven, anders zou opereren geen zin hebben... Paard zal daarvan ook nog enige tijd mogen herstellen in de kliniek, en het zou dan zomaar kunnen dat het paard daarna wél te vervoeren is in een trailer, desnoods over korte afstanden dus met tussenstops. :)*

Lijkt me logisch tenminste.



Tuurlijk, maar het kan ook zijn dat het niet lukt, en dan moet hij alsnog terug..

maar de dierenartsen zullen daar vast wel een juiste beslissing over kunnen maken

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 11:59

Dan gaan ze gewoon te voet terug, toch?
Of als het verslechtert, wat uiteraard niet te hopen is, kan ze hem nog altijd laten inslapen.

Als je dit onderneemt, denk ik dat niets doen echt geen optie meer was en hij thuis ook niet lang meer had.
Gevalletje erop of eronder.

SjonnieZ

Berichten: 2315
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:01

Captain schreef:
Zo, is de azijn in de aanbieding?

Wat een commentaar zeg:)F


_/-\o_

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:04

Hij zou bijvoorbeeld ook in de buurt op een stal kunnen revalideren, hoeft niet eens per se op de kliniiek te zijn. Daar is natuurlijk al lang over nagedacht, wat het beste is

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Eigenaresse + paard lopen 100 km naar kliniek voor operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:07

Toont wel hoeveel ze voor haar paard over heeft! Hopelijk een geslaagde operatie en een goede revalidatie!

Catfish

Berichten: 108
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Eigenaresse + paard lopen 100 km naar kliniek voor operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:57

Respect voor de amazone. En ik neem aan dat ze niet voor haar lol 100 km gaat lopen met een ziek paard. Dus alle makkelijke opties zullen zijn afgevallen. Hopelijk herstelt het paard goed en hebben ze een mooie toekomst samen.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:07

Ook wel grappig dat die 100km als zo ver word gezien. Voor het paard....
https://paardenhoeven.info/de-5-sleutel ... C6%20dagen.

"Lange tijd zijn schattingen en speculaties gedaan over de afstanden die wilde paarden afleggen. Aangenomen werd dat paarden in het wild tussen de 5 en 25 kilometer per dag liepen. In 2010 is er een interessant onderzoek gedaan door de wetenschappers Hampson en Politt. Wilde Brumbies in de Australische woestijn werden voorzien van een halsbad met GPS waarmee hun routes en afstanden van en naar waterbronnen en graasplekken exact konden worden gevolgd.

De gemiddelde afstand die deze paarden liepen was tussen de 8.1–28.3 km/dag. Sommige paarden verwijderden zich zelfs 55 km vanaf hun waterbron. Sommige paarden liepen 12 uur lang onafgebroken terug naar hun waterbron. De paarden dronken gemiddeld 1x per 2,6 dagen. De conclusie van het onderzoek is dat wilde paarden afstanden afleggen die groter zijn dan tot nu toe werd aangenomen op basis van observaties."

Dan is dit wel geen wild paard en ook geen topfit dier waarschijnlijk. Maar zo ver is het rechtuit en onbelast niet voor een paard.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Eigenaresse + paard lopen 100 km naar kliniek voor operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:32

Weet je dan zó weinig over wobbler als je hier zo negatief op reageert? Bizar.

Prachtig hoe ze dit met haar paard gedaan heeft, mooi staaltje doorzettingskracht en creatief denken.