Bokkers leggen uit: Polocrosse met Amado

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Bokkers leggen uit: Polocrosse met Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 23:19

* Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
Amado (links) tijdens de line out. Foto door Bert van der Haar.


Een aantal weekjes geleden opende Amado een topic over haar deelname aan een polocrosse toernooi. Dit was voor ons reden om haar een paar vragen over deze tak van paardensport te stellen.

* Voor wie jou niet kent: kan je jezelf kort voorstellen?
Mijn naam is Dahlia, ik ben 19 jaar en studeer HBO verpleegkunde. Ik ben mijn hele leven al te vinden tussen de paarden en heb op mijn 13e een eigen veulen gekregen. Die is inmiddels uitgegroeid naar mijn beste vriend, waarmee ik dus ook polocrosse doe!

* Wat is polocrosse?
Polocrosse is een teamsport die over de hele wereld wordt gespeeld. Het is simpel gezegd een combinatie van polo en lacrosse. De bedoeling van het spel is om punten te scoren samen met jouw team. Ieder team heeft 3 spelers met ieder een eigen nummer en de daarbij horende taak: nummer 1 is de aanvaller, nummer 2 de spelverdeler/middenvelder en nummer 3 is de verdediger. Elk team speelt in een wedstrijd 3 chukka’s van 6 minuten. Tijdens een chukka probeer je de bal te vangen in de zogenoemde line-out. Daarna probeer je in samenwerking met jouw team te scoren bij de tegenstander.

Afbeelding
Amado tijdens een wedstrijd. Foto door Bert van der Haar.

* Hoe ben je met polocrosse in aanraking gekomen?
Ik ben in aanraking met polocrosse gekomen door een stalgenootje van mij, die deed al langer aan polocrosse en heeft toen een kennismakingsclinic bij ons op stal geregeld. Amado en ik waren beiden enorm enthousiast en zo zijn we eigenlijk verder gegaan.

* Is polocrosse voor iedereen?
Iedereen die kan rijden, kan polocrosse spelen. Jong of oud maakt niks uit en het kan zelfs je rijvaardigheid verbeteren doordat je niet alleen maar bezig bent met je paard. Iedereen is ook van harte welkom en er is altijd wel iemand bereid je verder te helpen.

* Zijn alle paarden/pony’s geschikt voor polocrosse? Of worden er vooral specifieke rassen ingezet?
Met elk paard/pony kun je polocrosse spelen, al zie je op de hogere niveaus bijvoorbeeld niet snel een tinker mee lopen. Een heel groot paard zal wat meer moeite hebben met scherpe bochten draaien, maar ieder paard heeft zijn sterke punten. Jullie kunnen samen kijken op welke positie je het beste tot je recht komt.

Afbeelding
Amado in actie in het veld. Foto door Bert van der Haar.

* Wat zijn je ambities met betrekking tot polocrosse? En in de paardensport in het algemeen?
Met polocrosse lijkt het mij enorm gaaf om een internationaal toernooi te rijden, maar voor nu trainen we enorm hard om te knallen tijdens het openingstoernooi volgend jaar! Verder heb ik Amado, mijn pony, enorm veelzijdig opgevoed. Hij staat voor de kar, we maken af en toe een sprongetje, rijden dressuur en maken lange stapritten buiten! Ook hebben we een aantal keer Working Equitation gedaan. Ik heb verder geen wedstrijd ambities, al vind ik af en toe een wedstrijdje rijden wel erg leuk!

* Heb je tips voor iedereen die met polocrosse wil beginnen?
Er is niet echt de tip die je nodig hebt met polocrosse, het is vooral gewoon doen! Er worden trainingen georganiseerd door Polocrosse Nederland deze winter, dus voel je vrij om je eens aan te sluiten bij een training. Deze worden van te voren aangekondigd op hun Facebookpagina.

MyLittleAnna

Berichten: 57
Geregistreerd: 17-01-18

Re: Bokkers leggen uit: Polocrosse met Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:55

Ik heb het nog nooit gedaan, maar het lijkt me leuk om een keer te proberen. :j