Duitsland past richtlijnen welzijn in de paardensport aan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Duitsland past richtlijnen welzijn in de paardensport aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 19:13

Equnews
Sport

Afbeelding
Foto: Jim Hollander / FEI


Vandaag zijn de nieuwe richtlijnen voor dierenwelzijn in de paardensport in Duitsland gepubliceerd. In die nieuwe richtlijnen staat onder andere dat rollkur en hyperflexie schending van dierenwelzijn is en hetzelfde geldt voor het laten vrijspringen van veulens en jaarlingen. Maar ook het scheren van neus-en oorharen worden omschreven als 'tierschutzwidrig'.

De richtlijnen zijn geen wetten, maar kunnen in een rechtbank aangewend worden om oordelen te vellen. Sönke Lauterbach, secretaris-generaal van de FN (Duitse paardensportkoepel), laat in een persbericht weten dat hij blij is dat de termen rollkur en hyperflexie opgenomen zijn in de richtlijnen. In de richtlijnen staat concreet; "Rijden op een manier die leidt tot hyperflexie van de hals of nek (bekend als Rollkur) zijn in strijd met het dierenwelzijn, omdat ze tot aanzienlijke pijn of schade bij paarden leiden."

In de Duitse veilingcatalogi zullen tegenwoordig ook geen vrijspringende veulens of jaarlingen meer te zien zijn. Verder zijn oa. ook het barreren, maar ook het rijden met electrische sporen of zweep opgenomen.

Ook het scheren van tastharen of het uitscheren van de oren wordt in Duitsland gezien als schending van dierenwelzijn.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Duitsland past richtlijnen welzijn in de paardensport aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 19:48

Prima ontwikkeling, ik hoop dat Nederland snel volgt.
En dan meteen de ‘jonge paardencompetitie’ er uit gooien, en voor een ‘oude paardencompetitie’ vervangen.
Laat maar zien wie zijn paarden op de lange duur ‘heel’ houdt.
Op jonge leeftijd teveel moeten presteren geeft alleen maar problemen naderhand.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 20:15

En wat nu als je paard uit zichzelf in een rollkur loopt? -O-
Als mijn paard fanatiek wordt rolt die zich helemaal op. Dat doet hij gewoon tuigloos, zonder dat je er op hoeft te zitten. Hij is van zichzelf super flexibel, als hij jeuk heeft tussen zijn voorbenen op zijn buik duikt hij ook gewoon in de rollkur.

Verder juich ik de Duitse richtlijnen toe, dat scheren van oorharen bv heb ik nooit begrepen.
Die haren zitten er niet voor niets.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 20:32

hoefnageltje schreef:
En wat nu als je paard uit zichzelf in een rollkur loopt? -O-
Als mijn paard fanatiek wordt rolt die zich helemaal op. Dat doet hij gewoon tuigloos, zonder dat je er op hoeft te zitten. Hij is van zichzelf super flexibel, als hij jeuk heeft tussen zijn voorbenen op zijn buik duikt hij ook gewoon in de rollkur.

Verder juich ik de Duitse richtlijnen toe, dat scheren van oorharen bv heb ik nooit begrepen.
Die haren zitten er niet voor niets.

Dan denk ik dat je niet goed begrijpt wat de trainingsmethode van rollkur precies inhoudt. Het gaat niet enkel om kop tussen de knieën, integendeel. Aangezien je spreekt van 'mijn paard loopt in een rollkur' denk ik dat je vooral gefocussed bent op die houding. Maar het is meer dan dat. De meest schadelijke houding bij het trainen volgens de rollkur methode ontstaat wanneer er met zoveel druk gereden wordt dat paarden zeer gespannen lopen met de kin op de borst. Ze worden dus relatief hoog ingesteld maar extreem achter de loodlijn waardoor er gigantisch veel druk op de halswervels komt te staan (om dan nog maar te zwijgen van de druk op de lagen in de mond natuurlijk). Het paard wordt als het ware 'dubbel geplooid' wat ook de ademhaling en doorbloeding verstoort. Ik kan me niet voorstellen dat je paard vanzelf in een rollkur houding loopt tijdens het rijden (want dan gaat er echt wat verkeerd). Tuigloos en zonder dat je erop zit is niet relevant in dit topic aangezien het gaat om de sport. Er is geen paardensport waarbij je paard tuigloos op de wei moet lopen. Dus jouw paard mag lekker verder rollkuren in de wei, lekker flexen :+ :')

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Re: Duitsland past richtlijnen welzijn in de paardensport aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 20:41

Dat doet ie dus ook gerust bitloos met een slap teugeltje als je erop zit.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 20:43

hoefnageltje schreef:
Dat doet ie dus ook gerust bitloos met een slap teugeltje als je erop zit.

Dat is wel een beetje bizar, als het mijn paard was zou ik dus wel even uitzoeken waar dat vandaan komt. Lijkt me niet normaal dat je paard zo loopt (als je effectief de houding van rollkur bedoelt https://pm1.narvii.com/6771/fccd4fc2365 ... 3v2_hq.jpg ).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 20:52

hoefnageltje schreef:
Dat doet ie dus ook gerust bitloos met een slap teugeltje als je erop zit.

Voor langere tijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:06

Myca schreef:
Prima ontwikkeling, ik hoop dat Nederland snel volgt.
En dan meteen de ‘jonge paardencompetitie’ er uit gooien, en voor een ‘oude paardencompetitie’ vervangen.
Laat maar zien wie zijn paarden op de lange duur ‘heel’ houdt.
Op jonge leeftijd teveel moeten presteren geeft alleen maar problemen naderhand.

_/-\o_

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Duitsland past richtlijnen welzijn in de paardensport aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:08

Jongere paarden doen dat ook weleens maar vaak durven ze dan het bit nog niet goed aan te nemen. Paarden in vrije beweging heb ik dat eigk nog nooit zien doen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:48

hoefnageltje schreef:
Dat doet ie dus ook gerust bitloos met een slap teugeltje als je erop zit.


Dat is waarschijnlijk een combinatie lange, weinig bespierde nek (nek, niet hals) en een opleidingsprobleem. Ik heb ook een barok borstbijtertje, het is aan de opleider om te zorgen dat hij leert strekken. Oprollende paarden gaan achter de hulp en komen niet tot dragen.

Goede stap van Duitsland :j
Geeft toch weer een duidelijk gebaar af, ookal is het geen wet.

jasmijn5
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-08-12

Re: Duitsland past richtlijnen welzijn in de paardensport aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:02

Zie foto van schimmel op Horses.nl
Zo een paard laten lopen kan niet goed zijn.

pol013

Berichten: 8993
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:23

Myca schreef:
Prima ontwikkeling, ik hoop dat Nederland snel volgt.
En dan meteen de ‘jonge paardencompetitie’ er uit gooien, en voor een ‘oude paardencompetitie’ vervangen.
Laat maar zien wie zijn paarden op de lange duur ‘heel’ houdt.
Op jonge leeftijd teveel moeten presteren geeft alleen maar problemen naderhand.


Charmant idee.
Maar als ik het vanuit een fokker bekijk wel een heeeeeel laaaaange termijn. Dan heb je pas info over je fokkerij als de merries die de paarden geproduceerd hebben al dood zijn. En deze paarden zelf zijn dan ook al ruim te oud om nog ingezet te worden voor de fokkerij.
Het zou wel een waardevolle aanvulling kunnen zijn. Welke lijnen zijn naast talentvol ook duurzaam?

OM een ruiter/ trainingsmethode te beoordelen is het wel een aardige graadmeter. Maar daar zijn die jonge paarden proeven niet (alleen) voor bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:43

is er eigenlijk wel eens onderzoek gedaan welke schade het vrij springen bij veulens, 1 en 2 jarige aanricht
aan b.v. pezen

of de stress/het op zo'n jonge leeftijd misschien al overvragen bij veulens van invloed is/kan zijn op de fysieke en mentale ontwikkeling?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:58

Sizzle schreef:
hoefnageltje schreef:
Dat doet ie dus ook gerust bitloos met een slap teugeltje als je erop zit.


Dat is waarschijnlijk een combinatie lange, weinig bespierde nek (nek, niet hals) en een opleidingsprobleem. Ik heb ook een barok borstbijtertje, het is aan de opleider om te zorgen dat hij leert strekken. Oprollende paarden gaan achter de hulp en komen niet tot dragen.

Goede stap van Duitsland :j
Geeft toch weer een duidelijk gebaar af, ookal is het geen wet.

Precies sizzle, goed omschreven.
er zijn wel meer paarden die achter de teugel kruipen, maar daar moet je als ruiter dan ook alles aan doen dat niet te willen.
Is dus totaal anders dan hem daar heen willen werken.

Hier mag Nederland ook een voorbeeld aan nemen. En van mij zelfs wel wettelijk maken.
Ook betreft huisvesting word het tijd voor eens duidelijke regels zodat de smoesjes van kan niet voortaan in de kast blijven staan.

pol013

Berichten: 8993
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:46

MCE schreef:
is er eigenlijk wel eens onderzoek gedaan welke schade het vrij springen bij veulens, 1 en 2 jarige aanricht
aan b.v. pezen

of de stress/het op zo'n jonge leeftijd misschien al overvragen bij veulens van invloed is/kan zijn op de fysieke en mentale ontwikkeling?


Niet exact volgens mij.

Maar er is een OCD onderzoek geweest (waiboerhoeve) waarbij ze bekeken hebben welke invloed training/ vrije beweging (wel/niet/mengvorm) heeft op het ontstaan van OCD.

En er is een onderzoek geweest naar jonge renpaarden. Waar uit kwam (kort door de bocht) dat de paarden die al 'vroeg' werden ingezet voor de rensport meer wonnen en langer ingezet (konden) worden.

En op gevoel: de achterlijke dingen die jonge paarden uithalen verschillen niet zo veel van springen. De vraag is denk ik meer: hoe zinvol/hoe vaak/hoe hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:53

pol013 schreef:
MCE schreef:
is er eigenlijk wel eens onderzoek gedaan welke schade het vrij springen bij veulens, 1 en 2 jarige aanricht
aan b.v. pezen

of de stress/het op zo'n jonge leeftijd misschien al overvragen bij veulens van invloed is/kan zijn op de fysieke en mentale ontwikkeling?


Niet exact volgens mij.

Maar er is een OCD onderzoek geweest (waiboerhoeve) waarbij ze bekeken hebben welke invloed training/ vrije beweging (wel/niet/mengvorm) heeft op het ontstaan van OCD.

En er is een onderzoek geweest naar jonge renpaarden. Waar uit kwam (kort door de bocht) dat de paarden die al 'vroeg' werden ingezet voor de rensport meer wonnen en langer ingezet (konden) worden.

En op gevoel: de achterlijke dingen die jonge paarden uithalen verschillen niet zo veel van springen. De vraag is denk ik meer: hoe zinvol/hoe vaak/hoe hoog.


dank je wel,

is de rensport dan minder belastend ze rennen toch best wel vak

en wat jonge paarden uitkunnen halen, wil je soms ook niet zien maar dan gaat het spelenderwijs en misschien met minder stress,

zinvol is denk ik: kunnen ze voldoende herstellen na een foto sessie voordat ze weer naar een andere -verplichte - actie moeten

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Duitsland past richtlijnen welzijn in de paardensport aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:00

Ik denk dat het bij die veulens echt niet om een eenmalige actie gaat, maar dat er vooraf al flink getraind word thuis. En te hoog.
En springen is dan toch wat anders als een keertje uit eigen wil lekker bokken.

Marigold

Berichten: 12562
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Duitsland past richtlijnen welzijn in de paardensport aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:42

Heeft dit ook gevolgen voor de drafsport in Duitsland? Er wordt daar veel gekoerst. En paarden worden al jong ingezet.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Duitsland past richtlijnen welzijn in de paardensport aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 22:31

Nee die hebben een uitzondering gekregen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 23:04

Oehlala schreef:
Nee die hebben een uitzondering gekregen.

Dat is...apart.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 08:07

Kuggur schreef:
Oehlala schreef:
Nee die hebben een uitzondering gekregen.

Dat is...apart.

Heeft vast niks met de schatkist te maken.