Stamboekkeuring in Drenthe levert 17 stermerries op

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 25863
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Stamboekkeuring in Drenthe levert 17 stermerries op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-20 20:15

KWPN.nl
Fokkerij

Afbeelding
KWPN-paard. Foto: SSDesign/ Bokt Wiki


Regio Drenthe heeft het aangepaste keuringsseizoen 2020 passend afgesloten met een stamboekkeuring in Bronneger, waar negen spring- en acht dressuurmerries het sterpredicaat ontvingen.

Er bleek goede belangstelling voor de late stamboekkeuring, waaraan 16 spring- en 25 dressuurpaarden deelnamen. De kwaliteit was wat wisselend maar toch kon er een stel fijne merries ster verklaard worden.

Springmerries
Bij de springmerries verdiende de bloedgemaakte Carrera VDL-dochter Moomba (uit Ilouise van Don Diablo HX) van f/g Joh.H. Lufting uit Dalen de hoogste punten voor het vrij springen. Zij kreeg voor zowel de galop, reflexen, techniek als vermogen 85 punten en daarnaast 75 voor het exterieur. “Dit is een jeugdige, correct gebouwde merrie met een lichtvoetige galop. Ze is heel atletisch, springt met veel lichaamsgebruik en lossigheid. Op de sprong basculeert ze goed en ze springt met opvallend veel gemak”, licht Bart Henstra toe, die samen met Nella Bijlsma de springpaarden keurde. De zevenjarige Quasimodo Z-dochter Jibanta (uit Fibanta van O’Brien, fokker Egbert Kuijer uit Dwingeloo) van H.E. Heringa uit Dwingeloo verdiende het sterpredicaat met 70/80. “Deze merrie springt met veel afdruk en inzet. In galop zou ze iets meer lossigheid mogen hebben maar op de sprong overtuigt ze met haar goede vermogen en extra sprongafloop.” Met reeds het sportpredicaat op zak, verdiende de zevenjarige Verdi-dochter Iresco (uit Jewel pref prest van Cavalier, fokker A.J.W. Smit uit Mildam) van Weite Oldenziel uit Grolloo met 80 punten voor exterieur het sterpredicaat. Aansluitend kon ze zelfs direct elite worden verklaard. “Iresco is een grootramige, sterk gebouwde merrie met correct fundament en goede verhoudingen.”

Dressuur
De beoordeling van de dressuurpaarden lag in handen van Henk Dirksen en Marcel Beukers. “Het was een beetje zoeken in Bronneger. Een goed punt was doorgaans de ontwikkeling van de dressuurpaarden, we hebben weinig kleintjes gezien en de maat is over het algemeen toch een aandachtspunt in de dressuurrichting”, vertelt Henk Dirksen. Met 85 punten voor de draf kwam de Franklin-dochter Malibu (uit Happy Feet elite IBOP-dres PROK van Dancing Hit, fokker T. Tolner uit Hooghalen) van Jeffrey Vincourt uit Veeningen uit op een bovenbalk van 70/80. “Deze goed ontwikkelde merrie heeft een aansprekende voorhand en beweegt met goede houding. In de draf valt haar souplesse, gedragenheid en zelfhouding positief op.” De vierjarige All At Once-dochter Loesje (uit Hayley elite sport-dres PROK van Amazing Star, fokker A. Berends uit Grijpskerk) van mede-fokkers Frans van den Heuvel en Sanna Vermaas werd ook ster met 70/80. “Deze merrie valt eveneens op met haar goede zelfhouding. Ze heeft een actieve galop met daarin veel balans, en ze beweegt met een mooi voorbeengebruik en goede buiging in de gewrichten.” Dankzij prestaties in het ZZ-Licht kon de ster sportmerrie Wendeline (Rhodium uit Caroline elite pref prest PROK van Saros xx, fokker A.M. Bekkers uit Mierlo) van Chris Staal in graad worden verhoogd. De 17-jarige merrie heeft zich goed bewaard en is nu elite.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bolletje29, bonnielau, DJZ, FCSA, Lithya, nikkel, SUSANNEx en 44 bezoekers