Kloon Kurt mogelijk redding voor zeldzaam przewalskipaard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Kloon Kurt mogelijk redding voor zeldzaam przewalskipaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-20 10:19

*Equnews
Fokkerij

Afbeelding
Foto: prugelpiet


In de Amerikaanse staat Texas is met succes een przewalskipaard gekloond. Het DNA van de in augustus geboren Kurt zou weleens van groot belang kunnen zijn voor het voortbestaan van de bedreigde diersoort.

De kleine Kurt werd op 6 augustus geboren. Voor het klonen van het paard werd genetisch materiaal van een soortgenoot gebruikt dat veertig jaar geleden was ingevroren. Al die tijd werd het bewaard in de dierentuin van San Diego.

Genetische diversiteit

Het is voor het eerst dat een przewalskipaard met succes is gekloond. Volgens experts kan de genetische diversiteit van Kurt, die compleet gezond is, helpen bij het redden van zijn soort.

"Genetisch gezien kan dit exemplaar een van de belangrijksten voor zijn soort worden", zegt een zoöloog van de dierentuin van San Diego. "We zijn hoopvol dat hij dat hij kan bijdragen aan het redden van de populatie."

Fokprogramma

Przewalskipaarden komen in het wild nauwelijks nog voor: in 1969 werd het laatste exemplaar gespot. Met dank aan een fokprogramma zijn er momenteel ongeveer 2000 paarden van de soort in leven. Over vijf tot tien jaar kan Kurt als dekhengst zijn steentje bijdragen aan het uitbreiden van de populatie, zo is de verwachting.
Laatst bijgewerkt door Suikerspinda op 10-09-20 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: In ticker gezet

I am because you were


Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:42

Klopt niet helemaal, zo rond de jaren 90 is er een programma geweest waarbij dieren vanuit het fokprogramma terug zijn uitgezet, dus ze leven nu wel weer in het wild (Mongolië). Was trouwens deels een Nederlands initiatief. Dacht dat het EEP ook in Gaiazoo zat maar dat weet ik even niet meer zeker.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Kloon Kurt mogelijk redding voor zeldzaam przewalskipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:02

Klopt, in Lelystad heb je een natuurpark met oa Przewalskipaarden die daar een grote bijdrage in geleverd hebben!

Vraag me ook af wat het nut is van klonen als er al zo'n beperkte genenpoel is :=

[o]

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:30

Smee__ schreef:
Klopt, in Lelystad heb je een natuurpark met oa Przewalskipaarden die daar een grote bijdrage in geleverd hebben!

Vraag me ook af wat het nut is van klonen als er al zo'n beperkte genenpoel is :=


Nu ja... maar deze genen zijn van 40 jaar terug en zijn wellicht iets ‘ruimer’ dan de genen die er nu al rondlopen

Oke rare bewoording, maar jullie willen het vast snappen.

Mama van mijn lieve meisjes

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:40

En de paarden die nu zijn uitgezet komen volgens mij grotendeels uit het Europese fokprogramma, deze kloon is van een hengst uit de VS van 40 jaar geleden en waarschijnlijk daardoor genetisch interessant. In Tsjernobyl lopen ook een aantal verwilderde , ben benieuwd of die dan ook wat genetisch anders zijn door toch wat straling daar :+

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Kloon Kurt mogelijk redding voor zeldzaam przewalskipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:54

Oooh daar had ik even overheen gelezen, dan is het alweer wat logischer ja!

[o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers