Oostenrijkse ruiter krijgt jaar schorsing

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13986
Geregistreerd: 20-04-16

Oostenrijkse ruiter krijgt jaar schorsing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-20 15:05

Equnews.nl
Sport

Afbeelding
Foto: Raphael Macek Photography


De Oostenrijkse ruiter Felix Koller heeft zijn schorsing van twee jaar naar één jaar gereduceerd zien worden nadat zijn paard Captain Future 3 positief testte op de verboden substantie diisopropylamine tijdens de CSIO5* van St. Gallen vorig jaar. De FEI vond voldoende bewijs dat de dierenarts van het team de injecties met de verboden stof had toegediend buiten het medeweten van Koller om.

De dosis diisopropylamine die bij de positieve dopingtest werd aangetroffen, was dermate hoog dat het niet afkomstig kon zijn van een supplement of door zogenaamde 'contamination'. Diisopropylamine is een vasodilator die ervoor zorgt dat de bloedvaten wijder worden en bloed en zuurstof makkelijker door het lichaam van het paard getransporteerd kunnen worden.

Koller gaf de FEI de nodige details over het voedingsschema van Captain Future en ook een verklaring van één van zijn vaste dierenartsen. Die dierenarts kwam tot de conclusie dat de concentraties van de verboden stof in het bloed van het paard zo hoog waren dat ze waarschijnlijk door middel van een injectie werd toegediend. De ruiter verwees ook naar documenten van zijn dierenarts waaruit bleek dat Captain Future nooit met de stof behandeld was.

Kollers groom kwam ook met een verklaring waarin ze vertelde dat ze de dierenarts van het Oostenrijkse team het paard meerdere keren per dag een injectie had zien geven. De FEI stelde, mede op basis van de verklaring van Kollers groom, dat Koller zelf geen schuld had aan de positieve dopingtest en niet van de injecties op de hoogte was. Zijn oorspronkelijke schorsing van twee jaar werd daarom gehalveerd. Die schorsing van een jaar liep begin augustus af, dus Koller kan opnieuw de ring in.

De dierenarts in kwestie werd ondertussen ontslagen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Earth

Berichten: 7887
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Oostenrijkse ruiter krijgt jaar schorsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:21

Dan ben ik wel nieuwsgierig he, waarom zou een dierenarts van hetzelfde team dit aan een paard willen geven. Dat lijkt dan opzettend gedaan te zijn.

Earth het reisbureau.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:54

In de hoop dat ie niet getest wordt?
bloedtesten zijn eerder steekproef gewijs toch? Of is dat anders inmiddels?
Indien de ruiter hier inderdaad niks van af wist is dit wel enorm zuur maar wat ik me dan af vraag is of er tussen ruiter en groom geen duchtig woordje gesproken gaat worden.... :=

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Felien_Kyra

Berichten: 2087
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:00

Ik ben niet helemaal thuis in dat wereldje van dopingtesten en de hogere sport maar ik vind het vooral gek dat de groom zag dat er wat ingespoten werd maar hier niet gelijk naar gevraagd heeft of dit heeft gemeld? Of wat zou hier een logische verklaring voor kunnen zijn? :)

Elaya


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Groetje, JorineV, lausan, Maartje_M, Xayah en 66 bezoekers