EK Dressuur Jeugd: Nederlandse Children sterk van start

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

EK Dressuur Jeugd: Nederlandse Children sterk van start

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 14:09

KNHS.nl
Sport

Afbeelding
Foto: Richard Juilliart /FEI


De Nederlandse Children-amazones hebben hun visitekaartje afgegeven op de eerste dag van het Europees jeugdkampioenschap in Hongarije. In de inleidende proef reed Kebie Raaijmakers naar de derde positie. De overige Nederlandse deelnemers kregen plaats vijf, zes en zeven toebedeeld.

“De Nederlandse amazones waren goed aan het rijden, al denk ik dat ze richting de landenwedstrijd allemaal nog een tandje beter kunnen”, vertelt bondscoach Imke Schellekens-Bartels. “We zullen alles uit de kast moeten halen om in de buurt van Duitsland te blijven. Mijn amazones zijn goed in vorm, dus ik verwacht dat er goede prestaties geleverd worden.”

Vloeiend en stabiel
Met de geroutineerde Happy Feet (v. Tuschinski) scoorde de amazone uit Sint-Michielsgestel 82,36% en dat brengt Kebie Raaijmakers naar een plek op het erepodium op deze eerste dag van het drie wekende durende jeugd-EK. “In deze categorie is het belangrijk dat het totaalbeeld heel vloeiend is, combinaties moeten van begin tot het eind hetzelfde beeld laten zien. Bij Kebie is het totaalbeeld heel erg stabiel en zij weet de proef heel precies af te werken”, looft de bondscoach.

Opvallende houding en zit
Veerle van Hof en Don Diablo (v. Westpoint) kwamen tot 80,20% en de vijfde plaats. De amazone uit Kerkrade viel volgens Imke op met haar houding en zit, maar verloor het een beetje op het rijtechnische deel van de proef. “Dat is normaal heel goed voor elkaar, dus ik denk dat Veerle in de landenwedstrijd kan herstellen.”

Ervaring opdoen
Voor Veerle Farla (Radewijk) zat er 78,46% in. Farla zadelde Formidable (v. Tango) en kwam uiteindelijk tot de zesde plaats. “Ik was blij met hoe Veerle deze proef reed. Ze is nog vrij groen en heeft nog maar weinig wedstrijden gereden met dit paard. Voor dit moment was het optimaal.”

Knipscheer zevende
De laatste Nederlandse positie was voor de Noord-Hollandse Maura Knipscheer. Met 77,23% zat er de zevende plek in voor het duo. “Voor Maura is dit haar tweede EK bij de Children. Ze reed een goede proef, al denk ik dat er nog meer punten inzitten als ze haar paard met net wat meer lengte in de hals weet voor te stellen.”

Drie weken kampioenschap
Het Europees kampioenschap in Pilisjászfalu, in de omgeving van Boedapest, is deze week het strijdveld voor de Children en de Junioren. Volgende week verschijnen de Young Riders en de GP-U25-deelnemers in de baan. De laatste week van het evenement staat in dienst van de ponyruiters.

Uitslag inleidende proef Children
1. Clara Paschert (Dui) - Danubio OLD, 83.869%
2. Emily Rother (Dui) - Jasper 224, 82.923%
3. Kebie Raaijmakers (Sint-Michielsgestel) - Happy Feet, 82.363%

5. Veerle van Hof (Kerkrade) - Don Diablo, 80.203%
6. Veerle Farla (Radewijk) - Formidable, 78.465%
7. Maura Knipscheer (Bergen NH) - Amaretto, 77.238%

Klik hier voor alle startlijsten en uitslagen.