Hoe voorkom je een (over)verhit paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Hoe voorkom je een (over)verhit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 15:10

Equnews.nl

Afbeelding
Water verdampt uit vacht. Foto: BoktWiki


Het wordt vandaag en morgen weer heel erg warm. Voor mensen is dit misschien goed nieuws, voor paarden is dat minder het geval. Een paard voelt temperaturen volledig anders dan een mens. Een paard heeft een constante lichaamstemperatuur tussen de 37,2° tot 38,2°C. Gedurende de dag schommelt de lichaamstemperatuur. 's Morgens is hij het laagst, 's avonds het hoogst. Doet het paard inspanningen dan kan dit een stijging van zijn lichaamstemperatuur teweeg brengen.

Bij een temperatuur tussen -8° en +20° Celsius heeft het paard geen energie nodig om zijn normale lichaamstemperatuur te behouden. Dat is dan ook de comfortzone van het paard. Als het kwik boven de 20°C gaat stijgen kan het paard moeilijk zijn warmte kwijt. Zorg daarom dat je paard op het heetste gedeelte van de dag de mogelijkheid heeft om in de schaduw te staan onder bomen of in een schuilstal.

Wil je lekker werken met je paard, hou er dan rekening mee dat je dit best doet tijdens de koelere gedeeltes van de dag. Echter, de meeste ruiters trainen hun paard in de koele ochtend- en avonduren, maar gaan dan op wedstrijd waarbij hun proef wordt gereden op de warmste uren van de dag. Je moet je paard wel de kans geven om te acclimatiseren. Een paard dat goed geacclimatiseerd is, zal meer hitte kunnen kwijtraken door te zweten en correct te ademen, en zal minder snel uitdrogen omdat ze vaak wel wil drinken. Hoe dan ook, je paard zal zweten en dus ook mineralen verliezen… Hou met volgende zaken rekening de komende (warme) zomerdagen:

- Ook al werkt je paard niet, het waterverbruik kan snel oplopen tot 50 liter per dag. Zorg dus dat er voldoende vers water is op de weide, paddocks of in de stal. Heeft je merrie net een veulen, zorg dan dat ze extra water veel water heeft. Dit is belangrijk voor de melkproductie.

- Geef eventueel extra elektrolyten aan je paard. Je zorgt ervoor dat de aanvulling gepaard gaat met het nodige water. Op die manier kan je tekorten van natrium, kalium, chloride, calcium en magnesium oplossen. Een tekort kan immers een invloed hebben op de zenuw- en spierwerking.

- Om het zout bij te vullen is een zoutblok de ideale oplossing. Tijdens het zweten verliest het paard zijn natuurlijke zouten. Deze vindt het niet terug in de toegediende elektrolyten. Daarom is het toedienen van zouten een must.

- Wanneer je paard het te warm heeft, zet het in de schaduw en een windje (zonder tocht) om het afkoelingsproces te bevorderen. Gebruik nooit een deken of "cooler" op een paard dat zweet. De beste manier om het dier af te laten koelen is door het te besproeien met lauw water en het overtollige water van het lichaam af te halen. Op die manier kun je een paard binnen tien minuten al 2 graden laten afkoelen. Blijf het gewoon herhalen tot het dier zich beter voelt. Vooral het verwijderen van overtollig water is belangrijk tijdens dit proces. Het achtergebleven water kan namelijk vast komen te zitten in het paardenhaar en zal op die manier weer te warm worden.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe voorkom je een (over)verhit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:13

Allemachtig, wanneer is die onzin over water dat in het haar achterblijft en opwarmt nou eens een keer klaar?
Koud water, niet afschrapen, en de wind er op is de manier om het snelst te koelen.

Brainless

Berichten: 29726
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:14

Citaat:
Vooral het verwijderen van overtollig water is belangrijk tijdens dit proces. Het achtergebleven water kan namelijk vast komen te zitten in het paardenhaar en zal op die manier weer te warm worden.

Er is al onderzoek naar geweest dat dit niet klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:15

Ibbel schreef:
Allemachtig, wanneer is die onzin over water dat in het haar achterblijft en opwarmt nou eens een keer klaar?
Koud water, niet afschrapen, en de wind er op is de manier om het snelst te koelen.


Ik wou net zeggen, als ik m'n paard afschraap (hij gaat anders schuren en rollen in z'n box) dan is het water warm, maar paard is ook nog warm

Anomien

Berichten: 7384
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:16

Ibbel schreef:
Allemachtig, wanneer is die onzin over water dat in het haar achterblijft en opwarmt nou eens een keer klaar?
Koud water, niet afschrapen, en de wind er op is de manier om het snelst te koelen.


Precies. Water wat verdampt is de grootste koel factor.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:20

Ibbel schreef:
Allemachtig, wanneer is die onzin over water dat in het haar achterblijft en opwarmt nou eens een keer klaar?
Koud water, niet afschrapen, en de wind er op is de manier om het snelst te koelen.


Dit ja :) Blijft een hardnekkige fabel.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe voorkom je een (over)verhit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:23

Elke keer als het boven de 25 graden wordt komt precies dezelfde post weer boven

maj0

Berichten: 6589
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Hoe voorkom je een (over)verhit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:31

Dus gewoon afspuiten en lekker op de wei gooien?

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hoe voorkom je een (over)verhit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:36

Ja, dat doe ik al jaren. Wel prettig als ze dan wel schaduw hebben op de wei.

tamary

Berichten: 29181
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe voorkom je een (over)verhit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:57

En qua water is de basisrekensom 5L/100kg bij geen werk en comfortzone temperatuur (die volgens mij ergens bij 10 graden ophield ipv 20). Werk, droog voer (hooi bv), lactatie en zweten vermenigvuldigd dat naar 2x of hoger.
En dat is mits ze inderdaad gaan zweten en niet zoals hond of schaap hijgen (bek open), want dan mag je meteen op factor 4-5 rekenen (zeker bij lacterende ooi). En hijgend paard is DA tijd, want slechts mogelijke manier om af te koelen en paard heeft betere opties.
Vaste waarde opgeven voor hoeveelheid water is dus riskant advies. Bels zal ook altijd meer drinken dan shet, dus beter rekensom dan vast cijfer.

Popstra
Berichten: 13741
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:59

Hier gaan ze bij 30+ temperatuur in de middag lekker op stal. Koel, Geen vliegen en geen dazen. Savonds weer naar buiten.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:01

Hoe doen mensen met exzeemdekens dat eigelijk? Tot nu doe deed ik altijd deken af, paard nat maken, deken terug op of zelfs enkele dagen de deken af. Maar zou het voor het paard helpen om de deken juist in water te dompelen en dan nat terug op te leggen? Heb er eentje waar ik de deken echt graag op zou willen kunnen houden. Lijkt me dat ie dan wel direct zal rollen, maar varkenlook maakt nu niet per se uit hier.

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Hoe voorkom je een (over)verhit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:14

De vliegendeken maak ik ook soms nat, op het paard laten en dan afspuiten (natte vliegendeken terug op het paard leggen is lastig voor mezelf) maar ik weet niet of dit goed gaat met een exceemdeken.
(gaat door goed na bv een regenbui?)

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:18

FrNo schreef:
De vliegendeken maak ik ook soms nat, op het paard laten en dan afspuiten (natte vliegendeken terug op het paard leggen is lastig voor mezelf) maar ik weet niet of dit goed gaat met een exceemdeken.
(gaat door goed na bv een regenbui?)



Bedankt voor de feedback! Na bvb een regenbui zijn deken en paard gewoon nat en droogt terug op. Denk dat het met een vliegendeken gelijkaardig is?

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hoe voorkom je een (over)verhit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 18:28

Ik heb onderzoeken gelezen waarin gesteld wordt dat hoe koeler water je gebruikt, hoe sneller het lichaam afkoelt. Ook wordt benoemt dat het verkoelende effect langer doorwerkt door het water er niet af te halen. Heb al vaker die link gedeelt maar gezien het bewijs in dat onderzoek volg ik al een tijd die adviezen.

maj0

Berichten: 6589
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 18:29

Hutcherson schreef:
Ik heb onderzoeken gelezen waarin gesteld wordt dat hoe koeler water je gebruikt, hoe sneller het lichaam afkoelt. Ook wordt benoemt dat het verkoelende effect langer doorwerkt door het water er niet af te halen. Heb al vaker die link gedeelt maar gezien het bewijs in dat onderzoek volg ik al een tijd die adviezen.


Heb je die link voor mij alsjeblieft?

cursebreaker

Berichten: 11454
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 18:32

Poekkie schreef:
Hoe doen mensen met exzeemdekens dat eigelijk? Tot nu doe deed ik altijd deken af, paard nat maken, deken terug op of zelfs enkele dagen de deken af. Maar zou het voor het paard helpen om de deken juist in water te dompelen en dan nat terug op te leggen? Heb er eentje waar ik de deken echt graag op zou willen kunnen houden. Lijkt me dat ie dan wel direct zal rollen, maar varkenlook maakt nu niet per se uit hier.


Een goede eczeemdeken is gewoon goed luchtdoorlatend dus net als dat je ze ermee op de wei hebt staan en het regent, zou je ze ook ermee kunnen afspoelen - met een flinke regenbui zijn ze ook gewoon echt doorweekt namelijk - maar of het je voorkeur moet hebben met zo'n warm weer? Ik denk van niet.

Met warm weer als nu zou ik, zoals ik altijd deed en jij nu ook; het paard gewoon afspoelen zonder deken op zodat het zweet ook gewoon echt weg kan en dan erna de deken weer op.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 30-07-20 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13741
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 18:33

Hutcherson schreef:
Ik heb onderzoeken gelezen waarin gesteld wordt dat hoe koeler water je gebruikt, hoe sneller het lichaam afkoelt. Ook wordt benoemt dat het verkoelende effect langer doorwerkt door het water er niet af te halen. Heb al vaker die link gedeelt maar gezien het bewijs in dat onderzoek volg ik al een tijd die adviezen.

Als ik mijn paarden koud afspoel nemen ze mij dat niet in dank af!

Ik heb begrepen je een paard meerdere keren achter elkaar moet spoelen en schrapen omdat het dan de warmte van de huid mee er af neemt...

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 19:09

Popstra schreef:
Hutcherson schreef:
Ik heb onderzoeken gelezen waarin gesteld wordt dat hoe koeler water je gebruikt, hoe sneller het lichaam afkoelt. Ook wordt benoemt dat het verkoelende effect langer doorwerkt door het water er niet af te halen. Heb al vaker die link gedeelt maar gezien het bewijs in dat onderzoek volg ik al een tijd die adviezen.

Als ik mijn paarden koud afspoel nemen ze mij dat niet in dank af!

Ik heb begrepen je een paard meerdere keren achter elkaar moet spoelen en schrapen omdat het dan de warmte van de huid mee er af neemt...

Beter is: koud water erover - stappen - koud water erover - stappen net zolang tot ze afgekoeld zijn. Na het rijden dan he.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 19:25


daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:09

Brainless schreef:
Citaat:
Vooral het verwijderen van overtollig water is belangrijk tijdens dit proces. Het achtergebleven water kan namelijk vast komen te zitten in het paardenhaar en zal op die manier weer te warm worden.

Er is al onderzoek naar geweest dat dit niet klopt.


En dat is toen toch ook voorpagina nieuws geweest?

Overigens meen ik me te herinneren dat de comfortzone van een paard -10 tot +15 is.

Staat ook verder helemaal geen bron bij het originele artikel, beetje vreemd geschreven.

Linde83
Berichten: 55
Geregistreerd: 19-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:27

Citaat:
Tijdens het zweten verliest het paard zijn natuurlijke zouten. Deze vindt het niet terug in de toegediende elektrolyten.
Het 'verschil' tussen elektrolyten en zouten staat ook niet helemaal juist beschreven in het artikel. Het zout in zoutstenen is grotendeels natriumchloride natuurlijk. En natrium en chloride vind je zeker wel terug in de elektrolyten. Sommige zoutstenen bevatten wel nog wat mineralen en sporenelementen.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 01:05

maj0 schreef:
Hutcherson schreef:
Ik heb onderzoeken gelezen waarin gesteld wordt dat hoe koeler water je gebruikt, hoe sneller het lichaam afkoelt. Ook wordt benoemt dat het verkoelende effect langer doorwerkt door het water er niet af te halen. Heb al vaker die link gedeelt maar gezien het bewijs in dat onderzoek volg ik al een tijd die adviezen.


Heb je die link voor mij alsjeblieft?



Ik kon het directe onderzoek niet gelijk vinden. Heb hem vaker gedeelt op bokt. Maar hier is wel een nederlands artikel gebaseert op dat onderzoek: https://horsevitality.nl/blog/hoe-kun-j ... -afkoelen/

V_Naomi
Berichten: 597
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 03:12


HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Hoe voorkom je een (over)verhit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:06

A ja die van mij krijgt lekker vrij vandaag. Had les om 13 uur en dat is ook meteen lekker midden op de dag dat doe ik hem niet aan.