Dressuuramazones TeamNL tweede in landenwedstrijd Compiègne

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Dressuuramazones TeamNL tweede in landenwedstrijd Compiègne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 00:34

KNHS
Sport

Afbeelding
Lynne Maas met Electra in Compiègne. Foto: FEI/PSV PHOTO


De TeamNL-dressuuramazones Thamar Zweistra, Lynne Maas en Denise Nekeman zijn in de eerste FEI Nations Cup van het seizoen tweede geworden. Een prima start voor het team van bondscoach Alex van Silfhout, drie weken voorafgaand aan het NK Dressuur in Ermelo. “Een prima weekend, heel blij mee”, is de reactie van Van Silfhout. “Alle drie amazones hebben hier maximaal gepresteerd.”

Na hun vijfde plaats begin april in de wereldbekerfinale in Omaha leverde Thamar Zweistra en haar hengst Hexagon’s Ich Weiss met de vijfde plaats in de Grand Prix en de derde plaats in de Kür op Muziek een belangrijke bijdrage aan de tweede plaats voor het team in de FEI Nations Cup in Compiègne. De wedstrijd wordt beslist op plaatsingspunten vanuit de Grand Prix waarin alle drie de teamleden starten. Op de tweede dag rijden twee teamleden de Grand Prix Special en een de Kür op Muziek.

Afbeelding
Thamar Zweistra met Hexagon's Ich Weiss in Compiègne. Foto: FEI/PSV PHOTO

“Thamar die presteert altijd als het erop aan komt”, looft Van Silfhout het optreden van de Zeeuwse. “Denise Nekeman reed voor wat ze kan en Lynne Maas had het weer heel goed op de rit met dikke scores hier in Compiègne. Alle drie de amazones hebben maximaal gepresteerd. Dit was een prima weekend. We hebben reclame gemaakt, denk ik.”

Lynne Maas en Electra reden een overtuigende Grand Prix Special, waarin ze tweede werden, en kwamen in de Grand Prix uit op een score van 72.783 procent wat goed was voor de achtste plaats en 8 plaatsingspunten voor TeamNL.

Denise Nekeman en haar 17-jarige ervaren partner Boston STH kwamen in de Grand Prix en in de Grand Prix Special op scores boven de zeventig procent en voegden 16 en 7 punten toe aan de totaalscore voor TeamNL dat op een totaal van 41 kwam. Denemarken won de wedstrijd met 35 punten. Duitsland eindigde op de derde plaats.

Afbeelding
Denise Nekeman met Boston STH in Compiègne. Foto: FEI/PSV PHOTO

Vorig jaar op het WK in Herning stelde het team van Van Silfhout dankzij de vijfde plaats in de landenwedstrijd het Olympisch ticket voor de Spelen volgend jaar in Parijs al zeker. Compiègne was de eerste FEI landenwedstrijd van dit seizoen. In juni is de landenwedstrijd van CHIO Rotterdam een belangrijk ijkpunt voor de bondscoach die met zijn kaderruiters toewerkt naar het Europees Kampioenschap begin september in het Duitse Riesenbeck. In het aanstaand pinksterweekend is het Nationaal Hippisch Centrum in Ermelo het decor van het NK Dressuur.

“Na het NK rijden we de landenwedstrijden van Rotterdam en Aken. Dan delen we de teams wat op zodat ik veel combinaties kan laten starten. Daarna hebben we in Peelbergen de laatste observatie voordat we naar het EK gaan.”

Uitslag FEI Nations Cup dressuur, CDIO5* Compiègne
1. Denemarken, 35 pnt
2. Nederland, 41 pnt
Thamar Zweistra (Schore), Hexagon’s Ich Weiss (v.Rubiquil), GP 5e (73.174%), GP kür 3e (79.455%)
Lynne Maas (Schiedam), Electra (v.Jazz), GP 8e (72,783%), GPS 2e (74.596%)
Denise Nekeman (Hasselt), Boston STH (v.Johnson), GP 16e (70.913%), GPS 7e (71.787%)
3. Duitsland, 45 pnt

Afbeelding
Anna Kasperzak (DEN) met Addict de Massa. Foto: FEI/PSV PHOTO

Klik hier voor de volledige uitslag.

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:37

Wij waren er weer bij.
Dit jaar niet zulke hele bijzondere combinaties gezien maar toch wel een paar leuke uitschieters.
Daphne van Peperstraten met Hotmail, punten vielen ons wat tegen want wat een nette proef zette ze neer.
Matthias Rath, een genot om naar te kijken met zijn Thiago GS (v. Totilas). Voor nog wat hecktisch en achter nog wat meer (waar kennen we discussie toch van.....) maar echt een hele goede voor de toekomst lijkt het.
Electra met Lynne Maas deed haar naam weer eer aan. Een dun lijntje tussen madness en greatness maar Lynne stuurde haar knap rond. Jammer van het ommetje tijdens de prijsuitreiking. Hopelijk is alles heel gebleven.

Thamar met Ice, kon mij eerlijk gezegd nooit zo bekoren, maar haar kur was van kippenvel kwaliteit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door EllyC op 08-05-23 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Dressuuramazones TeamNL tweede in landenwedstrijd Compiègne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:39

Zoals je Electra beschrijft zie ik het meteen voor me. Zo was ze als jong paard ook al en het is reuze knap hoe Lynne haar rondstuurt.
Wat leuk dat je er was! Ik ga eens zoeken naar beeldmateriaal van die combinaties

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Dressuuramazones TeamNL tweede in landenwedstrijd Compiègne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:43

Bij de uitslagen in de link openingspost zitten de filmpjes van de proeven

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Dressuuramazones TeamNL tweede in landenwedstrijd Compiègne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:48

Ah, super! Ga ik morgen eens voor zitten. Nog meer tips om te kijken of waren dit wel de echte uitschieters?

prompter

Berichten: 11069
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Dressuuramazones TeamNL tweede in landenwedstrijd Compiègne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:52

Leuk, ik heb Lynne als klein meisje nog met haar pony in de weer gezien, maar toen toch ook al een talent :)

EllyC

Berichten: 8123
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:02

MyWishMax schreef:
Ah, super! Ga ik morgen eens voor zitten. Nog meer tips om te kijken of waren dit wel de echte uitschieters?

Everdale is uiteraard top, maar dat is bijna een constante, net zoals Patrick Kittel die altijd een nette proef neerzet.
Kuth, winnaar van GPS wat netjes maar bij mij niet echt koppenvel.
Nr 3, Florine, een bijzonder mooie vos, echt genoten van haar manier van losrijden (dat zagen we helaas bij ander combinaties te veel anders). Maar in de proef kwam ze naar onze mening nog wat kracht/ab tekort. Haar punten vonden wij wat hoog.