LTO Paardenhouderij: steeds meer meldingen jacobskruiskruid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

LTO Paardenhouderij: steeds meer meldingen jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 15:54

*horses.nl
Algemeen

Afbeelding
Jacobskruiskruid. Foto: Bokt Wiki/ EsterHegt


Bij de LTO-vakgroep Paardenhouderij komen steeds meer meldingen binnen over overlast van jacobskruiskruid. Dit kruid kan dodelijk zijn wanneer het in hooi of voordroogkuil terechtkomt. In het weiland laten paarden en andere zoogdieren de plant meestal staan.

De rest van het artikel kun je lezen op horses.nl

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: LTO Paardenhouderij: steeds meer meldingen jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 07:57

Het is ook een drama. Ik heb in het voorjaar in de wei bij mijn verzorgpaard een paar er uit gestoken en de rest maar met roundup behandeld (stonden er uiteraard geen paarden), en nu staan er toch weer een stuk of 15 planten in bloei. Ook zag ik buiten de wei op weg naar de bak al weer een jonge plant in wording opkomen. Elk jaar probeer ik het weg te halen, maar het komt er harder weer terug. Je ziet het echt overal, en het staat de laatste jaren net zo goed op kleigrond, er werd ooit beweerd dat het daar niet wilde groeien. Nou echt wel.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Re: LTO Paardenhouderij: steeds meer meldingen jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:19

Chemisch bestrijden heeft alleen zin als de planten nog klein zijn en het is groeizaam weer. Anders komt het middel niet tot in de wortels. JKK heeft hele sterke wortels en als daar maar een beetje van blijft zitten komt de plant gewoon weer op. Bij het uitsteken dus ook erop letten dat je de hele wortel verwijdert. Chemisch bestrijden en uitsteken ook het beste voor de bloei. Heel akelige plant.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:37

https://www.levendehave.nl/sites/defaul ... skruid.pdf

Bovenstaande brochure is erg interessant om eens door te nemen.
Ik wist bijvoorbeeld niet dat je handschoenen aan moest doen als je veel planten ging verwijderen. Het sap veroorzaakt blaren. De mens kan het gif van JKK zelfs zelf binnenkrijgen door honing of door het eten van besmet vlees.

Paintedtwice

Berichten: 108
Geregistreerd: 21-08-18
Woonplaats: stabroek

Re: LTO Paardenhouderij: steeds meer meldingen jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:12

hier is het ook een enorme ramp!
ik moet 1 hectare in mn eentje doen en het is echt onbegonnen werk gewoon zonder hulp
en de kar die me vader had achtergelaten voor mij heeft mn moeder als van haar geclaimd en sleutel verstopt dus moet nu alles in zakken steken en weg doen

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:20

Paintedtwice schreef:
hier is het ook een enorme ramp!
ik moet 1 hectare in mn eentje doen en het is echt onbegonnen werk gewoon zonder hulpen de kar die me vader had achtergelaten voor mij heeft mn moeder als van haar geclaimd en sleutel verstopt dus moet nu alles in zakken steken en weg doen


Lekkere ouders.
Ik neem meestal zo'n grote rubber voerton van de paarden, zeult veel makkelijker mee door de wei dan een kar of kruiwagen. Misschien heb je dat? En daarna gewoon verbranden. Je kan het bvb in een dichte stal laten drogen tot dan.

Paintedtwice

Berichten: 108
Geregistreerd: 21-08-18
Woonplaats: stabroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:23

Poekkie schreef:
Paintedtwice schreef:
hier is het ook een enorme ramp!
ik moet 1 hectare in mn eentje doen en het is echt onbegonnen werk gewoon zonder hulpen de kar die me vader had achtergelaten voor mij heeft mn moeder als van haar geclaimd en sleutel verstopt dus moet nu alles in zakken steken en weg doen


Lekkere ouders.
Ik neem meestal zo'n grote rubber voerton van de paarden, zeult veel makkelijker mee door de wei dan een kar of kruiwagen. Misschien heb je dat? En daarna gewoon verbranden. Je kan het bvb in een dichte stal laten drogen tot dan.


als ik hier ga fikken heb ik een boete helaas, hier moet alles naar het containerpark.
buren gooien het allemaal tussen de weien wat een negatief effect heeft op alle andere weien