Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:22

pol013 schreef:
Ik weet niet of de mening van een randstedeling niet moet tellen. Maar het is ook een beetje gek als ze vanuit hun flat op 10 hoog/hip appartement/grachtenpand mogen beslissen waar ik als buitengebied bewoner maar mee heb te dealen.

Of is dat nou heel raar?

En over dat de plattelandsbewoner niet begaan is met natuur een milieu? Weet je waar het gros van de zonnepanelen liggen? Juist: op het dak van een boer.
Hoezo is dat dan raar? Mijn halve familie is boer/veehouder of een soortgelijk beroep. Dus puur omdat mijn vader besloot een andere richting in te gaan, weet ik opeens nergens van? Dat is echt de grootste onzin ooit. Goed, de meeste hebben dan geen schapen maar groot vee en/of helemaal geen vee, maar ze zitten allemaal in het gebeid waar de wolf hier pas in Nederland was.

Echt, ik vind de toon en argumenten, vanuit beide kanten, steeds minder inhoudelijk worden, wél een stuk persoonlijker. Je kunt toch zelf ook wel bedenken dat veel mensen meer zijn dan enkel hun woning?

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:40

pol013 schreef:
Ik weet niet of de mening van een randstedeling niet moet tellen. Maar het is ook een beetje gek als ze vanuit hun flat op 10 hoog/hip appartement/grachtenpand mogen beslissen waar ik als buitengebied bewoner maar mee heb te dealen.

Ik vind dat die mening óók telt. Zo hebben we Nederland ingericht: als "democratie".

Daar zit ook een pijnpunt: we hebben (democratisch) besloten welke richting we uitgaan met onderwerpen als "natuurbeheer" en "landschapsinrichting". En dat wordt nu (financieel en qua uitvoering) ontzettend bemoeilijkt. Doordat een klein groepje mensen (toevallig ook betrokken bij de OVP) in 2014 de Staatssecretaris alvast haar handtekening heeft laten zetten onder het decreet om de wolf (op dat moment 150 jaar uitgestorven) als "rode lijst soort" aan te merken. Vanwaar die haast?
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-18306.html

Hetzelfde truukje is destijd uitgehaald in de OVP (Oostvaardersplassen): daar werden de paarden en runderen eerst met een juridische truuk juridisch tot "wild" verklaard. En vervolgens moeten we al meer dan 30 jaar lang toekijken, hoe dat "wild' achter de hekken staat te verhongeren...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:44

Natuurlijk mogen ze een mening hebben, maar als er dan een onderzoek is over iets wat buiten de randstad speelt, zelfs alleen maar in het buitengebied, mag van mij het percentage ondervraagde wel meer bij de mensen liggen die er ook meer mee te maken hebben.
Die in dit geval ook op kosten gejaagd worden door omheiningen en ook dieren kunnen verliezen.

Als er een onderzoek komt naar iets belangrijks in centrum Amsterdam vind ik het ook logischer dat dit aan mensen word gevraagd die het aangaat.

[CV] Het geef elkaar een knuffel topic <3
*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:48

_Penotti schreef:
Natuurlijk mogen ze een mening hebben, maar als er dan een onderzoek is over iets wat buiten de randstad speelt, zelfs alleen maar in het buitengebied, mag van mij het percentage ondervraagde wel meer bij de mensen liggen die er ook meer mee te maken hebben.
Die in dit geval ook op kosten gejaagd worden door omheiningen en ook dieren kunnen verliezen.

Als er een onderzoek komt naar iets belangrijks in centrum Amsterdam vind ik het ook logischer dat dit aan mensen word gevraagd die het aangaat.
Okay, dus nu doet hun mening er een beetje toe, maar niet zoveel als van de mensen die buitenaf wonen? Begrijp ik je dan goed?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:52

Ailill schreef:
_Penotti schreef:

Okay, dus nu doet hun mening er een beetje toe, maar niet zoveel als van de mensen die buitenaf wonen? Begrijp ik je dan goed?

Ja dat is mijn mening, dat klopt.
Wat heeft iemand in de randstad er nu mee te maken wat de wolf uitvreet, pas als hij daar ook de schapen van de kinderboerderij aan komt vallen mag het van mij anders.

Alsof Mien van 4 hoog weet wat afrastering van enkele hectare kost?!
Dat zal de enkeling zijn hoor die er wel wat over weet.

En zo als er een onderzoek komt over de tram in Amsterdam mag van mij het merendeel ondervraagde best uit Amsterdam komen. Die hebben er het meeste mee te maken.

*Ik doe mijn best*

Ailill

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:56

Maar dat zeg ik toch net: Jij weet toch helemaal niets van die mensen? Misschien is het wel een boerenkind aan de studie, of bijv. een ex-boerin die nu met 3 kinderen in een flat woont? Nu zal dit echt niet voor iedereen het geval zijn, maar je verkijkt je denk ik op het netwerk van een hoop mensen, die kan groter zijn dan jij denkt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:00

Ja dat had ik gelezen maar ben dat niet met je eens.
Al is het die ex boerin, maar om dat moment hebben ze er nog steeds geen last van.
En dat vind ik wel een doorslaggevende factor.

En aangezien Mien uit de stad ook in het buitengebied kan wonen en wolfjes heel leuk vind met haar tuintje van 1500m2 , komt er ook genoeg tegengeluid als de focus op het buitengebied komt te liggen bij peilingen.

*Ik doe mijn best*

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:01

Je kunt toch meestal ook alleen bezwaar maken tegen bv. ruimtelijke plannen of bestemmingswijzigingen als je een belanghebbende bent. En bewonersavonden en inspraakavonden over een bepaald gebied zijn er niet voor het hele land maar alleen voor de mensen die het aangaat.
Zou wat zijn wanneer overal altijd iedereen over mee mocht praten en beslissen terwijl je er verder nooit wat mee te maken hebt. Het lijkt er nu op dat wolvenbeheer voor een deel via de provincie geregeld gaat worden en dat lijkt me meer dan logisch.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:06

Ja, ik ben het wel eens met Penotti.
Het blijft ingewikkelde materie, die democratie.
Want: voor Den Haag is de randstad 'hometown', er wonen meer mensen (kiezers) en ook de politici (en het ambtelijk apparaat) komen voor het grootste deel uit de Randstad en/of stedelijke gebieden.
Verstand van zaken is maar beperkt en de 'naturals' hebben een betere lobby dan de plattelanders.

Het blijft dus moeilijk om de belangen van de mensen die in het buitengebied wonen echt een plek te geven. Dat geldt voor de wolven, maar ook voor de aardbevingen In Groningen, voor de armoede in Zuidwest Drenthe, enz.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:18

Nu gaat het weer over belang(en), waar ik jullie mening in deel. Maar om te beweren dat mensen die in de stad wonen nergens iets vanaf weten, nope die mening deel ik zeer zeker niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:23

FleurVP schreef:
Je kunt toch meestal ook alleen bezwaar maken tegen bv. ruimtelijke plannen of bestemmingswijzigingen als je een belanghebbende bent. En bewonersavonden en inspraakavonden over een bepaald gebied zijn er niet voor het hele land maar alleen voor de mensen die het aangaat.
Zou wat zijn wanneer overal altijd iedereen over mee mocht praten en beslissen terwijl je er verder nooit wat mee te maken hebt. Het lijkt er nu op dat wolvenbeheer voor een deel via de provincie geregeld gaat worden en dat lijkt me meer dan logisch.

Een mening hebben en die mogen uiten is toch niet hetzelfde als meteen meebeslissen? Ik kan perfect van mening zijn dat stierengevechten in Spanje niet meer toegelaten zouden mogen worden, zonder ook maar enig beslissingsrecht te kunnen uitoefenen.

Je zegt: 'zou wat zijn wanneer overal altijd iedereen over mee mocht praten.' Euh, dat is nu wel een beetje de basis van onze maatschappij. Maar gelukkig betekent onze democratie ook dat er geen beslissingen genomen worden op basis van de mening van 1 persoon of 1 groep.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:43

Zowel familie van mijn man als die van mij wonen in de randstad, in de drie grootste steden. Ze komen er ook zelden uit, behalve op vakantie naar de Costa of een andere uiterst toeristische plek. Zij hebben echt geen benul van het leven op het platteland.
Mijn man is zzp-er en werkt voornamelijk in de randstad. Zijn collega’s hebben ook echt geen idee.
Wij wonen in een heel toeristische omgeving, we zitten tussen campings en bungalowparken ingeklemd. Zeker nu er niet naar het buitenland gevlogen/ gereden kan worden is het echt druk, veel mensen uit de randstad. Gezellig over het algemeen, ook een hoop aanspraak over het wonen hier, de dieren etcetera. Maar ook weinig, heel weinig kennis over het reilen en zeilen op het platteland.

De vorige eigenaar van ons huis kwam uit de randstad en heeft na een halfjaar het huis weer te koop gezet. Ze dachten rustig en idyllisch op het platteland te gaan wonen maar die landbouwwerkzaamheden was ze een doorn in het oog. Herrie, stank en men was ook niet zo gediend van zijn geklaag daarover.

Ik heb dus de ervaring dat het gros van de mensen uit de grote steden inderdaad niet zo heel goed op de hoogte zijn.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:48

Nee dat zeg ik niet, er staat praten en beslissen. En daarvoor heb ik het ook over inspraak.

Iedereen hier geeft aan dat mensen in de randstad die wellicht nog niks met wolven te maken hebben een mening mogen hebben. Alleen dat die wellicht wel wat minder zwaar moet meewegen. Net zoals bij bijna alles wat vooral een bepaalde regio/ gebied aangaat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:51

Valt er voor de bevolking al wat te kiezen of te stemmen dan? Of hebben we het nog over de opiniepeiling die is gehouden?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:51

Hasjam_Poe schreef:
irmaz schreef:
@Francii: Helaas lijkt de meerderheid van de Nederlanders de wolven leuk te vinden:
https://www.bij12.nl/nieuws/onderzoek-maatschappelijk-draagvlak-hervestiging-van-de-wolf/

Dat is een inmiddels een behoorlijk verouderd onderzoek van een omstreden onderzoeksbureau Motivaction.
(Zoek maar eens op hun naam. Ze kregen al eerder een rechtszaak aan hun broek, door hun bijzondere uitslagen :+ )

Onlangs -op 26 mei 2020- hield de Telegraaf een onderzoek waar 13.984 mensen op gereageerd hebben. (Representatief dus)
De uitslag was, dat 78% van de mensen van mening is, dat de wolf *niet* thuishoort in Nederland.

Zie-> https://www.telegraaf.nl/watuzegt/2065769501/uitslag-stelling-geen-ruimte-voor-de-wolf

Nou nee, het Telegraaf onderzoek is ook niet representatief. Om een representatieve uitslag te krijgen, moet je neutrale vraagstelling hebben en moeten je respondenten een representatieve afspiegeling van de maatschappij zijn of moet je wegen om het representatief te maken. Beide geldt niet voor dit onderzoek. Omdat iets jouw mening ondersteunt, is het nog niet direct representatief.

Er is natuurlijk een groot verschil tussen ergens een mening over hebben of een beslissing nemen hoe een deel van ons land ingericht moet worden. Gelukkig hebben we een vertegenwoordigende democratie, waarbij volksvertegenwoordigers een goed afgewogen oordeel vormen, na zich eerst uitgebreid van alle kanten hebben laten informeren. Er is echt een goede reden om niet vanuit de onderbuik, "Oh, natuur is zo schattig, natuurlijk moeten we die wolven niks in de weg leggen." tegenover "Wolven zijn levensgevaarlijk, schiet ze allemaal af.", wetten te maken. De meeste situaties zijn daar gewoon te ingewikkeld voor. Wat dat betreft is de hele discussie over "mijn kant heeft véél meer voorstanders" een nogal onzinnige discussie.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:24

anjali schreef:
Mensen die zelf geen dieren hebben vinden die wolven leuk. Maar het zal je paard, schaap of wat dan ook maar zijn die gedood wordt.

Ik vind wolven ook leuk en vindt dat je je omheining daarop moet aanpassen.
Ik zou liever dreiging van wolven hebben dan van mensen.
Zit in natuurgebied en mensen zijn afschuwelijk. Die trekken zich van niets aan en zijn veel gevaarlijker dan wolven.
Cfr de vele gevallen van paardebeulen.
Een wei kun je wolfproof maken, mensproof niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:40

Nikass schreef:
Zo lekker diskwalificerend jullie. Ik kan je vertellen dat er in de randstad méér mensen bewust bezig zijn met klimaat en hun voetafdruk dan in de boeren buitengebieden. En ik heb in beide gewoond dus weet echt wel waar ik het over heb. De conservatieve boerenbevolking die Amsterdam ziet als het grote sodom en gomorra, terwijl ze er zelf nog nooit geweest zijn, of hooguit een dagje als toerist. |o
Zelfs de luchtkwaliteit is volgens het longfonds in de landbouw gebieden soms slechter dan in bepaalde delen van de randstad.

_O- _O- _O-
Gelukkig, je laat in ieder geval heel duidelijk zien wat je van boeren vindt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:44

Nikass schreef:
Zo lekker diskwalificerend jullie. Ik kan je vertellen dat er in de randstad méér mensen bewust bezig zijn met klimaat en hun voetafdruk dan in de boeren buitengebieden. En ik heb in beide gewoond dus weet echt wel waar ik het over heb. De conservatieve boerenbevolking die Amsterdam ziet als het grote sodom en gomorra, terwijl ze er zelf nog nooit geweest zijn, of hooguit een dagje als toerist. |o
Zelfs de luchtkwaliteit is volgens het longfonds in de landbouw gebieden soms slechter dan in bepaalde delen van de randstad.

Ik begrijp dat je het vervelend vind als stadbewoner over één kam te worden geschoren.
Gelukkig heb je zelf wél een genuanceerd beeld van plattelandsbewoners.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:51

Cambiar schreef:
Zit in natuurgebied en mensen zijn afschuwelijk. Die trekken zich van niets aan en zijn veel gevaarlijker dan wolven.

Die wolfproof omheiningen. Wat was daar ook alweer mee?
Oh ja. Ze zijn of niet wolfproof, of je krijgt van de gemeente geen toestemming om zo hoog te bouwen, dat was het.
Mensen zijn afschuwelijk in natuurgebieden en daarbuiten, dat klopt. En paardenbeulen zijn dat ook. Maar dat maakt het een niet erger dan het ander en kun je ook niet echt met elkaar vergelijken natuurlijk.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 14:03

Kuggur schreef:
Nikass schreef:

Ik begrijp dat je het vervelend vind als stadbewoner over één kam te worden geschoren.
Gelukkig heb je zelf wél een genuanceerd beeld van plattelandsbewoners.

:') :j _/-\o_

De dag dat er een wolf gesignaleerd zal zijn in het stadspark, op een zonnige zondagnamiddag als Mien en Jan van 4 hoog met de kleinkindjes gingen picknicken, zullen de meningen drastisch wijzigen.
Er is ooit in onze straat iemand komen wonen die uit de stad kwam. Zo’n huisje op het platteland, met ruim grond eraan om zelf aardappeltjes en boontjes te verbouwen, en dan nog plek genoeg voor een zwembad, dat leek hen wel wat.
Wat blijkt nu? Diezelfde persoon dient de hele tijd tegen iedereen klacht in. : Het veld hiernaast is gemest en het stinkt en nu kan ik de was niet meer buitenhangen.
De loonwerkers maken ‘s nachts teveel lawaai met hun grote machines.
Er blaft een hond.
Daar verder hebben ze een ezel en die balkt de hele tijd zo luid.
Mijn buren hebben een haan en nu word ik ‘s morgens veel te vroeg wakker en kan ik niet meer slapen.

Dat bedoel ik dus. Het nimby syndroom. Alles is leuk, maar Not In My BackYard.

Born to slide, forced to work

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 14:10

Cambiar schreef:
anjali schreef:
Mensen die zelf geen dieren hebben vinden die wolven leuk. Maar het zal je paard, schaap of wat dan ook maar zijn die gedood wordt.

voorgaande pagina's niet gelezen???????? blijkbaar niet
je kan een wei niet wolfproof maken geen enkele manier is geschikt of houdt ze tegen, miss 1x in een omstandigheid die de wolf niet ideaal vind en doorgaat, maar de volgende x komt ie er wel over.

alle manier die aangedragen worden etc. zijn al neergesabeld als ongeschikt, niet toegestaan en totaal niet voldoende

http://www.carolsshop.nl voor epoxy en meer

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 14:14

sevke schreef:
De dag dat er een wolf gesignaleerd zal zijn in het stadspark, op een zonnige zondagnamiddag als Mien en Jan van 4 hoog met de kleinkindjes gingen picknicken, zullen de meningen drastisch wijzigen.
Er is ooit in onze straat iemand komen wonen die uit de stad kwam. Zo’n huisje op het platteland, met ruim grond eraan om zelf aardappeltjes en boontjes te verbouwen, en dan nog plek genoeg voor een zwembad, dat leek hen wel wat.
Wat blijkt nu? Diezelfde persoon dient de hele tijd tegen iedereen klacht in. : Het veld hiernaast is gemest en het stinkt en nu kan ik de was niet meer buitenhangen.
De loonwerkers maken ‘s nachts teveel lawaai met hun grote machines.
Er blaft een hond.
Daar verder hebben ze een ezel en die balkt de hele tijd zo luid.
Mijn buren hebben een haan en nu word ik ‘s morgens veel te vroeg wakker en kan ik niet meer slapen.

Joepie, laten we met zijn allen anekdotes vol clichés gaan delen, dat is wat er nog miste in dit topic.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 14:20

Cambiar schreef:
anjali schreef:

Tot jij je paardje verscheurd en opgevroten tot de graat terug vind. Benieuwd of jij een wolf dan nog wel zo leuk vind

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 14:24

Snap echt niet waarom het stads mensen tegen plattelands mensen gemaakt wordt. Zo'n beetje iedereen die ik ken woont in de stad en heb nog niemand positief over de wolf gehoord :=

Your stairway lies on the whispering wind

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:26

Als er geen één omheining wolf proof is, waarom zitten de wolven in de dierentuin dan nog steeds wél binnen hun omheining?

Het is dus zeker wel mogelijk.

En hele hectare hoef je niet te omheinen als je je dieren van zonsondergang tot zonsopkomst binnen houdt.

Ik ben pro wolf, er moeten er niet te veel komen, maar een aantal roedels is echt wel plaats genoeg voor in Nederland