Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:31

Omdat de dierentuin geen toestemming hoeft te hebben van de gemeente om een dergelijke omheining te plaatsen.
Denk je dat je zo'n omheining zomaar in je weiland mag zetten?

Daarnaast is alle dieren 's nachts op stal ook niet in alle gevallen een optie.


Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:32

mvdende schreef:
Als er geen één omheining wolf proof is, waarom zitten de wolven in de dierentuin dan nog steeds wél binnen hun omheining?

Het is dus zeker wel mogelijk.

En hele hectare hoef je niet te omheinen als je je dieren van zonsondergang tot zonsopkomst binnen houdt.

Ik ben pro wolf, er moeten er niet te veel komen, maar een aantal roedels is echt wel plaats genoeg voor in Nederland


Zo'n hoog hek mag je in de omgeving waar mijn stal zit helemaal niet meer zetten..

Your stairway lies on the whispering wind

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:33

mvdende schreef:
Als er geen één omheining wolf proof is, waarom zitten de wolven in de dierentuin dan nog steeds wél binnen hun omheining?

Het is dus zeker wel mogelijk.

En hele hectare hoef je niet te omheinen als je je dieren van zonsondergang tot zonsopkomst binnen houdt.

Ik ben pro wolf, er moeten er niet te veel komen, maar een aantal roedels is echt wel plaats genoeg voor in Nederland

Een omheining om een dier gescheiden te houden van een aantrekkelijke voedselbron een stuk complexer dan een die dier en genoeg voedsel bij elkaar moet houden. Het is daarmee voor een dierentuin veel makkelijker om goed gevoede wolven binnen te houden dan voor een veehouder om een wolf gescheiden te houden van zijn vee.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:51

Princess_ schreef:
mvdende schreef:
Als er geen één omheining wolf proof is, waarom zitten de wolven in de dierentuin dan nog steeds wél binnen hun omheining?

Het is dus zeker wel mogelijk.

En hele hectare hoef je niet te omheinen als je je dieren van zonsondergang tot zonsopkomst binnen houdt.

Ik ben pro wolf, er moeten er niet te veel komen, maar een aantal roedels is echt wel plaats genoeg voor in Nederland


Zo'n hoog hek mag je in de omgeving waar mijn stal zit helemaal niet meer zetten..


blijven ze ook niet achter, de wolf in duitsland van een dierentuin ontsnapte over zo'n hek en moest worden afgeschoten. Daar zitten ook redelijk tamme dieren, die opgevoed en afhankelijk zijn van de mens voor hun voedsel en verzorging en worden goed gevoerd, hebben dus helemaal geen intenties om eruit te gaan.

2 meterhoog hek MET schrikdraad
https://www.gelderlander.nl/achterhoek/ ... ~af605f57/
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 30-06-20 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Lau07
Moderator
Bronzen 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1557
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:53

Princess_ schreef:
mvdende schreef:
Als er geen één omheining wolf proof is, waarom zitten de wolven in de dierentuin dan nog steeds wél binnen hun omheining?

Het is dus zeker wel mogelijk.

En hele hectare hoef je niet te omheinen als je je dieren van zonsondergang tot zonsopkomst binnen houdt.

Ik ben pro wolf, er moeten er niet te veel komen, maar een aantal roedels is echt wel plaats genoeg voor in Nederland


Zo'n hoog hek mag je in de omgeving waar mijn stal zit helemaal niet meer zetten..


Precies dit. Er zitten zulke strenge regels aan het plaatsen van omheiningen e.d. dat het soms niet eens goed mogelijk is om adequate maatregelen tegen de wolf te nemen. En daar maak ik me ook zorgen over. Want welke alternatieven zijn er dan? Wolvenklemmen zoals ze die in Amerika gebruiken? Of gaan mensen het heft in eigen handen nemen en op wacht staan bij de kuddes totdat er een wolf voorbij komt?
Het lijkt me goed als de overheid met een beleid komt, want de debatten die zich in de media afspelen zijn wel interessant, maar we hebben er niets aan.

Beware! Beware! I have two chestnut mares :D

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:57

Wat mij ook opvalt is dat er opeens veel voorstanders van paarden 24/7 buiten opeens het geweer van schouder veranderd hebben met de wolvensaga.
Ik vind het echt niet OK om bv merries met veulens urenlang in een box te gaan opsluiten, enkel en alleen omdat er een paar idealisten de komst van de wolf toejuichen.
Vele paarden (oerrassen, ik denk maar aan IJslanders e.d.) worden er echt niet gelukkig van om op stal te moeten staan.
Gaan we dit dan allemaal op kant schuiven om een handjevol wolven hier vrij spel te geven?

Born to slide, forced to work

mysa

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:02

Dat is hier ook het probleem. Ik oefen al jaren met de staldeur af en toe dicht te doen maar dat blijft veel stress op leveren. (IJslanders).

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:22

sevke schreef:
Wat mij ook opvalt is dat er opeens veel voorstanders van paarden 24/7 buiten opeens het geweer van schouder veranderd hebben met de wolvensaga.
Ik vind het echt niet OK om bv merries met veulens urenlang in een box te gaan opsluiten, enkel en alleen omdat er een paar idealisten de komst van de wolf toejuichen.
Vele paarden (oerrassen, ik denk maar aan IJslanders e.d.) worden er echt niet gelukkig van om op stal te moeten staan.
Gaan we dit dan allemaal op kant schuiven om een handjevol wolven hier vrij spel te geven?

Ik had/heb geen probleem met een wolf als die aan de andere kant van de omheining blijft, echter is het inmiddels heel duidelijk dat dat niet zo is en dat daar boven op de wel redelijk betrouwbare oplossingen afhankelijk zijn van zowel vergunningen die er niet gaan komen als een flinke pot eigen geld (die lang niet iedereen heeft).
Daarmee gaat de vrijheid van de ene diersoort ten koste van het welzijn van anderen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:28

sevke schreef:
Wat mij ook opvalt is dat er opeens veel voorstanders van paarden 24/7 buiten opeens het geweer van schouder veranderd hebben met de wolvensaga.
Ik vind het echt niet OK om bv merries met veulens urenlang in een box te gaan opsluiten, enkel en alleen omdat er een paar idealisten de komst van de wolf toejuichen.
Vele paarden (oerrassen, ik denk maar aan IJslanders e.d.) worden er echt niet gelukkig van om op stal te moeten staan.
Gaan we dit dan allemaal op kant schuiven om een handjevol wolven hier vrij spel te geven?


De paarden bij ons op stal staan al hun hele leven zo'n beetje 24/7 buiten. Denk dat wij maar één merrie hebben die op stal staan niet erg vindt. Zou echt horror zijn als we die dieren op moeten gaan sluiten. Allemaal 2 jarigen op stal, jippie |(

Your stairway lies on the whispering wind

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:31


speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:40

En wat betreft op stal zetten snachts... is kwestie van gewenning en wat training, kwats dat dat niet zo kunnen. Er worden paarden dingen aangeleerd in no time, steigeren op commando liggen op commando, een ruiter dragen de eisen van de wedstrijd onderdelen en ga maar door maar een tijdje op stal staat zou dan niet lukken.... 8-) 8-)

Echt wilde mustangs, nog nooit in aanraking met mensen geweest en zeker nog nooit getraind, zijn alleen in Amerika een beetje aan een halster gewend en in een veewagen opgesloten te staan, zijn pas weer een hele groep in het vliegtuig naar aken gevlogen (in vliegboxen) en nu bij hun trainers, binnen 100 dagen (zijn nu in de 3e week training) kunnen deze dieren allerlei opdrachten laten zien, zowel met als zonder ruiter en een freestyle programma, waarbij vorige jaar een over vuur sprong een ander zelfs met ruiter een rijdende trailer ingereden werd etc.

dan is tijdelijk op stal zetten pinuts. https://www.mustangmakeover.de/home/
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 30-06-20 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Francii
Berichten: 296
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:42

Maar is dat wat we willen? Al onze 100.000en weidedieren opsluiten, omdat er enkele wolven zo nodig los moeten lopen?

Is het dan niet handiger om die ene loslopende wolf op de sluiten en de rest van onze dieren vrij te laten lopen?

Zoals de rest al aangeeft, in de dierentuin mag je 3m hoge hekken bouwen, om je gehele weiland heen is dat niet te doen. Het is met de gemeente moeilijk te regelen en kost bakken aan geld.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:46

Volgens mij mag je zowel niet zo diep als zo hoog. Dus dan in de winter maar 16 uur op stal en iedere dag rond half 4 op mijn werk zeggen oh ik moet naar huis de paarden binnen zetten voor het donker, nee ik kan er ook niet voor 9 uur zijn want ze kunnen pas na 8 uur naar buiten.
Overigens ging het hier gelukkig heel goed toen ze weekje snachts naar binnen moesten vanwege de wolf in de buurt. De 2 jarige probeerde vorig jaar nog over de deur heen te komen toen ik het een keer probeerde, maar was nu gelukkig heel braaf. Ik had helemaal geen tijd om te wennen en trainen we hebben zelfs in een middagje 4 bovenluiken in elkaar getimmerd met wat gaas van de konijnenren.
En nee zowel voor de 2 jarige als de 28 jarige is lang op stal staan echt niet gezond en oke. Naast de winter was het overigens met het warme weer ook verre van ideaal want dan staan ze juist overdag graag binnen (want koeler) en 's nachts buiten.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:48

speurneusc schreef:
en wat betreft op stal zetten snachts... is kwestie van gewenning en wat training, kwats dat dat niet zo kunnen. Er worden paarden dingen aangeleerd in no time, steigeren op commando liggen op commando, een ruiter dragen de eisen van de wedstrijd onderdelen en ga maar door maar een tijdje op stal staat zou dan niet lukken.... 8-) 8-)


Sorry, maar dit vind ik een zeer kromme redenering. Je kunt een olifant ook aanleren van op zijn voorpoten te gaan staan, wil dat dan zeggen dat het OK is om dat te doen?
Een paard is er niet voor gemaakt om uren aan een stuk in een klein hok opgesloten te staan. Ik vind het nogal vreemd om al die honderdduizenden paarden die ons land rijk is, dan maar te gaan ophokken voor een handvol wolven. Sluit dan je geliefde wolven in een hok op, die zullen het ook wel gewend worden. :roll:

Born to slide, forced to work

mysa

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 17:05

Zoals ik zei: ik heb lang geoefend, stress blijft!
En verder: ze zouden dan niet alleen 's avonds en 's nachts op stal moeten maar ook iedere keer als ik buitenshuis werk of boodschappen doe of weet ik veel. Daarnaast, met meerdere roedels en niet-schuwe wolven, kunnen de honden ook niet meer in de tuin zonder dat ik er bij ben. Wat een leven joh.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 17:10

Sorry, maar dit vind ik een zeer kromme redenering. Je kunt een olifant ook aanleren van op zijn voorpoten te gaan staan, wil dat dan zeggen dat het OK is om dat te doen?
Een paard is er niet voor gemaakt om uren aan een stuk in een klein hok opgesloten te staan. Ik vind het nogal vreemd om al die honderdduizenden paarden die ons land rijk is, dan maar te gaan ophokken voor een handvol wolven. Sluit dan je geliefde wolven in een hok op, die zullen het ook wel gewend worden. :roll:[/quote]

dat klein maak jij er weer van, dat jij je paard in een box van 1.80 x 1.80 zet kan ik nix aan doen, er bestaan ook loopstallen van 10 x 10 of meer die binnen zijn en afgesloten. Dus das ook weer krom. Meer van niet willen dan niet kunnen.

En al die paarden hebben al honderden jaren in boxen en stands gestaan, ze gaan er echt niet gelijk dood aan ff de nacht naar binnen. Door een wolf aangevallen en opgegeten heeft 1 uitkomst... dan zijn ze wel dood dus wat heb je liever???? Nou ik weet het wel, mijne gaat net als altijd gewoon zijn box in.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 17:11

Kuggur schreef:
Minimum eisen voor een veilige wolf omheining.https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 3527153776
8 feet = 2.40 meter (twee keer zo hoog als in de adviezen van die nitwits die zich "deskundig" noemen). Ingegraven gewapend beton barrierre, 60 cm diep.
Geen probleem _O-

Dat gaas op de grond kan ook, mits het goed vast zit aan de rechtopstaande omheining. Dieren die ergens in willen graven zo dicht mogelijk bij waar ze er in willen, dus tegen de barriere aan ipv er verder vandaan en zo ondiep mogelijk (gaas omhoog drukken dus naast er onderdoor graven). Het er onderdoor graven deel is vrij makkelijk op te vangen met een rol simpel kippengaas (toch vrijwel nergens anders goed voor), want pijnlijke pootjes stopt drang tot graven wel. Het springen is een stuk lastiger te stoppen, 1,80m + uitstekende stukken mag hier vaak inderdaad niet en dat is naast de kosten. 1.20m mag meestal, 1.35m is al advies Gallagher voor paarden binnen houden. Denk dat je met 1.50m nog meestal weg komt qua regels overheid/gemeente, en dan zo slecht mogelijk zichtbare bovenste draad, zodat inschatten hoogte lastig is (en minder gemiep over vervuiling uitzicht). Dus gladdraad ipv 4cm breed lint wat zo mooi als "kijk zo hoog moet je springen" markering kan dienen.
Hekwerken zoals in die link hebben ivm hoogte en soort gaas een bovenstang en als ze die kunnen bereiken, dan wordt het een klimmuur ipv hek. Vandaar dus de stroomdraden en goed nadenken over combi stevigheid, zichtbaarheid en vooral niet willen aanraken factor. En dan nog is er hoe dan ook geen 100% garantie.

Schapen hier moesten toch een groter slecht weer/gras op/aflammer stuk hebben, en omheining heeft aandacht nodig, even goed puzzelen dus.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 17:24

pol013 schreef:
Ik weet niet of de mening van een randstedeling niet moet tellen. Maar het is ook een beetje gek als ze vanuit hun flat op 10 hoog/hip appartement/grachtenpand mogen beslissen waar ik als buitengebied bewoner maar mee heb te dealen.

Of is dat nou heel raar?

En over dat de plattelandsbewoner niet begaan is met natuur een milieu? Weet je waar het gros van de zonnepanelen liggen? Juist: op het dak van een boer.


Ja dat is raar, want je vindt vooroordelen over plattelandsbewoners verkeerd, maar denkt zelf wel dat iedereen in de randstad in een appartement tien hoog woont...

En dan vraag ik me af, waar hoor ik volgens jou bij? Lange tijd in de randstad gewoond, maar ook in het oosten van het land in het buitengebied met eigen grond en dieren aan huis. Wanneer heeft iemand volgens jou recht van spreken?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 17:27

speurneusc schreef:
Sorry, maar dit vind ik een zeer kromme redenering. Je kunt een olifant ook aanleren van op zijn voorpoten te gaan staan, wil dat dan zeggen dat het OK is om dat te doen?
Een paard is er niet voor gemaakt om uren aan een stuk in een klein hok opgesloten te staan. Ik vind het nogal vreemd om al die honderdduizenden paarden die ons land rijk is, dan maar te gaan ophokken voor een handvol wolven. Sluit dan je geliefde wolven in een hok op, die zullen het ook wel gewend worden. :roll:


dat klein maak jij er weer van, dat jij je paard in een box van 1.80 x 1.80 zet kan ik nix aan doen, er bestaan ook loopstallen van 10 x 10 of meer die binnen zijn en afgesloten. Dus das ook weer krom. Meer van niet willen dan niet kunnen.

En al die paarden hebben al honderden jaren in boxen en stands gestaan, ze gaan er echt niet gelijk dood aan ff de nacht naar binnen. Door een wolf aangevallen en opgegeten heeft 1 uitkomst... dan zijn ze wel dood dus wat heb je liever???? Nou ik weet het wel, mijne gaat net als altijd gewoon zijn box in.[/quote]

Worden we persoonlijk? Hoe weet jij hoe mijn boxen eruit zien? Hoe weet jij wat ik al dan niet wil of kan? Mijn boxen zijn 4X4, met uitneembaar tussenschot, zodat ze aangepast kunnen worden naar 4X8. Ben benieuwd naar de jouwe. :)
En nee, ik vind het niet OK om mijn merries met veulens daar 's nachts in op te hokken omdat jij, samen met nog een aantal anderen, vinden dat het OK is om hier een roedel wolven te laten rondstruinen. Bovendien lopen mijn paarden in de warme zomer liever 's nachts buiten en komen ze liever overdag binnen.
En omdat je het zo vriendelijk vraagt wat ik liever heb: ik heb liever dat die wolven hier helemaal niet komen!
Paarden hebben inderdaad al honderden jaren in boxen en stands opgesloten gestaan, dat klopt. Gelukkig zijn we ondertussen al zover geciviliseerd dat dierenwelzijn ook belangrijk geworden is.
20 jaar geleden mocht je een tijger in een cirkus ook door een brandende hoepel laten springen.

@Nikass : iedereen heeft recht van spreken. Maar de ene weet beter hoe het er in de praktijk aan toegaat dan de andere. Misschien is de mening van mensen die er middenin zitten net iets belangrijker dan de mening van de roepers die het alleen van op afstand kennen.
edit: typo

Born to slide, forced to work

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 17:29

Mensen, kunnen we de discussie weer even naar niveau tillen?

Rizette
Berichten: 4329
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 18:40

Hasjam Poe ik reageer wat laat op jouw kranten artikel maar dat gaat dus over een Duitse wolfwering? De eisen zijn in Duitsland anders dan in Nederland. Ik meende dat je een Nederlands voorbeeld had van een wolfwerende omheining die niet bleek te werken. Heb je die ook?

Rizette
Berichten: 4329
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 18:41

sevke schreef:
speurneusc schreef:
Sorry, maar dit vind ik een zeer kromme redenering. Je kunt een olifant ook aanleren van op zijn voorpoten te gaan staan, wil dat dan zeggen dat het OK is om dat te doen?
Een paard is er niet voor gemaakt om uren aan een stuk in een klein hok opgesloten te staan. Ik vind het nogal vreemd om al die honderdduizenden paarden die ons land rijk is, dan maar te gaan ophokken voor een handvol wolven. Sluit dan je geliefde wolven in een hok op, die zullen het ook wel gewend worden. :roll:


dat klein maak jij er weer van, dat jij je paard in een box van 1.80 x 1.80 zet kan ik nix aan doen, er bestaan ook loopstallen van 10 x 10 of meer die binnen zijn en afgesloten. Dus das ook weer krom. Meer van niet willen dan niet kunnen.

En al die paarden hebben al honderden jaren in boxen en stands gestaan, ze gaan er echt niet gelijk dood aan ff de nacht naar binnen. Door een wolf aangevallen en opgegeten heeft 1 uitkomst... dan zijn ze wel dood dus wat heb je liever???? Nou ik weet het wel, mijne gaat net als altijd gewoon zijn box in.


Worden we persoonlijk? Hoe weet jij hoe mijn boxen eruit zien? Hoe weet jij wat ik al dan niet wil of kan? Mijn boxen zijn 4X4, met uitneembaar tussenschot, zodat ze aangepast kunnen worden naar 4X8. Ben benieuwd naar de jouwe. :)
En nee, ik vind het niet OK om mijn merries met veulens daar 's nachts in op te hokken omdat jij, samen met nog een aantal anderen, vinden dat het OK is om hier een roedel wolven te laten rondstruinen. Bovendien lopen mijn paarden in de warme zomer liever 's nachts buiten en komen ze liever overdag binnen.
En omdat je het zo vriendelijk vraagt wat ik liever heb: ik heb liever dat die wolven hier helemaal niet komen!
Paarden hebben inderdaad al honderden jaren in boxen en stands opgesloten gestaan, dat klopt. Gelukkig zijn we ondertussen al zover geciviliseerd dat dierenwelzijn ook belangrijk geworden is.
20 jaar geleden mocht je een tijger in een cirkus ook door een brandende hoepel laten springen.

@Nikass : iedereen heeft recht van spreken. Maar de ene weet beter hoe het er in de praktijk aan toegaat dan de andere. Misschien is de mening van mensen die er middenin zitten net iets belangrijker dan de mening van de roepers die het alleen van op afstand kennen.
edit: typo[/quote]
Heb je nog het idee dat wolven alleen s nachts aanvallen? Een boer is op klaarlichte dag achter de wolf aan moeten rennen om hem te verjagen bij zijn schapen.

Rizette
Berichten: 4329
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 18:43

tamary schreef:
Kuggur schreef:
Minimum eisen voor een veilige wolf omheining.https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 3527153776
8 feet = 2.40 meter (twee keer zo hoog als in de adviezen van die nitwits die zich "deskundig" noemen). Ingegraven gewapend beton barrierre, 60 cm diep.
Geen probleem _O-

Dat gaas op de grond kan ook, mits het goed vast zit aan de rechtopstaande omheining. Dieren die ergens in willen graven zo dicht mogelijk bij waar ze er in willen, dus tegen de barriere aan ipv er verder vandaan en zo ondiep mogelijk (gaas omhoog drukken dus naast er onderdoor graven). Het er onderdoor graven deel is vrij makkelijk op te vangen met een rol simpel kippengaas (toch vrijwel nergens anders goed voor), want pijnlijke pootjes stopt drang tot graven wel. Het springen is een stuk lastiger te stoppen, 1,80m + uitstekende stukken mag hier vaak inderdaad niet en dat is naast de kosten. 1.20m mag meestal, 1.35m is al advies Gallagher voor paarden binnen houden. Denk dat je met 1.50m nog meestal weg komt qua regels overheid/gemeente, en dan zo slecht mogelijk zichtbare bovenste draad, zodat inschatten hoogte lastig is (en minder gemiep over vervuiling uitzicht). Dus gladdraad ipv 4cm breed lint wat zo mooi als "kijk zo hoog moet je springen" markering kan dienen.
Hekwerken zoals in die link hebben ivm hoogte en soort gaas een bovenstang en als ze die kunnen bereiken, dan wordt het een klimmuur ipv hek. Vandaar dus de stroomdraden en goed nadenken over combi stevigheid, zichtbaarheid en vooral niet willen aanraken factor. En dan nog is er hoe dan ook geen 100% garantie.

Schapen hier moesten toch een groter slecht weer/gras op/aflammer stuk hebben, en omheining heeft aandacht nodig, even goed puzzelen dus.

Hoe moet dat gaas op de grond dan vast aan de omheining met stroom er op waar onderdoor gemaaid moet worden om het stroom op de onderste draad te houden?

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:01

Ik vind het bizar hoe erg mensen zich opfokken over een meningsverschil. We blijven altijd houden dat A een andere mening heeft dan B, waarom dan gelijk zo persoon en aangevallen reageren?

Duidelijk komkommertijd.

mysa

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:05

Van de kant van de dierenhouders is het, denk ik, geen verveling hoor. Ikzelf probeer niet al te heftig te reageren maar de nonchalance van de pro-wolf mensen en hun zogenaamde instant-oplossingen en het 'Waarom doen jullie zo moeilijk' storen mij wel. Een klein beetje inlevingsvermogen zou wonderen doen en de discussie alleen maar constructiever maken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, DotBot en 41 bezoekers