Pikeur Rick Ebbinge wereldkampioen beroepsrijders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

Pikeur Rick Ebbinge wereldkampioen beroepsrijders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-19 12:54

*rtv drenthe / noordtrot
Draf- en Rensport
Ingezonden door Westernfreak
Afbeelding

Rick Ebbinge uit Eext is vrijdagmiddag in Zweden wereldkampioen bij de beroepsrijders geworden. Na vierentwintig koersen hield hij de Canadees Doug McNair en Ulf Ohlsson uit Zweden achter zich.

Na vijf van de zes wedstrijddagen zakte de Drent weg naar de zesde plaats. Maar vrijdag viel alles op z'n plek.

Het WK is vorige week vrijdag begonnen en ging over zes wedstrijddagen. Bijzonder aan dit kampioenschap is dat de pikeurs met Zweedse paarden rijden die korte tijd voor het toernooi worden toegewezen.

Ebbinge bereidt zich voor op basis van videobeelden van de paarden. Hij analyseert het gedrag van zijn eigen paard en dat van de tegenstanders. Pas tijdens de warming-up leert een pikeur z'n paard echt kennen. Er worden op het WK koersen met dravers en met koudbloeden gereden.

Ebbinge vertelt na zijn overwinning: ,,Toen ik de finish overkwam wist ik dat het goed zat, maar toch wilde ik de puntentelling even afwachten. Dat je wordt uitgeroepen tot wereldkampioen is nog niet echt te bevatten, een beetje onwerkelijk. Als kind droom je ervan om ooit wereldkampioen te worden. Als het dan lukt, geeft dat een heel bijzonder gevoel. Ook omdat je de eerste Nederlander bent die de wereldtitel naar Nederland brengt. Dat is echt geweldig.”

Aan de wereldtitelstrijd in Zweden deden twaalf pikeurs mee. De koersen werden op vijf verschillende locaties verreden.

Afgelopen jaar won Ebbinge voor de vijfde keer op rij de Nederlandse titel bij de beroepsrijders. Hij is in dienst bij het entrainement van Jeroen Engwerda in Biddinghuizen.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 22:06

Echt zó goed van Rick Ebbinge! _/-\o_

Voor wie het leuk vindt, eerder dit jaar was RTV Drenthe al eens bij Engwerda op stal om met Ebbinge te praten.



Marigold

Berichten: 12575
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:08

Late reactie want zie dit nu pas, maar wat een mooie docu!
Rick Ebbinge is nu actief in Zweden maar heeft ook al weer meegedaan op Victoriapark Wolvega. Dat was echt gaaf om mee te maken, toch een bn-er, zo voelt het wel.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Pikeur Rick Ebbinge wereldkampioen beroepsrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:12

Ik zie dit topic ook nu pas, maar wat een interessante manier om een WK te rijden. Dat maakt de pikeur echt een focus punt, anders is het toch vaak de combinatie. Lijkt me moeilijk om het beste te halen uit zo veel verschillende paarden en dan ook nog koudbloeden en warmbloeden.
Knap hoor!

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:26

*\o/* zie het ook nu pas. Wat een enorme prestatie is dit!! Proficiat en prachtig.