Corona update: aanscherping maatregelen paardensport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Corona update: aanscherping maatregelen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 00:26

KNHS.nl
Sport

Afbeelding
Foto: Raphael Macek Photography/ Flickr


Zojuist heeft de Nederlandse overheid besloten per direct aangescherpte maatregelen door te voeren in de strijd tegen verdere verspreiding van het coronavirus. “Nederland gaat de komende vijf weken in een lockdown”, aldus Premier Rutte. De verscherpte maatregelen gaan dinsdag 15 december. De maatregelen hebben ook invloed op de sport. Alle binnensportlocaties worden gesloten. Er kan nog wel buiten gesport worden in groepjes van maximaal twee personen met inachtneming van 1,5 meter onderlinge afstand. De lockdown heeft ook effect op de paardensport. Belangrijkste aanscherpingen op de huidige maatregelen is dat er niet binnen mag worden paardgereden en dat groepslessen voor volwassenen niet zijn toegestaan.

Paardensportaanbieders mogen georganiseerde paardensportactiviteiten onder begeleiding aan blijven bieden aan kinderen tot en met 17 jaar, mits dit in de buitenlucht gebeurt. Er mogen geen ouders langs de rijbaan staan en de kantines blijven gesloten. Bij klachten zoals koorts, hoesten of verkoudheid geldt ook voor kinderen nog steeds: blijf thuis.

Individueel paardrijden en privélessen zijn toegestaan voor volwassenen vanaf 18 jaar in de buitenrijbaan.
Overzicht van alle maatregelen die gelden voor de paardensport VAN 15 DECEMBER tot en met 19 januari 2021:

Op basis van hetgeen er nu bekend is gelden de volgende maatregelen voor de paardensport. Zodra er meer details bekend zijn over de consequenties voor de paardensport komen de KNHS en FNRS zo spoedig mogelijk met een update. 

  • Paardrijden in de buitenlucht is toegestaan: voor volwassenen geldt een maximale groepsgrootte van 2 personen op 1,5 meter afstand. Meerdere groepjes van twee personen zijn toegestaan.
  • Er mogen geen groepslessen gegeven worden aan volwassenen. Ook niet in de buitenlucht. Privélessen zijn wel toegestaan. Groepslessen voor jeugd t/m 17 jaar zijn buiten toegestaan.
  • Paardrijden in een binnensportaccommodatie is niet toegestaan.
  • Er worden geen wedstrijden verreden, vanaf 17 december geldt een uitzondering voor topsportcompetities. Jeugd t/m 17 jaar mogen onderlinge wedstrijden rijden.
  • Buitenritten zijn toegestaan. Voor volwassenen geldt een maximale groepsgrootte van twee personen. Meerdere groepjes van twee personen zijn toegestaan.
  • Kinderen en jeugd tot en met 17 jaar hoeven tijdens het sporten onderling geen 1,5 meter afstand te houden. Zij mogen in groepen buiten blijven paardrijden, buitenritten maken en lessen in een buitenrijbaan.
  • Na afloop van de les of training geldt, voor iedereen vanaf 13 jaar, de maximale samenkomst- en gezelschapsgrootte van twee personen.
  • Paardensportactiviteiten (bijvoorbeeld voor trainingsdoeleinden, zoals oefenspringen, oefendressuur en meetmomenten) zijn niet toegestaan.
  • Paardensportaccommodaties blijven open voor de noodzakelijke verzorging van de paarden. De paarden mogen gereden worden in de buitenrijbaan onder bovenstaande voorwaarden.
  • Er mag geen publiek (ook geen ouders) aanwezig zijn bij paardensportactiviteiten. Dit geldt ook voor lessen. Voor noodzakelijke ondersteuning of hulp bij bijvoorbeeld het opzadelen of opstappen kan een uitzondering worden gemaakt.
  • Sportkantines, horeca, kleedkamers en douches op sportaccommodaties zijn gesloten.
  • Voor iedereen van 13 jaar en ouder geldt een mondkapjesplicht voor publieke binnenruimtes.
  • Reisbewegingen moeten zo veel mogelijk worden beperkt.

Meer duidelijkheid nodig over gebruik binnenrijbaan
Vanuit de overheid is het voor alle sporten niet toegestaan gebruik van de binnensportaccommodatie, dit geldt dus ook voor een binnenrijbaan bij paardensportaccommodaties. KNHS en FNRS realiseren zich dat dit in het huidige seizoen voor onwenselijke en onveilige situaties kan zorgen. Daarom proberen we snel meer duidelijkheid te krijgen over een mogelijk uitzondering voor het gebruik van de binnenrijbaan op paardensportaccommodaties.

Wij adviseren gemeentes en veiligheidsregio’s dringend om paardrijden in de binnenrijbaan op paardensportaccommodaties toe te staan. Paarden moeten bewegen omwille van gezondheid en welzijn. Het berijden van paarden is hier een belangrijk onderdeel van, dit zomaar stopzetten kan ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid van het paard. Daarnaast zijn de meeste binnenrijbanen grote, natuurlijk geventileerde hallen. Paardrijden is een individuele sport waarbij de anderhalve meter goed gewaarborgd kan worden. Omwille van veiligheid van mens en dier is het verstandig om in dit seizoen het paardrijden in de binnenrijbaan voor alle leeftijden toe te staan. Uiteraard met in achtneming van de geldende maatregelen voor de sport.

Lokale verschillen
Paardensportaccommodaties en sportverenigingen kunnen afspraken maken met hun gemeente of veiligheidsregio. Hierdoor kunnen er verschillen tussen gemeenten ontstaan. Het is dus belangrijk om bij je gemeente te informeren wat er in jouw omgeving geldt. Ga in gesprek en bespreek wat mogelijk is op je vereniging, stal of manege binnen de huidige maatregelen. Neem altijd beslissingen die in lijn zijn met de overheidsmaatregelen.


Onder voorbehoud van wijzigingen, uitgebreid overzicht volgt 15 december

Bovenstaande informatie is gebaseerd op de informatie die op dit moment bij ons bekend is. Hier kunnen de komende dagen nog wijzigingen op komen. Dinsdag 15 december komen de KNHS en FNRS met een uitgebreid overzicht met vragen en antwoorden over de maatregelen die de komende weken gelden voor de paardensport. Wij blijven dit overzicht actualiseren indien nodig.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 00:34

Ja ik dacht al alleen in de buitenbaan reserveer maar alvast wat ziekenhuis bedden voor iedere ruiter of amazone die in dit seizoen verplicht buiten moet rijden en door een fris paard er af wordt gekletterd.
En dan nog de rijbanen zijn over het algemeen goed geventileerd, dus rijden kan wel, alleen in de stallen wat meer afstand en eventueel met opzadelen mondkapjes.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 00:49

Wat een gedoe weer..als ze nu een logische regels instellen hebben mensen misschien nog zin om zich eraan te houden.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 00:57

Op de manege hier is de rijbaan buiten gewoon te nat om in te rijden. Helaas hebben ze ook te weinig wei om ze nu allemaal buiten in de wei te kunnen zetten. Dat wordt snel een modderpoel. Dat zal losgooien in de binnen- en buitenbak en de paddock worden. En groepjes om en om op de wei. Veel kinderen helpen op de manege met uitmesten en paarden binnen en buiten zetten in ruil voor vrijrijden op een pony naar keuze. Nu ze niet meer mogen komen gaat ze veel werk alleen moeten doen. Paardjes die van 2 uur per dag werk ineens stilgezet worden ...

Wij hebben een wei en 2 stallen leeg staan. We hebben voorgesteld dat ze 2 paarden of pony's hier mag plaatsen. Verzorgen, voer en bodembedekking nemen wij dan op ons. Wij hebben er immers ook plezier van en zij 2 stallen minder om uit te mesten en even 2 mondjes minder om te voeren.
In het voorjaar is de manege ook even dicht geweest en toen heeft ze hier en daar (wel geschikte plaatsen!) koppeltjes paarden bij klanten mogen zetten.

Bloodymary
Berichten: 4533
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Corona update: aanscherping maatregelen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 01:00

Binnensportaccommodaties zijn gesloten. Maar ik hoor mensen altijd zeggen dat paardrijden geen sport is. Dus...

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Corona update: aanscherping maatregelen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 07:24

Hier op stal is geen buiten rijbaan. Alleen binnen.... Hoop niet dat wij nu alleen buitenritjes mogen maken met die jonge frisse ponies.

Kabayo

Berichten: 13944
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Corona update: aanscherping maatregelen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 07:38

Huh? Kunnen de paarden tegenwoordig niet meer buiten bewegen? Dat is echt nieuw hoor...

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 07:44

Kabayo schreef:
Huh? Kunnen de paarden tegenwoordig niet meer buiten bewegen? Dat is echt nieuw hoor...


Echt hè. Wat een drama weer :+

Lekker zeiken om het zeiken. Wat denk je nou? Dat ze daar in Den Haag ineens uitzonderingen maken omdat je paard zogenaamd flipt in een buitenbak? Dan rij je maar lekker niet.

Poosje81
Berichten: 21193
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 07:49

Vayo schreef:
Op de manege hier is de rijbaan buiten gewoon te nat om in te rijden. Helaas hebben ze ook te weinig wei om ze nu allemaal buiten in de wei te kunnen zetten. Dat wordt snel een modderpoel. Dat zal losgooien in de binnen- en buitenbak en de paddock worden. En groepjes om en om op de wei. Veel kinderen helpen op de manege met uitmesten en paarden binnen en buiten zetten in ruil voor vrijrijden op een pony naar keuze. Nu ze niet meer mogen komen gaat ze veel werk alleen moeten doen. Paardjes die van 2 uur per dag werk ineens stilgezet worden ...

Wij hebben een wei en 2 stallen leeg staan. We hebben voorgesteld dat ze 2 paarden of pony's hier mag plaatsen. Verzorgen, voer en bodembedekking nemen wij dan op ons. Wij hebben er immers ook plezier van en zij 2 stallen minder om uit te mesten en even 2 mondjes minder om te voeren.
In het voorjaar is de manege ook even dicht geweest en toen heeft ze hier en daar (wel geschikte plaatsen!) koppeltjes paarden bij klanten mogen zetten.


Wat ik lees mogen ze t/m 17 jaar gewoon door met rijden/lessen en zelfs onderlinge wedstrijden, dus groot deel klantenbestand kan gewoon hart ophalen :j

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 07:51

Kabayo schreef:
Huh? Kunnen de paarden tegenwoordig niet meer buiten bewegen? Dat is echt nieuw hoor...


Ik dacht ook al, wauw.... Ziekenhuis bedden reserveren als je buiten moet rijden... Misschien eens kijken naar de manier van het houden van die paarden als ze dat niet aankunnen...

En dan bedoel ik vooral opmerking over de buitenbak. Buitenritten snap ik nog ergens als je geen verkeersmak paard hebt

Dingle_s

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 07:54

Stomme vraag.. maar hoe zit het dan met bijvoorbeeld vrijheidsdressuur in de binnenbak? Of grondwerk? En longeren?
Ik zit met een jong paard welke momenteel ontzettend fris is maar toch langzamerhand beleerd gaat worden. Onze buitenbaan is momenteel echt niet grappig...

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 08:04

proudmama schreef:
Ja ik dacht al alleen in de buitenbaan reserveer maar alvast wat ziekenhuis bedden voor iedere ruiter of amazone die in dit seizoen verplicht buiten moet rijden en door een fris paard er af wordt gekletterd.
En dan nog de rijbanen zijn over het algemeen goed geventileerd, dus rijden kan wel, alleen in de stallen wat meer afstand en eventueel met opzadelen mondkapjes.


Ik leef al mijn hele leven zonder binnenbanen in de winter, oké het is niet altijd ideaal, maar je kunt dit best overleven hoor.
We mogen in ieder geval nog iets!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 08:05

Hier ook die vraag dingle. Zijn bezig paard te beleren
Voornamelijk in de overdekte longeer/losgooibak. Vraag me af of dat ook niet mag. Ben je meestal alleen aan het longeren... Ga straks naar stal, en zal het weleens vragen.. Buitenbak is echt te nat...

Texas02

Berichten: 4588
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 08:05

Tancreda4 schreef:
Kabayo schreef:
Huh? Kunnen de paarden tegenwoordig niet meer buiten bewegen? Dat is echt nieuw hoor...


Ik dacht ook al, wauw.... Ziekenhuis bedden reserveren als je buiten moet rijden... Misschien eens kijken naar de manier van het houden van die paarden als ze dat niet aankunnen...

En dan bedoel ik vooral opmerking over de buitenbak. Buitenritten snap ik nog ergens als je geen verkeersmak paard hebt


Ik kan je vertellen dat je goed onderuit kunt gaan in een zware modderbak die al door 5 anderen voor je vertrapt en verreden is, en jij komt er nog eens met je jonge (of drukke) paard aan. Één kuiltje en je kunt goed hard over de kop gaan. Dus ja, de binnenbak lijkt mij ook een stuk veiliger. En "dan rijd je maar gewoon niet" lijkt me niet echt goed voor de paarden die goed in training staan. Echt de zoveelste domme maatregelen van Rutte & co.. Niet alleen voor de paardensport maar in het algemeen. Wat een ongelooflijk zooitje maken ze ervan.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Corona update: aanscherping maatregelen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 08:07

Gelukkig lees je dat knhs het er ook niet mee eens is en graag wil dat rijden in binnenbak toegestaan wordt.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Corona update: aanscherping maatregelen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 08:24

Ik hoop dat ze het erdoor krijgen. Wij hebben alleen een binnenbak. Buiten een longeerton die vol water staat. En een losgooibak waar je niet in kunt rijden en die ook te zwaar is voor m'n paard met artrose. Als hij 5 weken stil moet staan dan kan ie daarna door naar Nijkerk. Wandelen over het harde wil ik ook niet met artrose. Dus ik baal flink nu.

Dingle_s

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 08:27

Saskia9 schreef:
Hier ook die vraag dingle. Zijn bezig paard te beleren
Voornamelijk in de overdekte longeer/losgooibak. Vraag me af of dat ook niet mag. Ben je meestal alleen aan het longeren... Ga straks naar stal, en zal het weleens vragen.. Buitenbak is echt te nat...


Lastig he.. ik vind de regels zo onduidelijk. Want wat valt nou precies onder binnensport?
En precies. Wij zijn gezegend hier met drie ruime binnenbanen en 1 buitenbak. De buitenbak wordt eigenlijk alleen maar in de zomer gebruikt... en heeft geen gedraineerde bodem. Wat nu dus echt geen pretje is. Dat is vragen om blessures.

M_arjolein

Berichten: 1426
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 08:29

MyChoice schreef:
Ik hoop dat ze het erdoor krijgen. Wij hebben alleen een binnenbak. Buiten een longeerton die vol water staat. En een losgooibak waar je niet in kunt rijden en die ook te zwaar is voor m'n paard met artrose. Als hij 5 weken stil moet staan dan kan ie daarna door naar Nijkerk. Wandelen over het harde wil ik ook niet met artrose. Dus ik baal flink nu.


Idem dito hier.. heb er buikpijn van.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Corona update: aanscherping maatregelen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 08:49

Gut, ik rij mijn hele leven al in buitenbakken inclusief de jonge paarden en ook op niet perse geweldige bodems.
Enkel voor stallen die ook echt niets buiten hebben is het natuurlijk niet tof, maar anders, ach.

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Re: Corona update: aanscherping maatregelen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 08:50

Lekker makkelijk om te zeggen dat mensen niet zo moeten zeuren als ze een redelijk/goede buitenbak tot hun beschikking hebben..

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 08:54

Goh ik heb alleen een buitenbak maar ik snap echt wel dat mensen in het winterseizoen het prettig vinden om in een binnenbak te rijden en in mijn ogen is dat toch echt anders dan andere binnensport accomodaties. Dus hoop dat dir voor hen mag met in acht neming van fe overig geldende maatregelen.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 08:55

Sizzle schreef:
Gut, ik rij mijn hele leven al in buitenbakken inclusief de jonge paarden en ook op niet perse geweldige bodems.
Enkel voor stallen die ook echt niets buiten hebben is het natuurlijk niet tof, maar anders, ach.


Dit vind ik toch zó kort door de bocht.

Caresse07

Berichten: 9403
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 08:56

Ik rij zelf ook liever in de binnenbak in de wintermaanden, waarom zou ik me nat laten regenen als er een binnenbak is en omdat ik meestal in het donker rijd vind ik de verlichting in de binnenbak ook fijner.

En meestal rijd ik daar toch alleen rond de tijd dat ik op stal ben dus ik zie het probleem ook niet zo
eigenlijk.

Getup

Berichten: 8267
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Corona update: aanscherping maatregelen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:08

Sommige bodems zijn natuurlijk amper te rijden. Voor kinderlessen is het ook niet ongevaarlijk in de buitenbak.

Iedereen met n goede bodem die beweren niet buiten te kunnen omdat hun paard dan gek wordt .....die wennen er maar aan.

Kabayo

Berichten: 13944
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Corona update: aanscherping maatregelen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:09

Vroeger reden we allemaal tot de knieën in de blubber en zeurde ook niemand. De paardenwereld is veel te verwend