Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:00

In nl?

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:13

Link?

Rocamor

Berichten: 10852
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:30

Ja een wolf kan best link zijn. Dat blijkt wel uit de discussie hier.

yakari123

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:52

Laatst bijgewerkt door yakari123 op 06-06-20 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Berichten: 10852
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:54

Yakari, wellicht even erbij zetten dat de beelden als zeer schokkend ervaren kunnen worden.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:59


Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:05

Ik zal hier zeggen wat ik ook op Facebook heb geuit.
Het verbaast mij dat in Nederland schapen, ander vee en paarden onbewaakt ´snachts buiten blijven.
Als je dat bewust doet, moet je rekening houden met de risico´s daarvan en dat is eerder een persoon die je dier iets aan wil doen of stelen of het uitbreken van je dieren dan een wolven aanval. Het laatste kan zeker voor een verlies zorgen, maar honderd andere oorzaken ook.
Waarom dan een wolf als aartsvijand zien? Pas gewoon beter op je dieren, zou ik zeggen.
Zorg voor schaapherders met honden die wolven verjagen, hebben meteen weer wat mensen en honden werk en /of zorg dat ze ´snachts binnen staan of aan huis met een vorm van bewaking die afgaat als er iets onder je omheining door gaat.
Als je dieren je lief zijn, zorg je ervoor dat ze veilig zijn.

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:15

Babootje schreef:
Ik zag m langskomen, gauw weg geklikt. Te gruwelijk, arm arm dier.

Nog niet gevonden

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:27


speurneusc

Berichten: 5373
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:37

nep is het niet de foto is echt. Maar of het nu en in nl. is gebeurt is onbekend. Maar zoals je ziet de wolf hoeft niet te doden om aan zijn eten te komen...

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:51

Lusitana schreef:
Ik zal hier zeggen wat ik ook op Facebook heb geuit.
Het verbaast mij dat in Nederland schapen, ander vee en paarden onbewaakt ´snachts buiten blijven.
Als je dat bewust doet, moet je rekening houden met de risico´s daarvan en dat is eerder een persoon die je dier iets aan wil doen of stelen of het uitbreken van je dieren dan een wolven aanval. Het laatste kan zeker voor een verlies zorgen, maar honderd andere oorzaken ook.
Waarom dan een wolf als aartsvijand zien? Pas gewoon beter op je dieren, zou ik zeggen.
Zorg voor schaapherders met honden die wolven verjagen, hebben meteen weer wat mensen en honden werk en /of zorg dat ze ´snachts binnen staan of aan huis met een vorm van bewaking die afgaat als er iets onder je omheining door gaat.
Als je dieren je lief zijn, zorg je ervoor dat ze veilig zijn.

wat een onzin, in NL is al tientallen jaren geen gevaren geweest vanwege een wolf, zeker niet van een dier dat meerdere dieren dood om de 'lol' en niet om ze op te eten. De wolf hoort hier gewoon niet, NL is te klein voor een dier zoals hij, er zijn betere plekken voor een wolf om te leven en dat is niet in ons kikkerlandje. Ook al omhein je je hele weide met schrikdraad dan springt een wolf hier nog steeds makkelijk overheen. Schapen elke dag binnen zetten doet echt geen hond hier in NL.. en alsof schaapherders snachts de kudde kunnen bewaken :+ hier in NL hebben we meer te doen... ga zelf eens een dag mee met een herder en kudde de heide op, kijken of jij snachts wakker kan blijven...
Sowieso kan je situaties in het buitenland niet langs een meetlat gaan leggen voor je eigen land, kijk maar bijv. naar corona of andere gevallen, in ieder land gaan zaken op hun manier en wat daar past.. imo past een wolf hier echt niet

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:45

Het is echt niet alsof zonder wolf er nooit incidenten zijn geweest waarbij mensen vee verloren, kom op zeg. Is er geen wolf dan wel een hond.
Als je je vee niet tegen een wolf kunt beschermen, kun je het ook niet tegen een hond.
En ik heb het niet over schrikdraad. Ik heb het over een alarm.
En je hoeft als herder helemaal niet wakker te blijven. Je honden worden wakker en beginnen te blaffen en als het goed is verjagen ze de wolf. Of je brengt de kudde gewoon binnen.
Maar in Nederland doen ze liever aan groot en goedkoop en weinig werk. Nou dat is prima, maar dan zijn er concequenties zoals dieren verliezen. En dat kan ook door op de rug terecht komen en niet kunnen draaien of verdrinken bv.Of gewoon een mens die er een wegvangt om in de badkamer te slachten...
De wolf zorgt echt niet voor tientallen slachtoffers. Die pakken veel liever kleinere beesten.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:49

Wat een onzin Lusitana, die 40nogwat weetikhoeveel schapen vorige week, dat was dus geen wolf?

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:51

Een hond krijgt niet de kans om in de nacht meerdere dieren (zoals schapen) bij de keel kapot te bijten, dat is in NL in ieder geval nog nooit gebeurd en met een wolf ook niet, ja een paar honderd jaar geleden.. tot voor kort. De wolven zijn pas sinds een paar jaar geleden voor het eerst weer gesignaleerd na vele jaren van afwezigheid. Je kan makkelijk praten, maar als jij schapenboer bent en een paar honderd schapen hebt en er op een nacht tientallen voor 'de lol' door een wolf zijn doodgebeten dan praat je wel anders...

Een beroep als schaapherder betaald zo belabberd weinig dat je echt niet snachts met je honden kan gaan zitten 'waken' op een open veld. Om over ons klimaat nog maar te zwijgen, zie dat je in Portugal woont, tja, daar zou ik een heel jaar tussen m'n beesten kunnen slapen... vannacht is het hier 9 graden hoor... En ook een schapenboer verdiend (net als alle boeren in NL) echt een belachelijk bedrag voor het houden/verkopen van zijn dieren..

Misschien geeft dit filmpje je wat opheldering... https://www.facebook.com/watch/?v=3047634821942148

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 23:12

Haarbal schreef:
Wat een onzin Lusitana, die 40nogwat weetikhoeveel schapen vorige week, dat was dus geen wolf?

Wat zijn nou veertig schapen op jullie schapenbestand?
Weet je hoeveeel honden aanvallen daartegenover staat? Alle honden maar bannen?
En zef mogen jullie beesten bij de miljoenen slachten maar owee dals een wolf een beest pakt met een eigenaar dan is het plots verlies.Het draait allemaal om geld.

Maar ik vind het óók prima als jullie de wolf buiten proberen te houden, maar doe niet alsof je plots een reuze probleem hebt en er geen verliezen zijn zonder wolf.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 23:33

Zidore schreef:
Een hond krijgt niet de kans om in de nacht meerdere dieren (zoals schapen) bij de keel kapot te bijten, dat is in NL in ieder geval nog nooit gebeurd en met een wolf ook niet, ja een paar honderd jaar geleden.. tot voor kort.


http://radioeenhoorn.nl/996-klein-hondj ... ns-en-ried

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2785430 ... hapen-dood

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/233668/schapen

https://l1.nl/politie-schiet-honden-nee ... ?pagina=30

Honden doden schapen, wolven doden schapen, vossen doden schapen. Het blijven roofdieren die een makkelijke prooi zien.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 23:48

Zidore schreef:
Lusitana schreef:
Ik zal hier zeggen wat ik ook op Facebook heb geuit.
Het verbaast mij dat in Nederland schapen, ander vee en paarden onbewaakt ´snachts buiten blijven.
Als je dat bewust doet, moet je rekening houden met de risico´s daarvan en dat is eerder een persoon die je dier iets aan wil doen of stelen of het uitbreken van je dieren dan een wolven aanval. Het laatste kan zeker voor een verlies zorgen, maar honderd andere oorzaken ook.
Waarom dan een wolf als aartsvijand zien? Pas gewoon beter op je dieren, zou ik zeggen.
Zorg voor schaapherders met honden die wolven verjagen, hebben meteen weer wat mensen en honden werk en /of zorg dat ze ´snachts binnen staan of aan huis met een vorm van bewaking die afgaat als er iets onder je omheining door gaat.
Als je dieren je lief zijn, zorg je ervoor dat ze veilig zijn.

wat een onzin, in NL is al tientallen jaren geen gevaren geweest vanwege een wolf, zeker niet van een dier dat meerdere dieren dood om de 'lol' en niet om ze op te eten. De wolf hoort hier gewoon niet, NL is te klein voor een dier zoals hij, er zijn betere plekken voor een wolf om te leven en dat is niet in ons kikkerlandje. Ook al omhein je je hele weide met schrikdraad dan springt een wolf hier nog steeds makkelijk overheen. Schapen elke dag binnen zetten doet echt geen hond hier in NL.. en alsof schaapherders snachts de kudde kunnen bewaken :+ hier in NL hebben we meer te doen... ga zelf eens een dag mee met een herder en kudde de heide op, kijken of jij snachts wakker kan blijven...
Sowieso kan je situaties in het buitenland niet langs een meetlat gaan leggen voor je eigen land, kijk maar bijv. naar corona of andere gevallen, in ieder land gaan zaken op hun manier en wat daar past.. imo past een wolf hier echt niet



Ben het volledig met Lusitana eens! Degene die hun dieren onbewaakt laten overdag of snachts hebben de afgelopen jaren alleen maar geluk gehad dat ze niet zijn uitgebroken, losgelaten, gestolen, gebeten door een hond, bekogeld met vuurwerk..etc..etc...

Je bent verantwoordijk voor je dieren, eten, gezondheid en veilige verblijfplaats. Heb dat pagina’s geleden al gezegd. Maar geld, gemak, of tijd lijken de beperkingen voor velen. Of misschien ook wel desinterresse. Ineens doet iedereen alsof de wolf het enige gevaar is voor paarden onbewaakt buiten.

Nadat ze bij bij getracht hebben er 3 te stelen ( goddank voor mijn bullebak van een hengst ) staat niets nooit meer onbewaakt. En dat is 25 jaar geleden. paardendieven zijn er meer dan wolven. Daar al eens over nagedacht?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 00:19

Lusitana schreef:
Het is echt niet alsof zonder wolf er nooit incidenten zijn geweest waarbij mensen vee verloren, kom op zeg. Is er geen wolf dan wel een hond.
Als je je vee niet tegen een wolf kunt beschermen, kun je het ook niet tegen een hond.
En ik heb het niet over schrikdraad. Ik heb het over een alarm.
En je hoeft als herder helemaal niet wakker te blijven. Je honden worden wakker en beginnen te blaffen en als het goed is verjagen ze de wolf. Of je brengt de kudde gewoon binnen.
Maar in Nederland doen ze liever aan groot en goedkoop en weinig werk. Nou dat is prima, maar dan zijn er concequenties zoals dieren verliezen. En dat kan ook door op de rug terecht komen en niet kunnen draaien of verdrinken bv.Of gewoon een mens die er een wegvangt om in de badkamer te slachten...
De wolf zorgt echt niet voor tientallen slachtoffers. Die pakken veel liever kleinere beesten.

Laat me raden, geen enkele ervaring met het houden van schapen?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 00:24

Veulen84 schreef:
[
Honden doden schapen, wolven doden schapen, vossen doden schapen. Het blijven roofdieren die een makkelijke prooi zien.

Honden doden zeer zeer zelden schapen, want ze zijn niet wild, en zo goed als altijd met eigenaar onder appèl/aangelijnd als ze buiten zijn.
Vossen doden geen schapen ( als je het beter weet, geef me dan eens één link van filmpje van een vos die een schaap aanvalt...)
Wolven zijn de enige wilde predatoren die in Nederland een serieuze bedreiging zijn voor vee.

pillow
Berichten: 7796
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 00:30

Lusitana. Ik heb 8 ooien met lammetjes, daar ga ik geen herder of waakhond bijzetten. En het is erg tegen natuurlijk om die dieren s'nachts op stal te zetten ter bescherming tegen diefstal of wolven. Ze zitten binnen stroom draden en netten. s'nachts liggen ze achter het huis in de paddock. Lijkt mij toch redelijk veilig. Maar het blijkt dat de wolf zich nergens wat van aantrekt. Ik vind het een erg kortzichtige reactie van jou.

pillow
Berichten: 7796
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 00:31

Kuggur schreef:
Veulen84 schreef:
[
Honden doden schapen, wolven doden schapen, vossen doden schapen. Het blijven roofdieren die een makkelijke prooi zien.

Honden doden zeer zeer zelden schapen, want ze zijn niet wild, en zo goed als altijd met eigenaar onder appèl/aangelijnd als ze buiten zijn.
Vossen doden geen schapen ( als je het beter weet, geef me dan eens één link van filmpje van een vos die een schaap aanvalt...)
Wolven zijn de enige wilde predatoren die in Nederland een serieuze bedreiging zijn voor vee.

Kuggur het is wel bewezen dat in Nederland de meeste schapen gedood zijn door los lopende honden.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 00:50

Maar HOE wil je dat in godesnaam gaan doen dan? Hier is bvb een reizende kudde die de gebieden langs de beken en op industrieterreinen kort houdt. Die mensen werken met een verplaatsbare omheining. Dus voordat de schapen komen, komt er iemand de omheining zetten. Dat zijn witte prikpaaltjes met zeker 5 draden, met een flinke klap stroom er op.

Mijn hond (border mix) is gek op schapen, gek op schapenstront en gek op muizen vangen. Mijn hond is een keer over/door die omheining gegaan om een muisje te vangen. Op dat moment stond de stroomklok dermate ver weg en was er blijkbaar genoeg lekstroom door hoog gras, dat ze een verwaarloosbare klap gehad heeft. Terug naar de goeie kant was ook geen probleem. Een paar maand later stond op dezelfde plek de stroomklok een stuk dichterbij, en heeft ze een enorme optater gehad. Heeft ze nu respect voor stroomdraad? Nee hoor, als er aan de andere kant een muisje hoort dan durf ik te wedden dat ze weer over/tussen de draden zal gaan.

Het is een prachtig gezicht, de zwaluwen vliegen boven de schapen en pikken de vliegjes, de schapen houden het netjes kort. De poep is goed voor de insecten, en door de mest verspreiden ze zaden van wilde bloemen. De begraasde stukken zijn veel soortenrijker dan toen het nog met de trekker gemaaid werd.

Maar dan; jij ziet het voor je dat er een alarm op het draad komt wanneer er een dier onderdoor gaat. Hoe zie je dat voor je? Bestaat zoiets uberhaupt? En dan moet de eigenaar van de schapen (die ze dus niet aan huis heeft staan want het is een reizende kudde zoals gezegd) in de auto springen en hopen dat hij op tijd is om de wolf te verjagen voordat er 50+ dode schapen zijn? Of moet hij maar een tentje opzetten en erbij gaan zitten het hele jaar? En dan na een dag of 3 moet hij zijn afrastering van 2 meter hoog met alarmering en 6 stroomklokken gaan verplaatsen naar de volgende postzegel, en dan eerst alles glad afmaaien met de bosmaaier omdat er anders teveel lekstroom is, want die onderste draad moet immers op 10 cm...

We hebben het hier in NL over postzegeltjes die door (hobby) schapen kortgehouden worden. Maar als ik dat zo hoor dan zijn jullie voor alles asfalteren, en iedereen die genoeg geld heeft kan een complete vesting aanleggen bij huis voor de schapen. Denk dat je dan in NL heel snel geen schaap meer ziet. En waarvoor? Zodat een handjevol wolven vrij kan rondlopen?

Goed, dan zijn ze schapen onbereikbaar. Wat eet dat beest dan? Eerst de shetlanders en de veulens, lijkt me zo. Dan honden en katten, misschien iemands kippen of eenden als die nog niet achter slot en grendel zitten. En dan een kind op scouting kamp. Lijkt me een geweldig idee, die wolf in Nederland. :j

Nederland is een cultuurlandschap, en we hebben hier simpelweg geen plek. Tenzij ze er een paard de OVP in laten gaan, dan is dat probleem ook meteen opgelost.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 06:59

pillow schreef:
Kuggur schreef:
Honden doden zeer zeer zelden schapen, want ze zijn niet wild, en zo goed als altijd met eigenaar onder appèl/aangelijnd als ze buiten zijn.
Vossen doden geen schapen ( als je het beter weet, geef me dan eens één link van filmpje van een vos die een schaap aanvalt...)
Wolven zijn de enige wilde predatoren die in Nederland een serieuze bedreiging zijn voor vee.

Kuggur het is wel bewezen dat in Nederland de meeste schapen gedood zijn door los lopende honden.

Veel van de dode schapen door honden zijn bijv verdronken omdat ze de sloot ingejaagd werden ed. Ze hoeven niet allemaal dodelijke beten/aangevreten zijn om te overlijden aan de gevolgen van een aanval van een hond.

Dat is hier iig de ervaring.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:05

Haarbal: je houd de wolf niet binnen het ovp, die lacht zich een hoedje over de omheining, hoppa lekker makkelijk te pakken schaappies bij de boer ernaast.
Das toch veel vlotter als achter paarden of herten gaan rennen.

En als ze zich daar zouden kunnen voortplanten, is dat gebied in no time te klein en heb je hetzelfde probleem als ze nu al hebben in dat gebied, alleen dan met wolven erbij.

Maar wellicht dat Staatsbosbeheer daar wel mag schieten op de wolf.

Zag trouwens ergens een photoshop van Roodkapje op het pretpark Brabant met een uzi in haar armen met eronder:
Wolf: Nog maar 20 km :D

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:15

Wauw wat een kortzichtigheid. Ik verbaas me er over dat er mensen zijn die denken dat hun dier s nachts meer risico loopt dan overdag qua honden, loslaten etc.