11 mei: Paardrijlessen in de buitenlucht weer toegestaan

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

11 mei: Paardrijlessen in de buitenlucht weer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-20 08:41

KNHS
Algemeen


Tijdens de persconferentie van het kabinet op woensdag 6 mei heeft premier Rutte met een routekaart perspectief geboden voor verschillende sectoren in Nederland. Hierbij is aangekondigd dat na 11 mei niet-contactsporten, zoals paardrijden, voor alle leeftijden buiten weer mogen, mits de 1,5 meter gewaarborgd blijft. Wedstrijden zijn nog niet toegestaan. Dit lijkt wederom goed nieuws voor een groot deel van de hippische ondernemers en verenigingen.

De komende dagen werken de KNHS en FNRS samen met NOC*NSF, het Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS) en Vereniging van Sport en Gemeenten (VSW) gezamenlijk een nieuw algemeen sportprotocol en sportspecifiek-protocol voor paardrijden uit die door verenigingen, paardensportaccommodaties, ondernemers en gemeentes gebruikt kunnen worden om de sport op hun locatie goed in te richten naar de eisen van de anderhalvemetersamenleving.

Daarnaast komen zij de komende dagen met een update over de geldende maatregelen in de paardensport vanaf 11 mei.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


fohadie
Berichten: 4262
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:02

Huh? Paardrijden in de buitenlucht is nooit verboden geweest in Nederland? Je mag gewoon buitenritten maken hoor. Alleen niet met een groep. Ook mag je in de buitenbak rijden, zolang je met niet meer dan drie personen bent en afstand hebt.

Of wordt er bedoelt dat er weer lesgegeven mag worden in een buitenbak? Door een instructrice van buitenaf?

Misschien kan de titel aangepast worden en het bericht wat verduidelijkt?

xxxmh

Berichten: 3459
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:06

fohadie schreef:
Huh? Paardrijden in de buitenlucht is nooit verboden geweest in Nederland? Je mag gewoon buitenritten maken hoor. Alleen niet met een groep. Ook mag je in de buitenbak rijden, zolang je met niet meer dan drie personen bent en afstand hebt.

Of wordt er bedoelt dat er weer lesgegeven mag worden in een buitenbak? Door een instructrice van buitenaf?

Misschien kan de titel aangepast worden en het bericht wat verduidelijkt?


Manegelessen

♡ Summer ♡
B+11 L1+3

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:06

xxxmh schreef:
fohadie schreef:
Huh? Paardrijden in de buitenlucht is nooit verboden geweest in Nederland? Je mag gewoon buitenritten maken hoor. Alleen niet met een groep. Ook mag je in de buitenbak rijden, zolang je met niet meer dan drie personen bent en afstand hebt.

Of wordt er bedoelt dat er weer lesgegeven mag worden in een buitenbak? Door een instructrice van buitenaf?

Misschien kan de titel aangepast worden en het bericht wat verduidelijkt?


Manegelessen


En lessen bij de rijverenigingen

fohadie
Berichten: 4262
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:07

xxxmh schreef:
fohadie schreef:
Huh? Paardrijden in de buitenlucht is nooit verboden geweest in Nederland? Je mag gewoon buitenritten maken hoor. Alleen niet met een groep. Ook mag je in de buitenbak rijden, zolang je met niet meer dan drie personen bent en afstand hebt.

Of wordt er bedoelt dat er weer lesgegeven mag worden in een buitenbak? Door een instructrice van buitenaf?

Misschien kan de titel aangepast worden en het bericht wat verduidelijkt?


Manegelessen


Maar dat staat er niet. Er staat paardrijden in de buitenlucht en dat mocht de hele tijd al. :Y)

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:09

In het nieuwsbericht staat 'hippische ondernemers en verenigingen', dus commercieel of in clubverband. Dat mocht een tijd niet, maar nu dus wel weer. Individueel, met zijn tweeën of als gezin in een groepje rijden is idd niet verboden geweest.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Amado
Berichten: 1323
Geregistreerd: 22-01-15

Re: 11 mei: Paardrijden in de buitenlucht weer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:11

Betekent dit dat we dan ook weer met meerdere op buitenrit mogen? Agz manege paarden ook met zn 20 in 1 bak lopen.
En hoe zit het met mennen? Mag mijn groom weer mee? Wellicht weet iemand van jullie het

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:13

Amado schreef:
Betekent dit dat we dan ook weer met meerdere op buitenrit mogen? Agz manege paarden ook met zn 20 in 1 bak lopen.
En hoe zit het met mennen? Mag mijn groom weer mee? Wellicht weet iemand van jullie het


Ik zou dit afwachten:

Citaat:
De komende dagen werken de KNHS en FNRS samen met NOC*NSF, het Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS) en Vereniging van Sport en Gemeenten (VSW) gezamenlijk een nieuw algemeen sportprotocol en sportspecifiek-protocol voor paardrijden uit die door verenigingen, paardensportaccommodaties, ondernemers en gemeentes gebruikt kunnen worden om de sport op hun locatie goed in te richten naar de eisen van de anderhalvemetersamenleving.

Daarnaast komen wij de komende dagen met een update over de geldende maatregelen in de paardensport vanaf 11 mei.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:16

20 in een 1 bak is wel overdreven hoor. Op onze manege lopen er nooit meer dan 8 paarden in 1 les.

Maar het gaat inderdaad om de groepslessen die zijn weer toegestaan.

Je groom mee op de wagen lijkt mij niet tenzij je uit hetzelfde gezin komt ivm de 1,5 meter afstand die nog steeds geld.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:17

Mennen kan wel als je maar niet naast elkaar op de bok zit. Je moet 1,5 m uit elkaar zitten.
Dus 1 op de bok en de ander achterin.

Kom je uit één huishouden dan mag je wel naast elkaar zitten.

xxxmh

Berichten: 3459
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:19

Amado schreef:
Betekent dit dat we dan ook weer met meerdere op buitenrit mogen? Agz manege paarden ook met zn 20 in 1 bak lopen.
En hoe zit het met mennen? Mag mijn groom weer mee? Wellicht weet iemand van jullie het


20? Nog nooit gezien..

♡ Summer ♡
B+11 L1+3

Amado
Berichten: 1323
Geregistreerd: 22-01-15

Re: 11 mei: Paardrijden in de buitenlucht weer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:23

Bij wijze van.... met zn 12 ie ik ze in geval wel in de lessen.
Met mennen is er geen 1,5 meter afstand, was ook verboden (nagevraagd bij knhs) als de groom niet in hetzelfde huishouden woont. Want al zit ze achterop is er nog geen 1,5 meter afstand dus vandaar mijn vraag :)

Ik wacht de specifieke regels wel even af

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: 11 mei: Paardrijden in de buitenlucht weer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:40

Fijn nieuws voor alle maneges, rijverenigingen en andere ondernemers! Ik hoop stiekem dat het allemaal zo door blijft gaan en we misschien zelfs voor 1 september al een klein wedstrijdje mee mogen nemen

kimwilliam

Berichten: 1145
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:40

_Lobke_ schreef:
Fijn nieuws voor alle maneges, rijverenigingen en andere ondernemers! Ik hoop stiekem dat het allemaal zo door blijft gaan en we misschien zelfs voor 1 september al een klein wedstrijdje mee mogen nemen


hoop het ook, het klinkt alleen nog zo ver weg

-Kimmy Shots-
william Motafko ( v. Nando ) B+14 l1+11 l2+..
Chanorka ( v. tuschinski ) PSG/Inter 1 ... mommy to be : [KS-MK] unforgettable change - Chanorka x Negro

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: 11 mei: Paardrijden in de buitenlucht weer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:49

Bij ons vind je weleens meer dan 20 paarden in de bak. Het record staat op 44. Maar dat zijn dan wel (gelegenheids)carrouselgroepen. Huidige groep bestaat uit 22 combinaties, die trainingen gaan dus voorlopig ook niet door.
Gelukkig voor de maneges (en de klanten!) mogen de gewone lessen in buitenbakken vanaf 11 mei weer allemaal. Tenminste, met de nodige voorzorgsmaatregelen, want we zijn er nog lang niet vanaf. Als mensen nu te snel te nonchalant worden kan de boel natuurlijk zo weer dicht worden gegooid, dus ik hoop wel dat iedereen z'n verstand blijft gebruiken.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


YoniB

Berichten: 121
Geregistreerd: 12-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:31

Amado schreef:
Betekent dit dat we dan ook weer met meerdere op buitenrit mogen? Agz manege paarden ook met zn 20 in 1 bak lopen.
En hoe zit het met mennen? Mag mijn groom weer mee? Wellicht weet iemand van jullie het


Je groom heeft toch altijd meegemogen? Aangeraden wordt 1,5 meter afstand, maar pas vanaf 3 mensen is het ook daadwerkelijk verplicht vanwege de noodverordening. Dus met zijn tweeën dichterbij dan anderhalve meter wordt niet toegejuicht, maar is ook niet verboden.

Utixo

Berichten: 6556
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: 11 mei: Paardrijden in de buitenlucht weer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:37

Uh nee, dan heb je het verkeerd begrepen. 1.5 meter afstand moest sowieso, en meer dan 3 personen bij elkaar, met inachtneming van de 1.5 meter, was groepsvorming en verboden.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

YoniB

Berichten: 121
Geregistreerd: 12-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:04

Utixo schreef:
Uh nee, dan heb je het verkeerd begrepen. 1.5 meter afstand moest sowieso, en meer dan 3 personen bij elkaar, met inachtneming van de 1.5 meter, was groepsvorming en verboden.


Volgens mij niet hoor, op de website van de Rijksoverheid staat dit erover. Het stukje over achterop de scooter is relevant: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... and-houden

Daarnaast staat op de website van de politie uitgelegd wat onder groepsvorming valt en wat niet, en wat hierbij verboden is en wat niet.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:43

Utixo schreef:
Uh nee, dan heb je het verkeerd begrepen. 1.5 meter afstand moest sowieso, en meer dan 3 personen bij elkaar, met inachtneming van de 1.5 meter, was groepsvorming en verboden.



Nee, dat maakten overheden er van.

Groepsvorming zonder inachtneming van 1,5 meter was verboden en werd gehandhaafd bij groepen van 3 of meer.

Er zijn politie en boa mee aan de haal gegaan door ook mensen aan te spreken die met elkaar zaten te kletsen op meer dan 1,5 meter afstand, terwijl als je niet stond te praten er niet gehandhaafd werd. Want dan was het "geen groepsvorming" Echt absurd, want doel was afstand houden. Niet communicatie verbieden.

Ik denk dat die boetes die gegeven zijn met meer dan 1,5 meter afstand best aan te vechten zijn. Vaak ging het echter om waarschuwing en wegsturen.

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:52

Amado schreef:
Betekent dit dat we dan ook weer met meerdere op buitenrit mogen? Agz manege paarden ook met zn 20 in 1 bak lopen.
En hoe zit het met mennen? Mag mijn groom weer mee? Wellicht weet iemand van jullie het


Maximaal 10 personen

nova_lea

Berichten: 33
Geregistreerd: 01-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:01

Amado schreef:
Betekent dit dat we dan ook weer met meerdere op buitenrit mogen? Agz manege paarden ook met zn 20 in 1 bak lopen.
En hoe zit het met mennen? Mag mijn groom weer mee? Wellicht weet iemand van jullie het


Bij ons mag je met maximaal 10 personen. Verwacht dat je manege daar meer informatie over kan geven! :)

Amado
Berichten: 1323
Geregistreerd: 22-01-15

Re: 11 mei: Paardrijlessen in de buitenlucht weer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 23:06

Sta niet op een manege :)
Heb inmiddels contact gehad met de knhs

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: 11 mei: Paardrijlessen in de buitenlucht weer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 23:37

Maar realistisch gezien kom je ook niet met elkaar/elkaars lichaamssappen in contact als de menner met diens rug naar de groom toe zit en de groom ook niet in de richting van de ruiter zit.
Of je kunt een tijdelijke rugleuning beunen waardoor je een fysieke scheiding hebt. Met wat creativiteit is er best wat mogelijk denk ik :j

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lukasje, Vagabondo en 18 bezoekers