Dier&Recht wil verbod op bit en hulpteugels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:07

Jessix schreef:
Stom dat ze de paardensport zo beetje bij beetje willen afbreken i.p.v. zich gewoon uitspreken tegen het rijden van paarden.


Ik denk eigenlijk dat dat niet heel erg lang gaat duren, maar via tussenstappen krijg je meer mensen mee.
Maar het volkomen afschaffen van paardrijden is denk ik 1 van de doelen.

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:22

Dat denk ik ook Shadow en het is natuurtlijk zo dat mensen stukje bij beetje steeds meer bewust gemaakt worden (en ja ook op zo'n vervelende toon door dit soort drammerige clubs) dat dieren voor ons plezier geboren worden dingen moeten doen of opgegeten worden terwijl ze een vrije wil hebben. Ik kan niet in de toekomst kijken maar het zou met niet erg verbazen dat dierlijke producten gaan verdwijnen en paardrijden net zo.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:27

VogeltjeM schreef:
Alle bitten verbieden gaat (in ieder geval de komende decennia) nooit gebeuren... Het lijkt mij wel haalbaar en een goede zaak om bepaalde bitten te verbieden. Zoals die met hefboomwerking waar 95% van de kopers niet mee om kan gaan.


En dan ga je hefbomen verbieden... Hoe doe je het dan met de paarden die beter lopen op de indirecte inwerking van de hefbomen. Of de mensen die met 1 hand rijden en dus de hefbomen anders gebruiken?

Je kan veel dingen verbieden, maar misschien moeten we als paardenliefhebbers eens goed inzetten op training en certificering. Slechte instructie en beunhazerij zijn een veel groter probleem.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:35

Monique1963 schreef:
Waar ik me altijd over verbaasd heb, is dat hoe beter je rijdt, hoe hoger je in de dressuur rijdt, hoe meer dwangmiddelen men gebruikt. Dubbel bit, sporen. Zou het niet logischer zijn dat als je heel goed kunt rijden je minder middelen nodig hebt?



Mee eens

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:35

Onderschat, bedoel je VogeltjeM.

Ik vind het een beetje een dooddoener om dingen te zeggen 'alsof bitloos zo heilig is'.
Het is echt wel goed om je te realiseren dat je met een bit op een zeer kwetsbare plek inwerkt. Zacht weefsel.
De meeste bitloze optomingen (mechanische hackamores met lange scharen uitgezonderd) werken wel degelijk zachter in - waarin ook een gevaar schuilt, want dat kan ertoe leiden dat er met meer druk wordt gereden en/of dat er sterkere ophoudingen gegeven worden. Ook is de release soms minder snel dan met bit.
Maar dan nog is het in principe zachter, ik vind het persoonlijk ergens ook respectvoller naar het paard toe omdat de inwerking 'aan de buitenkant' blijft. Het lijkt mij best nuttig als ruiters met erg sensibele paarden vaker bitloos uitproberen, gewoon om eens te kijken wat het brengt. Het wordt toch wel vaak afgedaan als iets voor principiële naturals of weinig rijtehnisch onderlegde recreatieruiters.
Mijn eigen ervaring is dat het enorm verschilt per paard hoe ze erop reageren. Ik heb er een die heel licht is op het bit maar met een bitloze optoming (bloemhackamore met dik zacht neusgedeelte) enorm door de ophoudingen heen gaat lopen. Gewoon omdat ze enorm veel looplust heeft en bij elke pas vraagt of ze harder mag. Met de bitloze optoming interpreteerde ze de zachte druk op haar neus niet als begrenzing, en bij meer druk gaat ze er echt tegenin duwen. Met bit kan ik haar fijn subtiel terugnemen, kan ik de teugels vaak geheel met rust laten en blijft ze goed op mijn zit reageren - bitloos duidelijk niet. Dan moet ik wel minder subtiel inkomen en dat vind ik niks.
Een andere die ook heel licht is op het bit, soms zelfs té (ook bij een heel licht, voorwaartsgericht contact) neemt mijn hand beter aan met bitloos, wat zorgt voor een stabielere aanleuning. Zij heeft op zich geen probleem met het bit, ik rijd haar ook nog steeds mét, maar niet altijd.

Meer in het algemeen ben ik er voorstander van als in de sport bitloos rijden op alle niveaus toegestaan zou worden, en het rijden op een simpele trens en zonder aansnoerneusriem gestimuleerd (positief gewaardeerd) zou worden.

Misschien een zijstraat, maar het is voor mij een voorbeeld dat het allemaal niet zo zwart-wit ligt, en dat het feit dat een stel irritante dierenactivisten op onheuse gronden het bit wil verbieden, niet betekent dat er niet beter nagedacht zou kunnen worden over bitgebruik.
Laatst bijgewerkt door Askja op 16-02-20 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:39

Veulen84 schreef:
VogeltjeM schreef:
Alle bitten verbieden gaat (in ieder geval de komende decennia) nooit gebeuren... Het lijkt mij wel haalbaar en een goede zaak om bepaalde bitten te verbieden. Zoals die met hefboomwerking waar 95% van de kopers niet mee om kan gaan.


En dan ga je hefbomen verbieden... Hoe doe je het dan met de paarden die beter lopen op de indirecte inwerking van de hefbomen. Of de mensen die met 1 hand rijden en dus de hefbomen anders gebruiken?

Je kan veel dingen verbieden, maar misschien moeten we als paardenliefhebbers eens goed inzetten op training en certificering. Slechte instructie en beunhazerij zijn een veel groter probleem.


Daar zit het grootste probleem. Slechte instructie maar dat ziet een dier en recht zeker niet in als pennybrigade..

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:44

MISTRAL94 schreef:
Veulen84 schreef:
En dan ga je hefbomen verbieden... Hoe doe je het dan met de paarden die beter lopen op de indirecte inwerking van de hefbomen. Of de mensen die met 1 hand rijden en dus de hefbomen anders gebruiken?

Je kan veel dingen verbieden, maar misschien moeten we als paardenliefhebbers eens goed inzetten op training en certificering. Slechte instructie en beunhazerij zijn een veel groter probleem.


Daar zit het grootste probleem. Slechte instructie maar dat ziet een dier en recht zeker niet in als pennybrigade..

Allemaal goed en wel, maar verkeerd gebruik van het bit (stang en trens) zie je helaas tot in de hoogste niveaus van de sport terugkomen. Dus het is niet alleen een kwestie van betere instructie, maar ook van mentaliteitsverandering.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:49

Leo schreef:
Dat gaat wel een beetje ver.. onkunde kun je ook vinden onder de bitloos gebruikers.


Ik ben t volledig eens met jou!

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:51

Shadow0 schreef:
Jessix schreef:
Stom dat ze de paardensport zo beetje bij beetje willen afbreken i.p.v. zich gewoon uitspreken tegen het rijden van paarden.


Ik denk eigenlijk dat dat niet heel erg lang gaat duren, maar via tussenstappen krijg je meer mensen mee.
Maar het volkomen afschaffen van paardrijden is denk ik 1 van de doelen.

Op weg naar totale segregatie van de mens en natuur.
Eindpunt daarvan is eigenlijk collectieve zelfmoord, want zonder die natuur (=het ecosysteem wat ons in leven houdt) kunnen we niet.

***
Een paard dat een goede opleiding gehad heeft kan je met vrijwel elke optoming rijden, maar zo'n basisopleiding kost tijd en kunde. Vaak veel meer dan de meeste ruiters hebben, maar ook meer dan voor wat ze willen of zelfs de gezondheid van het paard noodzakelijk is.


***
Hefboom werking bij een bit geeft dat bit als dat samen gaat met een (semi) ongebroken mondstuk een stille balans die mits passend bij hoofdhouding paard (bouw en africhting) juist een heel fijn bit kan zijn. Trens heeft die balans niet en is daarmee in vergelijking eigenlijk altijd onrustiger ook al denken wij dat het een vriendelijker bit is. Factor ruiter is dus niet de gehele reden die bepaald of een optoming vriendelijk is of niet.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:56

Cinnepin schreef:
Monique1963 schreef:
Waar ik me altijd over verbaasd heb, is dat hoe beter je rijdt, hoe hoger je in de dressuur rijdt, hoe meer dwangmiddelen men gebruikt. Dubbel bit, sporen. Zou het niet logischer zijn dat als je heel goed kunt rijden je minder middelen nodig hebt?



Mee eens


Dat zijn typische uitspraken van mensen die zelf nooit hoger gereden hebben in de dressuur (no offence).

Maar S&T is uitgevonden voor "verfijning" van de hulpen, sporen zijn ontworpen voor verfijning van de beenhulpen. Om een paard te "kietelen" en niet om keihard de sporen in zijn buik te zetten.

Zijn er dressuurruiters die misbruiken maken van de S&T en sporen..ja die zijn er helaas. Dat zijn dezelfden die de jonge paarden met trens en slofrijden. Hun hele rijden is gebaseerd op dwang en druk.
Kan het ook anders? ja zeker, kijk maar eens meer naar de duitse dressuurruiters en het skala der aubilding.

Hier wat uitleg over de verschillen:
http://www.correctedressuur.nl/page/ver ... -klassiek2

Hier hebben we inderdaad een mentaliteitsverandering in nodig in mijn ogen, vandaar mijn voorstel om het hele wedstrijdrijden anders in te richten en ook punten te gaan geven voor een correcte en fijne africhting en verkeerd stanggebruik af te straffen.

Hogere dressuur kan juist zo paardvriendelijk en fijn zijn, mits paard en ruiter een eenheid worden en dat bereik je imo ook alleen als je vanuit samenwerking werkt en niet vanuit dwang en druk.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:02

Maartje1990 schreef:
Flower033 schreef:
Wat klopt er wel van volgens jou? Ik heb bij mijn paard geen tanden en kiezen laten trekken of laten afvinken om ruimte te maken voor een bit. Jij wel?

Ook direcr reactie op kugger

Ik rij niet met bit. Maar wolfskiezen worden getrokken omdat ze irritatie kunnen veroorzaken bij het rijden met bit. Ik heb met eigen ogen gezien dat de eerste kiezen wel werden afgerond, de zgn bitseats. Niet bij mijn eigen paarden overigens. Dus dat het afronden van kiezen niet altijd gebeurt betekend niet dar t nooit wordt gedaan. En ik denk dat sommige mensen niet eens weten dat het gebeurt



Maar ze beweren niet dat het wel eens gedaan wordt. Ze beweren dat sowieso de mond moet worden aangepast aan het bit door kiezen en tanden te trekken en dat is gewoonweg een leugen. Zij beweren dus dat bij alle paarden kiezen worden getrokken omdat anders een bit niet in de mond zou passen.

Dat is wel even van een heel andere orde dan het voorbeeld wat jij nu geeft en dus heeft Kuggur wel degelijk gelijk; die mensen worden duidelijk niet gehinderd door enige kennis van zaken.


Er zijn zeker zaken in de paardenwereld die dringend verbeterd moeten worden, maar dan wel gebaseerd op feiten en niet leugens. Leugens die alleen maar gebruikt worden om de leken een handtekening te laten zetten.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 16-02-20 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:05

Askja schreef:
Allemaal goed en wel, maar verkeerd gebruik van het bit (stang en trens) zie je helaas tot in de hoogste niveaus van de sport terugkomen. Dus het is niet alleen een kwestie van betere instructie, maar ook van mentaliteitsverandering.


Ook dat is waar. Bekendheid doet helaas ook veel in de sport. En wat denk je van afstraffen op een wedstrijd? Indoor Groningen vorige maand, was er een goed voorbeeld van. Diederik van Silfout moest rijden. Was erg benieuwd. Het is een grote naam in de sport tenslotte, iemand om tegenop te kijken.. Reed het paard vreselijk kort en onder veel druk. Er reden ook een paar ruiters onwijs vriendelijk was fijn om naar te kijken. Maar wie wint er? Juist Diederik van Silfout. Ik snap niet dat de jury dit toestaat. Al zal het ook wel weer te maken hebben met de publiciteit die de organisatie graag wil om grote namen op je evenement te hebben.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:09

Cynn, volgens mij worden de wolskiezen ook echt wel altijd getrokken hoor.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:11

Maartje1990 schreef:
Cynn, volgens mij worden de wolskiezen ook echt wel altijd getrokken hoor.


Ik heb in 40 jaar paarden nog nooit een paard met wolfskiesjes gehad.
Komt dat zo vaak voor dan? Ik dacht dat het merendeel van de paarden die dingen helemaal niet heeft.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:12

Ibbel schreef:
Maartje1990 schreef:
Cynn, volgens mij worden de wolskiezen ook echt wel altijd getrokken hoor.


Ik heb in 40 jaar paarden nog nooit een paard met wolfskiesjes gehad.
Komt dat zo vaak voor dan? Ik dacht dat het merendeel van de paarden die dingen helemaal niet heeft.


Maar waren dat dan jonge paarden?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:14

Grootste deel zelfgefokt, de rest allemaal voor het wisselen gekocht.
Sowieso heb ik nooit een tandarts vóór mijn paarden 8-10 jaar waren nodig gehad, en die van 40 jaar geleden hebben uiteraard helemaal nooit een tandarts gezien want die had je toen niet.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:26

Ibbel schreef:
Grootste deel zelfgefokt, de rest allemaal voor het wisselen gekocht.
Sowieso heb ik nooit een tandarts vóór mijn paarden 8-10 jaar waren nodig gehad, en die van 40 jaar geleden hebben uiteraard helemaal nooit een tandarts gezien want die had je toen niet.



Dat hoeft niet per definitie beter te zijn. Niet alles was vroeger altijd beter..

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:28

Elisa2 schreef:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/01/26/ho ... n-a3988205

Met deze plannen van Dier en Recht wordt ik niet blij..heeft die domme gans dan echt niet door dat je met voedselbeloningen en juist alleen maar vervelende en onopgevoede paarden krijgt? En dat bitloos rijden niet per definitie vriendelijker is...

Kan iemand dat mens niet verbieden of aanpakken? :(:)


Sorry maar dit vind ik dan ook weer echt geen stijl.

Wat het bit betreft; 100% met je eens doorheen het hele topic, maar er zijn tal van mensen die wél erg mooie resultaten krijgen met voedselbeloningen. Niet elk paard doet het er goed op, maar ook niet elke ruiter pakt het op de juiste manier aan.

Het is zoals bij honden; je kan het slechte gedrag rondom voer perfect afleren bij het grootste deel van de dieren en zo zorgen voor een positieve bijdrage aan je training.

Ik rijd met bit én een buideltasje met suiker en als mijn paard echt netjes op een hulp reageert, krijgt hij een beloning. Op de grond hetzelfde. Als ik iets aanleer, krijgt hij een korte periode meer. Alles gaat veel sneller en positiever op die manier.


Als je de discussie open wil houden, blijf dan weg van zaken waar je zelf weinig over weet, want dat is net wat je de tegenpartij verwijt niet te doen. En vooral; blijf ver weg van scheldwoorden, want daar kom je al helemaal nergens mee.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 16-02-20 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:29

Maartje1990 schreef:
Cynn, volgens mij worden de wolskiezen ook echt wel altijd getrokken hoor.


Nee hoor, stal waar ik heb gereden is nooit geen tandarts geweest bij hun eigen paarden, om een Wolfs tandje te verwijderen. Ook niet bij jonge paarden. En ook niet bij de oudere.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:37

SinneJ schreef:
Elisa2 schreef:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/01/26/ho ... n-a3988205

Met deze plannen van Dier en Recht wordt ik niet blij..heeft die domme gans dan echt niet door dat je met voedselbeloningen en juist alleen maar vervelende en onopgevoede paarden krijgt? En dat bitloos rijden niet per definitie vriendelijker is...

Kan iemand dat mens niet verbieden of aanpakken? :(:)


Sorry maar dit vind ik dan ook weer echt geen stijl.

Wat het bit betreft; 100% met je eens doorheen het hele topic, maar er zijn tal van mensen die wél erg mooie resultaten krijgen met voedselbeloningen. Niet elk paard doet het er goed op, maar ook niet elke ruiter pakt het op de juiste manier aan.

Het is zoals bij honden; je kan het slechte gedrag rondom voer perfect afleren bij het grootste deel van de dieren en zo zorgen voor een positieve bijdrage aan je training.

Ik rijd met bit én een buideltasje met suiker en als mijn paard echt netjes op een hulp reageert, krijgt hij een beloning. Op de grond hetzelfde. Als ik iets aanleer, krijgt hij een korte periode meer. Alles gaat veel sneller en positiever op die manier.


Als je de discussie open wil houden, blijf dan weg van zaken waar je zelf weinig over weet, want dat is net wat je de tegenpartij verwijt niet te doen. En vooral; blijf ver weg van scheldwoorden, want daar kom je al helemaal nergens mee.


Geloof me, ik heb genoeg ervaringen met voedselbeloningen gezien. Ik ben niet principeel tegen en als het goed werkt en op de juiste manier gebruikt wordt dan kan het zeker een positieve bijdrage leveren.
Maar wat ik heb gezien door onjuist gebruik en mensen die ipv duidelijk te zijn naar het paard toe het proberen op te lossen met voedsel. Gaf het alleen maar ellende en onopgevoede paarden + gevaarlijke situaties. Ik ben VOOR positieve beloning, maar niet perse in de trant van voedsel.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:39

tamary schreef:
Shadow0 schreef:
Ik denk eigenlijk dat dat niet heel erg lang gaat duren, maar via tussenstappen krijg je meer mensen mee.
Maar het volkomen afschaffen van paardrijden is denk ik 1 van de doelen.

Op weg naar totale segregatie van de mens en natuur.
Eindpunt daarvan is eigenlijk collectieve zelfmoord, want zonder die natuur (=het ecosysteem wat ons in leven houdt) kunnen we niet.

***
Een paard dat een goede opleiding gehad heeft kan je met vrijwel elke optoming rijden, maar zo'n basisopleiding kost tijd en kunde. Vaak veel meer dan de meeste ruiters hebben, maar ook meer dan voor wat ze willen of zelfs de gezondheid van het paard noodzakelijk is.


***
Hefboom werking bij een bit geeft dat bit als dat samen gaat met een (semi) ongebroken mondstuk een stille balans die mits passend bij hoofdhouding paard (bouw en africhting) juist een heel fijn bit kan zijn. Trens heeft die balans niet en is daarmee in vergelijking eigenlijk altijd onrustiger ook al denken wij dat het een vriendelijker bit is. Factor ruiter is dus niet de gehele reden die bepaald of een optoming vriendelijk is of niet.

De hefboomwerking op zich geeft (dus) geen meerwaarde. Hefboom geeft bij aannemen meer druk. Het werkt eigenlijk alleen fijn als de ruiter echt op het gewicht van de teugel kan rijden. En als het paard zo subtiel is, kun je je afvragen of je die hefboom wel nodig hebt.
Ik ben het er wel mee eens dat voor veel paarden een ongebroken bit (m.i. bij voorkeur in de vorm van een D-trens) veel rustiger en prettiger is in de mond. Zeker voor paarden die gevoelig zijn op de tong is het fijner, vooral in vergelijking met een dubbelgebroken bit.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:43

Elisa2 schreef:
SinneJ schreef:

Sorry maar dit vind ik dan ook weer echt geen stijl.

Wat het bit betreft; 100% met je eens doorheen het hele topic, maar er zijn tal van mensen die wél erg mooie resultaten krijgen met voedselbeloningen. Niet elk paard doet het er goed op, maar ook niet elke ruiter pakt het op de juiste manier aan.

Het is zoals bij honden; je kan het slechte gedrag rondom voer perfect afleren bij het grootste deel van de dieren en zo zorgen voor een positieve bijdrage aan je training.

Ik rijd met bit én een buideltasje met suiker en als mijn paard echt netjes op een hulp reageert, krijgt hij een beloning. Op de grond hetzelfde. Als ik iets aanleer, krijgt hij een korte periode meer. Alles gaat veel sneller en positiever op die manier.


Als je de discussie open wil houden, blijf dan weg van zaken waar je zelf weinig over weet, want dat is net wat je de tegenpartij verwijt niet te doen. En vooral; blijf ver weg van scheldwoorden, want daar kom je al helemaal nergens mee.


Geloof me, ik heb genoeg ervaringen met voedselbeloningen gezien. Ik ben niet principeel tegen en als het goed werkt en op de juiste manier gebruikt wordt dan kan het zeker een positieve bijdrage leveren.
Maar wat ik heb gezien door onjuist gebruik en mensen die ipv duidelijk te zijn naar het paard toe het proberen op te lossen met voedsel. Gaf het alleen maar ellende en onopgevoede paarden + gevaarlijke situaties. Ik ben VOOR positieve beloning, maar niet perse in de trant van voedsel.



Klopt, maar ik heb ook nog heeel weinig mensen fijn bitloos zien rijden, met een nageeflijk en ontspannen paard, toch ben ik alles behalve tegen bitloos.

Positiever met paarden werken is de toekomst, en dat is net goed. Voor mij hoort daar zowel een bit als voedselbeloningen bij. Beide enkel op de juiste manier gebruikt.

Zo stellig zeggen dat je "alleen maar vervelende en onopgevoede paarden krijgt" gaat ons echt niet verder helpen en de discussie al helemaal niet.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:50

Ik heb even meegelezen, ik voel nu toch de behoefte om te reageren.

Het is niet omdat het paard er is omdat wij er veel mee doen, dat wij het ook bestaansrecht geven. Een paard is er, en wij doen er iets mee, maar het doel heiligt niet de middelen. Ik heb een probleem met alle drogredenatie, ook als die in mijn voordeel is.

Maar: een bit hoeft niet onvriendelijk te zijn, mits correct gebruikt, met gevoel en verstand. Bitloos hoeft niet per se vriendelijker te zijn. Ik heb geen enkel probleem met een stang of pelham met hefboomwerking, mits die pelham ongebroken is, dat is veel rustiger nog in de mond dan een trens.

Een boomloos zadel klinkt vriendelijker, maar is het niet, druk verdelen doet een plank nu eenmaal beter dan een matras, ook al is het matras een stuk zachter. Wat niet wil zeggen dat je dan geen kussens op de plank kunt maken.
Elisa2 schreef:
Maar wat ik heb gezien door onjuist gebruik en mensen die ipv duidelijk te zijn naar het paard toe het proberen op te lossen met voedsel. Gaf het alleen maar ellende en onopgevoede paarden + gevaarlijke situaties. Ik ben VOOR positieve beloning, maar niet perse in de trant van voedsel.

Maar hier doe je toch hetzelfde als wat Dier & Recht doet? Het is niet omdat er mensen zijn die er niet op een correcte manier gebruik van kunnen maken, dat de methode verkeerd is, toch?

Het is toch niet omdat er mensen zijn die niet met een bit kunnen omgaan, dat een bit verkeerd is? Het is toch niet omdat je op een TV de meest gruwelijke programma's kunt kijken, dat die TV verkeerd is?

Het is toch niet omdat je met een computer vreselijke dingen kunt doen, dat die computer verkeerd is?

Als mensen niet met een bit om kunnen gaan, moeten ze dat leren...... of toegeven dat zij het niet kunnen, maar een ander wel. Maar het middel heeft daar niets mee te maken verder.
Als iemand niet met voedselbeloning kan werken, moet die persoon dat leren, of toegeven dat zij het niet kunnen. Maar dat maakt een voedselbeloning op zich niet een minder effectief middel, en niet goed of fout.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:55

Eens met SinneJ.
Er zijn qua training altijd meerdere wegen naar Rome, waarbij het vooral gaat om de kwaliteit en het resultaat van de training, niet zozeer om de gevolgde methode. Dat geldt ook met voedselbeloning. Goed ingezet is het m.i. een waardevolle manier van positief bevestigen.

SinneJ, wat jij zegt over bitloos herken ik ten dele.
Persoonlijk denk ik dat bitloos het beste werkt bij een paard dat mét bit correct is opgeleid. Je kunt met een bit verfijnd communiceren met het kaakgewricht om het maar zo te duiden, dus het paard via een positieve kauwreflex op een subtiele hulp laten nageven in de kaak, waardoor ze ook gemakkelijker nageven in de nek. Dat is bitloos lastiger. Ik zou daarom zelf een jong paard ook niet zo snel compleet bitloos opleiden.

Maar ik ken ook paarden die bij een vorige eigenaar zó verpest zijn op het bit (lees: in de krul getrokken) dat bitloos juist rust en ontspanning geeft, terwijl het paard mer bit onrust blijft houden, zelfs bij een doorhangende teugel.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 15:01

Jullie hebben gelijk, mijn reactie was wat kort door de bocht. Vermoedelijk omdat ik juist door mijn werk het soort paarden mocht heropvoeden wat ermee verpest was. Dat kleurt mijn beeld uiteraard.

Ik ben voor positieve beloningen laat ik dat vooropstellen, maar ik denk dat een paard ook gebaat is bij duidelijkheid en grenzen kennen. Dat laatste daarvoor is het nodig om dat in paardentaal te doen als mens. (dus een tik, niet afranselen)