Dier&Recht wil verbod op bit en hulpteugels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:40

Nee, dat ben ik met je eens.
Crux is hier vooral de definitie van het begrip wonden en de link tussen die wonden en het bit, die moet duidelijk aantoonbaar zijn.

Reverie

Berichten: 99
Geregistreerd: 10-05-19
Woonplaats: Kortrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:51

Jenara schreef:
@Reverie, op het moment dat je een masterthesis schrijft, ben je nog student en aldus nog geen wetenschapper. Je bent dit nog aan het leren, dus hoe goed jij ook je best doet om alles correct te doen, zodat het zo dicht mogelijk in de buurt komt van een wetenschappelijk onderzoek, het is en blijft een masterthesis en geen volwaardige wetenschappelijke publicatie. Dat een masterthesis en bijgaand onderzoek interessante aanzetten kunnen zijn voor verder onderzoek, wil ik niet ontkennen, dat is absoluut waar!
Het echter als sluitend en betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek te beschouwen, gaat een brug te ver voor mij. En uiteraard weet ik dat mijn eigen masterproef in architectuur niet te vergelijken valt met een thesissen uit andere richtingen, mijn eigen werk bedoelde ik dan ook niet zozeer. Het is gewoon heel belangrijk dat je de correcte regels volgt voor goed wetenschappelijk onderzoek, relevante steekproeven doet, etc. en daar is voor een masterthesis gewoonweg vaak niet voldoende tijd en onvoldoende middelen voor.

Dat de auteur van de masterthesis nadien een doctoraat heeft gehaald en andere publicaties heeft gedaan, maakt haar masterthesis niet zaligmakend, ik zou dan net haar verder werk willen lezen, aangezien dat geen studentenwerk meer is.

Daarbij komt ook nog dat héél veel onderzoeken die in vroeger tijden in wetenschappelijke tijdschriften en in peer reviewed journals werden gepubliceerd, al lang achterhaald zijn. Heel veel causale verbanden in zulke onderzoeken zijn vaak veel complexer dan wat er in 1 artikel werd aangetoond. Daarnaast werd er een paar jaar geleden nog maar ontdekt dat zeer veel onderzoeken vervalst worden, vanwege de "pay to publish" cultuur binnen universiteit, maar dat is een andere discussie.

En nee, het is waarschijnlijk geen toeval dat 100 paarden wonden aan de mond hebben op de plaats waar het bit lag, maar welke extra factoren hier een rol in hebben gespeeld zijn onvoldoende onderzocht om de sluitende conclusie te maken dat een bit schadelijk is. Al is er maar 1 paard dat met bit gereden werd en die wonden niet heeft, is die radicale conclusie onmiddelijk ontkracht. Vandaar ben ik het eens met een aantal van de andere berichten hier, er moet meer naar het gebruik worden gekeken, dan naar het middel op zich.


Ik denk dat je best eerst zelf eens een wetenschappelijk onderzoek doet als thesis voor je met zulke uitspraken komt. Bij mijn masterproeven werd er heel erg gekeken naar hoeveel deelnemers, op welke manier werden de deelnemers geselecteerd en wat waren de kenmerken. Vaak worden masterproeven ook uitgevoerd als een onderdeel van een omkaderende studie en worden die gegevens ook gewoon opgenomen in de wetenschappelijke artikels die dan uiteindelijk gepubliceerd worden. Doctoraatstudenten bouwen ook gewoon verder op hun studie en krijgen geen verdere opleiding, dus die zijn dan wel opeens een wetenschapper? Het is niet omdat je er op eens voor betaald wordt dat je dan pas een wetenschapper bent he. Je wordt er voor opgeleid tijdens je studies, op de werkvloer zelf zal je hoogstens meer ervaring opdoen.

Van de 120 paarden hadden 20 paarden geen wondes, daarmee is de stelling niet ontkracht en is er een tendens merkbaar. Verder is het aantal (120 paarden) een zeer relevante steekproef.

Maar wat jij zegt is eigenlijk dat we maar moeten stoppen met onderzoeken want:

1.' Daarbij komt ook nog dat héél veel onderzoeken die in vroeger tijden in wetenschappelijke tijdschriften en in peer reviewed journals werden gepubliceerd, al lang achterhaald zijn'

Inderdaad wetenschap evolueert, net door onderzoek te doen. Maar dus kunnen we op geen één onderzoek meer afgaan want in de toekomst kan het wel eens ontkracht worden?

2.'Daarnaast werd er een paar jaar geleden nog maar ontdekt dat zeer veel onderzoeken vervalst worden, vanwege de "pay to publish" cultuur binnen universiteit, maar dat is een andere discussie.'

Dat kan je ook van om het even welk onderzoek zeggen. 'Publish or perish' is niet alleen van toepassing op universiteiten.
Laatst bijgewerkt door Reverie op 20-02-20 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 13:57

Askja schreef:
Nee, dat ben ik met je eens.
Crux is hier vooral de definitie van het begrip wonden en de link tussen die wonden en het bit, die moet duidelijk aantoonbaar zijn.

Het ging in dit verslag ook om sporen van wonden uit het verleden die reeds hersteld waren en tijdens het rijden op de wedstrijd van de observatie niet weer open gingen. Over het ontstaan van die tekenen van oude wonden weet je niets en je weet niet eens hoe die er ooit uit hebben gezien. Maar ze werden in deze oefening wel meegeteld als wond. Daar komt ook dat hoge cijfer vandaan van paarden die wonden hebben in de mond. Elk paard met een licht vlekje in zijn mondhoeken werd ondergebracht bij de verwondingen, terwijl er dus geen wond te zien was.

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:14

Reverie schreef:
Askja schreef:
Toch wel eens met Pipodipo.
Het onderzoek is op zich interessant, maar meer dan een aanzet is het niet.

In het rapport van D&R zelf worden, naast het onderzoek van de Gentse studente, heel voorspelbaar, Strasser en Cook aangehaald. Cook staat sinds jaar en dag bekend om zijn uiterst radicale anti-bit standpunt en zijn onderzoek naar de gevolgen van bitgebruik is op zijn minst omstreden, en voorzover mij bekend ook deels achterhaald. Strasser is vooral bekend vanwege de naar haar genoemde Strassertrim, een wijze van bekappen waarbij gestreefd wordt naar een hoefvorm die lijkt op die van wilde mustangs (want dat is 'natuurlijk'), allang achterhaald als onzin maar heeft wel tot veel paardenleed geleid in de vorm van veel te korte, pijnlijke voeten en andere ellende (helaas heb ik dit van nabij mogen aanschouwen).

D&R stelt ergens in haar rapport dat 'een zachte ruiterhand niet bestaat' als het gaat om bitgebruik.
Met andere woorden, het bit op zich is al pijnlijk. Dat wordt vervolgens niet fatsoenlijk onderbouwd, er wordt wat gegoocheld met cijfers, maar er wordt vooral herhaaldelijk in woord en beeld ingezoomd op excessen. Er wordt gesproken van 'aan de teugel trekken' in plaats van 'de teugel aannemen'. Alsof ruiters per definitie de teugel flink aantrekken.

Het gevoel dat ik er al met aan overhoud, is dat D&R aan pseudowetenschap doet om haar punt te maken. Heel veel bronvermelding, maar nergens ook maar een zweem van een objectieve, genuanceerde insteek. Conformation biassed tot en met.
Het gaat immers om een hoger doel, de kruistocht tegen het bit en meer in het algemeen (en reken maar dat het ze daarom uiteindelijk te doen is) de paardensport in zijn totaal.

Het zou zoveel overtuigender zijn als ze zich zouden richten op VERKEERD bitgebruik. Zouden pleiten voor strengere concrete regels voor bitgebruik. Voor een soort ethische erecode voor ruiters aangaande rijden met respect voor het paard in alle opzichten. Dan kun je nog steeds die afschuwelijke foto's van wreed bitgebruik laten zien en de betreffende ruiters aan de schandpaal nagelen, maar juist ook door die foto's af te zetten tegen beeldmateriaal van paarden die wél fijn met bit gereden worden.
En laat om het beeld compleet te maken dan ook foto's zien van goed én verkeerd gebruik van bitloze optomingen.

Pleiten voor (meer) bitloos rijden, prima, maar bitloos per definitie als 'OK' verklaren, en een bit per definitie bestempelen als een martelwerktuig omdat het idee van een stuk ijzer in de mond van een paard jou niet aan staat, nee. Dan ga je voorbij aan het feit dat er genoeg paarden zijn die met bit heel fijn opgeleid worden, het bit aannemen, en vanuit een correcte basis dankzij de ragfijne communicatie via het bit door de ruiter begeleid kunnen worden naar een optimaal lichaamsgebruik zonder dat er sprake is van fysieke of mentale druk, laat staan onderwerping via het bit.



Als de onderzoeken van Strasser en Cook in peer reviewed journals gepubliceerd worden, dan valt er volgens mij helaas weinig tegen in te brengen ivm de resultaten van de onderzoeken.



Reverie schreef:
Als de onderzoeken van Strasser en Cook in peer reviewed journals gepubliceerd worden, dan valt er volgens mij helaas weinig tegen in te brengen ivm de resultaten van de onderzoeken.


https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /eve.12916

Neem nu dit onderzoek welke ook aangehaald word door D&R

Citaat:
Owner/rider assessment of horse behaviour, with and without a bit; a longitudinal, retrospective, questionnaire‐based study. The number of behavioural signs of pain in each of 66 horses when bitted was compared with the number of signs when bit‐free.


Citaat:
The questionnaire (Supplementary Item 1) was based on 6 years’ feedback from 605 riders who had switched from a bitted to a bit‐free bridle (Cook 2003). As recommended, questions were posed using vernacular terms (Wemelsfelder et al. 2001). At the end of an 8‐page manual for a bit‐free bridle, riders were informed that a questionnaire was available for documenting behavioural changes.


De assesment en bij behorende conformation bias is gigantisch. Ruiters/eigenaars zijn al notoir slecht in het inschatten van dergelijke signalen. Daarnaast zijn ze al bias naar bitloos: De vragen lijst is verstrekt bij de aanschaf van een Dr Cook bitloos hoofdstel ( :j ). Niet alleen wou men al overschakelen naar bitloos. Men heeft ook nog is veel geld uit gegeven hieraan.

De vragenlijst is enerzijds verschrikkelijk algemeen en anderzijds verschrikkelijk leidend, voorbeeld:
Citaat:
Unfocussed, fussy, fidgety at work. Horse thinking of its painful mouth rather than where it is going


Gepubliceerd of niet. Je kan hier objectief geen enkele zinvolle conclusie aan verbinden.

McGreevy's onderzoek is veel correcter en komt net zo goed met vervelende cijfers, waarvan niemand het bestaan ontkent. Ook voor deze onderzoeken geld echter dat de onderzoekers zelf vele malen voorzichtiger zijn met definitieve conclusies. Omdat zij ook de grote hoeveelheid variabelen erkennen.

De discussie gaat er ook niet over of een bit wel of niet schade kan berokkenen. Het gaat om de conclusies en statements die D&R maakt en de wijze waarop ze tot stand komen. Men negeert doelbewust alle nuancerende resultaten in de gequote onderzoeken.

Het doel lijkt dan ook allerminst het verbeteren van welzijn bij gebruik ( van het paard) in de totale zin. Maar het beetje beetje bij afbreken van het gebruik in zijn totaliteit.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:27

Gini schreef:
Jenara schreef:
Al is er maar 1 paard dat met bit gereden werd en die wonden niet heeft, is die radicale conclusie onmiddelijk ontkracht.


Nou, zo werkt wetenschappelijk onderzoek ook niet hoor.


Vandaar ook het woord "radicale". Dat er een causaal verband kan aangetoond worden, wil niet automatisch zeggen dat 100% van de gevallen voldoet aan het vooropgestelde causaal verband.
Om de conclusie te krijgen "een bit is inherent slecht en richt altijd schade aan en moet aldus verboden worden", mag er geen tegendeel bestaan. Zoals al veel gezegd zijn gegevens van zulke onderzoeken altijd voor interpretatie en extrapolatie vatbaar, wil je met zo'n radicale conclusie komen, moet je onderzoek volledig sluitend zijn. Er wordt binnen wetenschappelijk onderzoek dan ook maar zelden zo'n radicale conclusie getrokken uit een studie, laat staan een masterthesis.

Opnieuw, dat er geen interessante inzichten uit kunnen getrokken worden, wil ik niet zeggen. Het onderzoek toont wel degelijk aan dat er iets aan de hand is met het bit en dat dit zeker verder onderzoek waardig is!

Er bestaan hier veel regels voor die bestudeerd en onderzocht worden binnen de wetenschapsfilosofie, meta-wetenschap als het ware. De termen conformation bias en drogredeneringen worden zéér veel gebruikt binnen wetenschappelijk onderzoek en het is aan de wetenschapsfilosofie om te waken over de integriteit en factualiteit van onderzoeken.

Het enige punt dat ik probeerde te maken is dat een masterthesis, die nota bene zelf zegt dat de resultaten en conclusies niet te extrapoleren vallen, géén basis vormt voor een verbod zoals D&R voorstelt, wél voor verder onderzoek en kritische vragen. En dat het niet is omdat een onderzoek gepubliceerd werd, dat de conclusies ervan meteen moeten gezien worden als dé waarheid, daarvoor kampt de hele wetenschap te veel met conformation bias, drogredenatie en onvoldoende relevante steekproeven.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:37

Dat ben ik zeker met je eens. D&R gebruikt de onderzoeken op een zeer eigen manier.

Reverie

Berichten: 99
Geregistreerd: 10-05-19
Woonplaats: Kortrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:42

jannico schreef:
Reverie schreef:



Als de onderzoeken van Strasser en Cook in peer reviewed journals gepubliceerd worden, dan valt er volgens mij helaas weinig tegen in te brengen ivm de resultaten van de onderzoeken.



Reverie schreef:
Als de onderzoeken van Strasser en Cook in peer reviewed journals gepubliceerd worden, dan valt er volgens mij helaas weinig tegen in te brengen ivm de resultaten van de onderzoeken.


https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /eve.12916

Neem nu dit onderzoek welke ook aangehaald word door D&R

Citaat:
Owner/rider assessment of horse behaviour, with and without a bit; a longitudinal, retrospective, questionnaire‐based study. The number of behavioural signs of pain in each of 66 horses when bitted was compared with the number of signs when bit‐free.


Citaat:
The questionnaire (Supplementary Item 1) was based on 6 years’ feedback from 605 riders who had switched from a bitted to a bit‐free bridle (Cook 2003). As recommended, questions were posed using vernacular terms (Wemelsfelder et al. 2001). At the end of an 8‐page manual for a bit‐free bridle, riders were informed that a questionnaire was available for documenting behavioural changes.


De assesment en bij behorende conformation bias is gigantisch. Ruiters/eigenaars zijn al notoir slecht in het inschatten van dergelijke signalen. Daarnaast zijn ze al bias naar bitloos: De vragen lijst is verstrekt bij de aanschaf van een Dr Cook bitloos hoofdstel ( :j ). Niet alleen wou men al overschakelen naar bitloos. Men heeft ook nog is veel geld uit gegeven hieraan.

De vragenlijst is enerzijds verschrikkelijk algemeen en anderzijds verschrikkelijk leidend, voorbeeld:
Citaat:
Unfocussed, fussy, fidgety at work. Horse thinking of its painful mouth rather than where it is going


Gepubliceerd of niet. Je kan hier objectief geen enkele zinvolle conclusie aan verbinden.

McGreevy's onderzoek is veel correcter en komt net zo goed met vervelende cijfers, waarvan niemand het bestaan ontkent. Ook voor deze onderzoeken geld echter dat de onderzoekers zelf vele malen voorzichtiger zijn met definitieve conclusies. Omdat zij ook de grote hoeveelheid variabelen erkennen.

De discussie gaat er ook niet over of een bit wel of niet schade kan berokkenen. Het gaat om de conclusies en statements die D&R maakt en de wijze waarop ze tot stand komen. Men negeert doelbewust alle nuancerende resultaten in de gequote onderzoeken.

Het doel lijkt dan ook allerminst het verbeteren van welzijn bij gebruik ( van het paard) in de totale zin. Maar het beetje beetje bij afbreken van het gebruik in zijn totaliteit.


Ik ben niet echt op de hoogte van waar die artikels gepubliceerd zijn, maar in peer reviewed journals zouden zo'n onderzoeken normaal gezien niet gepubliceerd (mogen) worden of ze gaan aan hun eigen doel voorbij. Maar daar ga ik me daar verder niet over uitspreken.

Verder ga ik wel akkoord met wat je stelt.
Maar dat ik moet wel opmerken dat iedereen eigenlijk schuldig is aan het negeren van nuancerende resultaten in gequote onderzoeken. Zowel voor- als tegenstanders 8-) Zal wel eigen zijn aan de mens denk ik :j

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:43

jannico schreef:
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /eve.12916

Neem nu dit onderzoek welke ook aangehaald word door D&R

Citaat:
Owner/rider assessment of horse behaviour, with and without a bit; a longitudinal, retrospective, questionnaire‐based study. The number of behavioural signs of pain in each of 66 horses when bitted was compared with the number of signs when bit‐free.


Citaat:
The questionnaire (Supplementary Item 1) was based on 6 years’ feedback from 605 riders who had switched from a bitted to a bit‐free bridle (Cook 2003). As recommended, questions were posed using vernacular terms (Wemelsfelder et al. 2001). At the end of an 8‐page manual for a bit‐free bridle, riders were informed that a questionnaire was available for documenting behavioural changes.


De assesment en bij behorende conformation bias is gigantisch. Ruiters/eigenaars zijn al notoir slecht in het inschatten van dergelijke signalen. Daarnaast zijn ze al bias naar bitloos: De vragen lijst is verstrekt bij de aanschaf van een Dr Cook bitloos hoofdstel ( :j ). Niet alleen wou men al overschakelen naar bitloos. Men heeft ook nog is veel geld uit gegeven hieraan.

De vragenlijst is enerzijds verschrikkelijk algemeen en anderzijds verschrikkelijk leidend, voorbeeld:
Citaat:
Unfocussed, fussy, fidgety at work. Horse thinking of its painful mouth rather than where it is going


Gepubliceerd of niet. Je kan hier objectief geen enkele zinvolle conclusie aan verbinden.

McGreevy's onderzoek is veel correcter en komt net zo goed met vervelende cijfers, waarvan niemand het bestaan ontkent. Ook voor deze onderzoeken geld echter dat de onderzoekers zelf vele malen voorzichtiger zijn met definitieve conclusies. Omdat zij ook de grote hoeveelheid variabelen erkennen.

De discussie gaat er ook niet over of een bit wel of niet schade kan berokkenen. Het gaat om de conclusies en statements die D&R maakt en de wijze waarop ze tot stand komen. Men negeert doelbewust alle nuancerende resultaten in de gequote onderzoeken.

Het doel lijkt dan ook allerminst het verbeteren van welzijn bij gebruik ( van het paard) in de totale zin. Maar het beetje beetje bij afbreken van het gebruik in zijn totaliteit.

_/-\o_ Dank voor deze bijdrage, dit is exact wat ik bedoel, en de laatste alinea mag wat mij betreft vetgrdrukt weergegeven worden, dus bij deze

Reverie

Berichten: 99
Geregistreerd: 10-05-19
Woonplaats: Kortrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:50

Jenara schreef:
Vandaar ook het woord "radicale". Dat er een causaal verband kan aangetoond worden, wil niet automatisch zeggen dat 100% van de gevallen voldoet aan het vooropgestelde causaal verband.
Om de conclusie te krijgen "een bit is inherent slecht en richt altijd schade aan en moet aldus verboden worden", mag er geen tegendeel bestaan. Zoals al veel gezegd zijn gegevens van zulke onderzoeken altijd voor interpretatie en extrapolatie vatbaar, wil je met zo'n radicale conclusie komen, moet je onderzoek volledig sluitend zijn. Er wordt binnen wetenschappelijk onderzoek dan ook maar zelden zo'n radicale conclusie getrokken uit een studie, laat staan een masterthesis.

Opnieuw, dat er geen interessante inzichten uit kunnen getrokken worden, wil ik niet zeggen. Het onderzoek toont wel degelijk aan dat er iets aan de hand is met het bit en dat dit zeker verder onderzoek waardig is!

Er bestaan hier veel regels voor die bestudeerd en onderzocht worden binnen de wetenschapsfilosofie, meta-wetenschap als het ware. De termen conformation bias en drogredeneringen worden zéér veel gebruikt binnen wetenschappelijk onderzoek en het is aan de wetenschapsfilosofie om te waken over de integriteit en factualiteit van onderzoeken.

Het enige punt dat ik probeerde te maken is dat een masterthesis, die nota bene zelf zegt dat de resultaten en conclusies niet te extrapoleren vallen, géén basis vormt voor een verbod zoals D&R voorstelt, wél voor verder onderzoek en kritische vragen. En dat het niet is omdat een onderzoek gepubliceerd werd, dat de conclusies ervan meteen moeten gezien worden als dé waarheid, daarvoor kampt de hele wetenschap te veel met conformation bias, drogredenatie en onvoldoende relevante steekproeven.



Geen enkel wetenschappelijk onderzoek is volledig sluitend, toch worden op basis daarvan richtlijnen opgesteld of best practices.

En ik zeg ook niet dat het bit inherent slecht is en dat dat verboden moet worden.

Maar ik wacht wel nog steeds op wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat bitloze hoofdstellen in dezelfde mate letsels veroorzaken als sommige bitten of het verkeerd gebruik ervan(hackamore buiten beschouwing gelaten).

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 15:02

Reverie schreef:
Jenara schreef:
Vandaar ook het woord "radicale". Dat er een causaal verband kan aangetoond worden, wil niet automatisch zeggen dat 100% van de gevallen voldoet aan het vooropgestelde causaal verband.
Om de conclusie te krijgen "een bit is inherent slecht en richt altijd schade aan en moet aldus verboden worden", mag er geen tegendeel bestaan. Zoals al veel gezegd zijn gegevens van zulke onderzoeken altijd voor interpretatie en extrapolatie vatbaar, wil je met zo'n radicale conclusie komen, moet je onderzoek volledig sluitend zijn. Er wordt binnen wetenschappelijk onderzoek dan ook maar zelden zo'n radicale conclusie getrokken uit een studie, laat staan een masterthesis.

Opnieuw, dat er geen interessante inzichten uit kunnen getrokken worden, wil ik niet zeggen. Het onderzoek toont wel degelijk aan dat er iets aan de hand is met het bit en dat dit zeker verder onderzoek waardig is!

Er bestaan hier veel regels voor die bestudeerd en onderzocht worden binnen de wetenschapsfilosofie, meta-wetenschap als het ware. De termen conformation bias en drogredeneringen worden zéér veel gebruikt binnen wetenschappelijk onderzoek en het is aan de wetenschapsfilosofie om te waken over de integriteit en factualiteit van onderzoeken.

Het enige punt dat ik probeerde te maken is dat een masterthesis, die nota bene zelf zegt dat de resultaten en conclusies niet te extrapoleren vallen, géén basis vormt voor een verbod zoals D&R voorstelt, wél voor verder onderzoek en kritische vragen. En dat het niet is omdat een onderzoek gepubliceerd werd, dat de conclusies ervan meteen moeten gezien worden als dé waarheid, daarvoor kampt de hele wetenschap te veel met conformation bias, drogredenatie en onvoldoende relevante steekproeven.



Geen enkel wetenschappelijk onderzoek is volledig sluitend, toch worden op basis daarvan richtlijnen opgesteld of best practices.

En ik zeg ook niet dat het bit inherent slecht is en dat dat verboden moet worden.

Maar ik wacht wel nog steeds op wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat bitloze hoofdstellen in dezelfde mate letsels veroorzaken als sommige bitten of het verkeerd gebruik ervan(hackamore buiten beschouwing gelaten).


Dan zijn we het uiteindelijk wel met elkaar eens ;)
Nu worden richtlijnen of best practices ook niet opgesteld op basis van 1 onderzoek, maar op basis van meerdere, logisch ook.

En ik denk persoonlijk dat die onderzoeken naar bitloos nog weinig (of niet, geen idee) gevoerd worden omdat de gangbaarheid van het bitloos rijden nog niet zo oud is als met bit, waardoor er nog onvoldoende resultaten bestaan om op een correcte manier te onderzoeken. Ik zou het in ieder geval wel heel boeiend onderzoek vinden om over te lezen!

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 15:29

Kijk hier hebben we wat aan, dit zijn discussies waar je wat van opsteekt. +:)+

Ik zou willen dat er op social media ook zo gediscussieerd zou kunnen worden. :j Dat zou een hele hoop ergernis schelen.

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 15:40

Reverie schreef:
Ik ben niet echt op de hoogte van waar die artikels gepubliceerd zijn, maar in peer reviewed journals zouden zo'n onderzoeken normaal gezien niet gepubliceerd (mogen) worden of ze gaan aan hun eigen doel voorbij. Maar daar ga ik me daar verder niet over uitspreken.

Verder ga ik wel akkoord met wat je stelt.
Maar dat ik moet wel opmerken dat iedereen eigenlijk schuldig is aan het negeren van nuancerende resultaten in gequote onderzoeken. Zowel voor- als tegenstanders 8-) Zal wel eigen zijn aan de mens denk ik :j


Mwah. Eerder in dit topic haal ik toch meermaals aan dat we de resultaten die er zijn geenszins moeten negeren. Erkennen van de potentiële schade die een bit kan aanrichten lijkt me een basis beginsel. Ik denk dat meer mensen daar zo over denken.

Het door de FEI afgeschoten voorstel om de ISES noseband taper gauge te gebruiken is natuurlijk een schrijnend voorbeeld van eigen reflectie binnen dit soort organen.

Ik heb niet zoveel met de wedstrijdsport ansich, het is voor mij allesbehalve het kader waaraan gemeten kan worden of iets correct is of niet. De verschuiving ( van ruiters die verder zoeken) die in algemene zin daarin plaats vind mag van mij veel meer aandacht krijgen.

Geen enkele filosofie is vrij van zonde. Maar zoals ik eerder zei: Welzijn is veel meer dan wel of geen bit, wel of niet enkel +R trainen etc.

Reverie

Berichten: 99
Geregistreerd: 10-05-19
Woonplaats: Kortrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 15:47

jannico schreef:
Reverie schreef:
Ik ben niet echt op de hoogte van waar die artikels gepubliceerd zijn, maar in peer reviewed journals zouden zo'n onderzoeken normaal gezien niet gepubliceerd (mogen) worden of ze gaan aan hun eigen doel voorbij. Maar daar ga ik me daar verder niet over uitspreken.

Verder ga ik wel akkoord met wat je stelt.
Maar dat ik moet wel opmerken dat iedereen eigenlijk schuldig is aan het negeren van nuancerende resultaten in gequote onderzoeken. Zowel voor- als tegenstanders 8-) Zal wel eigen zijn aan de mens denk ik :j


Mwah. Eerder in dit topic haal ik toch meermaals aan dat we de resultaten die er zijn geenszins moeten negeren. Erkennen van de potentiële schade die een bit kan aanrichten lijkt me een basis beginsel. Ik denk dat meer mensen daar zo over denken.

Het door de FEI afgeschoten voorstel om de ISES noseband taper gauge te gebruiken is natuurlijk een schrijnend voorbeeld van eigen reflectie binnen dit soort organen.

Ik heb niet zoveel met de wedstrijdsport ansich, het is voor mij allesbehalve het kader waaraan gemeten kan worden of iets correct is of niet. De verschuiving ( van ruiters die verder zoeken) die in algemene zin daarin plaats vind mag van mij veel meer aandacht krijgen.

Geen enkele filosofie is vrij van zonde. Maar zoals ik eerder zei: Welzijn is veel meer dan wel of geen bit, wel of niet enkel +R trainen etc.


Bedoelde niet per se in dit topic hoor :p maar eerder in het algemeen! Op social media, in andere topics... iedereen gaat ergens wel iets quoten om zijn gelijk te halen maar dan de nuancering laten vallen.

Met dat laatste ga ik helemaal akkoord. Denk dat een paard dat 24/7 in kudde buiten staat maar met bit gereden wordt, wel wat gelukkiger is dan een paard dat 24/7 in een stal staat zonder sociaal contact en bitloos gereden wordt (maar dit is een andere discussie hehe). Maar het een een combinatie van verschillende dingen, bien sûr!

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 15:58

Het is toch hopelijk voor niemand echt nieuws dat je met een bit mogelijkerwijs schade aan kan richten bij je paard? Ook met een deken kan je verwondingen veroorzaken en zelfs met een dekje met het verkeerde stiksel kun je de huid van een paard beschadigen. Heel vaak niet, maar soms gebeurt het helaas.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 16:48

Maar dat is dus waarom dit onderzocht wordt. Hoe groot en frequent is de schade precies? Daar ben je niet met 1 onderzoek klaar mee.
Occasionele schade door middel van een schurend dekje is jammerlijk. Bewust door blijven rijden met dat dekje is niet echt meer jammerlijk te noemen, maar neigt naar schrijnend. Hoeveel paarden moeten hoeveel schade hebben van het bit, voordat we het bewust blijven rijden ermee jammerlijk dan wel schrijnend vinden?

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 16:59

Pipodipo schreef:
Het is toch hopelijk voor niemand echt nieuws dat je met een bit mogelijkerwijs schade aan kan richten bij je paard? Ook met een deken kan je verwondingen veroorzaken en zelfs met een dekje met het verkeerde stiksel kun je de huid van een paard beschadigen. Heel vaak niet, maar soms gebeurt het helaas.


Tjah als je gaat kijken naar beeldmateriaal uit Aachen.. ga je toch twijfelen of men zich dat nog wel realiseert. Het aangedragen "moment opname" excuus houd wat dat betreft imo ook geen steek.

Maar de ene constatering leid niet direct tot de volgende, nuances enzo ;)


Gini schreef:
Maar dat is dus waarom dit onderzocht wordt. Hoe groot en frequent is de schade precies? Daar ben je niet met 1 onderzoek klaar mee.
Occasionele schade door middel van een schurend dekje is jammerlijk. Bewust door blijven rijden met dat dekje is niet echt meer jammerlijk te noemen, maar neigt naar schrijnend. Hoeveel paarden moeten hoeveel schade hebben van het bit, voordat we het bewust blijven rijden ermee jammerlijk dan wel schrijnend vinden?


Ik vind het gebrek aan kennis dat er toe leid schrijnend. Ik vind wat er in de top gebeurd schrijnend: Het bewust opzoeken (en overschrijden) van grenzen ten faveure van show en controle.

En toch heb ik niet per definitie een probleem met het bit weer die vervelende nuances...
Laatst bijgewerkt door jannico op 20-02-20 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 17:03

Gini schreef:
Maar dat is dus waarom dit onderzocht wordt. Hoe groot en frequent is de schade precies? Daar ben je niet met 1 onderzoek klaar mee.
Occasionele schade door middel van een schurend dekje is jammerlijk. Bewust door blijven rijden met dat dekje is niet echt meer jammerlijk te noemen, maar neigt naar schrijnend. Hoeveel paarden moeten hoeveel schade hebben van het bit, voordat we het bewust blijven rijden ermee jammerlijk dan wel schrijnend vinden?

Maar daar is iedere paardeneigenaar toch zelf bij? Hoezo wil je vastleggen hoe groot en frequent welke schade precies is? Dat is toch niet te onderzoeken?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:43

jannico schreef:
En toch heb ik niet per definitie een probleem met het bit weer die vervelende nuances...


Dat is eigenlijk waar ik ook mee worstel. Ik heb per definitie niets tegen het bit, maar het is wel iets dat heel snel en zelfs onbewust "misbruikt" kan worden en daardoor pijn kan berokkenen. Ik vind het ook een tweestrijd.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:45

Zo moeilijk is dat toch niet? het gaat om het hulpmiddel welke misbruikt wordt..of dat nu een bit is, bitloos, spoor, zweep.

Je kan alles wel gaan verbieden maar dat lost het probleem niet op.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:52

Sommige dingen nodigen sneller uit tot pijn natuurlijk. Een ijzeren staaf in de mond versus een wollen deken op de rug bv. Dan heb ik het zelfs niet over bewust misbruik. Als ik op een zachte matras ga liggen of op een plank, dan zal het een ook aangenamer dan het andere voelen. En als ik zelfs nog maar gewoon beweeg zullen mijn rug en heupen pijn doen door het harde oppervlakte van een plank.

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:31

Gini schreef:
jannico schreef:
En toch heb ik niet per definitie een probleem met het bit weer die vervelende nuances...


Dat is eigenlijk waar ik ook mee worstel. Ik heb per definitie niets tegen het bit, maar het is wel iets dat heel snel en zelfs onbewust "misbruikt" kan worden en daardoor pijn kan berokkenen. Ik vind het ook een tweestrijd.



Die worsteling is bij mij niet zozeer persoonlijk. Ik draag mijn steentje bij aan het verspreiden aan wat ik goede kennis acht (arbitrair uiteraard)en ik heb mij er al jaren bij neer gelegd dat ik niet ieder paard kan redden of ieder mens mijn kennis kan overbrengen. Such is life and life isnt always rainbows and sunshine.

Een ander probleem in standpunten die we de laatste tijd voorbij zien komen is dat men (niet enkel D&R) de indruk wekt dat paarden vooral enkel slachtoffer kunnen zijn, positieve uitingen zijn onbestaand of "ondanks" ons..
Dat soort framing maakt een gelijkwaardige conversatie natuurlijk ook al bijzonder moeilijk met dit soort organisaties.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:28

Ja en ze maken zichzelf zo ongeloofwaardig dat ze hun doel voorbij schieten denk ik.

Gini, ik begrijp wat je bedoelt..maar dat is hetzelfde als met een zweep volgens mij. Nodigt ook veel eerder uit om te misbruiken. Slofteugel idem dito...