KFPS: 'Goedkeuring Boet 516 niet in strijd met reglementen'

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Hanmar, Princesj, Shanna, EvelijnS

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:53

Als al die tekortkomingen en erfelijke aandoeningen achter de naam van een hengst worden vermeld dan kan dat een heel lijstje worden. Gelukkig is Boet een korte naam.
Ik ben niet zo bezorgd hoor. Tenslotte is de vosfactor weggefokt en ongewenst wit en wit in de hoef is ook op z'n retour. Dank zij krachtdadige selectie. (Echt héél belangrijk uit oogpunt van gezondheid en welzijn :(:) )

dees_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:54

Absolem schreef:
Haarbal schreef:
Ik snap niet helemaal waarom je dit als stamboek zou willen. Wat voegt hij toe? Is het een mooie vrije lijn oid? Ik zit niet in de Friezen dus geen idee.

Nee zijn lijn is allesbehalve vrij . This een jouwe

Jouwe is een pier
Pier is een beart

Beart is een Jasper

Jasper zijn bloedlijn heeft zo een enorme invloed gehad op de fokkerij dat je daar nu op dit moment het best zover mogelijk omheen moet gaan fokken wil je de genenpoel acceptabel houden .

Dus boet had van mij gewoon afgekeurd mogen worden . Zo speciaal is die niet .

En zijn moeder is van Uldrik, Uldrik is een Dries, en Dries is een zoon van Jasper..
Dus aan beide kanten komt Jasper terug.
Ik snap ook niet waarom ze Boet er persé bij wilden hebben, zo speciaal is hij inderdaad niet wat de lijnen betreft en ik kan me ook niet voorstellen dat er veel fokkers voor hem zullen gaan kiezen.

There is no such thing as a problem breed. However, there is no shortage of 'problem owners'.
~ Cesar Millan

LadyAnna

Re: KFPS: 'Goedkeuring Boet 516 niet in strijd met reglementen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 09:44

Dit soort aandoeningen wil je absoluut niet in je populatie, dus waarom goedkeuren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:25

Ik begrijp het gedoe niet, ook onder friezenfokkers hoor ik veel bezwaar...
De enige manier om een punt te maken, is door hem massaal niet te gebruiken... Dat lijkt me vrij eenvoudig.

Paard vond ik overigens wel aansprekend op het goedkeuringsfilmpje.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:27

DeMolenhoek schreef:
Dus als ik het goed begrijp is het advies negatief, maar omdat hij mooi en goed genoeg is wordt hij goedgekeurd. Typisch gevalletje uiterlijk gaat voor op gezondheid?

Waren Bretton Woods en Bordeaux niet soortgelijke gevallen bij het KWPN?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:21

Janine1990 schreef:
Ik begrijp het gedoe niet, ook onder friezenfokkers hoor ik veel bezwaar...
De enige manier om een punt te maken, is door hem massaal niet te gebruiken... Dat lijkt me vrij eenvoudig.

Paard vond ik overigens wel aansprekend op het goedkeuringsfilmpje.

Het is een zeer aansprekende hengst. Hij was de verrichtingstopper. De cornage was niet zichtbaar of hoorbaar tijdens de trainingen. Het is niet bekend of het erfelijk is of ontstaan door Droes oid. Dat Jasper er 2 x in de vierde generatie inzit lijkt me niet echt relevant. Dus ja genoeg redenen om hem door te laten. Laat de Fokkers maar bepalen of ze hem willen gebruiken. Hij was voor dit jaar al volgeboekt voor 250 dekkingen, en of die nu allemaal door gaan valt te betwijfelen.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:16

Hoeveel Friese veulens worden er eigenlijk per jaar geboren en hoeveel dekkingen zijn er per jaar jaar?