14 zwaar verwaarloosde paarden bevrijd uit vervallen schuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:59

bigone schreef:
Ja, maar ze knappen ze op en dan gaan ze naar de handel of de slager. Lijkt alsof ze ze afwachtende het onderzoek gewoon in leven moeten houden en daarna,huppakee, weg ermee. Dat noem ik geen dierenbescherming. Geef mensen de mogelijkheid om ze te adopteren bvb over een periode van twee weken. Zo veel kost dat nu ook weer niet want dan hebben ze de behandelingen al gehad.


Ik heb werkelijk waar geen idee wat jij mee hebt gemaakt, maar ik kan je vertellen dat ik dus een pony van de dierenbescherming heb geadopteert. Nog steeds bij mij. Gratis. Controles gehad etc.

Dit nieuws vind ik ook echt enorm erg. Helaas kan ik ze niet opvangen op dit moment.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:08

Rambogirl schreef:
bigone schreef:
Ja, maar ze knappen ze op en dan gaan ze naar de handel of de slager. Lijkt alsof ze ze afwachtende het onderzoek gewoon in leven moeten houden en daarna,huppakee, weg ermee. Dat noem ik geen dierenbescherming. Geef mensen de mogelijkheid om ze te adopteren bvb over een periode van twee weken. Zo veel kost dat nu ook weer niet want dan hebben ze de behandelingen al gehad.


Ik heb werkelijk waar geen idee wat jij mee hebt gemaakt, maar ik kan je vertellen dat ik dus een pony van de dierenbescherming heb geadopteert. Nog steeds bij mij. Gratis. Controles gehad etc.

Dit nieuws vind ik ook echt enorm erg. Helaas kan ik ze niet opvangen op dit moment.


Ik heb er zelf eentje van de dierenbescherming gehad, een kennis van mij verzorgde toen nog de opvang. Daar heb ik er eentje uitgezocht en goed voor betaald , dat jij hem gratis hebt gekregen, mazzel gehad want net als voor een hond of kat moet er gewoon voor betaald worden. Maar op mijn vraag wat er met de rest gebeurde, wat niet heel snel verkocht werd ging naar de handel en zo is het ook gegaan. Misschien is het nu anders , hopen dan maar.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 19:52

Toch om te huilen niet normaal zo zielig |( |(

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:02

Veraaaaah schreef:
Alleen een proces verbaal? Schandalig...
Zulke mensen zouden (zeer) zwaar bestraft moeten worden.

Ik vraag me af waarom je 14 paarden neemt en er vervolgens niet voor zorgt?

Hoezo "alleen een proces-verbaal"?
Dat is een politieverslag en het OM gaat beslissen op basis hiervan of iemand vervolgt gaat worden.
Het kan dus best zijn dat iemand alsnog een zware straf krijgt.
Dat is nu nl nog niet bekend.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 21:06

Relaxed schreef:
Oh hij is niet eerder de fout in gegaan, nee dan is het goed 8)7 Zoveel paarden 2 jaar lang binnen en in hun eigen mest laten staan, die mag je gewoon nooit meer een dier bezitten :r


Niet persoonlijk bedoeld, maar naar alle veroordelingen.

Enig idee hoeveel dierenleed ontstaat doordat zulke mensen iemand verloren zijn en het dan psychologische niet meer op een rijtje hebben? Zulke mensen hebben gewoon recht op hulp en vooral begrip. Die doen het niet uit kwaadaardigheid, een boete maakt het voor die mensen alleen maar erger.

Ik vind het heel erg voor de paarden begrijp me niet verkeerd, maar soms zit er ook een verhaal achter waar zowel de RDW als de DB geen hulp aan wil bieden en dat is imo ook een kwalijke zaak. Als dat traject er wel zou zijn, dan denk ik dat de mensen die er over de vloer komen ook eerder aan de bel trekken om hulp te vragen voor zulke gevallen.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 22:49

Echt verschrikkelijk...

Ik heb wel eens gehoord dat als die persoon de boete en verdere kosten betaald dat hij dan z'n paarden weer terug kijkt, vervolgens word hij dan wel in de gaten gehouden, maar is het toch absurd

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 14 zwaar verwaarloosde paarden bevrijd uit vervallen schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 22:51

Er kan veel meer aan de hand zijn maar reken er maar op dat de dieren er echt slecht aan toe waren want anders kwamen er wel een waarschuwing , hercontrole enz. Het gebeurt niet vaak dat dieren per direct in beslag worden genomen.

Zoolgangster

Berichten: 9584
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 23:02

Veraaaaah schreef:
Alleen een proces verbaal? Schandalig...
Zulke mensen zouden (zeer) zwaar bestraft moeten worden.

Ik vraag me af waarom je 14 paarden neemt en er vervolgens niet voor zorgt?


Tja, het hoeft geen kwade wil of luiheid te zijn; dementie, depressie, herseninfarct, hoarding syndrome, of bijvoorbeeld schizofrenie kunnen rare dingen met een mens doen.
Zou maar zo een triest verhaal van onmacht achter kunnen zitten, waarbij zwaar straffen geen zin heeft. Maar dat zoekt de rechter uit, lijkt me.

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: 14 zwaar verwaarloosde paarden bevrijd uit vervallen schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 00:12

Mag toch hopen dat de persoon die zich zorgen maakte om de paarden die paarden nog maar een dag kende.... en niet iemand is die die dieren al langer kent.
Bah walgelijk dit.

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:29

:r :r /3 /3 8)7 8)7

Wat vreselijk dit te moeten lezen arme paarden die 2 jaar in hun shit hebben moeten leven.
Onbegrijpelijk dat dit nu pas ontdekt is in Nederland.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:40

sporten schreef:
:r :r /3 /3 8)7 8)7

Wat vreselijk dit te moeten lezen arme paarden die 2 jaar in hun shit hebben moeten leven.
Onbegrijpelijk dat dit nu pas ontdekt is in Nederland.

Tja, als ze 2 jaar opgehokt staan is niemand die het ziet natuurlijk.
En genoeg huizen staan zo afgelegen dat ook buren niet zien/horen dat iemand paarden houdt.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:52

Zoolgangster schreef:
Tja, het hoeft geen kwade wil of luiheid te zijn; dementie, depressie, herseninfarct, hoarding syndrome, of bijvoorbeeld schizofrenie kunnen rare dingen met een mens doen.
Zou maar zo een triest verhaal van onmacht achter kunnen zitten, waarbij zwaar straffen geen zin heeft. Maar dat zoekt de rechter uit, lijkt me.

Ik heb ook vaker gehoord dat er enorm verdrietige verhalen achter dit soort berichten vandaan komen.
Ook van mensen die gewoon altijd goed voor hun dieren hebben gezorgd.
Ik hoop dat het mij niet overkomt...

Los daarvan: vreselijk voor deze dieren...

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:56

Zoolgangster schreef:
Tja, het hoeft geen kwade wil of luiheid te zijn; dementie, depressie, herseninfarct, hoarding syndrome, of bijvoorbeeld schizofrenie kunnen rare dingen met een mens doen.
Zou maar zo een triest verhaal van onmacht achter kunnen zitten, waarbij zwaar straffen geen zin heeft. Maar dat zoekt de rechter uit, lijkt me.


Idd in sommige gevallen heeft ook de eigenaar hulp nodig.....

Wel onwijs sneu voor de dieren... Verschrikkelijk dat ze ook echt soort uitgegraven moesten worden. Bizar....

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:17

Hier is echt heel erg veel mis gegaan ;( . Verschrikkelijk wat deze paarden hebben meegemaakt. Kan alleen maar hopen dat ze sterk genoeg zijn om weer een paardwaardig leven te kunnen gaan leven.

Maar de eigenaren moeten toch ook wel erg eenzaam zijn geweest ;( . Hoe kan het toch zo ver komen ;( . Maar ik ben vooral toch boos, hoe moeilijk deze mensen het ook hadden, ze hadden toch de DB kunnen bellen, of de politie, de buren, iemand!!! Zeker weten dat het dan niet zo ver was gekomen voor deze dieren.

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:34

Dit verhaal doet me weer denken aan iets wat mij een jaar of wat geleden gebeurde. Ik ging bij iemand in Dwingeloo haardhout halen. Dat was van een vrouw die een boerderij van een boer in de buurt huurde. Dat hout lag in de schuur. En in die schuur trof ik 2 pony's die in een donkere hoek in een box stonden. De mest stond aan het begin van de tralies toe. De boxdeur kwam door de druk naar buiten en die was met balken gestut. Die pony's hadden ook zulke op krullende kabouter sloffen. Het zag er vreselijk uit. Ik heb die mevrouw gevraagd wat dit voorstelde. De pony's bleken vd eigenaar van de boerderij te zijn, hij kwam dagelijks om de dieren te voeren. Ze waren al zeker 2 jaar niet uit de box geweest Ik was boos en gezegd dat zij dit toch niet kon toestaan en dat ze er melding van moest maken. Ik begreep dat ze dat niet durfde omdat ze dan uit het huis gezet werd. Ik ben op de terugweg direct naar het politie bureau gegaan en er melding van gemaakt. Thuis heb ik 144 gebeld en melding gedaan. Zeker 3 week later kreeg ik de mededeling dat ze bij de eigenaar geweest waren. Dat was voor hun een bekende want op de boerderij waar hij woont waren ze wel vaker geweest mbt tot dierenleed Ze hadden hem er op aangesproken, en ik begreep dat ze de pony's niet gezien hadden. En dat was dat. Te triest voor woorden.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:16

Eigenaar zal een persoon zijn met psychische problematiek oid anders doe je zoiets niet. Vaak is het een combi van schamen voor achterstallig onderhoud, geldproblematiek, uitstelgedrag en dan week na week na maand na maand na jaar etc en dan krijg je dit -O- |(

Zag de foto's van de week echt afschuwelijk. Arme dieren.
Enige wat je er met z'n allen aan kunt doen is dat je altijd contact houd met je paard en de daaropvolgende eigenaar wat verkocht wordt, dat je als je iets verdacht ziet er melding van maakt, mensen aanspreekt etc. Ik heb ook wel op stallen gestaan of stallen gezien waar bepaalde mensen stonden dat je dacht die kunnen nooit een paard betalen of gaan er 'vreemd' mee om (in termen van verzorging). Dan na verloop van tijd vertrokken ze weer naar een andere stal, of naar (erger!) ene landje of stukje van henzelf. Vaak begint dan de ellende. GEen toezicht meer, geen anderen die zich ermee bemoeien. En ondertussen maar aanschaffen of overnemen.

HElaas zie je het ook bij katten, honden, vogels etc etc. Alleen valt het dan minder op... nog minder. In mijn werk kom ik dit soms (zijdelings, ik zie ze als ze al gespot zijn en dan is het vaak al enigszins 'opgeruimd' maar dan nog, als je het niet in de gaten houdt gaat het binnen een paar weken / maanden weer mis) tegen, mensen die totaal verwaarloosd en volkomen in de prut in een koud huisje zitten weg te kwijnen... met soms nog een kanariepiet of zoiets die ook tot centimeters prut in zijn hokje heeft... of met katten die maar aan jongen, of die te schurfterig zijn om aan te pakken. Vlooien, viezigheid .... wat een ellende.

Dierenleed is 9 vd 10 x mensenleed. Ik praat hier niets goed, zeker niet, maar de persoon die dit heeft veroorzaakt is niet goed bij zijn/haar hoofd en heeft behandeling, toezicht en begeleiding nodig.

Overigens kunnen mensen 'naar buiten toe' de schijn vaak verrassend goed ophouden. Daar sta ik dan keer op keer ook wel weer verbaasd over...

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: 14 zwaar verwaarloosde paarden bevrijd uit vervallen schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:56

Die persoon uit mijn verhaal was gewoon veehouder (samen met zijn zoon) met een groot bedrijf en een gezin. Heeft geen psychische problematiek maar is een lomp varken.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: 14 zwaar verwaarloosde paarden bevrijd uit vervallen schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 12:07

Wat de oorzaak ook is, ik zou toch pleiten voor een tijdelijk houdverbod van dieren als iemand het zo ver laat komen. Als ze hun eigen problemen niet oplossen, gaan ze die van deze of alle volgende dieren ook niet oplossen.

Pas als iemand weer alles enigszins op de rit heeft, zou je die persoon opnieuw moeten beoordelen of die weer dieren mag houden.

Maar zolang als iemand ernstig depressief of iets is, dan help je hem of haar ook niet met extra zorgen rondom dieren die zorg nodig hebben.

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: 14 zwaar verwaarloosde paarden bevrijd uit vervallen schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:50

Ik zou ik dit geval kiezen voor de paarden weghalen , weghouden en misschien 1 paard toestaan.. (welliswaar onder strenge controle)

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: 14 zwaar verwaarloosde paarden bevrijd uit vervallen schuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 21:17

Iemand ervaring met t volgende?

Kun je vragen of de politie je op de hoogte houd, en dan bedoel ik of ze wel of niet terug gaan naar eigenaar? En zo niet kan de politie dan wel vertellen waar je heen kan mocht je meer willen weten als je een paard een nieuw huisje wilt geven?