Automobilist ingereden op groep ruiters

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:25

Blussem schreef:
Heftig Vienna,

Wel bizzar dat zo dementerend persoon over rijbewijs beschikt of mogelijkheid om over een auto te beschikken.
Gellukig is goed afgelopen maar hoop toch echt dat dit in de toekomst er voor wordt gezorgd dat zo iets niet kan gebeuren.
De ultieme oplossing zal natuurlijk zelf rijdende auto's zijn.


Dementie is een sluipend proces...en verloopt nogal onvoorspelbaar, maar als iemand blijkbaar zo knullig auto rijdt hoort hij/zij inderdaad niet achter het stuur.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.


Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:26

Majolen schreef:
Wow.... Arme kinderen... Toch ook wel hele brave paarden en pony's...


Inderdaad.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:27

Mijn ouders hebben toen der tijd ook het rijbewijs en de autosleutels van mijn oma afgenomen omdat ze gewoon gevaarlijk werd op de weg.

En ik zou dat ook rustig doen bij vrienden /bekenden.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:27

Movement schreef:
Ik denk dat het ook lastig is om hun rijbewijs in te nemen. Het is natuurlijk wel een grote stap naar acceptatie dat je niet alles meer zelfstandig kan en daar hebben heel veel mensen moeite mee.

Dat is ook zo ja. Als je toegeeft dat je niet meer kunt rijden geef je eigenlijk ook toe dat je geen volwaardig functionerend persoon meer bent. Dat is gewoon heel moeilijk en mensen proberen dat zo lang mogelijk uit te stellen. Het moet dan echt eerst een keer mis gaan.

Heel begrijpelijk maar tegelijkertijd heel triest dat het zo werkt.

Pareltjes
Berichten: 2210
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Automobilist ingereden op groep ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:12

Ik denk dat je toch voorzichtig moet zijn met het trekken van conclusies. Natuurlijk zijn er idioten die opzettelijk op ruiters inrijden, aan den lijve ondervonden. Maar ook ik ben ooit bijna met 4x4 ingereden op een groep ruiters. Nota bene mijn eigen instructeur met leerlingen. Die dacht ook goed zichbaar te zijn maar was het niet. Terwijl ik op bospad opweg was voor laatste voerbeurt van de jonge hengsten op de wei, meende ik in het donker een paardensilhouet te herkennen. Vol op de rem en tot mijn verbazing een hele lesgroep voor mn wielen....

Mijn instructeur natuurlijk ook schelden! Als eerste reactie maar na beide partijen gekalmeerd waren schrok hij er toch van dat ze niet goed zichtbaar waren midden in het bos. Wel van voren en van achteren maar niet van opzij. En ik kwam haaks op hun aangereden ( t splitsing bospaden ).

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Automobilist ingereden op groep ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:34

Heb je de foto's gezien? Dat zijn halve kerstbomen inclusief een klaar-over dienst.
Als je dat mist dan is je zicht niet goed genoeg.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:45

Sizzle schreef:
Heb je de foto's gezien? Dat zijn halve kerstbomen inclusief een klaar-over dienst.
Als je dat mist dan is je zicht niet goed genoeg.

Op de foto's is inderdaad te zien dat de groep erg goed zichtbaar was, en daar duidelijk goed over hadden nagedacht. :)

Maar de ervaring van Pareltjes vind ik ook wel waardevol om hier te delen. Het laat zien dat het soms toch niet goed genoeg kan zijn. In het kader van dit topic een goed voorbeeld om ook van te leren. :)

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Anoniem

Re: Automobilist ingereden op groep ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:50

Wat een bizar ongeluk, vraag mij af wat er in de man omging. Paniek doet gekke dingen met een mens


Mijn opa hebben ze rijbewijs afgepakt , mijn vader recent hebben we recent ook een halt toegeroepen en de auto weggedaan zodat de verleiding weg is . Als je de auto ziet snap je wel waarom, reed nog weinig maar als die reed vaak een nieuwe deuk erin en hij had het niet door .

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:05

LindyH schreef:
Die testen zijn ook maar één keer in de 5 jaar, als ze niet speciaal worden aangevraagd. Maar in 5 jaar kan iemand ontzettend verslechteren.

Stel iemand slaagt op zijn 75e prima voor de test, maar krijgt het jaar erna een beroerte waardoor allerlei functies verslechteren. Dan kan hij nog rustig 4 jaar doorrijden tot hij weer getest wordt.

Wat je ook vaak hoort is dat je die arme oude mensjes met wie het slecht gaat niet ook nog hun rijbewijs af mag pakken, want dan komen ze helemaal nergens meer. Want fietsen kunnen/durven ze niet meer en lopen gaat maar beperkt.
Dat is natuurlijk zo, maar het gaat wel om de veiligheid van de overige weggebruikers.

Maargoed, eerst maar eens zien wat er in dit geval aan de hand was.


Nee hoor, na een beroerte mag je tijdelijk niet rijden. En in veel gevallen moet je na die periode een eigen verklaring opsturen en moet het CBR beslissen of je weer rij vaardig bent.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Automobilist ingereden op groep ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:58

Wacht even.... er is toch hier helemaal geen sprake van dat het om een dementerend persoon gaat?

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:03

LadyMadonna schreef:
Wacht even.... er is toch hier helemaal geen sprake van dat het om een dementerend persoon gaat?


Nee, er zal pas duidelijkheid komen als het onderzoek is afgesloten.

Skreiandor
Berichten: 677
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:19

Ik zal even een beknopte versie geven. Mijn paard was namelijk t slachtoffer van deze dwaas. Hij werd op de dijk tot 3x toe gevraagd door gebaren om gas terug te nemen omdat hij veel te hard kwam aanrijden. Dit negeerde hij. Vervolgens geven 2 mensen een klap op zijn auto omdat hij niet reageert. Zijn reactie hierop is dat hij hard een paar meter achteruit rijdt en iemand bijna aanrijdt. Vervolgens geeft hij weer gas naar voor, rijdt iemand aan met zijn zijspiegel en vervolgens mijn paard die door alle consternatie wat scheef stond. Doordat hij flink uit balans raakte lag ik er zelf ook bijna naast. Dat hij vervolgens daarna in paniek raakt omdat mensen zich op zijn auto storten en ervandoor wilt gaan kan maar is zeker niet goed te praten! Als hij op de gebaren had gereageerd en stapvoets was gepasseerd of even stil was gaan staan was er niks aan de hand geweest. En nee het was geen bejaarde man oid.
Mijn paard heeft er gelukkig niks aan overgehouden (lichamelijk en mentaal) maar dit had natuurlijk veel erger af kunnen lopen als hij in paniek was geraakt of wanneer er een pony met een klein kind erop was aangereden.
Ik hoop maar dat hij door alles wat er gebeurt is ervan geleerd heeft en een volgende keer paarden normaal passeert. Ik ga zeker aangifte doen maar ben bang dat er verder niks op volgt omdat er geen schade is aan mijn paard (te belachelijk voor woorden eigenlijk....)

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Skreia 18-07-1997 - 29-01-2009
Cas (TimorxReinar) 08-07-2006 - 28-07-2023

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 08:50

Skreiandor schreef:
Ik zal even een beknopte versie geven. Mijn paard was namelijk t slachtoffer van deze dwaas. Hij werd op de dijk tot 3x toe gevraagd door gebaren om gas terug te nemen omdat hij veel te hard kwam aanrijden. Dit negeerde hij. Vervolgens geven 2 mensen een klap op zijn auto omdat hij niet reageert. Zijn reactie hierop is dat hij hard een paar meter achteruit rijdt en iemand bijna aanrijdt. Vervolgens geeft hij weer gas naar voor, rijdt iemand aan met zijn zijspiegel en vervolgens mijn paard die door alle consternatie wat scheef stond. Doordat hij flink uit balans raakte lag ik er zelf ook bijna naast. Dat hij vervolgens daarna in paniek raakt omdat mensen zich op zijn auto storten en ervandoor wilt gaan kan maar is zeker niet goed te praten! Als hij op de gebaren had gereageerd en stapvoets was gepasseerd of even stil was gaan staan was er niks aan de hand geweest. En nee het was geen bejaarde man oid.
Mijn paard heeft er gelukkig niks aan overgehouden (lichamelijk en mentaal) maar dit had natuurlijk veel erger af kunnen lopen als hij in paniek was geraakt of wanneer er een pony met een klein kind erop was aangereden.
Ik hoop maar dat hij door alles wat er gebeurt is ervan geleerd heeft en een volgende keer paarden normaal passeert. Ik ga zeker aangifte doen maar ben bang dat er verder niks op volgt omdat er geen schade is aan mijn paard (te belachelijk voor woorden eigenlijk....)

Wat een situatie zeg, en inderdaad, het had nog veel erger af kunnen lopen.

Wat betreft je aangifte; informeer bij de politie want ik ben er niet zo zeker van dat je perse schade moet hebben. Dat zou ook raar zijn immers, dan mag iemand dus allerlei gekkigheid uithalen zolang er maar geen fysieke schade ontstaat (mentale schade is ook schade he). Het gaat immers ook niet om de schade, maar om het gedrag. Heel erg veel sterkte!

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

CoonArt

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:21

Wat een smerige vuile gore.... Sorry. Geen woorden voor... My god.

Have You Hugged Your Horse Today?

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:59

Skreiandor schreef:
Ik zal even een beknopte versie geven. Mijn paard was namelijk t slachtoffer van deze dwaas. Hij werd op de dijk tot 3x toe gevraagd door gebaren om gas terug te nemen omdat hij veel te hard kwam aanrijden. Dit negeerde hij. Vervolgens geven 2 mensen een klap op zijn auto omdat hij niet reageert. Zijn reactie hierop is dat hij hard een paar meter achteruit rijdt en iemand bijna aanrijdt. Vervolgens geeft hij weer gas naar voor, rijdt iemand aan met zijn zijspiegel en vervolgens mijn paard die door alle consternatie wat scheef stond. Doordat hij flink uit balans raakte lag ik er zelf ook bijna naast. Dat hij vervolgens daarna in paniek raakt omdat mensen zich op zijn auto storten en ervandoor wilt gaan kan maar is zeker niet goed te praten! Als hij op de gebaren had gereageerd en stapvoets was gepasseerd of even stil was gaan staan was er niks aan de hand geweest. En nee het was geen bejaarde man oid.
Mijn paard heeft er gelukkig niks aan overgehouden (lichamelijk en mentaal) maar dit had natuurlijk veel erger af kunnen lopen als hij in paniek was geraakt of wanneer er een pony met een klein kind erop was aangereden.
Ik hoop maar dat hij door alles wat er gebeurt is ervan geleerd heeft en een volgende keer paarden normaal passeert. Ik ga zeker aangifte doen maar ben bang dat er verder niks op volgt omdat er geen schade is aan mijn paard (te belachelijk voor woorden eigenlijk....)

wow dat geeft meteen een heel ander beeld. Die mag wel een paar maanden zonder rijbewijs zitten vind ik.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Automobilist ingereden op groep ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:01

Kan me ook zomaar voorstellen dat hij was geschrokken van de klappen op zijn auto en daardoor nog raardere beslissingen nam :\

CoonArt

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:02

petraaken schreef:
Skreiandor schreef:
Ik zal even een beknopte versie geven. Mijn paard was namelijk t slachtoffer van deze dwaas. Hij werd op de dijk tot 3x toe gevraagd door gebaren om gas terug te nemen omdat hij veel te hard kwam aanrijden. Dit negeerde hij. Vervolgens geven 2 mensen een klap op zijn auto omdat hij niet reageert. Zijn reactie hierop is dat hij hard een paar meter achteruit rijdt en iemand bijna aanrijdt. Vervolgens geeft hij weer gas naar voor, rijdt iemand aan met zijn zijspiegel en vervolgens mijn paard die door alle consternatie wat scheef stond. Doordat hij flink uit balans raakte lag ik er zelf ook bijna naast. Dat hij vervolgens daarna in paniek raakt omdat mensen zich op zijn auto storten en ervandoor wilt gaan kan maar is zeker niet goed te praten! Als hij op de gebaren had gereageerd en stapvoets was gepasseerd of even stil was gaan staan was er niks aan de hand geweest. En nee het was geen bejaarde man oid.
Mijn paard heeft er gelukkig niks aan overgehouden (lichamelijk en mentaal) maar dit had natuurlijk veel erger af kunnen lopen als hij in paniek was geraakt of wanneer er een pony met een klein kind erop was aangereden.
Ik hoop maar dat hij door alles wat er gebeurt is ervan geleerd heeft en een volgende keer paarden normaal passeert. Ik ga zeker aangifte doen maar ben bang dat er verder niks op volgt omdat er geen schade is aan mijn paard (te belachelijk voor woorden eigenlijk....)

wow dat geeft meteen een heel ander beeld. Die mag wel een paar maanden zonder rijbewijs zitten vind ik.

Paar maanden? Gewoon die gek voor tig jaar de cel in gooien op laste van poging tot moord. Paar maanden zijn rijbewijs inleveren werkt niet bij zulke zieke figuren...

Have You Hugged Your Horse Today?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:11

Wat een idioot!

Verder snap ik niet waarom je in het donker een buitenrit zou willen maken met kinderen of uberhaupt. Het zicht is slecht en wat als er een op hol slaat in het donker....met een kind erop... ik vind dat om eerlijk te zijn enigzins onverantwoord.

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Automobilist ingereden op groep ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:14

Is toch leuk spannend? Het is duidelijk dat ze alle redelijke voorzorgsmaatregelen genomen hebben, en bovendien dat de paarden braaf genoeg waren.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:17

Het is jammer dat zoiets hier blijkbaar al haast niet meer kan, als iedereen rustig rijd en rekening houd met paarden op de weg dan zou het naar mijn mening veilig genoeg moeten zijn. Ze waren goed verlicht, ze waren met een grote groep en ook nog begeleiders, veel veiliger kan je het niet maken er zijn maar weinig paarden die in hun eentje van een hele groep rennen. Helaas wordt het in deze omgeving steeds "stadser" en weet de meerderheid niet wat je moet doen als je een paard passeert of het interesseert ze gewoonweg niet. Ik maak het bij bijna elke buitenrit mee dat ik word afgesneden, mensen als idioten met veel te weinig ruimte passeren of je gaan inhalen bij bijvoorbeeld een wegversmalling. Vervolgens wordt er door waterstaat geklaagd als je op het fietspad gaat rijden terwijl je simpelweg geen andere keuze hebt.

Erg jammer dat een leuk initiatief als deze door zo'n idioot om zeep geholpen moet worden en wat een geluk dat iedereen ongedeerd is gebleven.

~ Belle & Tristan ~
@HaflingerTristan

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10393
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:19

Serenity350 schreef:
Skreiandor schreef:
Ik zal even een beknopte versie geven. Mijn paard was namelijk t slachtoffer van deze dwaas. Hij werd op de dijk tot 3x toe gevraagd door gebaren om gas terug te nemen omdat hij veel te hard kwam aanrijden. Dit negeerde hij. Vervolgens geven 2 mensen een klap op zijn auto omdat hij niet reageert. Zijn reactie hierop is dat hij hard een paar meter achteruit rijdt en iemand bijna aanrijdt. Vervolgens geeft hij weer gas naar voor, rijdt iemand aan met zijn zijspiegel en vervolgens mijn paard die door alle consternatie wat scheef stond. Doordat hij flink uit balans raakte lag ik er zelf ook bijna naast. Dat hij vervolgens daarna in paniek raakt omdat mensen zich op zijn auto storten en ervandoor wilt gaan kan maar is zeker niet goed te praten! Als hij op de gebaren had gereageerd en stapvoets was gepasseerd of even stil was gaan staan was er niks aan de hand geweest. En nee het was geen bejaarde man oid.
Mijn paard heeft er gelukkig niks aan overgehouden (lichamelijk en mentaal) maar dit had natuurlijk veel erger af kunnen lopen als hij in paniek was geraakt of wanneer er een pony met een klein kind erop was aangereden.
Ik hoop maar dat hij door alles wat er gebeurt is ervan geleerd heeft en een volgende keer paarden normaal passeert. Ik ga zeker aangifte doen maar ben bang dat er verder niks op volgt omdat er geen schade is aan mijn paard (te belachelijk voor woorden eigenlijk....)

Wat een situatie zeg, en inderdaad, het had nog veel erger af kunnen lopen.

Wat betreft je aangifte; informeer bij de politie want ik ben er niet zo zeker van dat je perse schade moet hebben. Dat zou ook raar zijn immers, dan mag iemand dus allerlei gekkigheid uithalen zolang er maar geen fysieke schade ontstaat (mentale schade is ook schade he). Het gaat immers ook niet om de schade, maar om het gedrag. Heel erg veel sterkte!


De schrik zal er bij jou ook wel goed in zitten... Dit zou ik met de aangifte ook heel duidelijk aangeven. Wat de definitieve gevolgen mentaal zijn voor jou en je paard moet denk ik ook nog blijken

Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:21

Het staat buiten kijf dat de automobilist hier de schuldige is. Maar wat ik me wel afvraag is waarom er op de auto geklopt werd? Er komt een asociale racepiloot aan, denk je echt dat die ineens bij zinnen komt wanneer je zijn auto "aanvalt"?

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:33

Gini schreef:
Het staat buiten kijf dat de automobilist hier de schuldige is. Maar wat ik me wel afvraag is waarom er op de auto geklopt werd? Er komt een asociale racepiloot aan, denk je echt dat die ineens bij zinnen komt wanneer je zijn auto "aanvalt"?

Ik denk niet dat je in zo'n situatie kunt spreken van een rationele redenering. Zovan, als ik nu op de auto klop dan zal dit misschien wel helpen. In een situatie als deze vertonen we meestal impulsreacties. Dit kunnen ook best reacties zijn die we achteraf bezien bestempelen als "mogelijk niet al te nuttig". Voorbeeld is de reactie die sommige mensen automatisch hebben om je handen voor je gezicht te houden in plaats van de bal te vangen. (Ikzelf bijvoorbeeld). Totaal nutteloos als je de bedoeling hebt de bal te vangen, maar je doet het toch.

In deze situatie lees ik paniek, schrik en onmacht, zeker bij de begeleiders die de verantwoordelijkheid dragen de kinderen veilig en wel van A naar B te brengen. Ken je dat gevoel dat iemand in een auto rijdt en iets stoms doet en je iets wilt kunnen doen maar je kunt niets tegen diegene zeggen want ze horen je niet. Praten, roepen, gebaren, het werkt allemaal niet. Ik kan mij voorstellen dat je uit onmacht instinctief op de auto klopt tijdens het voorbij rijden omdat er maar 1 ding op dat moment telt; de persoon duidelijk maken dat dit niet oke is.

Of dat kloppen helpt, tjah, ik denk inderdaad ook van niet. Werkt het escalerend, mogelijk wel ja. Snap ik het? Ja, ik snap dat een mens in een heftige situatie waarin adrenaline een grote rol speelt een "onlogische" keuze maakt.

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Skreiandor
Berichten: 677
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:55

Mindim schreef:
Wat een idioot!

Verder snap ik niet waarom je in het donker een buitenrit zou willen maken met kinderen of uberhaupt. Het zicht is slecht en wat als er een op hol slaat in het donker....met een kind erop... ik vind dat om eerlijk te zijn enigzins onverantwoord.


Je was er duidelijk niet bij! We hadden lichtjes parade dus de paarden en pony's waren duidelijk verlicht (liepen halve kerstbomen bij) en daarnaast waren er begeleiders bij en klaar-overs geregeld dus wij hadden als stal alle voorzorgsmaatregelen geregeld.
Misschien eerst even alles lezen volgende keer? ;-)

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Skreia 18-07-1997 - 29-01-2009
Cas (TimorxReinar) 08-07-2006 - 28-07-2023

Niobe

Berichten: 7978
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:11

Shadow0 schreef:
Is toch leuk spannend? Het is duidelijk dat ze alle redelijke voorzorgsmaatregelen genomen hebben, en bovendien dat de paarden braaf genoeg waren.


Precies dit. Als mensen gewoon normaal langs zo’n groep kunnen gaan, was er niets aan de hand geweest. Ze hebben gewoon de pech gehad dat er zo’n idioot was.
Moet kunnen dit hoor!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 53 bezoekers