Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 08:37

Ik ben wel heel suf, kan de link van de crowdfunding niet vinden.
Heeft iemand die voor mij?

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:01

Laatst bijgewerkt door Pistasche op 29-10-19 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:02

De manege op Facebook, met onder andere een stukje toelichting op de kosten.

Update Rhino:

Het is al weer meer dan 14 dagen aan de gang en het eind is helaas nog niet inzicht. Vrijdag 25-10 is er helaas weer een pensionpaard ingeslapen aan het gevolg van het virus. De avond zijn er 2 paarden die positief zijn getest naar de achterste baan verplaatst. Zondag is er nog een paard van de voorste naar de achterste baan verplaatst met neurologische verschijnselen. Er zijn nu in totaal 11 paarden in de 2e rijbaan en deze hebben allemaal Rhino EHV1 (de neurologische vorm). Wat een emoties allemaal!
Er zijn paarden die hebben gezwalkt maar knappen ook weer op, nog niet helemaal goed maar het verbetert wel. Er zijn paarden die positief getest zijn en helemaal geen verschijnselen hebben of hebben gehad en ook nauwelijks verhoging. Er staan ook paarden die er slecht aan toe zijn, MAAR ze staan allemaal nog.
Een aantal van deze paarden stappen een paar keer per dag indien dat mogelijk is op het pad naar de wei en terug.
Het goede nieuws is dat morgen voor een paar paarden de 14 dagen grens is bereikt en die worden dan getest. Zijn ze negatief dan mogen ze volgens het protocol terug naar hun eigen stal. Dit vinden we best spannend. Wij hebben in overleg met onze dierenarts een plan bedacht deze paarden weer te introduceren aan de ‘gezonde’ kant. De betreffende klanten zijn daar vandaag over ingelicht.

In het weekend t/m nu zijn er 3 paarden naar de 1e rijbaan verplaatst waar nu 10 paarden staan die “verdacht” zijn. Deze paarden hebben allemaal verhoging of koorts (gehad). Indien deze paarden gaan zwalken worden ze verplaatst naar de 2e binnenbaan. Indien deze paarden echter 14 dagen koorts en symptoom vrij zijn mogen ze terug naar stal. Best heel spannend en emotioneel voor de eigenaren. Deze paarden mogen gestapt of gelongeerd worden op de winterpaddock.

Verder staan er nog 68 gezonde paarden op stal, deze worden 2x per dag getemperatuurd om verhoging tijdig vast te stellen. Elke keer weer spannend als je op de thermometer kijkt. Is hij nog normaal??
Deze paarden mogen gebruik maken van de buitenbaan, springterrein en stap/training molen.

Wij begrijpen dat het lastig is om je voor te stellen hoe alles eruit zien, hoe wij te werk gaan en wat voor een werk het allemaal is. Wij gaan proberen een klein stukje beeld te schetsen..
Iedere keer dat er een paard verplaatst moet worden, moet de hele box weer leeg gehaald, schoon gemaakt en ontsmet worden. Dat houd in vanaf de gezonde stal naar de voorste baan als ‘verdacht’’ paard en eventueel door naar de achterste baan, dat 1 box soms wel 3 a 4 keer in een paar dagen leeg gehaald (bodem stro/vlas) wordt, schoon gemaakt en dan weer ontsmet. Dit proces per box duurt een uur of 6 omdat het tussendoor moet drogen. Dan hebben wij het over 1 paard… Dit is in de afgelopen weken bij 25 boxen gebeurd zoals te zien op onze facebookpagina.

Er is elke dag een groepje van 4 a 5 ruiters bezig met onze manegepaarden en pony’s om die in beweging te houden. Per paard zijn ze gemiddeld 45 minuten bezig. Dit is in verhouding weinig maar de dames rijden er 5 per dag ongeveer. Met meer ruiters hebben wij het geprobeerd, maar was het lastiger haalbaar in een bepaalde tijd om goed overzicht te houden. Gaande weg leren wij hier ook van. Wij hopen echt dat het bij onze manegepaarden en pony’s blijft tot de verdachte die het nu zijn. Diverse mensen hebben ons om een datum gevraagd om weer te kunnen starten met lessen. Helaas kunnen wij dit nu niet geven omdat er nog steeds koortsgevallen zijn de afgelopen dagen.
Omdat wij ons moeten focussen op de zorg die er per dag is, zoals medicijnen, het voeren, wateren, schoonmaken enz, zijn er 2 dames die voor ons het initiatief hebben genomen, zich te richten op het tegemoet komen van de lesklanten. Dit is fantastisch! Lees later meer over de tegemoetkoming voor de gemiste lessen.

Financiële strop
Al onze lessen gaan niet door, kantine heeft geen omzet, evenementen en verhuur is niet mogelijk ed. Dit is een enorme strop en daar is een bedrag van ±€ 12000,- per week mee gemoeid.
Daarnaast hebben we veel extra onkosten:
-Veeartskosten> een neus test kost € 110,-, bloed en neus test kost € 160,- om even een voorbeeld te geven.
-Medicijnen >aspirine kost €1,- per dag per paard. (Wij hebben er 50) Een aantal paarden krijgen nog L-Lycine gevoerd. Dit is een supplement wat weerstand verhoogd en virus verlaagd. Zo hopen wij ook een stukje bescherming te geven. Een pot kost gemiddeld € 40,- per paard. Novacam (Dit kan alleen de dierenarts voorschrijven) wordt ook bij sommige gegeven en is pijnstillend en ontstekingsremmend. Dit kan aan een paard gegeven worden bij hoge koorts etc> kost € 100,- per potje. Hier kan je 5 dagen mee doen.
-Ontsmettingsmiddelen zoals Halamid kost per kilo € 39,95, wij zijn vandaag aan het 6 kilobakje begonnen. Dettol gemiddeld €6,- per fles. Zijn er nu al 15 doorheen om stallen schoon te maken. Alle handpompjes etc zijn er ook nog op 9 ‘wasplaatsen’.
-Beschermingsmiddelen zoals overals, handschoenen, schoentjes etc kost ongeveer €1000,- per week.
- box huur (quarantaine) € 15,- per week per box. Wij hebben er 14 staan in de voorste baan.
-Extra personeel ?? en gelukkig veel vrijwilligers! Waar ook eten en drinken voor geregeld wordt. Super lief dat er mensen af en toe lunch regelen voor ons.
-Later zullen de rijbaan bodems nog vervangen moeten worden (±€15.000) en ongetwijfeld zullen er nog meer onvoorziene kosten zijn. Wij moeten afwachten hoeveel manegepaarden worden getroffen.

Daarom hebben we onze vaste kwartaalkaartklanten gevraagd om voorlopig door te betalen. Hier hebben we al heel wat positieve reacties op gehad maar helaas ook een paar negatieve.
Wij hopen ook dat wij zo snel mogelijk alles kunnen hervatten, graag jullie steun!

Crowdfunding

Rijvereniging de Lelyruiters hebben een crowdfunding actie gestart. Hier zijn we heel erg blij mee. Er zijn diverse acties gaande waar geld mee wordt opgehaald zoals lege flessen door kids. Alles helpt en wij zijn hierdoor echt ontroerd uit hoeveel hoeken er steun komt.

Tegemoetkoming voor de gemiste lessen

Via de crowdfundingsactie zijn veel activiteiten binnengekomen. Enkelen zijn speciaal voor de klanten. Wij willen iedereen die doorbetaald voor zijn lessen, zo veel mogelijk tegemoet komen.
Omdat ons team druk is met de paarden hebben wij van een aantal vrijwilligers hulp gekregen bij het uitwerken van een alternatief plan voor de komende periode. We komen in de loop van deze week bij jullie terug met data en locaties, maar er wordt achter de schermen hard gewerkt aan activiteiten zonder paard in Lelystad en ook zullen er een aantal activiteiten speciaal voor ruiters van Manege Lelystad worden georganiseerd op Ruitersportcentrum Zeewolde. Leren invlechten, leren proeven voorlezen, kennismaken met TREC, carrousel rijden, spelletjes, een fotoshoot….
Ook geven we je snel een online kijkje achter de schermen bij de manegepaarden en kun je zien hoe wij ze nu verzorgen en hoe het met ze gaat! Wordt vervolgt!

Onze (manege)paarden

Van onze paarden staan er 4 in quarantaine, 2 in de 2e baan (neurologische verschijnselen) Master en Emira en 2 in de 1e rijbaan (verdacht) Eddie en Thobias.
Ilona is teruggeplaatst van de 1e rijbaan naar haar eigen stal en begint weer met conditie opbouwen.

Samen gaan wij dit overwinnen!

#topcollegas #manegezeewolde #FNRS #samensterkvoormanegelelystad #lelyruiters

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:03


Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:06

rien10 schreef:
Yes! Dank je.


Heb nog een linkje toegevoegde, daarin staat nog wat extra informatie!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:13

Heftig zeg...

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:16

Netjes hoe ze zo'n overzichtelijke post plaatsen met de vorderingen en werkgang!

Ik had me kunnen voorstellen dat dat erin zou schieten ivm alle zorgen, emoties en drukte of een stuk choatischer zou zijn. Volgens mij pakken ze het heel netjes aan, maar wat een drama!

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:24

Ik heb een kleine bijdrage gegeven, toch de manege waar ik heb leren paardrijden <3

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:34

Pistasche schreef:
mvdende schreef:
Volgens mij mag je weer eens niet kritisch zijn op bokt!

Er bestaat ook zo iets als groepsdruk: omdat 99% van de mensen a doet, doet diegene die eigenlijk b wil, toch maar a omdat hij/zij anders gek wordt aangekeken.

Zo ook in dit verhaal, waarom wordt ik gelijk gekielhaald omdat ik een andere mening heb, anders zou reageren dan het gros van de mensen hier op Bokt.nl?

Ik weet heel zeker dat er hier meerdere mensen zijn die het geld voor paardrijden heel hard bij elkaar moeten sprokkelen iedere maand. Maar die in deze situatie misschien toch maar betalen omdat ze niet de zwarte piet toegespeeld willen krijgen!

Want reken maar dat het door manege Lelystad niet heel erg gewaardeerd wordt als je niet netjes je lessen doorbetaald, en dan krijg je de vraag: wordt je dan als niet betaler niet heel vies aangekeken de rest van je leven op die manege?

Als alle lessen die nu al gemist zouden zijn inderdaad ingehaald kunnen worden, dan maak ik daar geen probleem van. Maar zou ik bijvoorbeeld volgende week een nieuwe leskaart moeten kopen, dan zou ik daar wel even mee wachten. Als de manege nl al aangeeft in financiële problemen te zitten, wil ik dat risico niet lopen.


Gekielhaald :+ Omdat mensen een andere mening hebben en jij toevallig in de minderheid bent?

Als je wel zou lessen had je die kosten toch ook gehad? De manege zal nu ook moeten sprokkelen dus je bent niet de enige die het financieel zwaar heeft. Het risico? Dat je zelf geen plezier beleeft aan je leskaart? Nee, dan liever de manege laten zitten. Ik hoop dat de crowdfundingactie beter loopt...



Hier kan ik me wel in vinden...
En ik ga ook een donatie doen.

Een manege hier in de buurt heeft vorig jaar een droes uitbraak gehad, veel leerlingen hebben zich ingezet, en de meesten hun lessen doorbetaald.

Als mijn manege dat zou meemaken, zouden we hetzelfde doen.

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:47

Ongeacht de keuze die iemand maakt, het wel of niet door betalen van de lessen, wel/niet meedoen aan de crowdfunding. In mijn ogen bestaat er alleen maar een goed. Niemand is verplicht iets te doen. Ik vind dus ook dat er niet negatief gesproken mag worden over de mensen die het om wat voor een reden dan ook niet doen. Geen negatieve druk opleggen door bij die mensen in inspelen op gevoelens. Iedereen hoopt dat de manege er goed uit komt.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:53

Ik kan me eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen waarom een bedrijf wat je zelf niet kent, neergesabelt moet worden als het in zwaar weer zit.
Het gaat door de manier waarop.

Of mensen wel of niet doneren moeten ze zelf weten.
En waarom ze dat verder wel of niet doen, vind ik niet interessant....zeker niet in een topic op social media :+
Maar nu was de rede wel relevant denk ik.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:02

Wat een goede uitgebreide update van die manege zeg <3

Op zo’n manier kan ik me voorstellen dat je als klant blijft doorbetalen. Leuk ook dat er aan compensaties wordt gedacht dmv goede alternatieven.

Heb trouwens zelf als klant op een pensionstal/manege gestaan met ongeveer 100 paarden waar Rhino was. Wat een drama was dat! Zoooo veel werk.

Hoop dat alles hier weer snel de goede kant op gaat!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:34

Ik vraag me af hoe mensen voor zich zien hoe bedrijven dit soort dierziekten moeten incalculeren in hun bedrijfsvoering...

Dan mag je bijna een half miljoen apart gaan zetten :?.

Verder is dit natuurlijk een drama. Voor een paar jaar terug droes op stal gehad, dat is al klote, maar dit is een flinke stap erger. Succes en sterkte aan alle betrokkenen.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:59

Wat een goede duidelijke informatie. Maar oh oh oh wat heftig voor alle betrokkenen.

senna21

Berichten: 11844
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:16

Wat een nare situatie voor betrokkenen (eigenaren en klanten), maar chapeau voor de aanpak.
Veel sterkte gewenst allemaal.

Christiene
Berichten: 7717
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:28

Blussem schreef:
karuna schreef:
Ze hebben nergens anders plek voor isolatie. :n ze moeten best veel paarden apart houden. Minimale afstanden per box op besmetting door bv niezen te voorkomen. Buiten is niet te doen dan zijn de binnenbakken het beste. Daar wordt natuurlijk nu vol op geplast en gepoept. Los nog van stro, hooi enz dat nu overal gaat zitten. Kan me heel goed voorstellen dat daarna de bodems wel aan vervanging toe zijn

Lijkt me ook als pensionklant een nare spannende tijd.


Ik zou juist in deze situatie de paarden buiten zetten in weilanden die ruim uit elkaar liggen. Dat doen wij hier altijd met zieke paarden. Als dit niet kan dan heeft de manege te weinig grond ten opzicht van de hoeveelheid paarden.

Voor rest denk ik wanneer zo iets bi j een particulier gebeurt dat er een hoop dingen anders gaan.

Je zet intensive care mensen toch ook niet op straat.. precies het zelfde in mij ogen.

Ze zijn erg ziek en hebben zorg nodig geen weiland met gras. Steeds helpen medicatie overeind houden ect ect

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 00:42

Wat een heftig verhaal.
Diep respect voor de manier waarop de eigenaren van de manege en hun klanten dit tot een goed eind proberen te brengen. Ik zou niet weten waar ik het zou moeten zoeken...

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 00:56

Pistasche schreef:
De manege op Facebook, met onder andere een stukje toelichting op de kosten.


Daarom hebben we onze vaste kwartaalkaartklanten gevraagd om voorlopig door te betalen. Hier hebben we al heel wat positieve reacties op gehad maar helaas ook een paar negatieve.
Wij hopen ook dat wij zo snel mogelijk alles kunnen hervatten, graag jullie steun!


Vind alleen dit stukje erg onnodig. Eindig je zin gewoon met; we hebben al heel wat positieve reacties op gehad.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 00:59

Onali schreef:
Pistasche schreef:
De manege op Facebook, met onder andere een stukje toelichting op de kosten.


Daarom hebben we onze vaste kwartaalkaartklanten gevraagd om voorlopig door te betalen. Hier hebben we al heel wat positieve reacties op gehad maar helaas ook een paar negatieve.
Wij hopen ook dat wij zo snel mogelijk alles kunnen hervatten, graag jullie steun!


Vind alleen dit stukje erg onnodig. Eindig je zin gewoon met; we hebben al heel wat positieve reacties op gehad.


Ik denk dat je dat eerder moet lezen als: "Het spijt ons dat we enkele klanten tegen de borst gestoten hebben" en niet als "we keuren het af dat sommigen ons hun geld niet geven"

Tenminste, zo lees ik het.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:02

Ja inderdaad zo lees ik het ook. Niet verwijtend.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:44

Vreselijk...........heel veel sterkte voor de Manege en hopelijk redden ze het.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:21

Is er al nieuws?

Blue_flower
Berichten: 1928
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:33

Er is een 5e paard overleden.

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 22:00

Ach wat naar zeg. Veel sterkte voor de manege en alle (pension)klanten, wat een gedoe!

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Manege Lelystad maakt zich ernstig zorgen over voortbestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 22:02

Och jeetje, wat een nachtmerrie