Amerikaanse vrouw gewond na val strandrit Friese paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Kabayo

Berichten: 13871
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Amerikaanse vrouw gewond na val strandrit Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 14:59

De Amerikaanse vrouw reed een gehuurd paard. Heb gehoord dat dat paard helemaal niet braaf was en geregeld omhoog stond en naar andere paarden sloeg. Dier was nauwelijks onder controle te houden. Waarom die dan verhuurd word is de grote vraag??

Het bericht van silly heb ik ook gelezen. Er staat nergens dat diegene opzettelijk gingen galopperen. De kopgroep kon niet wachten en was echt een heel stuk verder. Er gingen daar allemaal paarden vandoor. Kop erop en doei. Nu was ik hier niet bij. Er kunnen natuurlijk wel een paar met opzet in galop zijn gegaan en dat keur ik absoluut af!! Maar ik weet ook dat ze al achteraan in de groep liep en dus een zeer grote afstand had met de rest. Heel triest dit allemaal. Maar ik kan niet oordelen of dit opzet is van andere ruiters , of het niet kunnen wachten van de kopgroep (en dus organisatie!)

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


Joto

Berichten: 4297
Geregistreerd: 02-04-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 15:14

Kabayo schreef:
De Amerikaanse vrouw reed een gehuurd paard. Heb gehoord dat dat paard helemaal niet braaf was en geregeld omhoog stond en naar andere paarden sloeg. Dier was nauwelijks onder controle te houden. Waarom die dan verhuurd word is de grote vraag??

Het bericht van silly heb ik ook gelezen. Er staat nergens dat diegene opzettelijk gingen galopperen. De kopgroep kon niet wachten en was echt een heel stuk verder. Er gingen daar allemaal paarden vandoor. Kop erop en doei. Nu was ik hier niet bij. Er kunnen natuurlijk wel een paar met opzet in galop zijn gegaan en dat keur ik absoluut af!! Maar ik weet ook dat ze al achteraan in de groep liep en dus een zeer grote afstand had met de rest. Heel triest dit allemaal. Maar ik kan niet oordelen of dit opzet is van andere ruiters , of het niet kunnen wachten van de kopgroep (en dus organisatie!)



Misschien is het heel wijselijk je nu even stil te houden Kabayo, je "hoort" en je was er niet bij. Dus hoe weet jij in hemelsnaam waar zij reed??

Zorg jij eerst maar eens even dat je info klopt lijkt me een stuk beter :j

TE KOOP: 14 jarige fokmerrie Teeuwis x Oege

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Amerikaanse vrouw gewond na val strandrit Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 15:18

Ik ben het stuk vanaf citadel tot huisduinen mee gelopen en heb gezien dat er expres ingehouden werd, zelfs omgedraaid en terug richting julianadorp lopen om dan vervolgens terug te galloperen.. ook precies de reden waarom ik nooit mee zal doen met zulke organisaties (en ik heb geen Fries :+ )

Maar ik zag inderdaad ook dat de kopgroep vaak te ver voorop lag en zagen erg laat dat er te grote gaten vielen..

Gelukkig gaat het naar omstandigheden goed met mevrouw

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Kabayo

Berichten: 13871
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 15:20

Joto schreef:
Kabayo schreef:
De Amerikaanse vrouw reed een gehuurd paard. Heb gehoord dat dat paard helemaal niet braaf was en geregeld omhoog stond en naar andere paarden sloeg. Dier was nauwelijks onder controle te houden. Waarom die dan verhuurd word is de grote vraag??

Het bericht van silly heb ik ook gelezen. Er staat nergens dat diegene opzettelijk gingen galopperen. De kopgroep kon niet wachten en was echt een heel stuk verder. Er gingen daar allemaal paarden vandoor. Kop erop en doei. Nu was ik hier niet bij. Er kunnen natuurlijk wel een paar met opzet in galop zijn gegaan en dat keur ik absoluut af!! Maar ik weet ook dat ze al achteraan in de groep liep en dus een zeer grote afstand had met de rest. Heel triest dit allemaal. Maar ik kan niet oordelen of dit opzet is van andere ruiters , of het niet kunnen wachten van de kopgroep (en dus organisatie!)



Misschien is het heel wijselijk je nu even stil te houden Kabayo, je "hoort" en je was er niet bij. Dus hoe weet jij in hemelsnaam waar zij reed??

Zorg jij eerst maar eens even dat je info klopt lijkt me een stuk beter :j

Omdat ik ook achteraan reed? Waren nog maar een paar achter mij (stuk of 20 denk ik) en daar was het gebeurd ;)

Verder vind ik mijn bericht erg netjes geformuleerd. :j

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 15:23

Silly1972 schreef:
Als wilt aansluiten kan je dat ook prima in een rustig drafje doen.

Dat dus.. al ben je dan een paar vriendjes even kwijt, kun je ook weer heen sukkelen.. en die kunnen ook even op je wachten heh?! ipv dat je er heen moet in galop.

Weet weer waarom ik pesthekel heb aan ritten met meerdere ruiters, zitten er altijd aantal bij die als gekken moeten jakkeren net zoals op de snelweg...

(Voor de goede orde, heb ook endurance gereden, geen enkel probleem met klasse 4 deelnemers die mij als klasse 1 deelnemer voorbij kwamen is per slot van rekening wedstrijd, maar jongens.. kom op.. denk na.. een rit met 450 paarden, gezond verstand gebruiken is soms blijkbaar heel lastig)

Overigens jaren terug fjorden strandrit, met maar stuk of 30 gedaan toen keurig bij terug komst de groep in 2en gesplitst, 1 groep ging van het strand af (wou niet hard..) de andere groep reed stuk door en is gaan galopperen.

Beterschap aan de mevrouw.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 15:46

Joto schreef:
Kabayo schreef:
De Amerikaanse vrouw reed een gehuurd paard. Heb gehoord dat dat paard helemaal niet braaf was en geregeld omhoog stond en naar andere paarden sloeg. Dier was nauwelijks onder controle te houden. Waarom die dan verhuurd word is de grote vraag??

Het bericht van silly heb ik ook gelezen. Er staat nergens dat diegene opzettelijk gingen galopperen. De kopgroep kon niet wachten en was echt een heel stuk verder. Er gingen daar allemaal paarden vandoor. Kop erop en doei. Nu was ik hier niet bij. Er kunnen natuurlijk wel een paar met opzet in galop zijn gegaan en dat keur ik absoluut af!! Maar ik weet ook dat ze al achteraan in de groep liep en dus een zeer grote afstand had met de rest. Heel triest dit allemaal. Maar ik kan niet oordelen of dit opzet is van andere ruiters , of het niet kunnen wachten van de kopgroep (en dus organisatie!)



Misschien is het heel wijselijk je nu even stil te houden Kabayo, je "hoort" en je was er niet bij. Dus hoe weet jij in hemelsnaam waar zij reed??

Zorg jij eerst maar eens even dat je info klopt lijkt me een stuk beter :j


Omdat ik ook achteraan reed? Waren nog maar een paar achter mij (stuk of 20 denk ik) en daar was het gebeurd ;)

Verder vind ik mijn bericht erg netjes geformuleerd. :j


_/-\o_ _/-\o_

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:08

Tja Kabayo je zegt zelf dat je er niet bij was dus het niet zeker weet en denk dat joto daarop reageert.
Ik had een bericht gequote van iemand die er wel bij was.
Vandaar denk ik.

Feit blijft dat je je netjes hoort te gedragen in zo'n grote groep omdat de gevolgen erg groot kunnen zijn.
En dat zie je nu maar weer.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

anjali
Berichten: 15017
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:16

Cheminee schreef:
Ik ben het stuk vanaf citadel tot huisduinen mee gelopen en heb gezien dat er expres ingehouden werd, zelfs omgedraaid en terug richting julianadorp lopen om dan vervolgens terug te galloperen.. ook precies de reden waarom ik nooit mee zal doen met zulke organisaties (en ik heb geen Fries :+ )

Maar ik zag inderdaad ook dat de kopgroep vaak te ver voorop lag en zagen erg laat dat er te grote gaten vielen..

Gelukkig gaat het naar omstandigheden goed met mevrouw

Vroeger ging ik ook wel eens met groepsritten mee en dat was dan precies wat er gebeurde.Er werd afgesproken dat er niet gegaloppeerd mocht worden. Enkelen waren het daar dan niet mee eens en gingen expres inhouden om dan bij te kunnen galopperen.Wat dan tot onrust onder de andere paarden leidde.

Anoniem

Re: Amerikaanse vrouw gewond na val strandrit Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:17

Inderdaad dit heb ik ook al ervaren op dit soort evenementen!
Er zijn er altijd een paar die het toch niet kunnen laten...

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Amerikaanse vrouw gewond na val strandrit Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 17:42

Jeetje wat een verhaal weer zeg!

Ik zag ook afgelopen weekend de foto's op facebook voorbij komen en ook ik dacht, oei dat dat allemaal goed gaat! Aan zo'n rit met zoveel paarden zou ik echt nooit mee doen!

Lize92

Berichten: 416
Geregistreerd: 23-04-19
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 17:49

Wat ontzettend zuur zeg.. Gelukkig maakt ze het naar omstandigheden redelijk goed..

Het willen galopperen op zo'n strand snap ik wel, maar ga er dan apart nog eens heen. Dit doen in zo'n grote groep, met zoveel kans op ongelukken vind ik heel onverstandig.

Rizette
Berichten: 4323
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:38

Zoiets organiseren en zo'n rit begeleiden is nog een hele kunst.
Ben zeer ervaren maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om met het makste paard aan zoiets mee te doen. Veel te veel mensen die zichzelf niet meer onder controle hebben laat staan hun paard en het ergste is dat ze het zelf vaak niet eens doorhebben. Heel veel beterschap voor deze vrouw gewenst en heel veel wijsheid voor de organisatie.

senna21

Berichten: 11810
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:51

Ik voel op mijn Hollandse klompen een (dure, onnodige) rechtszaak aankomen. 8)7 _-:(
En dat terwijl deze dame geheel vrijwillig op een paard bij dit evenement is geklommen. :o?

Maar hopelijk valt het mee en loopt het goed af voor alle betrokkenen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Amerikaanse vrouw gewond na val strandrit Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:12

Uiteraard was het vroeger op ponykamp niet zo'n grote groep, maar we waren toch gauw met 30 man. De begeleiders waren super. Er was er eentje voorop, die gaf het tempo aan. En er waren er een paar bij het midden en eentje achteraan. Kleine paarden en pony's voorop en de grootste achteraan. Het was een aangesloten rij en bij draven gingen er drie voorop en eentje achteraan. Die 3 voorop mocht je gewoon niet langs. En dat leverde wel soms wat bekkentrekken op, maar het was goed geregeld. Hetzelfde met de galop.
Met zo'n grote groep als met al deze friezen zou daar met een naar verhouding zelfde aantal leiders niet beter kunnen gaan? En als de voorgroep ziet dat er een afstand ontstaat, dan halthouden tot iedereen weer bij is? En kennelijk weet men welke ruiters de aanleiding waren, misschien hen vragen volgend jaar niet meer mee te doen.
Erg zonde dat en nu zo'n sluier ligt over zo'n prachtig evenement.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:22

Tja, ik denk dat dat niet realistisch is. Om een mega(strand)rit geordend en met minimaal rusico te laten verlopen heb je niet alleen een hele stoet begeleiders nodig, maar ook discipline van de kant van de deelnemers, en paarden die hun hoofd niet zo snel verliezen.
Dan nog bestaat het risico dat er een paard van tussen gaat en daarbij andere paarden op sleeptouw neemt. Het blijven vluchtdieren die onvoorspelbaar kunnen reageren.

Mensen op huurpaarden mee laten rijden, combinaties ruiter-paard die elkaar niet kennen dus, is m.i. sowieso vragen om problemen.

Benieuwd bij wie het risico in dit geval ligt: de dame in kwestie? De verhuurder van het paard? De organisatie van de rit?

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, cellibelli, Granoek, lina1998, nathe en 55 bezoekers