Ruiters durven polder Sint-Maartensdijk niet meer in

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Ruiters durven polder Sint-Maartensdijk niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 13:30

PZC
Overige
Ingezonden door Meintje


Afbeelding
Foto door _l_amanda_l_


SINT-MAARTENSDIJK - Sinds Karin Vroegop uit Sint-Maartensdijk vorige week maandag door een automobilist van haar paard is gereden, durft ze niet meer alleen de polder in. Daarom fietst haar moeder nu maar voorop.

Even op haar paard een ijsje halen in Poortvliet. Daar denkt Karin Vroegop voortaan wel twee keer over na. Tijdens één van haar avondritten, jaagt een automobilist met hoge snelheid over de Jan Karelsweg in de polder net buiten Stavenisse. Paard Ravi schrikt en verkiest de sloot. Het gaat zo snel dat Karin nauwelijks beseft hoe ze weer uit de greppel is gekomen. ,,Het enige wat ik dacht: dit overleeft ze nooit. Dit had heel anders kunnen aflopen.”

Haar moeder Magda moet er niet aan denken dat Ravi bovenop Karin was gevallen. ,,Dat paard weegt honderden kilo’s. Dat overleef je niet.” Uit voorzorg gaan moeder en dochter nu samen op pad. Magda voorop met de fiets. ,,Het is ongelooflijk hoe hard sommige automobilisten rijden. Nauwelijks afremmen en je gewoon in de kant duwen. Een ontspannen ritje door de polder maken is er niet meer bij.”

Campagne
VVN en de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) hebben een tijd geleden al de handen ineengeslagen en een campagne opgezet: ‘Weet wat je doet als je een paard ontmoet’. Stomphorst: ,,Het is heel simpel. Passeer rustig en extra ruim. Stop eventueel. Ben je de ruiter voorbij, rij dan rustig weg en doorbreek nooit een groep paarden. Het zijn kuddedieren, ze volgen elkaar, doorbreken van de groep zorgt vast en zeker voor problemen.”

Desondanks is de laatste jaren de agressie toegenomen, zegt Karin. "Vriendinnen van mij, die ook paardrijden, durven de polder niet meer in. Puur vanwege de agressie. Die rijden nu rondjes op de manage. Maar dat vind ik oersaai. Het liefst rijd ik over de drooggevallen slikken van de Oosterschelde. Om daar te komen moet ik wel de polder door.” Volgens staleigenaar Yolanda Breure is de agressie te voorkomen met een beetje meer wederzijds begrip.

"Sommige ruiters gaan midden op de weg rijden. Dat moet je niet doen. Ga gewoon netjes de berm in. Kijk vooruit, zoek een dammetje op waar je veilig kunt staan als er verkeer nadert. Zeker nu in het oogstseizoen is het oppassen voor tractoren en combines die af en aan rijden. Dan blijven er nog altijd weggebruikers die alle regels negeren. Het enige dat je als ruiter kunt doen is zorgen dat je zo min mogelijk tot last bent. Ik zeg altijd: ruim je paardenpoep op, dan creëer je goodwill.”

Onwetendheid
Het is niet alleen de agressie. Ook onwetendheid van automobilisten stoort ruiters als Vroegop. ,,Sommige mensen weten simpelweg niet hoe je een ruiter op een polderweggetje moet benaderen. Dan claxonneren ze uit voorzorg. Dat moet je net niet doen.” Volgens Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland (VVN) zit daar de crux. ,,Automobilisten zijn slecht op de hoogte van de verkeersregels. Zeker als het om ruiters gaat.”

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 14:35

“Sommige ruiters gaan midden op de weg rijden. Dat moet je niet doen. Ga gewoon netjes de berm in.”

Uhmm sorry maar ik ben niet levensmoe. Ik ga dus in de polder zeker wél midden op de weg rijden. Precies om te voorkomen dat ze keihard en dicht langs je scheuren. Zodra ik hoor/zie dat iemand heel fatsoenlijk komt aanrijden ga ik aan de kant, maar als ik ze met een flinke vaart aan hoor/zie komen rijden ga ik pontificaal midden op de weg rijden zodat ze niks anders kunnen dan afremmen. Als er driftig gedaan wordt (laat remmen, toeteren, gas geven met koppeling ingedrukt) laat ik ze zelfs helemaal stoppen en dan pas ga ik opzij zodat ze niet zodra je aan de kant gaat alsnog flink op het gas gaan en het asfalt uit de weg duwen en je keihard passeren.
Dit werkt prima, nooit problemen. De normale mensen snappen dit heel goed en hebben er geen problemen mee (zij snappen de hint dat ze blijkbaar toch nog te hard op je af kwamen naar jouw zin) en de niet-normale mensen die hebben die correctie gewoon nodig om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Dus ik vind midden op de weg rijden echt de enige manier die echt goed en veilig werkt. Niemand wil een paard op zijn bumper of daadwerkelijk expres iemand doodrijden. Ook al scheurt iemand als een idioot voorbij, als daarbij iemand doodgaat is het alsnog een “ongeluk” omdat ze blijkbaar niet snappen hoe gevaarlijk dat is. Als je echt goed midden op de weg blijft waarbij je overduidelijk nul ruimte laat om te passeren remmen ook deze mensen gewoon af

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:30

Ik begrijp je punt van veiligheid. Maar je roept daarmee ook een hoop irritatie op bij mensen die er de ballen verstand van hebben.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:41

Jennyj01 schreef:
Ik begrijp je punt van veiligheid. Maar je roept daarmee ook een hoop irritatie op bij mensen die er de ballen verstand van hebben.


Jenny01, ik heb dat ook altijd gedaan als mensen te hard aankwamen, met mijn gele hesje aan, en beweging met mijn arm dat ze iets zachter moeten gaan rijden. Zodra dit gebeurd ga ik netjes aan de kant met duim omhoog en glimlach. Zwaaien naar elkaar en dat was het dan. Werkt 99% van de keren want het is geen kwaadheid, maar onwetendheid en gehaastheid gecombineerd met niet nadenken.
Ik heb zelden of nooit boze gezichten gehad.

Ik heb zelfs een keer met mennen gehad in de polder, dat de politie met grote aanhanger waarin paarden zaten het kleine weggetje waar ik reed naar rechts volledig op wilde draaien. Dan had ik echt geen enkele kant meer uit gekund gehad en de boel moeten uitspannen. Dus ik roep "draf" en Hercule spoot gelijk als een gek naar voren want die had het ook gezien. Politie gelijk op de rem met 1000 excuses vanuit het raampje en verschrikte blik, waardoor ik nog net door het kleine gaatje kon. Het weggetje was zo smal met 2 sloten aan beide kanten, dat passeren had echt niet gekund. Enne :D , zij hadden voorrang...... _O-

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:44

Jennyj01 schreef:
Ik begrijp je punt van veiligheid. Maar je roept daarmee ook een hoop irritatie op bij mensen die er de ballen verstand van hebben.

Das dan jammer ik wil gewoon niet dood. En als zij keurig volgens de daar geldende snelheid aan komen rijden blijf ik op het midden rijden tot ze het gas loslaten en dan ga ik aan de kant en hoeven ze niet tot stilstand te komen. Niet-verkeershufters pakken dit op, wel-verkeershufters verdienen het dat ze helemaal moeten stoppen. En ja dat irriteert en maar ze verdienen het en ik verkies mijn veiligheid boven wat gescheld in de auto wat ik toch niet hoor :+

pien_2010 die arm snapt niemand hier. Ik probeer het soms nog wel eens maar krijg altijd nul reactie daarop. Ook mensen die vriendelijk naar me zwaaien rijden gewoon in hetzelfde tempo door, waarvan zij denken dat het een prima tempo is om paarden te passeren. Mijn arm die een dempend gebaar maakt snappen ze echt niet dus toch maar midden op de weg sturen dan. Die snappen ze wel en pikken ze onmiddellijk op

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ruiters durven polder Sint-Maartensdijk niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:46

Ik doe beiden. Midden op de weg rijden en beweging maken met mijn hand van langzamer rijden. Zodra dit gebeurt ga ik aan de kant, rijd meestal gewoon door en doe duim omhoog.

kobuss1

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Colijnsplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:47

maar "we" horen wel op de weg, als bestuurders, maar we moeten wel maar in de berm rijden?
We hebben ook recht op een stukje weg, dus ons maar massaal in de berm laten drukken vind ik ook niet perse nodig. Ik snap dat dat soms niet anders kan en de beste en veiligste oplossing is, maar vind niet dat dat standaard moet gaan worden en iedereen dat van de ruiters verwacht straks.

een beetje je plek op de weg afdwingen door meer midden op de weg te rijden is bij een enkele automobilist nodig maar verder gewoon wederzijds respect hebben daar begint het natuurlijk mee.

Maar ik ben wel benieuwd wat die moeder met die fiets dan precies doet die nu met haar mee gaat uit voorzorg..? Zou zij midden op de weg gaan fietsen dan of ook in de berm ?

Misschien heeft zij tips ?

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:48

Dorine92 schreef:
“Sommige ruiters gaan midden op de weg rijden. Dat moet je niet doen. Ga gewoon netjes de berm in.”

Uhmm sorry maar ik ben niet levensmoe. Ik ga dus in de polder zeker wél midden op de weg rijden. Precies om te voorkomen dat ze keihard en dicht langs je scheuren. Zodra ik hoor/zie dat iemand heel fatsoenlijk komt aanrijden ga ik aan de kant, maar als ik ze met een flinke vaart aan hoor/zie komen rijden ga ik pontificaal midden op de weg rijden zodat ze niks anders kunnen dan afremmen. Als er driftig gedaan wordt (laat remmen, toeteren, gas geven met koppeling ingedrukt) laat ik ze zelfs helemaal stoppen en dan pas ga ik opzij zodat ze niet zodra je aan de kant gaat alsnog flink op het gas gaan en het asfalt uit de weg duwen en je keihard passeren.
Dit werkt prima, nooit problemen. De normale mensen snappen dit heel goed en hebben er geen problemen mee (zij snappen de hint dat ze blijkbaar toch nog te hard op je af kwamen naar jouw zin) en de niet-normale mensen die hebben die correctie gewoon nodig om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Dus ik vind midden op de weg rijden echt de enige manier die echt goed en veilig werkt. Niemand wil een paard op zijn bumper of daadwerkelijk expres iemand doodrijden. Ook al scheurt iemand als een idioot voorbij, als daarbij iemand doodgaat is het alsnog een “ongeluk” omdat ze blijkbaar niet snappen hoe gevaarlijk dat is. Als je echt goed midden op de weg blijft waarbij je overduidelijk nul ruimte laat om te passeren remmen ook deze mensen gewoon af


Ik heb ooit een pony bijgereden van iemand die die ook deed. Ik schaamde me echt kapot als diegene dat met haar paard deed. Ik vind het daarbij ook gewoon asosociaal dat je mensen gaat dwingen om zus of zo te rijden. Ik denk oprecht dat je zo alleen maar meer frustratie en 'die kut paarden horen niet in het verkeer' krijgt. Tijdens het buitenrijden rijd ik vaak gewoon op de weg, want mijn paard vind dat fijner, maar als er een auto aankomt ga ik áltijd de berm in en ik merk juist dat mensen dan langzamer gaan rijden, omdat jij ook aan hun denkt. Ik kom veel auto's tegen (geen bos, dus alleen buitenwegen waar je 80 mag) en niet vaak dat ik met 80 wordt gepasseerd. Zelfs vrachtwagens en trekkers wachten netjes totdat ik in een inham sta oid voordat ze optrekken en verder rijden. Nooit getoeter, geschreeuw, gassen oid. Netjes een hand opsteken als dankje en iedereen in tevreden. Als ik wel merk dat mensen geen gas terug nemen, ga ik even stilstaan of iets verder de berm in.

En noem me hypocriet, ik zou ook echt pissig worden als iemand met een paard midden op de weg gaat staan zodat ik nog maar met 20 mag voorbij rijden. Ik ga altijd langzamer en ik houd altijd rekening met hoe het paard reageert, maar kom op.... Volgens mij hoef ik geen toestemming te vragen om een paard te mogen passeren :+

Adjepatatje8

Berichten: 338
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:51

1x zo'n geval meegemaakt.. Ik rijd op m'n haflinger met mijn vader op de fiets. Hoorde in de verte een auto hard aankomen rijden. Mijn vader ging midden op de weg fietsen om hem af te laten remmen. Dat deed hij niet, dus mijn vader weg gesprongen. Komt Die man als een gek aan mijn kant (vanuit tegenliggende positie) de berm in waar ik reed . Met volle snelheid er net optijd uit gereden, zodat heerlijk alle steentjes tegen ons op vlogen... Gelukkig een rustige pony, maar had heel anders kunnen aflopen als ik met een van m'n andere pony's daar had gelopen
..

Te hard passeren kunnen al mijn pony's hebben. Laat ze wel altijd afremmen, omdat mensen nooit weten wat een paard doet (stel er loopt verderop een ander paard).

We moeten in het verkeer van beide kanten respect tonen. Als ze langzamer rijden bedank ik de mensen altijd. Ook van de bestuurders kant moet respect komen. Gewoon een paar km/u langzamer rijden en rustig optrekken. Is dat tegenwoordig te veel gevraagd?

HopeDreamer

Berichten: 966
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:52

Op mijn vorige stal moesten we vaak een brug over, dat was ook een 80 weg... Ik ging op de brug ook altijd in het midden stappen. Anders gingen ze je gewoon met een rotgang voorbij, of je nou op die bru liep of niet...

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:54

gerpiegorp schreef:
Dorine92 schreef:
“Sommige ruiters gaan midden op de weg rijden. Dat moet je niet doen. Ga gewoon netjes de berm in.”

Uhmm sorry maar ik ben niet levensmoe. Ik ga dus in de polder zeker wél midden op de weg rijden. Precies om te voorkomen dat ze keihard en dicht langs je scheuren. Zodra ik hoor/zie dat iemand heel fatsoenlijk komt aanrijden ga ik aan de kant, maar als ik ze met een flinke vaart aan hoor/zie komen rijden ga ik pontificaal midden op de weg rijden zodat ze niks anders kunnen dan afremmen. Als er driftig gedaan wordt (laat remmen, toeteren, gas geven met koppeling ingedrukt) laat ik ze zelfs helemaal stoppen en dan pas ga ik opzij zodat ze niet zodra je aan de kant gaat alsnog flink op het gas gaan en het asfalt uit de weg duwen en je keihard passeren.
Dit werkt prima, nooit problemen. De normale mensen snappen dit heel goed en hebben er geen problemen mee (zij snappen de hint dat ze blijkbaar toch nog te hard op je af kwamen naar jouw zin) en de niet-normale mensen die hebben die correctie gewoon nodig om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Dus ik vind midden op de weg rijden echt de enige manier die echt goed en veilig werkt. Niemand wil een paard op zijn bumper of daadwerkelijk expres iemand doodrijden. Ook al scheurt iemand als een idioot voorbij, als daarbij iemand doodgaat is het alsnog een “ongeluk” omdat ze blijkbaar niet snappen hoe gevaarlijk dat is. Als je echt goed midden op de weg blijft waarbij je overduidelijk nul ruimte laat om te passeren remmen ook deze mensen gewoon af


Ik heb ooit een pony bijgereden van iemand die die ook deed. Ik schaamde me echt kapot als diegene dat met haar paard deed. Ik vind het daarbij ook gewoon asosociaal dat je mensen gaat dwingen om zus of zo te rijden. Ik denk oprecht dat je zo alleen maar meer frustratie en 'die poedersuiker paarden horen niet in het verkeer' krijgt. Tijdens het buitenrijden rijd ik vaak gewoon op de weg, want mijn paard vind dat fijner, maar als er een auto aankomt ga ik áltijd de berm in en ik merk juist dat mensen dan langzamer gaan rijden, omdat jij ook aan hun denkt. Ik kom veel auto's tegen (geen bos, dus alleen buitenwegen waar je 80 mag) en niet vaak dat ik met 80 wordt gepasseerd. Zelfs vrachtwagens en trekkers wachten netjes totdat ik in een inham sta oid voordat ze optrekken en verder rijden. Nooit getoeter, geschreeuw, gassen oid. Netjes een hand opsteken als dankje en iedereen in tevreden. Als ik wel merk dat mensen geen gas terug nemen, ga ik even stilstaan of iets verder de berm in.

En noem me hypocriet, ik zou ook echt pissig worden als iemand met een paard midden op de weg gaat staan zodat ik nog maar met 20 mag voorbij rijden. Ik ga altijd langzamer en ik houd altijd rekening met hoe het paard reageert, maar kom op.... Volgens mij hoef ik geen toestemming te vragen om een paard te mogen passeren :+

Je bent welkom om hier een rondje te rijden, ik denk dat je dan wel anders piept. Ze scheuren je hier op 60 weggetjes zo met 80/90 voorbij en er is geen berm waar je in kunt rijden want die is zo smal dat je dan in de sloot valt.
Als je opzij gaat geven ze meer gas bij omdat ze dan nog effe snel jou voorbij willen voordat die tegenligger komt en als die dan toch sneller komt dan ze dachten drukken ze je zo de sloot in want liever een paard schampen dan een tegenligger.
Vrachtwagens en tractoren denderen met een flink tempo langs als je niet midden op de weg gaat rijden en ze vergeten ook nog dat hun aanhanger nóg breder is dan hun tractor waardoor je paard zowat de sloot in moet.
Verder de berm in is geen optie hier want die is er niet, dus je levert jezelf over aan de goden met jouw tactiek. Nee bedankt

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:58

Engelse tip:

Afbeelding

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:01

Rex_Rolfo schreef:
Engelse tip:

[ Afbeelding ]



Oh maar dát is slim!

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Ruiters durven polder Sint-Maartensdijk niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:11

Ik heb ook al jaren een geel hesje met slow down horse rider
Ik kijk altijd de automobilisten aan en als ze echt te hard rijden dan steek ik mijn hand op, ik bedenk ook altijd.

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:14

Zeker met de blokjes zullen hier in NL dat snel verkeerd lezen en denken dat er politie staat :+
Dat werkt best effectief denk ik inderdaad :D

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:17

Rintah schreef:
Zeker met de blokjes zullen hier in NL dat snel verkeerd lezen en denken dat er politie staat :+
Dat werkt best effectief denk ik inderdaad :D

Die is wel stoer idd maar ze rijden hier zo hard dat ze dat pas kunnen lezen als ze niet meer op een nette manier kunnen afremmen

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:31

Zelf vind ik het ook asociaal om de weg op te eisen door midden op de weg te rijden. Ik ga altijd voldoende aan de kant. Maar ik rij meestal met reflectie deken buiten en heb wel het idee dat mensen je eerder zien en ook beter reageren. Nu moet ik ook zeggen dat ze in mijn ervaring in België socialer zijn op de weg naar paarden toe dan de Nederlanders zijn.

Je blijft natuurlijk mensen houden die je been er bijna af rijden maar dat is voor mij geen reden om dat zelf maar midden op de weg te gaan rijden. Dan wordt het een zooitje als iedereen voor andere gaan denken wat ze gaan doen.

Heb dat ook echt al wel meegemaakt met de auto dat ruiter midden op de weg rijden en eigenlijk willen dat je auto voorbij duwt in plaats van rijden. Het maakt mij echt alleen maar gefrustreerd. Je kan ook gewoon echt de verkeerde reactie uitlokken. Waarmee je dus krijgt dat automobilisten denken "K*T ruiters ook". Net wat mensen met wielrenners vaak hebben.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:35

Tigra_ schreef:
Zelf vind ik het ook asociaal om de weg op te eisen door midden op de weg te rijden. Ik ga altijd voldoende aan de kant. Maar ik rij meestal met reflectie deken buiten en heb wel het idee dat mensen je eerder zien en ook beter reageren. Nu moet ik ook zeggen dat ze in mijn ervaring in België socialer zijn op de weg naar paarden toe dan de Nederlanders zijn.

Je blijft natuurlijk mensen houden die je been er bijna af rijden maar dat is voor mij geen reden om dat zelf maar midden op de weg te gaan rijden. Dan wordt het een zooitje als iedereen voor andere gaan denken wat ze gaan doen.

Heb dat ook echt al wel meegemaakt met de auto dat ruiter midden op de weg rijden en eigenlijk willen dat je auto voorbij duwt in plaats van rijden. Het maakt mij echt alleen maar gefrustreerd. Je kan ook gewoon echt de verkeerde reactie uitlokken. Waarmee je dus krijgt dat automobilisten denken "K*T ruiters ook". Net wat mensen met wielrenners vaak hebben.

Buitenlanders zijn inderdaad veel netter. Duitsers ga ik altijd meteen voor aan de kant maar die passeren ALLEMAAL in een gepast tempo. Nog nooit een idiote Duitser in een auto gezien.
Ik vind het feit dat ze mijn been er bijna af rijden wél een reden om midden op de weg te gaan rijden. Net als dat de fietsers hier altijd met zijn tweeën breeduit naast elkaar blijven fietsen tot je afremt. Want fietsers worden anders ook gewoon van de sokken gereden

tienus63

Berichten: 12067
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Ruiters durven polder Sint-Maartensdijk niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:43

Het valt mij op wanneer onze ruiter een hesje aan had te paard of niet, de auto’s veel meer geduld en afstand hebben als ruiter hesje aan heeft.
Alsof men dan beseft dat paard kan schrikken.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:46

Ja maar die enkele keer dat het gebeurt is voor mij geen reden om de weg op te eisen. Iedereen maakt fouten en verkeerde inschattingen. Bewust of onbewust. Ik heb als ruiter ook echt wel een aantal keer geluk gehad dat automobilisten op letten en ik ineens met een schrikkend paard de weg over vlieg. En dankzij geduldige en oplettende bestuurders toch veilig uit de situatie kan komen.

Als ik zelf met de auto ben zijn mensen soms ook gevaarlijk maar daar kan ik gewoon niet op vooruit lopen. Als ruiter weet jij het beste hoe een paard is en reageert dat moet je eigenlijk gewoon niet verwachten van andere mensen. Ik kan me er niet druk om maken eigenlijk. Ik rij weleens met iemand die al heel snel roept dat mensen veel te hard rijden of te kort langs maar ik vindt dat op die momenten juist niet. Dus ook daarin zit natuurlijk verschil. Sommige willen het liefst dat je 3 meter om het paard heen rijdt met 20 km per uur. Dat is ook niet realistisch en ik denk dat ruiters daarin ook nog weleens fout zitten. Je kiest er voor de weg op te gaan en dan weet je dat verkeerd gewoon door gaat.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:19

Ik snap het niet zo goed. Automobilisten zijn als het goed is ervan op de hoogte hoe je hoort te passeren, staat namelijk gewoon in het theorieboek.

Maar goed, ik zie ze ook als idioten langs scheuren. Heb een keer gehad dat een jongen met petje langzaam ging rijden en vervolgens hard het gas in stampt en er toeterend vandoor ging. Gelukkig bleven alle paarden heel rustig.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:30

Het is geven en nemen in het verkeer. Ik zorg altijd dat ik niemand in de weg rijd en op smalle stukken waar ze niet langs mij kunnen even aandraven of stil zetten.
Heb eigelijk ook nooit problemen met automobilisten, wel met wielrenners die halen je echt rakelings in zonder dat je ze hoort aankomen of er wordt geschreeuwd dat je aan de kant moet. Terwijl ze dan zelf lekker naast elkaar blijven rijden.
Laatst bijgewerkt door Avanti op 28-08-19 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:48

Ik vraag me serieus af of het niet gewoon beter is ruiters de toegang tot autowegen te ontzeggen. Het zijn te kwetsbare weggebruikers die veel gevaar lopen door intrinsieke eigenschappen van hun voertuig.
Er van uitgaan dat de rest van het verkeer zich maar moet aanpassen aan een paar recreanten gaat vrij ver.

Adjepatatje8

Berichten: 338
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Re: Ruiters durven polder Sint-Maartensdijk niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:01

Wandelaars zijn ook zwak in het verkeer. Ik snap ook wel sommige frustratie. Persoonlijk zou ik het niet afschaffen. Bij ons in de buurt zijn de meeste mensen paarden mensen en als ze het niet zijn, weten ze hoe ze zich moeten gedragen. Ik snap dat het op andere plaatsen anders is.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 18:21

Kuggur schreef:
Ik vraag me serieus af of het niet gewoon beter is ruiters de toegang tot autowegen te ontzeggen. Het zijn te kwetsbare weggebruikers die veel gevaar lopen door intrinsieke eigenschappen van hun voertuig.
Er van uitgaan dat de rest van het verkeer zich maar moet aanpassen aan een paar recreanten gaat vrij ver.

En waar moeten die ruiters dan gaan rijden als er alleen dat soort wegen in de buurt zijn of als dat nou juist de weg naar het bos is??
Niet iedereen beschikt over trailer of bak aan huis.