Blog Waarom doen we wat we doen: Trailers, keuren of leuren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Blog Waarom doen we wat we doen: Trailers, keuren of leuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 20:42

Vergeet niet dat veel mensen het onderhoud zelf doen. Remmen afstellen stelt niet zoveel voor. Boel even smeren, koppeling controleren en kunstof bodem rot niet weg. (Lampen test doe ik altijd voor dat ik met trailer op pad ga)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 23:03

FleurVP schreef:
Qua combinatie wordt er soms ook wel weer wat overdreven. Sommige mensen vinden dat je perse een dikke 4x4 nodig hebt. Ik denk dan zo'n maximaal trekgewicht is er niet voor niets, heeft waarschijnlijk wat marge, dus als je daar netjes onderblijft en alleen met normale weersomstandigheden op pad gaat. Volgens mij heb je meer aan werkende remmen en goede banden dan aan 500 kg 'over'.

Vergis je niet in wat er voor krachten op een combinatie staan als een paard ineens uit z'n dak gaat op de trailer.

Collega reed jaren met een combinatie die volgens de papieren nog een marge van 100 kg had.
Ze staan bij een verkeerslicht op groen te wachten, paard wordt ongeduldig en begint te stuiteren en de gehele combinatie stond een halve meter naar links.

500 kg paard is heel wat anders dan 500 kg stenen.
Als een paard flink afzet op de trailer, staan er voor korte tijd heel wat meer kilo's achter je auto.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 23:23

De mijne staat inderdaad met regelmaat te kappen en/of te stuiteren. Op een alu bodem klinkt dat enorm hard door dus heleboel kabaal. Maar ook je combi beweegt mee. Ik heb op maximum geladen toestand 200kg over. In praktijk zal dit altijd ongeveer 600kg overschot zijn als ze er beide op staan. Ik heb 1700 kg laadvermogen, beide samen wegen misschien 1100? 1 van 550 en 1 van 400-500.

Hoe dan ook, mijn auto rijklaar weegt iets meer dan 2T. Met stuiterbal in de bak aan de haak gaat toch echt de hele combi aardig op en neer hoor. En dan is dat hooguit ongedurigheid of kappen. Geen acrobatensprongen. Als ie dat zou doen durf ik echt geloven dat de boel zich gaat verzetten. Laat staan als er 2 van dat soort kuren zouden krijgen.
Sta je daar mooi met je goede banden en remmen als de boel aan het hupsen gaat.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:35

Ik bedoel niet zozeer het laadvermogen van de trailer maar van wat de auto mag trekken. Wij hebben ongeveer 100 kilo over met wat de auto mag trekken, die van mij wordt ook weleens ongeduldig voor een stoplicht en staat dan te kappen of gaat pasje naar achteren en naar voren. Voelen we weinig van, geluid valt ook mee, vanuit de auto hoor je niks. Hangt volgens mij ook af van lengte van de auto. Ik denk in zo'n geval dat je trouwens nog steeds veel hebt aan goede banden want meer grip en minder risico op klapband. Als je rijdt ook aan werkende remmen. Overigens moet je wel een enorme draak hebben als ze rijdend flink gaan staan stuiteren. Ik heb dat vooral geparkeerd gezien.
Er wordt ook vaak alleen maar naar formaat van de auto gekeken. Voor nieuwe auto twijfelen wij nu tussen 508 sw of ford focus. Beide kunnen prima, maar ik denk dat als we 150 pk focus nemen we uiteindelijk de betere trekauto hebben. Zou je als je de combinatie ziet niet zeggen, en de focus is veel voordeliger.

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 18:24

FleurVP schreef:
Ik bedoel niet zozeer het laadvermogen van de trailer maar van wat de auto mag trekken. Wij hebben ongeveer 100 kilo over met wat de auto mag trekken, die van mij wordt ook weleens ongeduldig voor een stoplicht en staat dan te kappen of gaat pasje naar achteren en naar voren. Voelen we weinig van, geluid valt ook mee, vanuit de auto hoor je niks. Hangt volgens mij ook af van lengte van de auto. Ik denk in zo'n geval dat je trouwens nog steeds veel hebt aan goede banden want meer grip en minder risico op klapband. Als je rijdt ook aan werkende remmen. Overigens moet je wel een enorme draak hebben als ze rijdend flink gaan staan stuiteren. Ik heb dat vooral geparkeerd gezien.
Er wordt ook vaak alleen maar naar formaat van de auto gekeken. Voor nieuwe auto twijfelen wij nu tussen 508 sw of ford focus. Beide kunnen prima, maar ik denk dat als we 150 pk focus nemen we uiteindelijk de betere trekauto hebben. Zou je als je de combinatie ziet niet zeggen, en de focus is veel voordeliger.

Waar zit die 150pk?
Ik heb weleens een huur-Focus aan z'n staart gezeten (125pk 1000cc 3 cilinder) maar dat ding moest naar 4500 toeren om de Yorkshire Dales heuveltjes aan te kunnen, Zonder aanhanger......

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Blog Waarom doen we wat we doen: Trailers, keuren of leuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 19:12

Ik vind dat er verplicht jaarlijkse keuring moet komen voor trailers.

Ik heb ook een nieuwe gekocht omdat ik de ellende niet wilde van een ander.
Ik ben net als verteld ook een miep met mijn trailer.
Ik beloof ook altijd als Mando de trailer opgaat dat ik mijn best doe om hem weer veilig thuis te brengen.

Ik zal mijn trailer ook nooit uitlenen. Veel mensen zijn niet zuinig op andermans spullen dus dat risico wil ik niet eens meer nemen.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Blog Waarom doen we wat we doen: Trailers, keuren of leuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 19:14

hier in duitsland hebben we 2 jaarlijkse keuring voor trailers en dat is ook afdoende.

het grappige is wel dat ze natuurlijk enkel technisch kijken en niet naar de bodem of zijwanden. dat vind ik dan wel weer typisch.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 21:50

Je bedoeld de aandrijving Ikke? Die zit voor, maar dat is bij de 508 niet anders. De Focus mag 1800 trekken, max kogeldruk is 90. De 508 zouden we wat minder pk nemen en mag 1500 trekken, max kogeldruk is 75. Liefste zou ik een 4wd mini countryman willen <3 maar dat mag niet van de leaseregeling. Beide auto’s zijn nog steeds een optie, manlief heeft geloof ik voorkeur voor 508 en ik denk doe maar lekker die focus, veel goedkoper en lijkt mij beter te kunnen trekken. Overigens heb ik aan 1500 kg wel genoeg. Lichte 2 paardstrailer van 650 kg, kwpn-er van 560 kg en een rank mini paardje, denk als hij uitgegroeid is max. 200 kg, eerder 150. Ben wel benieuwd wat jou de beste keuze lijkt!

Ik zou tweejaarlijkse keuring verplichten best een goed plan vinden, maar dan moeten ze wel naar bodem en wanden kijken.

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 23:33

FleurVP schreef:
Je bedoeld de aandrijving Ikke? Die zit voor, maar dat is bij de 508 niet anders. De Focus mag 1800 trekken, max kogeldruk is 90. De 508 zouden we wat minder pk nemen en mag 1500 trekken, max kogeldruk is 75. Liefste zou ik een 4wd mini countryman willen <3 maar dat mag niet van de leaseregeling. Beide auto’s zijn nog steeds een optie, manlief heeft geloof ik voorkeur voor 508 en ik denk doe maar lekker die focus, veel goedkoper en lijkt mij beter te kunnen trekken. Overigens heb ik aan 1500 kg wel genoeg. Lichte 2 paardstrailer van 650 kg, kwpn-er van 560 kg en een rank mini paardje, denk als hij uitgegroeid is max. 200 kg, eerder 150. Ben wel benieuwd wat jou de beste keuze lijkt!

Ik zou tweejaarlijkse keuring verplichten best een goed plan vinden, maar dan moeten ze wel naar bodem en wanden kijken.

Nee, ik bedoel in welk toerengebied. Zoals gezegd, die 1000cc eco"boost" Focus gaf pas een boost als ie 4500 toeren aan tikte. De Volvo is dan al drie keer vertrokken en heeft dan nog steeds 1500 toeren over voordat het rode gebied zich meldt.

Een goede trekauto heeft koppel op het moment dat de toerenteller uit de hoek komt en de vermogenslijn komt daar kort achteraan.

Ik schat zomaar in dat die 508 daar een gunstigere grafiek laat zien dan de Focus.

Wat die keuring betreft: voeger (voor 2005) had je de vijfjaarlijke keuring van de veterinaire dienst. Die keken echt of de wagen voldeed aan de bouweisen en niet rot zijn van vloeren en constructiedelen was daar een onderdeel van. DIE keuring hadden ze nooit af moeten schaffen.

Mijn trailer was wrak van het jaar, maar die heb ik netjes uit elkaar geknutseld en daarna weer netjes in elkaar geknutseld.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 23:45

Ik denk dat mijn mitsubishi pajero sport van 2000kg rijklaar gewicht wat 2800 mag trekken wel voldoende tegengewicht is voor een trailer van 900kg met 550kg paard, dankjewel.
Die auto zit dan vaak ook nog volgeladen met zadel, tuig, 25L water, 2kg voer, mezelf en nog wat zooi. En ja, als mijn paard begint te kappen dan hoor je dat uitstekend dankzij de alu bodem én je voelt de combi prima meebewegen. Zeker als hij gaat schommelen/dansen in de trailer (lees: gewicht tegen de wanden drukken) en helemaal als hij besluit om met de beentjes van de grond te komen.

Trekt de auto het? Met de vingers in de neus. Is het aangenaam rijden? Nee. Absoluut niet. Helaas weet paard het verschil tussen heenreis en reis naar huis. Het is op die laatste dat hij het vaakst stuitert, maar het is algemeen genomen nogal een stuk ongeduld met een eigen mening :Y) als er 1 van de mini's of zijn maatje bijstaat doet hij het niet. Ik kan helaas niet altijd een maatje meepakken.

Mijn punt: je remmen en banden mogen perfect zijn, als 550kg besluit om de lambada te gaan dansen, dan is elke kilo die je "over" hebt aan trekvermogen meer dan welkom. Al is het maar om de boel in het juiste baanvak te houden.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 23:54

Ik heb sinds kort een volpolyester trailer (bodem is uit één stuk met de wanden en het dak). Hij is van .. schrik niet: 1979!
Ik heb hem helemaal na laten kijken. Er moesten nieuwe assen op en de hele reminrichting is vernieuwd. Ja, dat was best prijzig. Maar de polyester opbouw en bodem waren in fantastische conditie (alleen een verfbeurt nodig) en de banden en verlichting waren eerder al vernieuwd.
Het is een geweldig degelijk ding en nooit geen kans op verrotte vloeren en wanden gelukkig!
Dus jaartal zegt mij niks; materiaal en onderhoud zegt mij alles. Kennis van mij heeft een trailer met houten plaatwerk; je wil niet weten hoe verrot die al is en hij is nog geen 10 jaar oud.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 00:00

Houten bodems komen er hier NIET meer in. Had een B-bakje met betonplex bodemplaten van 24 dik met daarop rubber mat van bijna 1cm dik.
Is pijlsnel doorgerot op 1 plek waar door daklekkage tijdens de winter bijna constant water binnen bleek te komen. Dat water kon niet weg of opdrogen en zat op een nagenoeg onzichtbare plek, maar wel eentje waar paard regelmatig met een achtervoet stond en dus ook weleens mest viel.

Ik vergeet nooit meer dat ik de mest wegnam en plots zowat door de bodem zat.

Pas na weghalen van de mat en onder het chassis te kijken met druk op die plek zag je de barsten.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Blog Waarom doen we wat we doen: Trailers, keuren of leuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 05:55

Varakej over dat heen en weer zwalken en herpositioneren van het paard.. gebeurt continu tijdens de rit idd, maar de vraag is hoe erg dat is voor zo’n dier. Sommige mensen rijden idd als idioten en vragen zich dan nog af hoe het komt dat paardjelief toch zo stout is met laden :+ maar ik heb ook een paard gereden die vond die trailer gewoon een leuke kermisattractie ofzo en die werd boos als ik niet hard genoeg over de drempels ging enz _O- _O- Te bizar voor woorden maar dat was een echte snelheidsduivel. Uiteraard hield ik daar maar tot op zekere hoogte rekening mee := dat hele truttige rijden kon er bij dat paard zeker af en een rotonde kon iets vlotter maar dan was meneer ook tevreden. Ging je te truttig door de bochten en over drempels werd ie boos. En hoe sneller je ging hoe leuker hij het vond. Die was niet goed joh

Kwita als je huurt moet je er ook maar op vertrouwen dat zij de boel wél onderhouden he. Lijkt me juist een groter risico want je weet niet hoe secuur zij daar op zijn.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 07:30

Toen ik net mijn trailer had kreeg ik plots best vaak de vraag "mag ik 'm lenen, wat wil je ervoor" en hele zure gezichten als ik weigerde. We zijn 3 jaar verder en er is nog steeds maar 1 persoon aan wie ik hem zou meegeven indien nodig. Omdat ik van haar weet dat ik hem 100% zeker netjes en correct terug zou krijgen.

Een vaak gehoord argument: ik koop een alu/polyester trailer, dat blijft toch altijd goed en kan niet rotten.
Alsof je daarmee vrijgesteld bent van enig onderhoud.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 08:17

Heb een hoop tips en ervaringen langs zien komen. Wel positief dat onderhoud serieuzer genomen wordt. En inderdaad, het uitlenen, ik gun ieder vervoer, maar ben daar zelf ook terughoudend in geworden. Aangezien wij enkel nog welshjes-a hebben en deze trailer daarop gebouwd is (een b pony staat al krap :) ) scheelt dat weer :D Ben nog wel benieuwd naar het weten hoeveel je trailer incl. paard(en) weegt? Gokken de meeste ruim (trailer gewicht is tenslotte bekend) of zijn jullie naar een weegbrug gegaan? Ikzelf heb alle gewichten (trailer, ponies, wagen) bij elkaar opgeteld, maar nog niet op de weegbrug gestaan.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 08:30

De mijne is begin dit jaar in de kliniek nog gewogen nav onderzoeken. Zijn gewicht toen (iets van 540kg) werd door de DA als prima benoemd. Nu staat hij iets zwaarder ivm 24/7 weide, maar algemeen genomen kan en mag ik voor hem dus uitgaan van 550kg gemiddeld.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Blog Waarom doen we wat we doen: Trailers, keuren of leuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 08:48

Ik vraag na de uitgebreide opknapbeurt een kleine onkostenvergoeding als ik hem uitleen. Meeste mensen haken daarop al af (15 euro, heel bedrag ook.. :+ ).
Ik leen hem ook niet aan iedereen uit. Alleen als paard naar de kliniek moet of zo en ze kunnen er niet komen.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 09:00

Lante schreef:
Ik vraag na de uitgebreide opknapbeurt een kleine onkostenvergoeding als ik hem uitleen. Meeste mensen haken daarop al af (15 euro, heel bedrag ook.. :+ ).
Ik leen hem ook niet aan iedereen uit. Alleen als paard naar de kliniek moet of zo en ze kunnen er niet komen.


Eigenlijk wel slim, die onkostenvergoeding, daarmee hou je "slordige gebruikers" misschien mooi weg.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Blog Waarom doen we wat we doen: Trailers, keuren of leuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:16

Trailergewicht is ook alleen bekend als je ermee op de weegbrug bent geweest.
Mijn 1,5 paardstrailer weegt rui de 100 kg meer dan volgens het kentekenbewijs en de 2paards ruim 200 kg meer.

Gewicht van mijn haflinger laat ik met enige regelmaat nawegen op de kliniek en schommelt altijd rond de 500 kg.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Blog Waarom doen we wat we doen: Trailers, keuren of leuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:22

Goede blog. Ik sta er soms ook van te kijken met welk vervoer mensen hun teergeliefde viervoeters vervoeren. Het mag vooral niéts kosten! Voor niets gaat de zon op.

Ik leen niet of aan een heeeeeel beperkt publiek uit. Ik heb er zelf lang genoeg voor gespaard. Voor noodgevallen misschien maar plezierritjes niet zomaar.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:06

Varekaj schreef:
In praktijk zal dit altijd ongeveer 600kg overschot zijn als ze er beide op staan. Ik heb 1700 kg laadvermogen, beide samen wegen misschien 1100? 1 van 550 en 1 van 400-500.

Volgens mij had je hier hier toch echt over laadvermogen? Niks gezegd hoor over jouw combi! Misschien beweegt die van mij minder, en ik heb denk ik een andere alu bodem. Mijn aluminium zit tussen 2 kunstof platen in, dus dat zal aardig wat geluid dempen.
Natuurlijk is hoe meer je over hebt hoe beter. Maar soms wordt er net gedaan alsof je levensgevaarlijk bezig bent als je niet een 4wd hebt die 2000kg mag trekken terwijl je maar met 1 paard op pad gaat. Mijn punt is dat ik dat nogal overdreven vind, er is ook nog zoiets als budget en milieu. Ik heb liever dat mensen 100-200 kg marge hebben, netjes rijden en de boel laten onderhouden. Maar je hoort vaak meer commentaar op wat er voor staan dan het onderhoud. Vind daarom deze blog ook erg terecht, zeker na mijn ervaring met lenen en huren en dat bovag onderzoek zegt ook genoeg. Eigenlijk wel beniewd of ze toen ook gekeken hebben naar de combinaties en of dat paste.

Dank Ikke!
Koppel van 508: max 300 Nm
Koppel van Focus: max 370 Nm
Ik dacht/denk hoe hoger de koppel hoe meer/beter de trekkracht? Ik zal de dealer eens vragen of ze zo'n grafiekje hebben. Onze 308 nu heeft ook max. 300 Nm en rijdt erg comfortabel met de trailer, maar omdat ik nu de mini erbij heb, wil ik dat er minimaal 1500 kg achter mag en de kilometers zijn ook 'op' (leaseauto).

Mijn paard heb ik ook een keer op de weegschaal gezet in de kliniek. Trailer is door de dealer op de weegbrug gezet, dat deden ze altijd omdat gewicht van fabrikant vaak aan de lage kant is. Op papier weegt mijn trailer maar 570 kg , maar op de brug 650 kg. De mini jaarling schat ik, die voelt als een grote hond die op je teen of tegen je aan gaat staan :D.

Uitlenen doe ik ook niet, alleen met spoed, dan is een paardenleven belangrijker dan mijn trailer, zou dan wel kijken of ik zelf kan rijden.

Dorine92, ze eentje heb ik ook gekend. Die reden extra hard/lomp zodat hij maar 4 benen aan de grond hield, vooral in 30 zones probeerde hij echt door de bodem heen te slaan. Ben keertje mee gereden en wat een ellende zeg, maar lastig op te lossen denk ik. Bang was hij niet, gewoon vervelend en ongeduldig.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:36

@ FleurVP: Ik had het over mijn trailer in beladen toestand, misschien wat onduidelijk. Als ik mijn 2 paarden in mijn trailer duw kom ik op ongeveer 2100kg uit (grof gerekend), terwijl ik 2800 mag trekken. Ik heb dus 700kg "overschot" oftewel marge zoals jij dat noemt. Staat mijn huppelkoning erin, dan hangt er 1500 aan de trekhaak en heb ik 1300kg marge.

Mijn trailer is bij aankoop door de dealer op de weegbrug gezet (is verplicht in België bij inschrijving op nummerplaat) en is toen afgetikt op 904kg.
De TMM is 2600, dus ik mag er 1696kg aan paard in duwen. Maar dat past er vanzeleven niet in, het is het kleine model Ifor :')

Terug naar dat sleepvermogen. Ik wou sowieso wat marge hebben en om praktische redenen heb ik een 4x4 nodig. Bij mij is het dus inderdaad stevige bak ervoor.
En toch met die huppelaar erin en alle marge ten spijt voel je dat effectief als die van zijn jantoeter staat te maken. Zeker als er 4 benen de lucht in gaan. Plots versnelt de auto ineens (voetjes omhoog) en remt dat met een schok weer wat af als hij neerkomt. Bij het staan krabben wiebelt alles op/neer omdat hij dan ook staat te schommelen met gewicht naar achter/gewicht naar voor. De dissel trekt dan elke keer de trekhaak wat omhoog.
Ideaal om iemand snel wagenziek te krijgen imo. Goede remmen etc zijn zeker een must, maar om die schommelingen motorisch op te vangen moet je ook toch wel voldoende over hebben. Want het is hoe dan ook een aanslag op je trekkend voertuig.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Blog Waarom doen we wat we doen: Trailers, keuren of leuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:59

Maar dan nog met je zieke paard naar een kliniek, ons trekpaard rolde en stampte die 1200 kg bruut geweld ga ik niet in een trailer stoppen dan nog 2 uur rijden!

Dat is pas bij voorbaat al onveilig hoe goed de staat van onderhoud ook is....en daar hebben we van te voren al afspraken over gemaakt, ik wil niet dat een dier auto,bestuurder en mede verkeer in gevaar brengt.Als het echt mis is ga ik een dier niet onnodig laten lijden, zo met het koliekpaard en ook laatst met het gebroken bekken.....helaas maar dan is de spuit van de DA de beste oplossing en dan is het dier voor slechts €65,- opgehaald en afgevoerd.
Als we met een ziek dier op pad gaan dan zal eerst onze eigen DA het dier mogelijk behandelen,verdoven en slechts overdag op pad naar een kliniek of wat dan ook, in de nacht gaan we niet op pad met een dier ivm de extra prikkels voor het dier.
Er word zo snel geroepen en als ik naar de kliniek moet.....maar hier weegt altijd het belang voor het dier meer en echte zware dingen kunnen ze ook daar in die kliniek niet beter toveren!

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:54

Varekaj schreef:
@ FleurVP: Ik had het over mijn trailer in beladen toestand, misschien wat onduidelijk. Als ik mijn 2 paarden in mijn trailer duw kom ik op ongeveer 2100kg uit (grof gerekend), terwijl ik 2800 mag trekken. Ik heb dus 700kg "overschot" oftewel marge zoals jij dat noemt. Staat mijn huppelkoning erin, dan hangt er 1500 aan de trekhaak en heb ik 1300kg marge.

Mijn trailer is bij aankoop door de dealer op de weegbrug gezet (is verplicht in België bij inschrijving op nummerplaat) en is toen afgetikt op 904kg.
De TMM is 2600, dus ik mag er 1696kg aan paard in duwen. Maar dat past er vanzeleven niet in, het is het kleine model Ifor :')

Terug naar dat sleepvermogen. Ik wou sowieso wat marge hebben en om praktische redenen heb ik een 4x4 nodig. Bij mij is het dus inderdaad stevige bak ervoor.
En toch met die huppelaar erin en alle marge ten spijt voel je dat effectief als die van zijn jantoeter staat te maken. Zeker als er 4 benen de lucht in gaan. Plots versnelt de auto ineens (voetjes omhoog) en remt dat met een schok weer wat af als hij neerkomt. Bij het staan krabben wiebelt alles op/neer omdat hij dan ook staat te schommelen met gewicht naar achter/gewicht naar voor. De dissel trekt dan elke keer de trekhaak wat omhoog.
Ideaal om iemand snel wagenziek te krijgen imo. Goede remmen etc zijn zeker een must, maar om die schommelingen motorisch op te vangen moet je ook toch wel voldoende over hebben. Want het is hoe dan ook een aanslag op je trekkend voertuig.

Dat ongemak komt slechts door een "fout" in jouw combi: je wielbasis is te kort. Met een long-body zou je dat probleem niet hebben, simpelweg omdat de hefboom er niet meer is.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:47

Een pajero sport is een lange jeep...