Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight
FleurVP schreef:Qua combinatie wordt er soms ook wel weer wat overdreven. Sommige mensen vinden dat je perse een dikke 4x4 nodig hebt. Ik denk dan zo'n maximaal trekgewicht is er niet voor niets, heeft waarschijnlijk wat marge, dus als je daar netjes onderblijft en alleen met normale weersomstandigheden op pad gaat. Volgens mij heb je meer aan werkende remmen en goede banden dan aan 500 kg 'over'.
FleurVP schreef:Ik bedoel niet zozeer het laadvermogen van de trailer maar van wat de auto mag trekken. Wij hebben ongeveer 100 kilo over met wat de auto mag trekken, die van mij wordt ook weleens ongeduldig voor een stoplicht en staat dan te kappen of gaat pasje naar achteren en naar voren. Voelen we weinig van, geluid valt ook mee, vanuit de auto hoor je niks. Hangt volgens mij ook af van lengte van de auto. Ik denk in zo'n geval dat je trouwens nog steeds veel hebt aan goede banden want meer grip en minder risico op klapband. Als je rijdt ook aan werkende remmen. Overigens moet je wel een enorme draak hebben als ze rijdend flink gaan staan stuiteren. Ik heb dat vooral geparkeerd gezien.
Er wordt ook vaak alleen maar naar formaat van de auto gekeken. Voor nieuwe auto twijfelen wij nu tussen 508 sw of ford focus. Beide kunnen prima, maar ik denk dat als we 150 pk focus nemen we uiteindelijk de betere trekauto hebben. Zou je als je de combinatie ziet niet zeggen, en de focus is veel voordeliger.
FleurVP schreef:Je bedoeld de aandrijving Ikke? Die zit voor, maar dat is bij de 508 niet anders. De Focus mag 1800 trekken, max kogeldruk is 90. De 508 zouden we wat minder pk nemen en mag 1500 trekken, max kogeldruk is 75. Liefste zou ik een 4wd mini countryman willen maar dat mag niet van de leaseregeling. Beide auto’s zijn nog steeds een optie, manlief heeft geloof ik voorkeur voor 508 en ik denk doe maar lekker die focus, veel goedkoper en lijkt mij beter te kunnen trekken. Overigens heb ik aan 1500 kg wel genoeg. Lichte 2 paardstrailer van 650 kg, kwpn-er van 560 kg en een rank mini paardje, denk als hij uitgegroeid is max. 200 kg, eerder 150. Ben wel benieuwd wat jou de beste keuze lijkt!
Ik zou tweejaarlijkse keuring verplichten best een goed plan vinden, maar dan moeten ze wel naar bodem en wanden kijken.
Lante schreef:Ik vraag na de uitgebreide opknapbeurt een kleine onkostenvergoeding als ik hem uitleen. Meeste mensen haken daarop al af (15 euro, heel bedrag ook.. ).
Ik leen hem ook niet aan iedereen uit. Alleen als paard naar de kliniek moet of zo en ze kunnen er niet komen.
Varekaj schreef:In praktijk zal dit altijd ongeveer 600kg overschot zijn als ze er beide op staan. Ik heb 1700 kg laadvermogen, beide samen wegen misschien 1100? 1 van 550 en 1 van 400-500.
Varekaj schreef:@ FleurVP: Ik had het over mijn trailer in beladen toestand, misschien wat onduidelijk. Als ik mijn 2 paarden in mijn trailer duw kom ik op ongeveer 2100kg uit (grof gerekend), terwijl ik 2800 mag trekken. Ik heb dus 700kg "overschot" oftewel marge zoals jij dat noemt. Staat mijn huppelkoning erin, dan hangt er 1500 aan de trekhaak en heb ik 1300kg marge.
Mijn trailer is bij aankoop door de dealer op de weegbrug gezet (is verplicht in België bij inschrijving op nummerplaat) en is toen afgetikt op 904kg.
De TMM is 2600, dus ik mag er 1696kg aan paard in duwen. Maar dat past er vanzeleven niet in, het is het kleine model Ifor
Terug naar dat sleepvermogen. Ik wou sowieso wat marge hebben en om praktische redenen heb ik een 4x4 nodig. Bij mij is het dus inderdaad stevige bak ervoor.
En toch met die huppelaar erin en alle marge ten spijt voel je dat effectief als die van zijn jantoeter staat te maken. Zeker als er 4 benen de lucht in gaan. Plots versnelt de auto ineens (voetjes omhoog) en remt dat met een schok weer wat af als hij neerkomt. Bij het staan krabben wiebelt alles op/neer omdat hij dan ook staat te schommelen met gewicht naar achter/gewicht naar voor. De dissel trekt dan elke keer de trekhaak wat omhoog.
Ideaal om iemand snel wagenziek te krijgen imo. Goede remmen etc zijn zeker een must, maar om die schommelingen motorisch op te vangen moet je ook toch wel voldoende over hebben. Want het is hoe dan ook een aanslag op je trekkend voertuig.