[BLOG] Aanloop naar de Nationale Shire Show

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

[BLOG] Aanloop naar de Nationale Shire Show

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-19 15:49

*Bokt.nl
Blog


Al sinds de vorige blog zat ik te piekeren. Alle paarden voorgesteld, wat ga ik nu dan weer vertellen.
Veel kladjes getypt en weer verwijderd, allemaal toch een beetje saaaaai. :O
Tot ik opeens een rare kronkel in mijn hoofd kreeg en het idee ontstond om dit jaar nog eens een poging te wagen op de Nationale Shire Show. 6 augustus begon het te kriebelen, 7 augustus heb ik verlof aangevraagd en 8 augustus heb ik ons ingeschreven! Niet te veel over nadenken, gewoon gaan en lekker genieten van de pony's :D

En ik neem jullie nu graag mee in de laatste rechte lijn naar de Shire Show op 14 september!
Flights maken, oefenen met vlechten, staarten vlechten, los halen en weer vlechten tot het perfect is, paardjes in conditie krijgen,...

Conditie
Speaking of which... conditie.
Ik ben al een paar maanden aan het zeggen dat Duke te dik is. Hij is ook te dik. := We hebben een begin gemaakt met longeren en soms ga ik een rondje met hem joggen, omdat ik helemaal niet goed ben in longeren en omdat ik hem niet gewoon 30min rondjes wil laten draven om het spek er af te krijgen. Maar gelukkig! De laatste keer dat ik naar de Shire Show ging leek het net een beetje mode om wat extra vetjes er aan te houden.
Komt dat goed uit, Duke staat er gewoon perfect op!
Natuurlijk moeten die spekjes er alsnog af, maar nu hoeven we toch geen crash dieet in te voeren.

Tuigage
Er is een verschil tussen de decoraties voor Shires en voor Clydesdales. Toen ik 3 jaar geleden voor het eerst met Dexter ging heb ik mijn rasechte Clydesdale verkleed als Shire omdat ik dacht dat de jury dat mooier zou vinden (het blijft een Shire Show natuurlijk). Hij is 3 weken boos op me geweest en dit jaar ging hij enkel mee als ik beloofde dat ik er een echte Clydesdale van zou maken. Nou, beloofd!

Voor Clydesdales zijn de kledingvoorschriften als volgt:
- 9 flights
- manen gevlochten met gekleurde strengen
- staart opgevlochten
- 2 sprigs aan de staartaanzet
- wit touwhalster of bruin lederen halster
- voor hengsten komt hier nog een monstertuig met bijzetteugels bij, zij dienen ook met bit voorgesteld te worden.
- merries hoeven de manen niet gevlochten

De flights zijn die gekleurde vlaggetjes wat in de manen worden gezet, zo kun je meer of minder bolling in de hals creëren. Sprigs zijn eigenlijk flights maar dan voor de staart.

Sprigs:

Afbeelding

Flights:

Afbeelding

Dexter krijgt rood en Duke krijgt groen, die van Duke ga ik zelf proberen te maken :')
Je ziet bij de sprigs ook nog een staartring. Dat hoort niet bij Clydesdales! Dat was mijn ik-wil-een-Shire-jury-overwinnen-fase.

Vlechten
De manen worden gevlochten met gekleurde wolstrengen of katoenstrengen. Je kunt vlechten met 2 of met 3 strengen. Aangezien het alweer 3 jaar geleden was ben ik hier ook maar gelijk aan het oefenen geslagen en het was een goede oefening voor Duke om eens even te blijven stilstaan.
Bij een dubbele manenkam, zoals die van Dexter, vlecht je dus 1 kant in en probeer je die bovenop de manenkam te leggen. (In tegenstelling tot bijvoorbeeld Belgische trekpaarden waar de vlecht langs de hals loopt, niet er bovenop) Ik vlecht dan met 3 strengen omdat er veel manen zijn die weggewerkt moeten.

Duke heeft geen dubbele manenkam, daar haal ik kleine plukjes van de bovenkant om mee te vlechten en ik vlecht hem ook maar met 2 strengen.
Zo heb je aan 1 kant een mooie hals:

Afbeelding

En aan de andere kant mooie manen:

Afbeelding

Meestal dan toch :')
De manen moeten lang genoeg zijn om te zien dat er geen eczeem is en voldoende behang, maar niet zo lang dat het paard er oud of onverzorgd uit ziet.

Over naar de staart. Die wordt volledig opgevlochten en vanboven wordt een handlengte los gelaten voor de tail bun.
Dat ziet er dan ongeveer uit als volgt:

Staartwortel opgevlochten en het onderste gedeelte wordt in/achter de vlecht getrokken om weg te werken.

Afbeelding

De tailbun is een knotje aan de bovenkant. Hier heb ik nog wat oefening nodig :D
Eenmaal geperfectioneerd komen hier nog mooie wit-groene lintjes rond.

Afbeelding

En als je dat allemaal samen zet zou het er ongeveer zo moeten uitzien (minus het vijfde been, excuses!):


Afbeelding


En dan gaan we de komende weken nog wat oefenen aan het stappen en draven in de hand. Vooral dat draven gaat moeilijk zijn, ik heb namelijk niet de vlotste pk's hier rondlopen :')
Spannend! Zenuwen! Duke's tweede keer op vreemd terrein, eerste keer lang op de trailer, eerste show,...
Ik kan veel voorbereiden maar die indrukken zullen we toch echt daar moeten opdoen.
Dit jaar bewust niet ingeschreven voor het gedeelte onder het zadel, dat stuk heeft me vorige keer zo veel stress opgeleverd dat ik zelf niks van de Show heb kunnen zien. Dexter moest eerst zijn proefje rijden en daarna kon ik hem nat van het zweet nog aan de hand gaan voorstellen, dat was niet ideaal.

Dit jaar gaan we dus voor het plezier en eens een beetje gezonde competitie! De laatste keer stonden we als enige in de Clydesdale ruinen reeks en maakten we dus mooi eerste! :Y)
Uiteraard ga je niet met de Clydesdales naar een Shire Show met het idee dat er echt wat te winnen valt, maar dit jaar zal er een heavy horse klasse zijn en dus hopelijk wat meer paarden in onze klasse.

Maar de meeste zenuwen komen toch doordat Duke en Dexter in dezelfde categorie zullen staan en het dus tegen elkaar moeten opnemen :=
Wie denken jullie dat het hoogst gaat plaatsen? _O-


Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [BLOG] Aanloop naar de Nationale Shire Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 19:08

Wat leuk! Ik ben heel benieuwd of er dit jaar meer “andere” paarden worden aangeboden.

Ik vermoed dat Duke het hoogst gaat scoren. Maar dat is omdat ik het idee heb dat daar meer pit in zit en dus wat voorwaartser.

Stoer hoor! Ik kom mooi alleen kijken, laat Willem thuis.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

lideli

Berichten: 2434
Geregistreerd: 21-03-10

Re: [BLOG] Aanloop naar de Nationale Shire Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 07:24

Wat een leuke blog! De voorbereidingen alleen al lijken me erg leuk :)

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 14:53

Stoer dat je een maand van te voren hebt besloten je in te schrijven. Bedankt voor de uitleg over het toiletteren.

Edit: wie er gaat winnen? Da's lastig te zeggen. Ze staan bij jou allebei op nr. 1 ... (beetje vol op dat blok met die GVRs).
Laatst bijgewerkt door Maflinger_S op 13-08-19 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

joey2010

Berichten: 4345
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [BLOG] Aanloop naar de Nationale Shire Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 15:30

Mooi hoe je allemaal uitlegt overhet hoe en wat van het toiletteren.

Je hebt 2 pracht paarden. Ik wil jullie vooral veel plezier wensen.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: [BLOG] Aanloop naar de Nationale Shire Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 18:14

Wat leuk om zo de voorbereiding te zien! Ik kom dit jaar ook kijken voor het eerst!

Broken crayons still color

laraxXxemma

Berichten: 4687
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [BLOG] Aanloop naar de Nationale Shire Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 21:08

Leuk! Had de foto's al ergens voorbij zien komen maar vind de uitleg erbij ook interessant :j
Ben benieuwd naar het volgende verslag :D Veel succes!

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

cp112

Berichten: 14710
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [BLOG] Aanloop naar de Nationale Shire Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 21:16

Gaaaf! Wij willen volgend jaar heen :D
Wou komen kijken dit jaar maar we kunnen helaas niet.

Ik weet alleen niet hoe je die vlechten en linten/strikken etc er zo in krijgt.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: [BLOG] Aanloop naar de Nationale Shire Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:51

De shire show is in lunteren??

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 07:48

NathalietjeB schreef:
De shire show is in lunteren??


Ja, het adres:

Manege de Nieuwe Heuvel
Oude Arnhemseweg 101
6741 EG Lunteren

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [BLOG] Aanloop naar de Nationale Shire Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 07:55

Leuk die uitleg!
En mooi gedaan al hoor dat vlechtwerk!
En wie gaat er winnen? Ik heb geen idee!

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-19 08:53

Selka schreef:
Wat leuk! Ik ben heel benieuwd of er dit jaar meer “andere” paarden worden aangeboden.

Ik vermoed dat Duke het hoogst gaat scoren. Maar dat is omdat ik het idee heb dat daar meer pit in zit en dus wat voorwaartser.

Stoer hoor! Ik kom mooi alleen kijken, laat Willem thuis.

Haha ja dat is ook waarom ik twijfel, Duke zal zich wat meer opgejut gedragen en daardoor wellicht wat meer showgehalte hebben. Maar puur op stand staat Dexter er beter op dan Duke nog momenteel :')


Maflinger_S schreef:
Stoer dat je een maand van te voren hebt besloten je in te schrijven. Bedankt voor de uitleg over het toiletteren.

Edit: wie er gaat winnen? Da's lastig te zeggen. Ze staan bij jou allebei op nr. 1 ... (beetje vol op dat blok met die GVRs).

Heel zeker! Maar het zorgt wel voor wat extra zenuwen :D


joey2010 schreef:
Mooi hoe je allemaal uitlegt overhet hoe en wat van het toiletteren.

Je hebt 2 pracht paarden. Ik wil jullie vooral veel plezier wensen.


Dankjewel! :D


Boompje1985 schreef:
Wat leuk om zo de voorbereiding te zien! Ik kom dit jaar ook kijken voor het eerst!

Oh super leuk, kom even wat zeggen hoor :j
Als ik tijd over heb bak ik wafels om mee te nemen :')


laraxXxemma schreef:
Leuk! Had de foto's al ergens voorbij zien komen maar vind de uitleg erbij ook interessant :j
Ben benieuwd naar het volgende verslag :D Veel succes!

Ik ook _O-


cp112 schreef:
Gaaaf! Wij willen volgend jaar heen :D
Wou komen kijken dit jaar maar we kunnen helaas niet.

Ik weet alleen niet hoe je die vlechten en linten/strikken etc er zo in krijgt.

Bedoel je in de manen? Want in de staart is het echt een kwestie van een knotje maken en wat leuk lintjes er rond strikken haha
Voor de manen heb ik een tutorial van youtube gevolgd om het te leren


NathalietjeB schreef:
De shire show is in lunteren??

Yes! Normaal is het in het KNHS centrum in Ermelo maar dit jaar is het in Lunteren :)

Chasey schreef:
Leuk die uitleg!
En mooi gedaan al hoor dat vlechtwerk!
En wie gaat er winnen? Ik heb geen idee!

Dankje! <3

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 08:48

Oh wafels lekker! Ik kom zeker even kijken!

M'n vriend gaat zijn ogen uit kijken die heeft wel een zwak voor Shires want dat was het enige paard waarbij hij zei: Ja daar zou ik wel eens op willen zitten! :D

En wat ik me af vroeg, hoe lang ben je bezig met vlechten voor het helemaal af is?

Broken crayons still color

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-19 08:53

Boompje1985 schreef:
Oh wafels lekker! Ik kom zeker even kijken!

M'n vriend gaat zijn ogen uit kijken die heeft wel een zwak voor Shires want dat was het enige paard waarbij hij zei: Ja daar zou ik wel eens op willen zitten! :D

En wat ik me af vroeg, hoe lang ben je bezig met vlechten voor het helemaal af is?

Dat ligt er aan wanneer je het me vraagt :')

De staart vlechten gaat me redelijk goed af en dat is dan een 30min per staart, incl tail bun, sprigs (brrr ondingen) en lintjes enzo

Voor de manen;
Als ik met 2 strengen vlecht zoals bij Duke, dan zijn het niet zo veel manen en dan ben ik denk ik een kwartiertje aan het vlechten en dan nog even paar minuutjes die flights er in zetten
(normaal moeten die mee gevlochten maarja... wat is nog normaal tegenwoordig hé _O- )

Maar Dexter heeft zo'n wilde manenbos, die vlecht ik met 3 strengen en dat vind ik wel moeilijker.
Kan het heel goed en snel bij de trekpaarden, waar het gewoon langs beide kanten van de hals moet liggen, maar nu moet de vlecht er bovenop gaan en dat duurt wel wat langer aangezien ik een paar keer opnieuw moet beginnen := Reken daar op 20-25 minuten voor de vlecht. Als het droog blijft ga ik na het werk Dexter vlechten, dan zal ik eens de timer aan zetten.

Omgerekend dus, als de show om 9u begint tel ik ongeveer een uur per paard om klaar te maken = 7u daar zijn = 4u vertrekken _O-
Heb 2 boxen gereserveerd dus als ze niet om 9u gelijk aan de beurt zijn, ga ik denk ik wel wat later.

Waarom doe ik dit ook weer?
Ohja, ik vond dit leuk :P

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 06:52

En hoe staat het met de voorbereidingen? Nog speciale dingen gedaan of geoefend?

Broken crayons still color

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 08:07

Leuk hoor, we komen supporteren in Lunteren!
Ik gun je een gedeelde eerste plaats :+

"I'd rather regret the things I've done than regret the things I haven't done."
Volg me op Facebook! :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-19 08:49

Boompje1985 schreef:
En hoe staat het met de voorbereidingen? Nog speciale dingen gedaan of geoefend?

Ja hoor! En zwaar geblunderd hahahaha

Mijn flights zijn af :)

Afbeelding

En ik heb geoefend met vlechten bij Duke

Afbeelding

Maar daar is dus nog wel wat verbetering bij te halen := Duke heeft echt zo'n ieniemienie kort nekje dus ik ga hem op de show verder moeten door vlechten en die ondingen wat verder uit elkaar zetten.

Verder hebben we geoefend met het draven aan de hand want daar begon hij me iets te veel op Dexter te lijken. Als in: Nee, ik ga niet draven. Ook niet als jij wel aan het rennen bent.

De truc bleek te zijn dat Dexter uit het zicht moest, als hij zich een beetje gaat aanstellen wilt hij namelijk wel draven _O-

droomy schreef:
Leuk hoor, we komen supporteren in Lunteren!
Ik gun je een gedeelde eerste plaats :+


Hahahaha ja die hebben we dus al :')
Voordeel van alleen in je reeks staan, behalve dus dat je bij voorbaat al gewonnen hebt, is wel dat je niet per se de mooiste vlechten moet hebben. So I'm good :+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Facebook, JPitty, Lizzy__87, Varekaj, Zinzi_jewel en 25 bezoekers