'Wat vinden Nederlanders van paardrijden?'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 18:20

Ir111 schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Zodat mensen zien dat wat we doen juist helemaal niet erg is voor het paard.

Wie zegt dat het juist helemaal niet erg is? Zoals iemand al zei: 'wij van wc eend?'.

elnienjo schreef:
Een paard is een gedomesticeerd werkdier.

Nou nee. Het was gewoon een wild dier. Wij hebben er een gedomesticeerd werkdier van gemaakt. Of het paard daar nu perse beter van is geworden is de vraag.

Interessant onderzoek. Ik denk niet dat onze paarden er beter van worden. Het is uiteindelijk gewoon een onderzoek om te kijken hoe we de paardensport het best kunnen verkopen aan het grote publiek zodat ze het ons niet 'afnemen'...

Vind het altijd opmerkelijk dat dieren niet zouden hoeven werken, terwijl de mens dat zelf wel moet om in z'n onderhoud te voorzien.
En een paard in het wild heeft weer met hele andere uitdagingen te maken dan als werk/sportdier van de mens. Die moet zien te overleven in tijden van droogte of kou. De huidige generatie werkpaarden heeft het doorgaans zo slecht nog niet. Worden voorzien van hun natje en droogje, aandacht en ja, dan moeten ze ook af en toe een uurtje of paar uur werken op 'n dag.
En de meeste paarden lijken daar nog plezier in te hebben ook.

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 18:23

Ir111 schreef:
Het is uiteindelijk gewoon een onderzoek om te kijken hoe we de paardensport het best kunnen verkopen aan het grote publiek zodat ze het ons niet 'afnemen'...


Tegenwoordig is dat ook wel noodzakelijk. Een klein groepje zuurpruimen probeert alles wat een ander leuk vindt kapot te maken. Daarbij wordt geen middel geschuwd. Alles wordt uit de kast gehaald zoals: gemanipuleerd beeldmateriaal, lobbywerk, politieke spelletjes en twijfelachtige acties.

Helaas wordt de mening van veel Nederlanders door gemanipuleerde informatie gevormd. Het is daarom niet verkeerd om een tegengeluid te laten horen.

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 18:28

elnienjo schreef:
Vind het altijd opmerkelijk dat dieren niet zouden hoeven werken, terwijl de mens dat zelf wel moet om in z'n onderhoud te voorzien. .


Dat is inderdaad het kromme van dierenrechten. Alleen maar rechten en geen plichten.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 18:42

elnienjo schreef:
Vind het altijd opmerkelijk dat dieren niet zouden hoeven werken, terwijl de mens dat zelf wel moet om in z'n onderhoud te voorzien.

Met dat verschil dat we door het domesticeren het dier (paard in deze) de vrije wil/keuze ontnemen. Het dier was al in zijn onderhoud aan het voorzien (aan het werk) in het wild. Hij had de mens niet nodig om in zijn onderhoud te voorzien.

Van mij hoeven we echt niet massaal te stoppen met het houden van paarden. Ik vind wel dat we wat diepgaander mogen gaan denken over wat onze keuzes betekenen voor een dier. En dat start voor mij bij het nadenken over of de vanzelfsprekendheid waarmee wij dingen met dieren doen wel zo vanzelfsprekend zijn.

De uitkomst van die hersenspinsels zijn voor iedereen anders natuurlijk. :)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 18:46

Ir111 schreef:
elnienjo schreef:
Vind het altijd opmerkelijk dat dieren niet zouden hoeven werken, terwijl de mens dat zelf wel moet om in z'n onderhoud te voorzien.

Met dat verschil dat we door het domesticeren het dier (paard in deze) de vrije wil/keuze ontnemen. Het dier was al in zijn onderhoud aan het voorzien (aan het werk) in het wild. Hij had de mens niet nodig om in zijn onderhoud te voorzien.

Van mij hoeven we echt niet massaal te stoppen met het houden van paarden. Ik vind wel dat we wat diepgaander mogen gaan denken over wat onze keuzes betekenen voor een dier. En dat start voor mij bij het nadenken over of de vanzelfsprekendheid waarmee wij dingen met dieren doen wel zo vanzelfsprekend zijn.

De uitkomst van die hersenspinsels zijn voor iedereen anders natuurlijk. :)

Maar ook dat geldt voor de mens. We worden geboren met een BSN en krijgen ook niet de keus 'in het wild' te leven voordat we zo aan dit leven gewend zijn dat je echt ballen moet hebben om ergens off the grid te gaan en bomen te kappen om je warm te stoken en op jacht te gaan om te kunnen eten. Wij staan ook ver van die oermens vandaan (want wij zitten ook graag warm achter ons schermpje met de koelkast binnen handbereik)

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 18:50

Ir111 schreef:
De uitkomst van die hersenspinsels zijn voor iedereen anders natuurlijk. :)


Zoiets moet een persoonlijke keuze zijn. Inplaats van zoals sommigen nu bezig zijn met bijvoorbeeld pogingen om het te verbieden. Ofterwijl. Mensen zouden zich eens wat minder met elkaar moeten bemoeien.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: 'Wat vinden Nederlanders van paardrijden?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 19:10

Stoppen met paardrijden zal het niet gaan worden. Enig idee hoe groot de paarden 'industrie' is? Kost teveel om alles te stoppen.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 19:27

Loretta schreef:
Zoiets moet een persoonlijke keuze zijn. Inplaats van zoals sommigen nu bezig zijn met bijvoorbeeld pogingen om het te verbieden. Ofterwijl. Mensen zouden zich eens wat minder met elkaar moeten bemoeien.

En het zou daarbij helpen als mensen zouden met elkaar in gesprek gaan. De paardenliefhebbers en degene die nu blijkbaar bezig zijn om dingen te verbieden net zo goed. Voor beiden geldt 'get off your high horse' (vond ik wel toepasselijk in deze :D ). Wie weet steek je wat van elkaar op. :)

@Elnienjo: toch denk ik dat de meeste mensen in NL meer keus hebben dan de meeste paarden in NL.

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 20:06

Ir111 schreef:
@Elnienjo: toch denk ik dat de meeste mensen in NL meer keus hebben dan de meeste paarden in NL.


In wat voor opzicht moet ik denken als je het over keuze van een paar hebt. Bijvoorbeeld de keuze van stalling. Daarin kon ik niet met mijn paard overleggen. Ik heb daarvoor iets gezocht met 24/7 weidegang in een kudde. Maar ik zal niet weten hoe ik die keuze volledig bij mijn paard heb moeten leggen. Wij nemen allemaal beslissingen voor onze dieren. Daarin kunnen we rekening met hun behoeften houden. Maar dat van dieren laten kiezen. Ik zie niet hoe men dat in de praktijk voor zich ziet.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 20:16

Loretta schreef:
Ir111 schreef:
@Elnienjo: toch denk ik dat de meeste mensen in NL meer keus hebben dan de meeste paarden in NL.


In wat voor opzicht moet ik denken als je het over keuze van een paar hebt. Bijvoorbeeld de keuze van stalling. Daarin kon ik niet met mijn paard overleggen. Ik heb daarvoor iets gezocht met 24/7 weidegang in een kudde. Maar ik zal niet weten hoe ik die keuze volledig bij mijn paard heb moeten leggen. Wij nemen allemaal beslissingen voor onze dieren. Daarin kunnen we rekening met hun behoeften houden. Maar dat van dieren laten kiezen. Ik zie niet hoe men dat in de praktijk voor zich ziet.


Ik denk er ook zo over, je kan zoveel als mogelijk proberen je paard te lezen en te begrijpen en keuzes te maken die instaan voor zijn/haar welzijn, maar het is inderdaad praktisch bijna onmogelijk om je paard letterlijk eigen keuzes te laten maken.
Ik vind het ook bizar dat dat zou moeten, voor je kind doe je dat toch ook? Je beslist toch ook welke kleren die aandoet, wat je die te eten geeft, dat het kind naar school moet, welke school, etc. Daar stelt niemand vragen bij, dat je als ouder voor je kind zaken beslist. Maar ohwee als het je huisdier betreft?
Ok, een kind groeit op en kan inderdaad zijn eigen keuzes gaan maken, maar een huisdier, zoals een hond, kat of paard, is toch eigenlijk een beetje een levenslang kind dat je in huis haalt. Je bent verantwoordelijk voor het welzijn van dat dier, maar dat houdt dus ook in dat je daar keuzes voor maakt.
Je kind heeft er ook nooit voor gekozen om op deze wereld gezet te worden of om jouw kind te zijn, maar dat is wel ok?

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 20:21

Het gaat me erom dat je je realiseert dat je elke beslissing neemt voor je paard, wat hij eet, wat hij doet, hoe hij gestald/geweid is, met welke paarden hij staat etc. Het paard kan geen enkele keuze maken. Dat vinden wij allemaal heel normaal. Dat is zo gegroeid op het moment dat wij dieren gedomesticeerd hebben. Maar hoe ethisch is dat? Dat is mijn vraag. Ik denk dat het gezond is om hier af en toe bij stil te staan.

Als je tot de conclusie komt dat dat misschien wel niet zo ethisch is, hoe kun je hier veranderingen in aanbrengen? Door je paard 24/7 weidegang in een groep aan te bieden maak je al dat er ietsje meer vrijheid is voor het paard, hij kan meer keuzes maken dan wanneer hij in een stal staat. Ik snap dat je niet samen bij Divoza een dekje gaat uitzoeken (ik heb er wel een beeld bij :D ).

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: 'Wat vinden Nederlanders van paardrijden?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 20:24

:roll: keuze van mijn paard was castratie sowieso niet denk ik...

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 20:57

Ir111 schreef:
Het gaat me erom dat je je realiseert dat je elke beslissing neemt voor je paard, wat hij eet, wat hij doet, hoe hij gestald/geweid is, met welke paarden hij staat etc. Het paard kan geen enkele keuze maken. Dat vinden wij allemaal heel normaal. Dat is zo gegroeid op het moment dat wij dieren gedomesticeerd hebben. Maar hoe ethisch is dat? Dat is mijn vraag. Ik denk dat het gezond is om hier af en toe bij stil te staan.

Als je tot de conclusie komt dat dat misschien wel niet zo ethisch is, hoe kun je hier veranderingen in aanbrengen? Door je paard 24/7 weidegang in een groep aan te bieden maak je al dat er ietsje meer vrijheid is voor het paard, hij kan meer keuzes maken dan wanneer hij in een stal staat. Ik snap dat je niet samen bij Divoza een dekje gaat uitzoeken (ik heb er wel een beeld bij :D ).


Om nu even advocaat van de duivel te spelen, je zou het ook omgekeerd kunnen denken. Zouden er voor mensen misschien ook niet wat meer keuzes moeten gemaakt worden voor ons algemeen welzijn?
Zijn verschillende overheden daar ook niet mee bezig? Verbod op roken, taksen op ongezonde producten, verbod op drugs, ... Of die wetten/beslissingen allemaal goed en ethisch zijn, laat ik nu even in het midden.
Maar zijn wij als mens wel zo vrij als we denken te zijn? Er zijn ook heel veel zaken die voor ons beslist en gekozen worden door onze omgeving. En is dat wel allemaal zo verkeerd? Wat is er ethischer? Een nultoleratie opleggen voor dronken autorijden? Of wie wil elkaar maar stomdronken van de weg laten maaien?
Kan je dan doortrekken naar de dieren ook, wat is er Ethischer? De vrijheid van je paard inperken met zijn huisvesting, of alle paarden in groep bij elkaar met het risico dat ze elkaar verrot trappen? En ja dat gebeurt, ik ken een verhaal van een kudde paarden die al 10j bij elkaar op de weide stonden en van de ene dag op de andere was er één doodgetrapt door een ander. (Wil ik hiermee zeggen dat het ok is om je paard 24/24 op te sluiten in een stal? absoluut niet, maar dat de keuzeverantwoordelijkheid bij het paard leggen ook niet altijd 100% werkt)

Mijn punt is gewoon dat inperking van vrijheid echt wel in het beste belang van iemand kan zijn, mens of dier. Niet alle mensen en niet alle dieren maken verstandige keuzes/beslissingen/acties, is het dan verkeerd om bepaalde beslissingen voor hen te nemen als je dat doet met hun welzijn als motivatie?

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 21:19

Loretta schreef:
Ir111 schreef:
@Elnienjo: toch denk ik dat de meeste mensen in NL meer keus hebben dan de meeste paarden in NL.


In wat voor opzicht moet ik denken als je het over keuze van een paar hebt. Bijvoorbeeld de keuze van stalling. Daarin kon ik niet met mijn paard overleggen. Ik heb daarvoor iets gezocht met 24/7 weidegang in een kudde. Maar ik zal niet weten hoe ik die keuze volledig bij mijn paard heb moeten leggen. Wij nemen allemaal beslissingen voor onze dieren. Daarin kunnen we rekening met hun behoeften houden. Maar dat van dieren laten kiezen. Ik zie niet hoe men dat in de praktijk voor zich ziet.

Beetje raar, je had toch makkelijk je paard kunnen betrekken in de keuze? Je had van stal naar stal kunnen rijden en hem kunnen vragen wat hij de leukste vond? Of foto's laten zien van stallen en dan vragen eentje aan te wijzen?

De grote gemene deler vindt een paard een vies stinkbeest dat te dom is om mensen van zijn rug te gooien.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 22:54

Ir111 schreef:
Loretta schreef:
Zoiets moet een persoonlijke keuze zijn. Inplaats van zoals sommigen nu bezig zijn met bijvoorbeeld pogingen om het te verbieden. Ofterwijl. Mensen zouden zich eens wat minder met elkaar moeten bemoeien.

En het zou daarbij helpen als mensen zouden met elkaar in gesprek gaan. De paardenliefhebbers en degene die nu blijkbaar bezig zijn om dingen te verbieden net zo goed. Voor beiden geldt 'get off your high horse' (vond ik wel toepasselijk in deze :D ). Wie weet steek je wat van elkaar op. :)

@Elnienjo: toch denk ik dat de meeste mensen in NL meer keus hebben dan de meeste paarden in NL.

We hebben tot een bepaalde hoogte wat meer keuze vanaf een bepaalde leeftijd. Maar persoonlijk vind ik dat de mens ook meer ruimte p/p nodig heeft dan de gemiddelde mens zich in Nederland kan veroorloven. En heb je de pech in een stad geboren te worden breng je wellicht 1/4 van je leven sowieso door tussen het beton.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 22:56

Jenara schreef:
Ik denk er ook zo over, je kan zoveel als mogelijk proberen je paard te lezen en te begrijpen en keuzes te maken die instaan voor zijn/haar welzijn, maar het is inderdaad praktisch bijna onmogelijk om je paard letterlijk eigen keuzes te laten maken.
Ik vind het ook bizar dat dat zou moeten, voor je kind doe je dat toch ook? Je beslist toch ook welke kleren die aandoet, wat je die te eten geeft, dat het kind naar school moet, welke school, etc. Daar stelt niemand vragen bij, dat je als ouder voor je kind zaken beslist. Maar ohwee als het je huisdier betreft?
Ok, een kind groeit op en kan inderdaad zijn eigen keuzes gaan maken, maar een huisdier, zoals een hond, kat of paard, is toch eigenlijk een beetje een levenslang kind dat je in huis haalt. Je bent verantwoordelijk voor het welzijn van dat dier, maar dat houdt dus ook in dat je daar keuzes voor maakt.
Je kind heeft er ook nooit voor gekozen om op deze wereld gezet te worden of om jouw kind te zijn, maar dat is wel ok?

Eens!

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 23:17

Dan gaat nederland heel hard roepen dat paardrijden verboden is. Maar de rest van de wereld rijdt vrolijk door..

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 23:35

Jenara schreef:
Mijn punt is gewoon dat inperking van vrijheid echt wel in het beste belang van iemand kan zijn, mens of dier. Niet alle mensen en niet alle dieren maken verstandige keuzes/beslissingen/acties, is het dan verkeerd om bepaalde beslissingen voor hen te nemen als je dat doet met hun welzijn als motivatie?


Het is zeker niet verkeerd om bepaalde beslissingen te nemen zoals jij aangeeft. Doordat wij het paard gedomesticeerd hebben moeten we die beslissingen inderdaad nemen. In de huidige maatschappij kan een paard niet meer leven met echte keuzevrijheid. Dat hebben wij als mens veroorzaakt. Mijn punt is niet dat we geen beslissingen voor het paard mogen maken. Het is punt is dat we een wereld gecreëerd hebben waarin wij dat moeten. En mijn vraag is dan, klopt dat wel? Moeten we daar gedachteloos mee doorgaan? Voor de goede orde, ik weet ook niet wat dan precies het juiste is om te doen hoor. Maar toch wil ik er wel over blijven denken en die gedachten neem ik mee in mijn beslissingen. :)

wilmatj schreef:
Dan gaat nederland heel hard roepen dat paardrijden verboden is. Maar de rest van de wereld rijdt vrolijk door..

Verbeter de wereld begin bij jezelf. Goed voorbeeld doet goed volgen. Etc. :Y)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 23:46

Ir111 schreef:
Het is zeker niet verkeerd om bepaalde beslissingen te nemen zoals jij aangeeft. Doordat wij het paard gedomesticeerd hebben moeten we die beslissingen inderdaad nemen. In de huidige maatschappij kan een paard niet meer leven met echte keuzevrijheid. Dat hebben wij als mens veroorzaakt. Mijn punt is niet dat we geen beslissingen voor het paard mogen maken. Het is punt is dat we een wereld gecreëerd hebben waarin wij dat moeten. En mijn vraag is dan, klopt dat wel? Moeten we daar gedachteloos mee doorgaan? Voor de goede orde, ik weet ook niet wat dan precies het juiste is om te doen hoor. Maar toch wil ik er wel over blijven denken en die gedachten neem ik mee in mijn beslissingen. :)

Dat geldt toch net zo goed voor de wereld die wij voor de mens gecreeerd hebben? Heeft de mens eigenlijk nog wel voldoende keuzevrijheid aangezien ze vanaf hun 5e verplicht naar school moeten o.a.?
En denk dat een groot deel van de bevolking ook liever in 'n villa op een paar duizend m2 grond zou wonen, maar dat is ook maar voor een handjevol gelukkigen weggelegd. Het is maar net waar je wieg/stal heeft gestaan.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: 'Wat vinden Nederlanders van paardrijden?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 23:54

Goede vragen! Maar wat heeft dat te maken met het onderwerp paardenwelzijn?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:05

Ir111 schreef:
Goede vragen! Maar wat heeft dat te maken met het onderwerp paardenwelzijn?

Dat die dierenwelzijnsclubs streven naar die villa's met grote landerijen als woonplaats voor paarden, zonder dat die paarden ooit nog hoeven werken. Kortom, helemaal kierewiet 8)7

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:07

Dat gaat nog een leuke discussie worden als je ziet hoe uitgesproken de verschillende meningen hier op Bokt! alleen al kunnen zijn. En dan is Bokt nog overwegend een forum voor paardenliefhebbers ;-)

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:07

Ir111 schreef:
elnienjo schreef:
Vind het altijd opmerkelijk dat dieren niet zouden hoeven werken, terwijl de mens dat zelf wel moet om in z'n onderhoud te voorzien.

Met dat verschil dat we door het domesticeren het dier (paard in deze) de vrije wil/keuze ontnemen. Het dier was al in zijn onderhoud aan het voorzien (aan het werk) in het wild. Hij had de mens niet nodig om in zijn onderhoud te voorzien.

Van mij hoeven we echt niet massaal te stoppen met het houden van paarden. Ik vind wel dat we wat diepgaander mogen gaan denken over wat onze keuzes betekenen voor een dier. En dat start voor mij bij het nadenken over of de vanzelfsprekendheid waarmee wij dingen met dieren doen wel zo vanzelfsprekend zijn.

De uitkomst van die hersenspinsels zijn voor iedereen anders natuurlijk. :)


Ik ben het niet met je eens, het paard is zich ergens gaan aanpassen door te gaan samenwerken met de mens om te kunnen overleven. Anders was het waarschijnlijk ook allang uitgestorven, en nu in deze wereld is er ook nog maar weinig plek voor wilde paarden. En de paarden die wel in het wild leven hebben het ook niet altijd zo goed/ makkelijk wbt het vinden van voedsel en andere stressoren die het overleven met zich meebrengen.

Ik ben het wel met je eens dat we met z"n allen wat diepgaander mogen nadenken over de keuzes die we maken voor onze paarden en de omgang met ze.
En dan voornamelijk vanuit het paard gedacht.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:32

Maar als rijden niet meer zou mogen, waarom dan niet? Mag mennen, wandelen, fietsen, grondwerken, noem het maar op ook niet meer? Dan zou die van mij (en hoog waarschijnlijk aardig wat andere paarden..) afgemaakt moeten worden vanwegen zijn spierziekte. Als ik die van mij op het land gooi zonder wat te doen heeft hij de rest van zijn leven enorm veel pijn.. 24/7 buiten met genoeg ruimte is niet genoeg beweging voor hem om hem stabiel te houden.
En als ik zie hoeveel lol hij heeft met rijden. Zelf ingereden en nu bezig met doorrijden. Ik had nooit geweten dat een paard rijden echt zo leuk kon vinden. Hij vind het maar reuze gezellig, vanaf moment 1 al. :=

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:42

En weer plaatsen de zogenaamde natuur- en/of dierenliefhebbers de mens buiten de natuur. Wij houden honden, paarden en andere dieren, dat klopt. Wat dan vergeten wordt is dat de honden en paarden daarvoor in ruil heel veel veiligheid terug krijgen en dat ze flink ontlast worden in hun zorgen. Eten wordt voorgeschoteld en iedereen die meerdere dieren heeft weet ook wel dat als één in de problemen zit de ander de mens komt halen om de eerste uit de problemen te helpen. Het is een win-win situatie. Mutualisme heet dat en is heel normaal in de natuur.

Natuurlijk zitten er tussen die niet zo goed verzorgd worden, maar er zijn evengoed mensen die niet juist met elkaar om gaan; dat kan nooit het uitgangspunt zijn.