'De exportvergunning voor paarden kost elke keer geld'

Moderators: EvelijnS, benangelique, Hanmar, Polly, Shanna, khirshanta, Dani

Nieuwsredactie

'De exportvergunning voor paarden kost elke keer geld'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 13:50 Tip de Nieuwsredactie

nieuwe oogst
Overige

Professionele paardenhouders in Limburg protesteerden zondag tegen de verplichte gezondheidsverklaring om met hun paarden tijdelijk naar Duitsland te gaan. Volgens oud-voorzitter Mat Vestjens van LLTB-vakgroep Paardenhouderij is het niet uit te leggen dat paarden Duitsland niet in mogen zonder exportvergunning op basis van een gezondheidsverklaring.

Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit overlegt met de Duitse autoriteiten over een oplossing. Een goed teken?
'Zeker. Dit is een politiek verhaal. We hebben in de Europese Unie vrij verkeer tussen landen.

'Landbouwminister Carola Schouten heeft in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat in april 2021 de nieuwe Europese Diergezondheidsverordening volledig in werking treedt met strengere eisen aan het identificatie- en registratiesysteem (I&R) voor paarden. Schouten is ook in gesprek met Duitsland over vrijstelling van exportcertificaten bij tijdelijk transport van paarden tussen Nederland en Duitsland.

'Volgens de minister staat de Duitse Chief Veterinary Officer welwillend tegenover het voorstel om tijdelijk transport van paarden voor wedstrijden tussen Nederland en Duitsland zonder certificaat mogelijk te maken. De komende maanden zal dit verder worden uitgewerkt.'

Waarom is de verplichte gezondheidsverklaring ingevoerd?
'De I&R van paarden is vastgelegd in Europese regelgeving. In het kort komt het erop neer dat paarden moeten worden voorzien van een onderhuidse chip met een uniek nummer dat gekoppeld wordt aan een papieren paspoort. Daarin staan onder andere relevante gegevens over het paard, zoals geslacht en leeftijd.

'Paardenhouderijen moeten al jaren 24 uur van tevoren een vergunning aanvragen voor de export van paarden, waarna een dierenarts de dieren identificeert en een gezondheidsverklaring voor het paard afgeeft.

'Dat kost de paardenhouder iedere keer geld en bovendien wordt niet altijd even consequent gecontroleerd. Terwijl recreatieruiters wel met hun paarden gewoon de grens over mogen.'

De paardenhouderij in Limburg ontwikkelt zich snel en wordt steeds professioneler. Wat vinden paardenbezitters ervan?
'Paardenfokkers en topruiters zorgen ervoor dat hun paarden altijd in topconditie zijn. Zij doen alles voor de gezondheid van hun dieren. Ze nemen zeker niet met een ziek paard deel aan wedstrijden. Dus of zo'n gezondheidsverklaring nou nog noodzakelijk is...'

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:00

Zou ge-wel-dig zijn als dat zou kunnen veranderen aub!
Elke keer 200 nogwat euro om over de grens te kunnen om een wedstrijd te rijden :7 -:(-
Het is gewoon teveel.

Bovendien 'gezondheidsverklaring' ? De DA controleert met een apparaat of de chip klopt maar er wordt niet echt naar het paard gekeken of dat wel gezond is, dat is tenminste mijn ervaring ....

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:36

En dat niet alleen. Kosten in NL voor dit grapje inderdaad zo'n €240 (bij 1 paard), maar dezelfde service in Duitsland of Oostenrijk kost welgeteld € 35 8)7

Dus buiten dat het enorm omslachtig is, ook nog eens onnodig duur. Chip wordt gecheckt en de VA kijkt verder eigenlijk nergens naar. Papiertje invullen, printen en klaar.

En het zijn juist de (wedstrijd)ruiters en fokkers die naar buitenlandse wedstrijden/keuringen gaan die alle zaken altijd keurig op orde hebben.

Aragon:Tophaffie Inter +4 & SGW B +6 / Mara ZZL +11 & Endurance Klasse II +4

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:05

Citaat:
'Paardenfokkers en topruiters zorgen ervoor dat hun paarden altijd in topconditie zijn. Zij doen alles voor de gezondheid van hun dieren.

Nee, want dat doen wij recreatieruiters niet.. 8)7

Ik heb volledig begrip voor de situatie, maar dit vind ik wel erg denigrerend klinken..

<3 Wiebe & Sneakers <3

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:23

Citaat:
En het zijn juist de (wedstrijd)ruiters en fokkers die naar buitenlandse wedstrijden/keuringen gaan die alle zaken altijd keurig op orde hebben.

Het zal je nog verbazen hoevaak er toch ook bij die paarden dingen misgaan.

Overigens klopt de zin uit de openingspost niet dat recreatieruiters zijn vrijgesteld.
Je mag op dit moment geen paard de grens tussen Duitsland en Nederland over brengen zonder de verklaring, ongeacht het doel, of het paard al dan niet in een vrachtwagen of trailer staat of zelf loopt.

Is een hardnekkig misverstand.

Het zou 't mooi zijn als Duitsland eindelijk eens aan wil sluiten bij het bedrag dat de Benelux en Frankrijk samen al hebben.
Dan is het inderdaad niet meer nodig voor wedstrijden of vakantie of training.

/3 Jip en Elmo mijn hemel op aarde, Duvel en Estor mijn stars in heaven /3
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:56

@nine1987: Jij komt geregeld met je paard in het buitenland (lees: Keuringsplichtige landen) voor een recreatieve rit begrijp ik (legaal, dus NVWA gekeurd)?

Maar het gaat niet om het wel of niet professioneel zijn hoor (lees ook:En het zijn juist de (wedstrijd)ruiters en fokkers ). Het gaat erom dat ruiters/menners/fokkers tegen behoorlijke procedures en kosten aanlopen en hierdoor de motivatie verliezen om toch vooral mooie evenementen te bezoeken met paard. Het wordt je dus onmogelijk gemaakt en ja (aanname, maar toch) denk ik dat er bijzonder weinig recreatieve ruiters zijn die voor een leuk ritje zo'n keuring laten doen. Die gaan niet (te duur en logisch) of die gaan illegaal (dus zonder keuring en riskeren een hoge boete).

Ik sla hier niemand over toch??

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 15:59

Voor wedstrijden over de grens naar Duitsland en Italië of elders waar het verplicht voor is doe ik het wel maar als ik mijn merries naar het dekstation breng net nog geen half uurtje over de grens dan bekijken ze het maar lekker met hun gezondheids verklaring.

Het kost mij op jaarbasis rond de 1000€ om enkel de grens over te kunnen gaan. Soms nog meer, ligt er aan hoe vaak ik internationaal ga

Ik betaal overigens via het wedstrijd secretariaat in Duitsland voor de terug reis maar 15 euro...
In Italië helemaal niks voor de arts die de stempel geeft. Is daar service van de organisatie
( wij verblijven daar namelijk meestal net iets langer dan 10 dagen)
Laatst bijgewerkt door Popstra op 04-06-19 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Dag lieve Mini... 18-04-18

elnienjo

Re: 'De exportvergunning voor paarden kost elke keer geld'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:05

Wow! Wat is die EU toch voordelig voor de burgers: NOT!

Ik woon aan de Belgische grens en met mijn paard heb ik vroeger vele grensoverschrijdende bosritten gemaakt. Blij dat dat toen allemaal nog kon, toen we nog geen EU waren.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:05

Citaat:
Het zal je nog verbazen hoevaak er toch ook bij die paarden dingen misgaan

Dan kun je linea recta weer naar huis, als blijkt dat de entingen/chip of andere zaken (NVWA papieren / Cogginstest) niet in orde zijn.
Controles op de buitenlandse keuringen/wedstrijden zijn heel strikt. Dat risico ga je niet nemen, daar is het veel te duur voor allemaal (reis/inschrijving/voorbereiding/overnachtingen enz).

En er zal vast wel eens iemand bij zijn die meent alles op orde te hebben, maar toch iets over het hoofd ziet.

Ik zou enorm blij zijn als we Duitsland, Italie en Oostenrijk kunnen toevoegen aan het verdrag zoals dat in de Benelux (en tegenwoordig ook Frankrijk) bestaat.

Maar buiten dat is het enorme verschil in kosten natuurlijk ook niet uit te leggen :(

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:10

Mirranda schreef:
@nine1987: Jij komt geregeld met je paard in het buitenland (lees: Keuringsplichtige landen) voor een recreatieve rit begrijp ik (legaal, dus NVWA gekeurd)?

Maar het gaat niet om het wel of niet professioneel zijn hoor (lees ook:En het zijn juist de (wedstrijd)ruiters en fokkers ). Het gaat erom dat ruiters/menners/fokkers tegen behoorlijke procedures en kosten aanlopen en hierdoor de motivatie verliezen om toch vooral mooie evenementen te bezoeken met paard. Het wordt je dus onmogelijk gemaakt en ja (aanname, maar toch) denk ik dat er bijzonder weinig recreatieve ruiters zijn die voor een leuk ritje zo'n keuring laten doen. Die gaan niet (te duur en logisch) of die gaan illegaal (dus zonder keuring en riskeren een hoge boete).

Ik sla hier niemand over toch??

Niet meer, gezien het feit dat ik tegenwoordig in het westen van het land woon.. Maar toen ik nog in Zuid-Limburg woonde, wel.. En gekeurd? Nee..

Maar ik vind mijn gequote stukje alsnog denigrerend klinken.. :)

<3 Wiebe & Sneakers <3

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:20

Ik ga nu overigens in 2 maanden tijd 3x de grens over....
Zot eigenlijk he. Ze zouden eigenlijk een abonnement moeten aanbieden met korting ofzo. Ik doe het uitsluitend als hobby namelijk, verdien er niet mijn brood mee om wedstrijden te rijden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:40

Als ze dan meteen de fiscale maatregelen aanpakken. Je moet zoveel belasting op prijzengeld betalen in Duitsland dat het in onze sport niet meer rendabel is om in het buitenland te koersen.

Ze helpen zo de sport naar de grootjes in Duitsland :)

Ilja_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 16:44

Ik ga ook gewoon zonder gezondheidsverklaring de grens over. Ik moet circa 15 kilometer Duitsland doorkruisen over de A12 en vervolgens weer NL in.

Waar wordt het überhaupt gecontroleerd? Ben bij de grensovergang nog nooit aan de kant gehaald.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 17:05

Ilja_1997 schreef:
Ik ga ook gewoon zonder gezondheidsverklaring de grens over. Ik moet circa 15 kilometer Duitsland doorkruisen over de A12 en vervolgens weer NL in.

Waar wordt het überhaupt gecontroleerd? Ben bij de grensovergang nog nooit aan de kant gehaald.

Ik reed er amper 2 km (Beek/Elten) en heb van de NVWA een officiële waarschuwing gekregen toen ik NL weer binnen reed..
Bekeuringen zijn economische delicten dus niet mals..

Ilja_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:54

kamsel schreef:
Ilja_1997 schreef:

Ik reed er amper 2 km (Beek/Elten) en heb van de NVWA een officiële waarschuwing gekregen toen ik NL weer binnen reed..
Bekeuringen zijn economische delicten dus niet mals..

-O-
Ik rijd er toch vrij regelmatig..

Mij is wel verteld dat een boete relatief meevalt als je zou berekenen wat meerdere gezondheidsverklaringen zouden kosten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 22:21

Ik ben 15 jaar lang 2x per week de grens over geweest voor les, daarnaast nog wedstrijden, keuringen en dekkingen in Duitsland.
Heel vaak gecontroleerd, nog nooit een waarschuwing of bekeuring gehad.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 22:57

Dat klopt Ilja, die papieren zijn >150 euro en dan moet je binnen 48u vertrekken en binnen 10 dagen weer terug zijn. Dat is niet te doen als je regelmatig door Dld komt.
Ik heb pech gehad dat de nvwa bij de grens stond. Rest doet niet moeilijk met controle.
Maar geen senioren wedstrijden meer in Dld voor mij..

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 07:05

Dat bericht klinkt hoopvol, hopelijk zijn we er in de komende jaren vanaf.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 08:01

Hoe waardevol is zo'n stempel en papiertje in het geval van droes, rhino etc.?

Er is maar een kort moment dat er een DA naar kijkt, als dat al gebeurd.

Geen quarantaine, bloedonderzoek, dus wat ben je dan wijzer over een paard?

Het is gewoon de zoveelste melkkoe, verpakt onder een welzijns excuus.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 09:36

kamsel schreef:
Dat klopt Ilja, die papieren zijn >150 euro en dan moet je binnen 48u vertrekken en binnen 10 dagen weer terug zijn. Dat is niet te doen als je regelmatig door Dld komt.
Ik heb pech gehad dat de nvwa bij de grens stond. Rest doet niet moeilijk met controle.
Maar geen senioren wedstrijden meer in Dld voor mij..

150???
Je betaald gemiddeld in inclusief het laten invullen van traces 240 euro...
Voor 1 paard moet je 2 kwartier betalen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 10:35

Je kunt gratis een eigen account voor traces aanvragen, kun je traces zelf klaarzetten, dat scheelt ongeveer 40 euro.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:10

Mij werd toen gezegd dat het afhankelijk was van de locatie maar dat het sowieso meer dan 150 euro was. Dat klopt toch ook? Ik heb er nooit gebruik van gemaakt, ben maar een hobby ruiter die bij de grens woont en zeker geen prof die internationaal op wedstrijd gaat..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:26

De tarieven zijn standaardtarieven en zijn opgebouwd uit een starttarief en een kwartiertarief en je betaalt minimaal 2 kwartier.
Er is geen onderscheid tussen particulier en beroepsmatig of recreatie- of wedstrijdruiter, ook geen onderscheid in diersoorten.

Die 150 euro zal van een paar jaar geleden zijn, daar red je het nu idd niet meer voor.

Wanneer je zelf traces kunt voorbereiden komt het op ongeveer 200,- voor 2 kwartier.

Ilja_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:33

Ik neem dan liever de gok een keer gepakt te worden, dan telkens zulke bedragen te moeten betalen... Is toch geen doen. Daarbij weet ik ook nooit ruim genoeg van te voren wanneer ik de grens over ga.

Als ze nou ook echt het paard volledig zouden controleren konden ze echt zeggen dat het om de gezondheid ging. Maar zoals het nu gedaan wordt is het gewoon geldklopperij.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:06

Klopt Marije, is idd een paar jaar geleden.
Ilja, ik ga er vanuit dat je ook eerst een waarschuwing zal krijgen, dus ik zou het ook gewoon doen.. Maar die waarschuwing heb ik al, dus ik kan niet doen of ik het niet wist.
En eerlijk, ik rij nog steeds in het bos en ik ga daar echt niet opletten of ik wel of niet de grens ben gepasseerd. Alleen de A12 mijd ik.