[BLOG] Waarom doen we zo lelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hinnik12
Berichten: 201
Geregistreerd: 27-04-19
Woonplaats: De mooiste provincie van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:24

Only2Bianca schreef:
#doeslief
Daarom bij deze; leuk geschreven en succes met bloggen! +:)+


Ja, ik ben het er helemaal mee eens. #DOESLIEF! De meesten denken: Ze zien me toch niet dus ik kan zeggen wat ik wil! (Gelukkig zijn er op Bokt moderators...)

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:31

Dat is nou een super mooie blog, goed geschreven!
En wat gaaf dat je dit gaat doen, heel veel succes!
Ik kijk al uit naar meer!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 15:52

Wauw, echt super leuk hoe jullie reageren.

LisKir schreef:
Ik heb dit ook eens gehad in België, toen heb ik ook een meisje aangesproken dat de pony wel genoeg gestraft was. Vervolgens kreeg ik een grote mond van haar in het frans. Laat ik dat nu net niet verstaan. :D .
Ik denk dat als iemand zo gefrustreerd je op dat moment nooit doordringt maar ik hoop dan maar dat zo'n meisje 's avonds nog een keer terugkijkt op de dag en bedenkt dat het anders moet.

manubres schreef:
Het is bij paardenmensen vaak zo dat ieder zijn eigen waarheid heeft...op zijn eigen niveau met hun eigen achtergrond, ervaring, kennis en ideeën. Aan de ene kant willen we geen commentaar op onze eigen visie, beleving etc...maar geven wel graag commentaar op een ander. En vaak zien we alleen de negatieve dingen en niet de positieve.
Het helpt denk ik wel als je juist in het gesprek ook de positieve dingen moet benoemen om ervoor te zorgen dat het een gesprek ontstaat zonder dat het als een aanval voelt.

Sintara schreef:
Ik kan het vaak niet laten om iets te zeggen, en er wordt niet vaak positief op gereageerd. Ook niet perse negatief, maar meestal krijg je: het is mijn paard en ik zal daar zelf wel over beslissen´. En daar laat ik het ook altijd bij, want natuurlijk is het hun paard en niet aan mij om erover te beslissen..
In zulke gevallen zeg ik vaak "als het mijn paard was dan zou ik...."
Dan vatten mensen het vaak minder persoonlijk op en gaan ze er anders over nadenken.

Berdien schreef:
In plaats van óver mensen en misstanden te praten kunnen we inderdaad beter mét die mensen praten. Maar ja, doe het inderdaad maar eens. Want de maatschappij wordt steeds harder, en voor je het weet heb je een grote bek (of erger) terug. Is dat dan maar reden om het niet te doen? Lastig. Als we dit akelige patroon willen doorbreken zullen we wel moeten, maar het vereist wel een portie lef en 'gewoon maar doen'. Aan de andere kant, als het normaal wordt dat je mensen ergens op kunt wijzen (niet te verwarren met aanvallen ;) ) dan komt die dialoog hopelijk vanzelf wel terug.
Dat is precies waar ik ook tegenaan loop. Ik wil niet dat iemand zich gekwetst voelt en ik heb er ook geen zin in om een grote mond te krijgen of inderdaad nog erger. Dus om de vrede te bewaren zeg ik dan maar niets. Terwijl als het meer zou gebeuren op een positieve manier dan weet ik zeker dat het normaler wordt en het ook makkelijker wordt.

Joan73 schreef:
Vraag me alleen vaak af (heb ook de neiging de dialoog aan te gaan) of ik men zijn/haar mond houdt om niet te willen kwetsen (ook al is dat niet de bedoeling) of komt dat voort uit angst voor de reactie.
Voor mij is het echt beide. Ik heb geen zin in ruzie en ik wil ook niemand kwetsen. Sommige dingen zijn makkelijker te zeggen dan andere. Er zit natuurlijk echt wel een groot verschil tussen een keer zeggen dat je denkt dat een zadel niet goed ligt dan zeggen dat je iemand te zwaar vindt voor een paard of dat je vindt dat ze veel te grof rijden.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:53

Leuke blog!
Mijn ervaring is dat het tegenwoordig beide kanten op nogal slecht werkt.
Mensen voelen zich snel aangevallen en aan de andere kant wordt de feedback op een slechte manier gebracht.
Ik vind die #doeslief altijd een beetje worden misbruikt door mensen die het lastig vinden om feedback te ontvangen.
Het is al snel zo dat je je mond moet houden omdat je ‘ onaardig’ bent. Of omdat je een andere mening hebt dan iemand anders.
Een discussie of elkaar feedback geven op een goede manier gaat dan ook niet meer, als we allemaal dan hard #doeslief gaan roepen.
Daarnaast moet je je dus wel aan de feedback regels houden, als je iemand feedback wil geven. Zomaar wat schreeuwen daar is nog nooit iemand mee geholpen geweest.

Milord

Berichten: 603
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Re: [BLOG] Waarom doen we zo lelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:24

Mooie blog en zeker actueel. Sterk van je dat je zo je twijfels op durft te schrijven.

De internetwereld is inderdaad kei- en keihard want de anonimiteit beschermt de persoon achter het toetsenbord. Zoals reeds in eerdere posts aangegeven ligt het probleem vaak niet alleen bij de zender van de feedback maar ook bij de ontvanger.

Het helpt als je als zender duidelijk maakt dat je het goed bedoelt en aangeeft dat de ontvanger alle vrijheid heeft om zelf beslissingen te nemen (tenzij het dierenmishandeling betreft natuurlijk).

Ook als ontvanger kan je het jezelf makkelijker maken door niet meteen in emotie te reageren of suggesties af te wijzen bij elke onvriendelijk overkomende reactie maar eerst nog eens rustig na te denken over de reactie ervan uitgaand dat de ander het goed bedoelt maar het misschien niet zo handig geformuleerd heeft.

Het is ook niet erg om als ontvanger de zender om toelichting te vragen.

Ikzelf ben heel slecht in (tactisch) feedback geven en kom vaak heel bot over. Mensen die mij beter kennen weten dat ik helemaal niet bot ben en dat ze best mogen doorvragen.
Onbekenden daarentegen zullen zich al snel aangevallen voelen door mijn directe manier van aanspreken of vragen.
Daarom probeer ik meestal eerst bij de andere partij aan te geven wat mij opvalt en te vragen naar de motivatie achter een bepaalde actie of de beweegredenen achter een beslissing voordat ik mijn eigen visie kenbaar maak. Ik merk regelmatig dat juist door eerst naar de motivatie/beweegredenen van de ander te vragen mensen het gevoel hebben dat er geluisterd wordt en eerder geneigd zijn het uit te leggen en daardoor weer meer openstaan voor suggesties/ervaringen van anderen.

Ik zeg hierboven trouwens bewust "probeer" want het gebeurt me nog vaak zat dat mijn mening/(voor)oordeel gewoon mijn mond uit floept zonder erbij na te denken. En ja dat zijn dan de momenten waarop ik vaak een bits antwoord terug krijg.

Ik ben ook niet zo fan van de #doeslief. Ik probeer zelf eerder te doen aan #doespositiefdenken al vind ik dat af en toe wel heel moeilijk.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: [BLOG] Waarom doen we zo lelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:21

Ik ben al een tijd uit de paardenwereld, zoals je weet, maar ik ken jou al heel lang hier van Bokt en nog een ander forum. Ik volg met heel veel plezier jouw Facebook en heb veel bewondering voor jou als wedstrijdruiter en vooral voor de manier waarop je de paarden hebt opgeleid. Stiekem lees ik ook al lang mee in het subtop-topic :-)

Ik ben dan ook erg blij met een blog van jouw hand, want naast paardenmens, ben jij volgens mij ook een echt mensen-mens. Succes!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 20:02

Mooie start van een mooie blogg van een mooi mens!
Dit smaakt naar meer!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 21:34

Als jullie doorgaan met zo aardig te zijn durf ik straks geen tweede blog meer te schrijven :')

#doeslief wordt best veel misbruikt en dat is jammer. Al ben ik wel blij dat mensen nu deze misschien soms onterecht gebruiken in plaats van zelf ontzettend onaardig terug te reageren.
Het blijft moeilijk om kritiek op de juiste manier te plaatsen en op de juiste manier te interpreteren. En wat ik misschien super aardig en voorzichtig vind klinken is voor een ander een enorme klap in het gezicht.

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [BLOG] Waarom doen we zo lelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:05

Leuk geschreven blog!

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: [BLOG] Waarom doen we zo lelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:37

Leuk geschreven, lees graag meer.
Ik denk dat ieder zijn eigen ervaring en mening heeft.
Ikzelf durf nooit iets te zeggen, veel respect voor mensen die t wel durfen.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 07:54

Tja het is ook een tijd verschijnsel , tegenwoordig moet iedereen een menig hebben.doe je niet mee dan heb je niet s te vertellen en een saaie muts ben je dan.
Ik zie het vaak, ik ben altijd een outsider...ik doe waar ik me goed bij voel en ja dan hebben veel mensen een mening over je.Toch wil ik meegeven blijf jezelf, wil je opbouwend iets zeggen gewoon doen...ze zullen er later wellicht over na denken! ;)

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [BLOG] Waarom doen we zo lelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 11:46

leuke blog!

ik heb jaaaren geleden, 2x ofzo, (cross) les van je gehad (KNHS instructieweken). ik vond het toen ontzettende fijne lessen. Positief gebracht, motiverend en nooit over de grens van de ruiter of paard heen, maar genoeg pushend om die grens wel te verleggen.
ik volg je op facebook en je schrijft zo liefdevol en begripvol over je paarden en hun prestaties.

dus wat mij betreft..... blijf bloggen. ik volg je graag

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Re: [BLOG] Waarom doen we zo lelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 13:45

Leuk! Ook op bokt vind ik vaak dat mensen soms ontzettend snel fel op elkaar reageren. Soms dan lees ik mijn berichtjes na of ik wat ongelukkig uit de hoek kom oid (wat kan), maar dan nog vind ik de reacties soms wat overtrokken. Niet altijd natuurlijk :)

Ik had dit ook op een stal waar ik met mijn paard stond en na een tijdje ben ik een beetje de liefde verloren ervoor. Deze (voornamelijk dames) waren dan ook wel heel erg extreem. Maar jammer dat de paardensport er zo door getekend wordt. Het is een van de dingen die ik totaal NIET mis (ben inmiddels niet meer actief).

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:46

Internet (forums) is een goede manier om er achter te komen wat mensen écht denken. Op zich vind ik dat juist wel leerzaam.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: [BLOG] Waarom doen we zo lelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-19 10:33

Waarom kunnen we niet gewoon tegen elkaar zeggen wat we écht denken Elnienjo?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 13:15

Katja schreef:
Waarom kunnen we niet gewoon tegen elkaar zeggen wat we écht denken Elnienjo?

Omdat mensen toch vaak dingen persoonlijk opvatten en op hun tenen getrapt zijn als ze rechtstreeks aangesproken worden irl. Door het schrijven/lezen op forums is er meer afstand en kun je soms nog wel 'ns iets leren van een andere kijk op dingen. Al is het alleen maar dat die andere kijk bestaat.