[FOTO]Zonnig NK Jachtpaarden kroont dhr. P. Zantman kampioen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

[FOTO]Zonnig NK Jachtpaarden kroont dhr. P. Zantman kampioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 21:18

*Bokt.nl
Overige sporten
Door Marjoow / MBShots


Afgelopen zaterdag werd op het crossterrein de Valouwe in Ede gestreden om het Nederlands Kampioenschap Jachtpaarden. Er werden twee klasses verreden; de Mastersklasse en de Membersklasse. De winnaar van de Mastersklasse mag zichzelf aan het einde van de dag Nederlands Kampioen Jachtpaarden noemen.

Het NK werd verreden over twee verschillende onderdelen. Allereerst was er 's ochtends een exterieurkeuring. De jury beoordeelde hier de paarden op type, bouw en gedragingen. Daarnaast werden de basisgangen beoordeeld. Gezien een goed jachtpaard een ruime stap en galop moet hebben, tellen deze zwaarder dan de draf. Ook werd er gekeken naar de verzorging van ruiter en paard. Gelijktijdig beoordelen dierenartsen of de paarden fit zijn om mee te doen aan de terreinproef.

's Middags werd er een crossparcours verreden. Dit parcours telde 25 hindernissen met in totaal 30 sprongen. Voor de Membersklasse was de hoogte maximaal 80cm en voor de Mastersklasse was deze maximaal 1m. De deelnemers startten allemaal in tweetallen. Degene die voorop start, was te herkennen aan een gele mouw. Op de helft van het parcours werd er gewisseld. Wanneer degene die voorop reed een weigering kreeg, moest deze ruimte maken voor degene die daarachter reed. Hierna moest de volgorde echter wel hersteld worden.

In het crossparcours was het echter niet alleen belangrijk om foutloos te rijden, ook de wijze van rijden werd beoordeeld. Hier werd gekeken naar het tempo van het paard en of het netjes springt. De tijd speelde in de cross geen rol. Nadat de combinaties gefinisht waren, vond er wederom een veterinaire keuring plaats.

Voor de Mastersklasse was er nog een derde beoordeling, de beoordeling onder de man. Afsluitend van de cross werden de 12 hoogstgeplaatsten naar de hoofdring geroepen. Hier namen twee buitenlandse juryleden plaats in het zadel van de paarden. De paarden kregen een score op basis van hun gangen en gehoorzaamheid.

Het paard dat het beste scoorde over alle onderdelen werd het beste jachtpaard, de ruiter werd Nederlands Kampioen.
In de Membersklasse werd de combinatie met de beste score overall Nationaal Kampioen.

In het parcours stond ook een hek waar de combinaties doorheen moesten. Degene die voorop reed moest het hek openen, degene die achteraan kwam moest het weer sluiten. Na deze hindernis werd er van volgorde gewisseld.
Afbeelding
C. Strommenger met Sandro

Bijzonder is ook te zien dat de paarden hier met een andere optoming rijden dan we zien bij eventing wedstrijden. Zo zien we veel hoge neusriemen zonder sperriem. Daarnaast reed iedereen ook in een officieel tenue.
Afbeelding
R. van Swetselaer met The Top Notch

Afbeelding
P. Zantman met Valentino

Afbeelding
W. Hazeleger met Lord

Afbeelding
M. van Dinteren met Mastermind

Afbeelding
B. Nieuwenhuis met Yogi Bear en Y. Leenders met Halifax

Afbeelding
J. van Triest met My Boy

Afbeelding
A. de Jong met Sir Walenstein's Big Friend

Afbeelding
M. van Wijngaarden met Flannagan

Afbeelding
E. Kruitbos met Action Man

Afbeelding
F. van Roon met Flash

Afbeelding
L.C.L. Bijvoet met Cantos Z

Afbeelding
P. van Motman Bade met Jefferson Cruising

Afbeelding
K. Hylkema met Coco

Na de terreinproef namen de buitenlandse juryleden plaats in het zadel van de 12 hoogstgeplaatsten.
Afbeelding

Tussen de beoordeling van de jury en de prijsuitreiking was er nog een demonstratie van de slipjacht te zien. Voor de 40 honden werd een spoor uitgezet over het terrein waar ze achteraan gingen. De samenwerking tussen de ruiters en de honden was ontzettend mooi om te zien. Achteraf werden de honden beloond met een pens. Daarnaast waren er de connaisseurs die verschillende deunen lieten horen die een bepaald onderdeel van de jacht aangeven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan was het eindelijk tijd voor de prijsuitreiking. In de Membersklasse werd mevrouw P. van Motman Bade met Jefferson Cruising gekroond tot Nationaal Kampioen.
De complete uitslag van de Membersklasse is hier te vinden.

Afbeelding

In de Mastersklasse was het de heer P. Zantman die met Valentino de titel Nederlands Kampioen mee naar huis mocht nemen.
De complete uitslag van de Mastersklasse is hier te vinden.

Afbeelding

Het was een prachtige dag op de Valouwe in Ede. Veel zon, veel warmte en veel mooie paardensport.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [FOTO]Zonnig NK Jachtpaarden kroont dhr. P. Zantman kampioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:24

Mooi verslag en schitterende foto’s!

Ik was er ook met een vriendin (als toeschouwer, we hadden vrijkaarten gewonnen :D ) en we hebben echt genoten. Wat een prachtig en sportief evenement! Mooi om te zien hoe traditie wordt gecombineerd met hedendaagse sport.

Mijn eigen jachtpaard (Irish Draught) is hier met haar vorige eigenaar ook gestart, dat vind ik zo tof! Hoop er zelf ook eens te kunnen starten.

Anoniem

Re: [FOTO]Zonnig NK Jachtpaarden kroont dhr. P. Zantman kampioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 23:08

Wat een leuk verslag. Ontzettend leuk om te lezen hoe zo'n kampioenschap werkt en ook meteen alle foto's erbij te zien. +:)+

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13136
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 23:25

Mooi verslag Marjoow +:)+ Leuk om te lezen!

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: [FOTO]Zonnig NK Jachtpaarden kroont dhr. P. Zantman kampioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 23:30

Ik vind dit altijd zo leuk om te zien.

De veelzijdigheid van de dieren, genoeg go om te werken, maar koel genoeg om nergens van op te kijken en ook prima te rijden door een onbekende.

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 08:17

Ik was die dag hindernisrechter! Echt gaaf, ik zat bij een waterhindernis (sta ook op een van de foto's hieronder :o) en ik moest op lijst aantekenen of de hindernis goed genomen was en of de ruiters in de goede volgorde reden.
En ik moest steeds fluiten als er ruiters aankwamen om de toeschouwers te waarschuwen.

Het was erg leuk om te doen, ik had ook een perfecte plek en het was heerlijk weer.
Na de cross werden de beste 12 paarden door een Engelse jury gereden, dat was heel gaaf om te zien. Knappe ruiters! Ze deden een stukje draf en dan vol vertrekken in galop.